اظهارات عجیب و متناقض مسئولان در موضوع واردات خودرو همچنان ادامه دارد. پیشتر تمرکز بر مدلهای برقی -هیبریدی تاکید شده بود و حالا، قیمت ۱۰ هزار یورو اهمیت پیدا کرده است.
حدود ۲ سال پیش، زمانیکه شایعاتی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو مطرح شد؛ چالشهای مشخصی وجود داشت که مسئله را پیچیده میکرد. حالا نهتنها خودروی وارداتی به دست مصرف کننده نرسیده است؛ بلکه مشکلات طرح نیز بیشتر از قبل دیده میشوند.
بیشتر بخوانید:
ارزانترین خودروهای دنیا با حدود قیمت ۱۰ هزار دلار
از ابتدا مشخص بود که تامین ارز برای واردات خودرو، مشکلی جدی برای دولت است. همچنین تاکید بر حضور مدلهای خارجی مجهز به پیشرانه هیبرید یا تمام برقی وجود داشت تا اوضاع اسفناک آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، بهبود یابد. البته کارشناسان و افراد مختلف جامعه به خوبی آگاه بودند که یکی از فواید واردات خودروهای برقی –هیبریدی، قیمت گران آنها و حمایت از تولیدات شرکتهای داخلی است.
مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت دیروز بار دیگر در اظهاراتی از اولویتهای این وزارتخانه در حوزه خودرو گفت و اینبار، محدوده قیمتی ۱۰ هزار یورو را مطرح کرد. مهدی ضیغمی در بخشی از صحبتهای خود گفت:
اولویت وزارت صمت، فقط واردات خودروهای اقتصادی با حدود قیمت ۱۰هزار یورو است. هماکنون بسیاری از خودروهای وارداتی در همین محدوده قیمتی هستند. در حال حاضر اولویت و تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها واردات خودرو است؛ در وهله نخست بایستی بتوانیم خودرو وارد کنیم تا قیمتها تنظیم شود؛ سپس در گام بعدی به سراغ واردات خودروهای برقی و هیبریدی نیز خواهیم رفت.
واردات خودروهای با قیمت مناسب ارجحیت دارند و درصد بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد؛ اما بحث کیفیت و استاندارد نیز برای وزارت صمت حائز اهمیت است؛ به طور مثال چنانچه خودرویی ۵۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، اما استانداردهای لازم را نداشته نباشد، قطعا وارد نخواهد شد.
در عین حال البته برنامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی نیز در حال پیگیری و در دست اقدام است.
سخنان مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت در تناقض آشکار با حساسیتهای مربوط به رعایت استانداردهای ایمنی و کیفیت فنی به نظر میرسد. حتی اندک نمونههای وارد شده از چانگان CS35 پلاس دنده اتوماتیک با تجهیزات معمول، بیش از ۱۲ هزار دلار قیمت دارند. شاین مکس (دانگ فنگ Yixuan Max) که قرار است توسط ایران خودرو وارد شود هم، با قیمت ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار در چین فروخته میشود. حال چگونه میتوان خودروی استاندارد و ایمن با قیمت ۱۰ هزار دلار را تصور کرد؟
امروزه حتی در چین هم، تعداد خودروهایی که شرایط قیمتی وزارت صمت ایران را داشته باشند، بسیار اندک هستند. از سویی دیگر، برندهای مطرح دنیا شامل خودروسازان ژاپنی و کرهای، محصولی با قیمت ۱۰ هزار دلار ندارند. مثلا قیمت ارزانترین کیا پیکانتو و کیا پگاس ساخت هند، ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار است. همچنین تولید ارزانترین خودروی هیوندای در هند به نام سانترو، سال ۲۰۲۲ متوقف شد.
X
۲۹ شهریور ۱۴۰۲با 10 هزار یورو میتونید همون کوییک هایی که فرستادید ونزوئلا رو دوباره وارد کنید
Amirhossain Hossainy
۲۹ شهریور ۱۴۰۲اخبار واردات خودرو مشمئز کننده شده
new reventon
۲۹ شهریور ۱۴۰۲خب راست میگن
کی همون 10 هزار یورو رو داره بخره؟ حداقل 50 درصد جامعه نمیتونن
جدا ازین کاش همون 10 هزار یورو میومد،حداقل 20 هزار یورو بفروش میرسه
90 درصد جامعه همینم نمیتونن بخرن
با حقوق های ماهی 200 دلاری چی میشه خرید؟
شهروند ایرانی
۲۹ شهریور ۱۴۰۲بنظرت این افراد بی رحم معرفت میان برای تو خودرو ۱۰ هزار دلاری وارد میکنن اینا اگه مملکت داری بلد بودن تو شهروند ایرانی باید بهترین ماشین دنیا سوار میشدی چرا خودمون گول میزنیم اینا براشون ملت مهم نیست فقط میخان خودشون تو راس کار باشن و ملت تو فلاکت بدبختی درگیر مشکلات
سعید دهقانی
۲۹ شهریور ۱۴۰۲سایت پدال یک مطلب گذاشته بود که در مورد خودروهای زیر ده هزار دلار بود ….
