دولت جدید سرانجام از میان دعواهای بیسرانجام مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، خود تصمیم به آزادسازی واردات خودرو بعد از ۴ سال محدودیت گرفت و وزارت صمت را مأمور تهیه مصوبه این آزادسازی نمود.
تاکنون صحبتهای زیادی از مقررات ذیل این مصوبه شده که واردات خودرو با شروط سقف قیمت خودرو و حجم موتور ازجمله این گمانهزنیهای غیررسمی هستند.
تمامی این موارد ازجمله سقف قیمتی، حجم موتور، نوع خودروها، استاندارهای مورد لزوم، نو یا دست دوم بودن، کشورهای مبدأ، زمان واردات، میزان تعرفه واردات و اعمال شدن یا نشدن آن در سقف قیمتی تعیینشده، واردات به مناطق آزاد، تعیین ارز مورد نیاز برای واردات، تعیین نوع واردکنندگان و نوع ارائه به بازار یا میزان سود واردکننده و نظایر آن، سؤالات و ابهاماتی است که باقی ماندهاند.
گفته شده که دولت قصد دارد در این مرحله تنها مجور واردات خودروهای اقتصادی را صادر نماید چراکه در سالهای پیش از ۱۳۹۷ بیشتر خودروهای لوکس، گرانقیمت و تجملاتی وارد شده بود که تنها بخش خاصی از جامعه از آن بهره میبردند.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طرح دولت برای واردات خودرو اقتصادی را شعاری میداند و معتقد است خودرو زیر ۲۰ هزار دلار که تمام استانداردهای ۸۵ گانه را هم پاس کند، وجود دارد، اما دولت این کار را نخواهد کرد زیرا منجر به تعطیلی خودروسازان بزرگ داخلی میشود.
ابهام در شرایط واردات خودرو در کنار افزایش قیمت دلار و انتظار بازار درباره سرنوشت توافقنامه برجام باعث شده بازار خودرو همچنان پرتلاطم و بلاتکلیف باشد.
بازار خودرو در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت برخی خودروها بود. این در حالی است که قیمت ارز و بسیاری از کالاها در کشور افزایش شدیدی داشته اند.
رضا فاطمی امین، وزیر صمت در واکنش به انتقادها از آشفتگی قیمتها در بازار خودرو، خبر از تهیه آئیننامهای برای مشخص شدن روشهای متعدد واردات خودرو داده است. طبیعی است که اگر آزادسازی واردات با کنترل و ضوابط خاصی به نفع مصرفکنندگان همراه نشود، تاثری مثبتی نخواهد داشت و حتی ممکن است باعث افزایش قیمت خودروهای فعلی بازار هم بشود.
صدور مجوز واردات با ضابطه، به شکلگیری رقابت، شکسته شدن انحصار خودروسازان و احیای شغلهای از دست رفته مرتبط در این بازار منجر خواهد شد.
علی بابایی یکی از نمایندگان مجلس هم روز جمعه ۳۰ اردیبهشت گفته است چنانچه واردات خودرو به دست خودروسازان بیفتد، این واردات فایدهای برای مردم نخواهد داشت. بابایی میگوید در حال حاضر عرضه و تقاضای خودرو در بازار منطقی نیست و درنتیجه ما شاهد تورم افسارگسیختهای در مورد قیمت خودروها هستیم.
او مافیای خودرو و سوء مدیریت را هم دو عامل دیگر در آشفته شدن بازار خودرو در ایران معرفی و خواستار مقابله با آنها شد.
قیمت خودروهای وارداتی از سال ۱۳۹۷ و در پی ممنوع شدن واردات و گسترش تحریمهای بینالمللی به میزان بیسابقهای افزایش یافته و حتی منجر به ایجاد انحصار و افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل هم شده است.
بلاتکلیف ماندن نحوه واردان خودرو در شرایطی است که در حال حاضر حدود دو هزار و ۲۴۹ دستگاه خودرو خارجی هم در گمرک نگهداری میشود که در صورت آغاز واردات خودرو ابتدا باید تکلیف آنها روشن شود.
این خودروها بخشی از ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرویی هستند که طی سالهای گذشته (تا قبل از ممنوعیت واردات در سال ۱۳۹۷) وارد گمرک شده بود.
