تحریمها و خروج خودروسازان خارجی از ایران، ممنوعیت واردات در کنار قیمت گذاری دستوری خودروهای داخلی که به زیان دهی و کاهش تولید آنها منجر شد، سبب کاهش عرضه و رشد عجیب قیمت خودرو در دهه ۹۰ شد. خودرو به عنوان یک کالای مصرفی نیاز اساسی هر خانواده به حساب میآید. اما متاسفانه در چند سال اخیر و با توجه به شرایط بد بازار خودرو و افزایش قیمت لحظهای قیمت خودرو، این خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایهای تغییر شکل داده است و افراد زیادی جهت حفظ ارزش پول خود و گاهی در جهت سوددهی خودرو میخرند. با این حال با افزایش قیمت خودرو خرید خودرو برای آن دسته از افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، بسیار سخت شده است.
بر اساس آمارهای منتشر شده، حدود ۵۳ درصد از خانوارهای شهری کشور در سال گذشته دارای خودروی شخصی بودهاند.
سال ۱۳۹۷، ۵۳.۲۱ درصد خانوارهای شهری کشور دارای خودروی شخص بودند و از سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ این روند افزایشی و رو به رشد بوده است. اما با شروع تحریمها و از سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته عملاً درصد خانوارهای دارای خودروی شخصی بدون تغییر باقی مانده است.
در حال حاضر زمان انتظار برای خرید یک خودروی پراید حدود ۴۶ ماه است. آن هم در صورتی که شخص تمام درآمد خود را جهت خرید یک پراید پس انداز کند. در اوایل دهه ۹۰ این مدت انتظار حدود ۳۰ ماه بوده است.
درصد خانوارهای روستایی دارای خودروی شخصی از ۲۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۳۲.۲۹ درصد در سال ۱۳۹۷ رسید. اما از سال ۱۳۹۷ این روند افزایشی به شدت کاهش پیدا کردهاست.
این آمار نشان از کاهش شدید قدرت خرید خانوارها در بازار خودرو طی چهار سال گذشته دارد؛ به بیان دیگر، با افزایش شدید نرخ ارز و قیمت خودرو، تقاضا برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته است.
viper2
۲۹ مرداد ۱۴۰۱تقاضا برای موتور افزایش یافت
viper2
۲۹ مرداد ۱۴۰۱الان همون پرایدم لاکچری شده . ۲۳۰ میلیون ۲۰۰ میلیون .
البته دوستان ناراضی نباشید . مگه تا همین چن سال پیش نمیخواستید خونه هاتون بشه میلیاردی ؟ مگه نمیخواستید ماشین ۲۰۰ میلیونی سوار شید؟ خب الان همه اینا انجام شده . همتون ماشین بالای ۲۰۰ میلیون سوارید چیزی که سال ۹۲ اینا میخواستید . خونه هاتونم که بالای ۳ ۴ میلیارد هست حداقلش . خوب دیگه دولت از این بهتر؟
Shayan
۵ شهریور ۱۴۰۱متاسفم برات…
NAVID۰۰۹۸
۳۰ مرداد ۱۴۰۱خوشبختانه یه اختلاس دیگه هم کشف شد در فولاد مبارکه اصفهان که پوزِ خاوری را هم به خاک مالیده 🤦♂️😂 !
پراید بنز مازراتی را بیخیال ، یکی بگه با این پول اختلاسیها چه کارخانههای خودروسازی میشه خرید ، سهامشم زد به نامِ خودرو ندارها 🤦♂️🖤🤔 !!!
حق گوی باطل
۲۹ مرداد ۱۴۰۱بچه ها بنظرتون چقدر احتمال داره از مین و سیم خاردار و گلوله های جنگی مرزبانی زنده رد شم
ولی در هر صورت دردش کمتر از ۴۶ ماه صبر کردن برای پرایده
Payfast
۳۰ مرداد ۱۴۰۱اگه از صندلی پرشی چی چی که پدال مطلبشو گذاشت استفاده کنی ۷۰٪ (اگه اونجا موشک زمین به هوا نداشته باشه) ولی میتونی با اون جت جنگی های scc طوری رد شی که نفهمن
حق گوی باطل
۲۹ مرداد ۱۴۰۱مدت زمان رسیدن به تانک برادران طالب در افغانستان کمتر از زمان رسیدن به پراید در ایرانه😂😂😂
احمدرضا
۲۹ مرداد ۱۴۰۱دست تمام کسایی که باعث شدن حداقل های دنیا برای ما تبدیل به آرزوی محال بشه درد نکنه
Alireza
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ایشالا اون یکی دستشم سرویس شه
HamiD
۳۰ مرداد ۱۴۰۱هعییییییی تاوانش فقط یک دست نیست …
امین
۲۹ مرداد ۱۴۰۱دلخوش به این مقدار نباشید
قاطر فروش
۲۹ مرداد ۱۴۰۱***
پیاده روی اربعین ک رفتین عراق ماشینای اونا رو ببینین
نمیگم امارات و کویت و غیره و ذلک همین عراق ***
محمد
۳۰ مرداد ۱۴۰۱داداش ما فهمیدیم چی میخوای بگی حرف ماهم هست
AmirAli
۳۰ مرداد ۱۴۰۱از کجا لندکروز 2022 سانتافه 2022 یا حتی کادیلاک اسکالید!!!