AMANTE
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ماموریت فوق العاده غیر ممکن.
ماشین ده هزار دلاری درست و درمون نیست و اون درب و داغون ها هم بیاد بالای 600 میلیون قیمت میخوره که بویی از آپشن نبرده ان و باعث میشه تولیدات داخلی دربرابر شون بهتر دیده بشن.
تا وقتی ایران با دنیا صلح نکنه هیچی درست نمیشه.
حمید
۲۹ شهریور ۱۴۰۲قبلا گفته بودم، اینا به چوپان دروغگو درس میدن.
امیر
۲۹ شهریور ۱۴۰۲خودرو ۱۰ هزار دلاری ؟!! دوچرخه وارد کنن خیلی بهتر ! 😒👎
Anti Tesla
۲۹ شهریور ۱۴۰۲شما همون ۱۰۰۰۰ دلار رو دارید که با اکراه می گویید خودرو ۱۰ هزار دلاری؟!!
امیر
۲۹ شهریور ۱۴۰۲اینا هدفشون از همون روز اول افزایش تعداد آشغال های چینی بود ولی چون مجبور بودن از طریق واردات اینا رو بیارن ، به خاطر همین نمیتونستن فقط ماشین چینی بیارن پس یه سه چهار تا هیوندا و سوزوکی در و پیت از بازار های ضعیفی مثل هند یا پاکستان وارد میکنن تا فردا بگن فقط چینی نیاوردیم و هدف از واردات خدمت به ارباب نبود ! 😒
کوشا
۲۹ شهریور ۱۴۰۲” به طور مثال چنانچه خودرویی ۵۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، اما استانداردهای لازم را نداشته نباشد، قطعا وارد نخواهد شد.
در عین حال البته برنامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی نیز در حال پیگیری و در دست اقدام است.”
یک بچه هشت ساله که دو سه ماه اخبار خودرو در ایران و جهان رو دنبال کرده باشه متوجه میشه که این فرد داره یاوه میگه.. یعنی به ابتدایی ترین حالت ممکن داره میگه ما نمیخوایم خودرو وارد کنیم!!
سوالی که پیش میاد اینه که زمانی که این حرف ها مطرح میشده هیچ خبرنگار و فرد آگاهی اونجا نبوده که حداقل یه اعتراضی بکنه؟ ما به عنوان شهروند این کشور چه گناهی کردیم که تکلیف خودرویی که سوار میشیم وابسته به همچین فرد بی سوادی باشه؟
پویا
۲۹ شهریور ۱۴۰۲کسی که یه ذره فکر کنه متوجه میشه که واردات خودرو پول میخواد اینا هم پول ندارن بنابراین قضیه کنکله یه رابطه دو طرفه و ساده…
ab0lf4zl
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ما داریم تاوان گناه پدر و پدربزرگ هامون رو میدیم ک یه ایرانی رو به یه …. عوض کردن
شا
۲۹ شهریور ۱۴۰۲تبریک به مجلس و دولت مردمی کارآمد، چنانچه کارخانه خودروسازی با ده هزار یورو و دارای ۱۶۰ استاندارد پیدا کردیم حتما به شما عزیزان زحمتکش خبر میدیم .
سامان اذری
۲۹ شهریور ۱۴۰۲سوزوکی دیزایر فکنم تنها ماشین به درد بخور ۱۰ هزار دلاریه
شاپور
۲۹ شهریور ۱۴۰۲آقای رشیدی کوچی چقد زحمت کشیدن تا واردات آزاد بشه اما حیف کسی واسه مردم و مجلس تره خرد نمیکنه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ شهریور ۱۴۰۲خیلی تابلو بود که سر صدای الکی شده
HesamS500
۲۹ شهریور ۱۴۰۲میخواهید ماشین مفتی وارد کنید و میلیاردی بفروشید ؟
اینجوری سود خالصه
هوشنگ
۲۹ شهریور ۱۴۰۲سلام قیمت های جدید سایپا رو نگاه کنید عملا دارن خودروهاشون(آشغالهاشون) رو به دلار میفروشن. مگه تولید داخلی نبودند؟
چرا پس اینقدر شعار میدید؟ با 8هزار دلار هم میشه خودروهای بهتری از سایپا و ایران خودرو وارد کرد!
پویا
۲۹ شهریور ۱۴۰۲تسلیت به ماله..کش.هایی که این چند وقت دهن ملت رو با دولت انقلابیشون برای واردات خودرو سرویس کرده بودن..
