بعد از اینکه اظهارات مدیرعامل سایپا در تولید خودروهای زیانده و ضرر ۷۰ میلیونی سایپا در فروش هر خودرو باعث موج انتفادات به این شرکت شد، مدیرعامل ایران خودرو هم در یک برنامه تلویزیونی از ضرر ده بودن خودروهای این شرکت خبر داد.
مدیرعامل ایرانخودرو در یک گفتوگوی تلویزیونی منتقدان این صنعت را به بیاطلاعی از وضعیت این صنعت متهم و مدعی شد که شششرکت دانش بنیان در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند.
خطیبی در پاسخ به این گفته مجری که نکند میخواهید بگویید که با این قیمت خودرو ضرر میکنید، پاسخ داد:
حتماً همینطور است. مگر شک دارید که ضرر میکنیم. بررسی نرخ دلاری قیمت خودرویی، چون ۲۰۶ با سالهای قبل نشان میدهد که این خودرو ارزان است.
وی در ادامه افزود:
قیمتگذار خودرو ما نیستیم و وزارت صمت این محصول را نرخگذاری میکند.
در ادامه مجری برنامه تلویزیونی خطاب به مدیرعامل ایرانخودرو گفت: اگر ضرر میکنید پس تولید نکنید، زیرا هم شما از قیمت خودرو ناراضی هستید و هم مصرف کننده. مدیرعامل ایرانخودرو در پاسخ گفت: این باید درست بشود. خطیبی این انتقادات را فضاسازی خواند اما مجری نیز گفت که رهبری هم کیفیت خودرو را زیر سوال برده و دولت و پلیس و کارشناسان و مردم نیز همین نظر را دارند.
انتظار ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولات و منت بر سر مصرف کننده بابت فروش با این قیمت بدون درنظر گرفتن قیمت خودروهای هم کلاس یا مشابه در دنیا، بیاحترامی به مصرف کننده و مخاطب است. زیانهای انباشه دهها هزار میلیارد تومانی ایرانخودرو و سایپا که عملاً و طبق قانون تجارت آنها را ورشکسته کرده، نشان میدهد که دههها حمایت بیچون و چرا از این دو خودروساز تنها باعث زیان کلان اقتصادی کشور و نهایتا روی دست ماندن دو خودروساز ورشکسته بدهکار که البته از مردم طلبکارند شده است. آیا این چرخه باطل همچنان ادامه مییابد و با طرحهایی مثلا با نامهای تکراری سند تحول و رفع مشکلات بازهم بر آن سرپوش گذاشته میشود؟
فرزاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱خودروهای مثلاً داخلی در بهترین حالت باید هفتاد میلیون ریال باشند البت اونم زمانیکه بجای ده هزار نیروی واقعی بالای صدهزار نیروی زالویی وجود نداشته باشه
ناشناس
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱خوب جنگ زرگری راه انداختید برای سرگرم کردن مردم
حسن
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بخدا ما راضی به ضررشون نیستیم. واقعا چقدر دارن برا مردم کار می کنن، و حتی حاضرن ضرر بدن!!! ببندید در اون کار خونه ها رو و با سرمایش ماشین جدید وارد کنید، هم برا شما سود داره هم مردم راضین.