Alan.r
۱ خرداد ۱۴۰۱ای کاش به جای ماشین های صفر کیلومتر اقتصادی خودرو های دست دوم نسبتا لوکس رو وارد میکردن
NAVID۰۰۹۸
۱ خرداد ۱۴۰۱البته بهتره به فکر تصمیمات سختی باشید که دیروز رئیس جمهور محترم وعده دادند و سوپرایز جدید هنوز نیامده 😂🤦♂️ ، یا ابوالفضل خودت به دادمون بِرِس !
جالبه که این تصمیمات سخت برای دولت نیست و همیشه در تمام صحنهها ملّت باید تاوان عملکردها و تصمیمات اشتباهشون را بدهند !
هروز که میرم از خونه بیرون میگم این دیگه غول مرحله آخرِ !
مهدی
۱ خرداد ۱۴۰۱تجربه نشان داده اینها هیچوقت به نفع مردم کاری نکردهاند.همیشه منافع خودشان را در نظر گرفته اند.
TML BN
۱ خرداد ۱۴۰۱بابا شما ماشین ۱ لیتر خوب بیارید باشه ولی نهایت ۵۰ تا ۱۰۰ تومن باور کنید ما چیزی نمیگیم
برقیه جارو برقی
۱ خرداد ۱۴۰۱زندگی میکنیم
فقط ادم خندش میگیره
اییییییییییییییییییی
E2
۱ خرداد ۱۴۰۱کاش باز نکنن تا خودرو سازای داخلی بدون خلل پیشرفت کنن
حسین
۱ خرداد ۱۴۰۱چقدر ساده ای بشر،تا آزاد نکنن ایران خودرو و سایپا عوض ارتقا خودروها و بالابردن اونا از کیفیت خودروهای موجود کم میکنن،یکم برو تحقیق کن بعد بیا نظر بده.
Voting max
۱ خرداد ۱۴۰۱مسخره میکنه بابا
Jdm باز
۱ خرداد ۱۴۰۱اینا که به فکر ما نبوده ،نیستن و نخواهند بود
هر چقدرم خودرو وارد بشه با این تعرفه های وحشتناک بدرد قشر پایین و متوسط جامعه نمیخوره
Amard
۱ خرداد ۱۴۰۱ابهامی نیست اگه توجه کرده باشید شرکت های مونتاژ کار چندین مدل معرفی کردن با قیمت فضایی به نظرتون اون شرکت ها مثلا کرمان موتور که زیر مجموعه بنیاد به اصطلاح مستضعفین خبر نداره که واردات قرار باز بش یا مدیران خودرو یا گروه بهمن قطعا خبر موثق دارن خودرو چینی گذاشتن یک میلیارد پس یا قرار نیست واردات بش یا قرار نیست تعرفه بیاد پایین یا قرار نیست انحصار بشکنه پس چیزی تو کف بازار به نفع مردم معمولی تغییر نمیکنه فقط یه عده خاص ماشین های کهنشون عوض میکنن
SLR _ 722
۱ خرداد ۱۴۰۱من شنیدم بعضی کشور ها خودرو های salvage title ( ماشین هایی که خسارت شدید بهشون وارد شده و شرکت بیمه بجای هزینه تعمیر آن یک خودروی جایگزین به مالک می دهد و خودروی تصادفی را برمیدارد ، سپس عده ای این خودرو ها رو از بیمه می خرند و درستشان می کنند . ولی وقتی سند جدید برای اون میگیرند عبارت بالا در اون درج می شود تا خریدار بداند ماشین تصادفی هست ) رو برای قشر ضعیف با قیمت خیلی کم وارد می کنند ( مثل قزاقستان و بهضی کشور های آسیای میانه ) . من توی اینترنت که نگاه می کردم عمدتا رضایت هم داشتند به نسبت قیمت ماشین
کاش اینها هم همین کار رو برای بازار زیر ۱۰۰ میلیون انجام بدن . هرچی باشند از پراید ۹۰ که بدتر نیستند
Erfan
۱ خرداد ۱۴۰۱ماشینی یکبار چنین تصادفی کرده که بیمه. حاضر شده به جای هزینه تعمیر یه ماشین نو بده وخامت تصادف رو خودتون دیگه میتونید تصور بکنید.اون شاسی ماشین به طور کامل نابود شده حالا هر کاری که بکنن.اون ماشین در برابر تصادف های دیگه مقاوتش ۱۰درصد روز اولش هم نیست.قطعاتش هم که معلوم نیست رو چی انداختن.یهو میخری بعد میبینی ماه دوم ماشین آتش گرفت بعد میبینی سیم کشی ماشین نابود بوده یا جنس بنجل میندازن چون نمیتونی ببینی.