دیگه واقعاً هیچ چیز درست شدنی نیست
حسین
۲۹ شهریور ۱۴۰۲یک روزی ایران بهترین دوست خاورمیانه غرب خواهد شد چون ایرانی ها متواضع و باشخصیت هستن ولی بیچاره نسل ما که تو این دوره سخت هستیم
حمیدرضا ملک نسب
۲۹ شهریور ۱۴۰۲چقدر مردم بدبخت ساده دل و زود باورند فکر میکنن چند ماه دیگه پراید زیر پاشون رو میفروشن < 50 تومن میزارن روش سانتافه 2023 سوار میشن.زهی خیال باطل
عزیزان مشکل کمبود ارز بسیار جدی هست و واردات خودرو در تعداد بالا غیر ممکنه. این بازیهای رسانه ای واردات هم که در تلوزیون گفتن همش خبر درمانیه تا خرید زمان بعد از انتخابات مجلس
امیر
۲۹ شهریور ۱۴۰۲دقیقا ، اینا میگن تحریم ها هیچ اثری نداره ! ولی به معنا واقعی دهنشون سرویس شده از همین تحریم ها 😂 اون پول کمی هم که تو هر ارگانی هست میره تو جیب خودشون و بچه هاشون ! برای مردم میان پول غیر قانونی چاپ میکنن و در نتیجه تورم چند صد درصدی به وجود میاد ، از همون سال ۹۶ که واردات ماشین ممنوع شد خیلی ها گفتن که دیگه تا وقتی اینا هستن هیچ خبری از ماشین های جدید خارجی تو ایران نیست
حجی
۲۹ شهریور ۱۴۰۲مسئولین محترم ۱۰هزار دلاری وارد کنید ۴۰هزار دلار به مردم انقلابی قالب کنید
ab0lf4zl
۲۹ شهریور ۱۴۰۲مشکل کمبود ارز ؟؟؟؟؟
چرا نمیخواین متوجه بشید ک مشکل اینه دوست ندارن مردم سطح کیفیت زندگیشون ارتقا پیدا کنه؟؟ من و تو باید درگیر خودروهای قدیمی یا وارداتی های درجه چندم چینی با دو سه برابر قیمت جهانی باشیم .
کی گفته ارز نیست؟ خودروهای چینی چه مدلی وارد میشن؟
دولت پاشو از بازی بکشه بیرون و ب تاجر ها اجازه واردات بده ببین ارزه ک از در و دیوار میریزه .
مشکل ارز چیزیه ک برای من و تو درست کردن الان هم ب بهونه کمبود ارز دارن واردات موبایل رو محدود میکنن .
داستان اینه ک کار دست نااهل و دست کجه والا بده دست کاردون میبینی بحرانی وجود نداره
Anti Tesla
۲۹ شهریور ۱۴۰۲من علم آنچنانی ندارم.
ولی این وارداتی از چین میشه بابت تهاتر نفت هست و ارزی از کشور خارج نمیشود.
ولی شما در ادعاهای کذب خود گفتید که اینها با ارزی که در اختیار دارند خودروهای درجه چندم چینی وارد می کنند.
به طور کلی اظهار نظر نکردن بهتر است و من نظری درمورد خبر پدال ندارم ولی خواستم شما رو متوجه اشتباهتان بکنم.
ab0lf4zl
۲۹ شهریور ۱۴۰۲کلا قانون تجارت همینه.
طرف یه جنس میاره یه جنس میبره بجاش.
مهردادکمال
۲۹ شهریور ۱۴۰۲خوب دو ساله با این واردات سر مردمو گرن کردین. د… تو این مدت شما هی دور خودتون میگشتین کره و رومانی و هند چهارتا نسل و ۸تا فیس لیفت عوض کردن. خوبه کاریم نمیخوان بکنن این قد کشش میدن.
اهههه
هیراد
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ملت اگه دنبال ماشین خوب بودن که انقلاب نمیشد مهم ارزشهاست و حمایت از مظلومان عالم
وکرنه کادیلاک مونتاژ میشد و سهام مرسدس بنز رو داشتیم
Max
۲۹ شهریور ۱۴۰۲لااقل اگر هم خودروی ۱۰ هزار دلاری میخاین وارد کنین ، بجای نو ، خودروی کارکرده تا عمر ۵ سال و ۱۰ هزار دلار وارد کنین که حداقل ایمنی و کیفیت داشته باشه و کاهش قیمت هم خورده باشه . نمونه های خوبی پیدا میشن تو بازارهای اطراف .
چرا میخاین خودروی نو و ۱۰ هزاردلاری وارد کنید خب بگین رسما مردم رو فرستادین دنبال نخود سیاه .
کاربر۳
۲۹ شهریور ۱۴۰۲متاسفانه پول ما به قدری بی ارزشه که با ۱۰ هزار دلار هیچی نمیشه خرید.توی کشور ما خرجا به دلاره درامد ریالی.شما کدام کشوری دیدی با دنیا نتونه ارتباط برقرار کنه ولی موفق بشه از لحاظ اقتصادی؟هر چند که ایران بازم اگه تحریم بود ولی از لحاظ اقتصادی بازم میتونست جلوتر باشه.حالم داره بهم میخوره اه.