تحت پیگرد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱پس بگو پول از کجا میاری ماشین چند میلیاردی سوار میشی گردنت کلفت شده خجالت بکش
AliREZA
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱تقصیر این آقا نیس
دقیقا تقصیر من و امثال من هست که با خریدن حلبی هاشون این بی مصرف ها رو بزرگ کردیم
SLR _ 722
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظر من راست میگن و واقعا براشون ضرر هست فروش خودرو
اما سوال اصلی این هست که شما با این همه حمایت مگه چطور سرمایتون رو مدیریت کردید که با این قیمت های احمقانه باز هم ضرر می کنید ؟
این موضوع که دوستان عزیزتر از ارزن میگن ما با این قیمت ها ضرر می کنیم پس بیاین دست ما رو ببوسید که خودروی مفت به شما میدیم یک توجیه بد تر از گناه هست
اول بیان بگن اون ۳۰ سال حمایت رو چطور هزینه کردن که امروز دست از پا دراز تر میگن ضرر می کنیم بعدش منت بزارن
Mad.z.Max
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱حلالت باشه
چقدر قشنگ نوشتی
کاش به ازای هر ۱۰ هموطن، یکی هم مثل شما داشتیم
H2_H2
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱این اصلا قیافشو میبینم اعصابم خراب میشه،،،،،کجا جوانان تحصیل کرده مملکتن تو نبرو محرکه هست،، اینجا عقل و شعورشون با گاو برابری میکنه، اینا اطلاعی از تقویت و بروز کردن همین موتور ۷۰اسبی ۲۰۶ ندارن،،، پژو که باهاش تارا زدن یه موتورec5 روش بوده کردینشtu5p ،کجا خودتون استفاده کردین، این مهندسا جوانان رتبه از کدوم خراب شده ای میان که نمیتون یه فیلتر روغن طراحی کنن،،، اینا هنوز تو طراحی لاستیک موندن هر مدلی که سایپا زده سایز چرخش با پراید یکیه،،، ماشینا فرانسوی قرن میلادی پیش رو منتاژ میکنن ،،نه اشتباه کردم از ماشینا قرن میلادی پیش آشغال تولید میکنن شما فقط برو یه ۴۰۵ مال خود پژو ۶۰سال بیار با اینی که از همین کارخونه اشغال سازی بیرون میاد برسی کن،،،،اون مهندسا و جوانان نخبه که نمیتونن برای ۲۰۶ یه سپر با تغیرات ناچیز درست کنن ،،کین از کجا اومدن،یه سمند رو از سال ۸۰با همون مشخصات داره میزنه ،کیا داخل این صنعت اشغال سازین،،،من یه مدت میگفتم مشکل از ملته که اینا دسشون بازه ، اگه یکی از اشغالا دو غول اشغال سازی رو ۱میلیارد بکنن همین برادران مملکت میرن صف میکشن ،اون کشوری که فولکس واگن توشه با ،۱۰۰تا شرکت زیر مجموعه مثل پورشه ، بوگاتی ،لامبورگینی و ….. وارداتش آزاده ،ما اشغال سازی داریم وارداتش مجهوله
بینام
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱راست میگه توی سود ۸۰ درصدی داره ضرر میده
میخواد وایسه یکسال دیگه ۱۶۰ درصد سود بگیره
یونس
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱من کارشناس صنعت خودرو و شاغل در ایرانخودرو هستم …صنعت خودرو فاسد است و رفیقبارترین و فامیل باز ترین ارگان دولتیست..تنها راه نجات دولت و ملت ،بستن درب این دو شرکت مافیایی و فاسد است.والسلام .
.
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ضرر میکنی تولید نکن ، در اون دوتا کارخونه رو گل بگیرید مردم راحت شن
Mohsen
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱یه همشهری قدیما داشتیم میرفت از توی رودخانه زاینده رود ماهی میگرفت میبرد میفروخت پول خوبی هم گیرش میومد بهش میگفتن فلانی ماهیگیری خوبه پولی توش هست میگفت به خدا همش ضرره!!!!!