چرا نهایتا ماشینی که یه در یا کاپوت تعویض داشته باشه نه تصادف شدید که بیمه هم گردن نگیره و یه ماشین نو به طرف بده😂
در ضمن باید همه جوانب رو در نظر گرفت اگر مثلا طبق حرف شما مثلا اپتیما آوردن دادن ۲۰۰میلیون.خب مگه پس فردا هزینه روغن و قطعات نداره؟
خب قشر ضعیف که از پس هزینه های این ماشین بر نمیاد که
SLR _ 722
۲ خرداد ۱۴۰۱سلام . البته این ماشین ها الزاما ماشینی نیستند که مچاله شدن ، بعضی توی سیل رفتن ، بعضی بخاطر طوفان آسیب دیده اند و بعضی دیگر هم تصادف در حدی داشته اند که توی ایران به آن ها شاسی خورده میگن ( و کم هم نیستند )
چون ماشین دست دوم در کشور های غربی ارزان هست و هزینه تعمیرات بالا این اتفاق ها میوفته
اینکه توی سلامت ماشین جای بحث هست شکی نیست ولی چون توی بعضی کشور ها مردم راضی بودن گفتم
Amard
۱ خرداد ۱۴۰۱مشکل من این نیست که کشور ثروت مندی نیستیم مشکل این ثروت منابع ما به دست کسانی افتاده که قارتگر هستند ما از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ثروتمند تریم بل قوه اما ثروتمون داره با تصمیمات غلط یه عده از خدا بی خبر نالایق به تاراج میره ماشینی که ضربه خورده باش مقاومتش میاد پایین غیر از اون ماشین کارکرده و تصادفی احتمالا تقلب توش خیلی زیاد اما ماشین نو وارده کننده باید پاسخگو باش به مشتری
حمید
۱ خرداد ۱۴۰۱بنظرم خودروی ۶۰۰ سی سی ژاپنی معروف به کیکار وارد کنن که هم دوام خوبی دارن هم امکانات بالایی دارن و هم قیمت بالایی دارن
ali-mg
۱ خرداد ۱۴۰۱بقیه دنیا
ما با انحصار طلبی مخالفیم و با واردات کالا های مشابه ایجاد رقابت میکنیم تا کیفیت محصولاتمون رو افزایش بدیم
کشور ما چند سال اخیر
اصلا انحصار طلبی یعنی چه فقط همینا هست میخوای بخر میخوای نخر
LTS
۱ خرداد ۱۴۰۱کاش حداقل همین شرکت های چینی ساز و چینی فروش ، محصولات اروپایی یا با کیفیت رو بیارن و بفروشن. یعنی وارد کننده هم بشن . هم خودشون سود میکنن همچنان ، هم ما یه ماشین بهتر پس از صد سال میبینیم . ( کماکان امیدی به سوار شدنش نیست )
عاشق پدال
۱ خرداد ۱۴۰۱بدبختای روزگار رو ببین. فکر میکنن دولت به نفع مردم کاری انجام میده. یا نمیدونین کشور داری چیه. یا خیلی بچه ایین.
ببینین شما هر کاری بکنی حتی اون کشتی که گندم میاره وارد میکنه خرج داره. خدمه داره کاپیتان داره دیزل یا گازوییل میسوزونه. تعمیرات داره. عوارض بندری داره. و بهتره بدونین گندمی که تو اون کشتی هست ارزونتر از هزینه ی اوردنش فروخته میشه میره تو شکمتون.
بندر استراخان روسیه اونجا یه قسمتش برا ایرانه. اجاره شده. گندم این مملکت از اونجا میاد.
حالا این گندمی که از روسیه میاد به زور تهران و دو سه استانو سیر میکنه.
دولت باید کارکردش عوض بشه
کشورداری مهمتره یا مردم داری؟
سالهاست مردم مثل قرون غار نشینی تغذیه میکنن و حتی نخواستن نوع تغذیه شون رو عوض کنن.
به من باشه مردم رو مقصر ۱۰۰ درصدی اعلام میکنم.
مردم به صورت دسته جمعی و جامعه. مردم تخسن. حرف گوش نکنن.
Ilia2008
۱ خرداد ۱۴۰۱مردم هم به شما مخالفت ۱۰۰ درصدی اعلام می کنن
پدرام
۱ خرداد ۱۴۰۱سقف 20 هزارتایی واقعا توهین به شعور مردم هست