وارد کردن 😐😐😐
Payfast
۳۰ مرداد ۱۴۰۱از اون هواپیمای سایفر تو سریع و خشن=/
Shayan
۵ شهریور ۱۴۰۱بعضی از منطقه های عراق ساعتی برق دارن ولی لندکروز جلوی خونه شونه!
sina7
۲۹ مرداد ۱۴۰۱یکی به اسم مصطفی زیر همه پست ها مینوشت این قیمت ها منطقیه، اینا اوکیه
یعنی بدون هیچ حس شرمی گفت ۴۲۰ میلیون برای کارون `معقوله`
منتظرم زیر این پست هم ببینمش :))
Mostafa
۳۰ مرداد ۱۴۰۱چرا نمیگید آیفون شش میلیونی شده شصت میلیون
کفش ۱۵۰ هزار تومانی شده یک میلیون پانصد
چرا نمیگید لپتاپ سه میلیونی شده ۳۰ میلیون ؟؟؟
زنجیره تامین یه خودروی داخلی ۹۰ درصدش خارج از کشوره و این قیمتش به ارز برمیگرده نه به خودرو ساز
برخی میگن هزینه کارگر تو ایران ارزون تر از بقیه جاها هستش چرا قیمت تمام شده هنوز زیاده ؟
اول اینکه هزینه کارگر برای تولید یه خودروی ۱۴ هزار دلاری نا چیز هستش یعنی درصد کمی از هزینه رو شامل میشه
دوم اینکه تسلا توی چین و آمریکا خودرو میسازن هزینه کارگر در چین یک سوم آمریکا هستش چرا قیمت تمام شده محصولات تسلا در هر دو کشور برابر ؟؟
هزینه نهایی محصول به گران قیمتی خودرو رو هزینه کارگر مشخص نمیکنه فرایند ساخت نوع تکنولوژی مالیات هزینه هایی که ممکنه در یک خودرو ساز وجود نداشته باشه و در به خودرو ساز دیگه وجود داشته باشه و هزار مورد دیگه مشخص میکنه
قیمت فقط یدونه ایربگ حدود ۱۰۰۰ دلار چند تا شرکت تولید کننده ایربگ داریم که مستقیم به خودرو ساز ایرانی محصول بفروشند ؟
sina7
۳۰ مرداد ۱۴۰۱راه حل مشخصه
اگه مشکل از بالاست و نمیتونن مملکت رو بچرخونن که اینجوری همه چی چند برابر میشه، این دفعه خودشون جمع کنن برن :)
اگه مشکل از خودروسازه و به قول خودشون داره ضرر میده، خط تولید رو جمع کنن پول کارگرای بیکار شده رو تا وقتی کار جدید پیدا میکنن از همین مالیات های چند برابر که از همه چی میگیرن پرداخت کنن
ماشین هم چه دست دوم چه نو از امارات و … وارد بشه به شرطی که بازم اون بالا بالایی ها روش تعرفه های عجیب غریب نذارن و دزدی نکنن، مشکل `تا حدی ` برطرف میشه
درست نمیشه ها!!!
فقط یکم از فاجعه بودنش کم میکنه
وقتی تو فولاد مبارکه میتونن ۹۲ هزار میلیارد دزدی کنن، توی خودروسازی هم میتونن
پس بازم میگم که ۴۲۰ میلیون برای نیسان جونیور فیس لیفت معقول نیست وقتی میشه تویوتا های در حد نو آورد که قطعا از مدل صفر این اشغالا خیلی خیلی بیشتر کار میکنه و خرابی کمتری داره
ایمنی و سواری هم به جای خود
Behzadsfi
۳۱ مرداد ۱۴۰۱اتفاقا اینستا نگاه میکردم شرکت بنز چقدر می باخ تو پارکینگ داشت نه ناقص نه بدون قطعه صحیح و سالم و ارزان فول اپشن فراتر از تولیدش
محمد
۳۰ مرداد ۱۴۰۱چند روزیه بعضی شهر ها آب ندارند و بحران آب عملا شروع شد دیگه بحران خودرو و موبایل و اینا توش گمه
صفا
۳۰ مرداد ۱۴۰۱جوونیمون رفت .. عمرمون رفت … همه حسرت به دل ماندیم
حسین دهمرد
۳۰ مرداد ۱۴۰۱تازه دور میشود؟
نویسنده انگار تازه از غار اصحاب کهف بیرون اومده.