ماهی مفت میگرفت و میفروخت همش ضرر بود.حالا حکایت ایران خود رو هست
مهدی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ببندیداین در فسادخانه رو
مجید
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ناموسا
راست میگی
میدونی چرا
چون شما خودروساز نیستین که داداش
خودروساز صفرتاصد قطعات رو خودش باید تامین کنه
شما ها اسمتون خودروساز درحقیقت مونتاژکارین
یه مونتاژکار تررررکار
افسوس الان مجوز بدن من یه پارس tu۵جمع کنم سرخود بخدا اگه ۱۳۰ بیشتر وایسه
وسلام
m.r
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشاالله به این مدیریت که با این همه اجحاف در حق مردم باز هم زیان ده هستید ، البته شاید بهتر باشه بگیم دزد سر گردنه تشریف دارن آقایون
Mehdi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱پس بیخود میکنین منابع بیت المال رو هدر میدین، در زباله دان رو تخته کنین بره
امیر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱با سلام
دوستان توجه کنید در بحث قیمت خودرو عوامل متعددی تاثیر گذار است به عنوان مثال قیمت ورق فولادی، قیمت مس، قیمت مواد انواع پلیمر، قیمت پارچه و الیاف، قیمت آلومینیوم و … همگی تحت تغثیر کاهش ارزش ریال به شدت افزایش یافته البته اینها فقط مربوط به مواد مصرفی برای تولید خودروست سایر هزینه ها از جمله هزینه های پشتیبانی نیز با افزایش تورم افزایش یافته برای این موضوع دو مثال عرض می کنم :
1 – محاسبه کنید با افزایش قیمت 4 کالای اساسی روغن، مرغ، نان و تخم مرغ فقط هزینه غذای پرسنل چقدر افزایش یافته
2 – در خطوط تولید ابزار آلات زیاد برای فرآیند های تولیدی استفاده می شود که به علت تحریم امکان جایگزینی در اکثر موارد میسر نیست و اگر هم باشد با قیمت های بسیار گزاف و از راه های عجیب و غریب قابل تهیه است به عنوان نمونه لیزر فاصله یاب 200 میلیونی قبل تحریم 2 میلیارد شده
تصور کنید یک مغازه دار چطور می تواند جنسی را که گران خریده ارزان به مشتری بفروشد زیرا برای پایداری در کسب و کارش مجدد باید همان جنس را در بازار با قیمت بالاتر بخرد در نتیجه در مدت زمان کوتاهی ورشکسته می شود
مثال خودرو سازی هم مانند همان مغازه دار است که در یک بازار متشنج بی ثبات هر روز مایحتاجش را گرانتر می خرد و بعد از او می خواهند ارزان بفروشد و نوآوری داشته باشد در صورتی که وقتی آینده اقتصادی مشخص نیست صحبت از نوآوری بی معناست
این صحبت هایی هم که این اواخر گفته می شود پاک کردن صورت مسئله و انحراف افکار عمومی است در صورتی که خواسته همه در تمامی زمینه ها باید ابتدا کاهش تورم و افزایش ارزش ریال باشد تا قدرت خرید افزایش یابد متاسفانه فضا را گل آلود می کنند تا خواسته واقعی که کاهش تورم است گم شود و بعد به هر صنفی اعم از خودرو، نانوا، دامدار و … می گویند گران فروش و سریع میگویند نظارت ها کم است در صورتی که ارزش پول ملی زیاد شود همه این ها خود به خود رفع می شود.
در نظر بگیرید حتی اگر ارزان ترین خودروی خارجی بدون تعرفه هم وارد شود بازهم اغلب ما نمی توانیم آن را بخریم همچنین اگر خودروهای داخلی هم به قیمت دو سال قبل باز گردند بازهم امکان خرید آن برای خیلی ها نیست لذا بالا بردن ارزش پول ملی خواسته اصلی است البته به نظر من
لذا لطفا کمی عمیق تر به موضوع نگاه کنیم
با سپاس
م
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱فرمودند که 20 سال قبل قیمت 206 13 هزار دلار بود امروز 6 هزار دلار.
20 سال قبل 206 یک خودرو نسبتا به روز اروپا بود اما امروز دو سه نسل بعد از 206 هم از رده خارج شدن.
وقتی با خیال راحت بدون نگاه به آینده از 25 سال قبل خودرویی رو مونتاژ می کنید و توقع دارید در هر زمان که اراده کردید به قیمت یک خودرو روز دنیا به مردم بفروشید نتیجه جز این نیست.
تولید خودروهای داخلی با شرایط فعلی مصداق اتلاف منابع این مملکت هست و خیانتی هست به آیندگان این مملکت.
م
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دوست عزیز مسلما بخش عمده ای از مشکلات فعلی مردم نتیجه تضعیف وحشتناک ارزش پول ملی هست اما دقت کنید.
قیمت روغن خوراکی در این مملکت یک شبه 4 برابر شده و قدرت خرید مردم در این زمینه تضعیف شده.در مورد خرید خودرو هم اتفاق مشابهی رخ داده اما در طول 3-4 سال.
اما تفاوتی این میون وجود داره.روغنی که شما امروز به قیمت 65 هزار تومن می خری همو نروغنی هست که یک آلمانی یا آمریکایی یا عرب در کشور خودش با همین حدود قیمت(حتی کمی بالاتر( می خره اما خودرویی که شما از خودرو ساز داخلی می خری(فرض کنیم فردا قیمت خودرو رو آزاد اعلام کنن و قیمت 206 به 10-12 هزار دلار برسه) با خودروی قابل خرید یک آلمانی یا آمریکایی یا عرب یا حتی یک کامبوجی یکی نیست.
من می پذیرم که هزینه تولید بالا رفته و قیمت روغن خوراکی هم بالا بره و به نرخ نزدیک به جهانی روغن با کیفیت بخرم اما اگر قرار باشه روغن سوخته یا روغن پالم خالص یا پارافین رو به قیمت جهانی به من بفروشن به جای روغن با کیفیت مسلما مقاومت می کنم و نخواهم خرید.خودرو ساز داخلی می خواد به قیمت جهانی به من بفروشه بره خودرو با تکنولوژی روز بیاره مونتاژ کنه من با کمال میل به قیمت جهانی ازش می خرم.البته با یک شرط.برق و آب و گاز و سوخت و نیروی کار هم با نرخ جهانی براش فراهم بشه.
پس شد دو شرط اساسی:1-خودرو با تکنولوژی روز 2- منابع با قیمت جهانی
خودرو ساز از زیر هر کدوم از این دو مورد که بخواد شانه خالی کنه من به عنوان مصرف کننده حق دارم قیمت کمتری بپردازم.
به عنوان مثال اگر یک خودرو هاچبک شهری به روز 12-15 هزار دلار قیمت داره یک هاچبک شهری مثل206 با تکنولوژی 25 سال قبل 5-6 هزار دلار بیشتر نمی ارزه.
اگر برق کیلوواتی 50 تومن یا گاز متر مکعبی 150 تومن( قیمت دقیق رو نمی دونم مثال زدم) یا کارگر روزی 4-5 دلار برای تولید 206 تولید داخل به کار می ره اون 5-6 هزار دلار باید برسه به 4-5 هزار دلار یا حتی کمتر.
پس ما خودرو رو ارزون نمی خریم.درست که نگاه کنید از قیمت واقعی هم پول بیشتری پرداخت می کنیم.پس آدر غلط ندیم به مردم.
Amirali
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱تو رو خدا شما دیگه ماشین درست نکن مگه ضرر نمیکنی درست نکن خدا شاهده ما راضی هستیم پول دستی بهتون بدیم فقط دست از سر ما بردارید شما تا الان هزاران جوان و خانواده داغدار کردید خجالت نمی کشید که این حرف ها میزنید یعنی شما روی شیطان سفید کردید شما شرف ندارید تو رو خدا دیگه ماشین تولید نکنید..
RNRN Pedal Edition
۵ خرداد ۱۴۰۱پس لطفاً جمعش کنید
وحید
۲۶ خرداد ۱۴۰۲خوب می تونید با وارد کردن هر خودرو ۴۰۰ ملیون سود گمرکی بگیرید جمع کنید برید بخوابید مردمم ماشین سوار شن بجای تیکه حلبی های شما معلوم نیست زیان ۴۵ ملیون برا هر خودرو کردن بصرفه تر از واردات با سود ۱۰۰ درصد چرا