درحالیکه امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در چند روز گذشته خبر از ممنوعیت ورود خودروهای فرانسوی به کشور داده بود هماکنون شرایط جدید وزارت صمت برای ورود این دسته از خودروها اعلام شده است. در شرایطی که سخنگوی وزارت صمت روز گذشته از ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای فرانسوی در ایران سخن گفته که علت این موضوع رفتارهای گذشته و بدعهدیهای سابق این شرکتها در زمان تحریم صنعت خودرو، عنوان شده و وزارت صمت به صراحت اعلام کرد تا زمانی که فرانسویها جبران خسارت گذشته نکنند، واردات خودرو از این کشور نخواهیم داشت.
طبق گزارش ایسنا، روز گذشته امید قالیباف (سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت)، ضمن اعلام این خبر که واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی وزارت صمت ممنوع شده است، تأکید کرد:
وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به سبب رفتارهای گذشته آنها تحریم کرده و دیگر نمیگذارد تا آنها بتوانند با ابزار تحریم صنعت و بازار خودروی ایران را تحتفشار بگذارند.
به گفته وی، به دنبال رفتارهای غیرحرفهای فرانسویها در سالهای گذشته، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی داده نمیشود و تاکنون نیز وزارت صمت هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده است. تمرکز وزارت صمت همانطور که پیشتر اعلام شده است، صرفاً بر روی واردات خودروهای ژاپنی، کرهای، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است. امید قالیباف در گفتوگو با ایسنا، نیز بر این موضوع تأکید داشته و اظهار کرد:
با توجه به اینکه خودروسازان فرانسوی، در ایران، با دو خودروساز بزرگ قرارداد و مشارکت در تولید داشتند و با اعمال تحریمها، ترک همکاری کردند، ما نیز اکنون اجازه واردات خودرو از این کشور را تا زمانی که خسارات گذشته را جبران نکنند، نخواهیم داد.
دولت ایران واردات خودروهای فرانسوی را در حالی ممنوع اعلام کرده است که در زمان اعمال تحریمهای آمریکا، صنعت خودرو جزو اولین صنایع تحریم شده، قرار داشت؛ با اعمال تحریمها، خودروسازان فرانسوی نظیر پژو، رنو و سیتروئن که در آن زمان با خودروسازان بزرگ در همکاری بودند، نمایندگی رسمی و فعال در ایران داشتند و محصولاتی را بهصورت مشترک و با همکاری هم تولید میکردند، ایران را ترک کرده و به قطع همکاریها پرداختند. همین موضوع زیانهای مالی بسیاری به خودروسازان بزرگ که بخش قابلتوجهی از محصولات پژوها، L۹۰ها و سایر محصولات رنو و… را تولید کرده و نیازمند بخشی از قطعات فرانسوی بود، وارد کرد و سبب شد که با توجه به این بدعهدیها، در صورت برداشته شدن تحریمها یا آزاد شدن واردات، دیگر قصد همکاری با فرانسویها را نداشته باشند.
گفتنی است که پیشتر، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال ایسنا، مبنی بر اینکه با توجه به بدعهدیهای سابق فرانسویها و موضعگیریهای ژاپنیها و کرهایها، واردات خودرو از این کشورها آیا امکانپذیر خواهد بود؟ گفت:
با توجه به اینکه بحث تنوع واردات از برندهای مختلف مطرح است، فعلاً قاعدهای برای منع واردات از کشورها و خودروسازان بدعهد گذشته نخواهیم داشت. اگر محدودیتی ایجاد شود، خودروهای وارداتی تنها به محصولات چینی محدود خواهد شد. اینکه چگونه قرار است واردات از این کشورها انجام شود هم بر عهده واردکنندگان گذاشته شده است و بایستی این اجازه را دهیم که این سازوکار را واردکنندگان تعیین کنند؛ اما اگر خسارات وارده از بدعهدی فرانسویها جبران نشود، اجازه ورود محصولات را نخواهیم داد.
Khosrow
۳۰ آبان ۱۴۰۱ولی خوب میشد اگر صا ایران به آمریکا صادر میکردیم و بجاش عمریکا ۱۲۴ پایگاه نظامی تو کشورمون داشت / مثل جوپن /
امنیت خونه ت رو بدی دست لات محل /
هم خونه ت رو میبره هم خودت رو 😁 ..
MILADZM
۳۰ آبان ۱۴۰۱از خونه میترسی بیای بیرون بعد میای توی مجازی شعر تلاوت میکنی ؟
فقط میتونم بگم برو بیرون از این حرفا بزن ببین هم با خودت هم با خونه ت چیکار میکنن :))))
NAVID۰۰۹۸
۳۰ آبان ۱۴۰۱شما اصلاً به اصل موضوع توجه نمیکنید ! :
داره میگه واردات فرانسوی ممنون ، یعنی چی ؟!
یعنی راه برای فرانسویها باز هست اگر بخواهند منتاژ کنند !
شرایط اگر محیا بود راحت خودشام میتوانند این یخشنامه را دور بزنند و اگر هم کسی چیزی گفت ، محکم این بخشنامه را بکوبونند در دهنش که ما واردات خودروی کامل نداشیم و داریم منتاژ میکنیم با قطعاتی وارداتی !!!
نقش فرانسه در سیاست کشور ایران همیشه آشکار بوده و مهرههای شطرنجش جوری چیده میشه که کمتر به چشم بیاد اما میبینیم که تجارت کلانی پشت پرده خوابیده که خودروسازی ما از ابتدا و حتی قبل از سال ۵۷ هم دست اینها بوده و هر زمانی هر کسی هم خواست از کشورهای دیگر همچون کره و ژاپن خودرو منتاژ کنه یا اجازه نداند یا قطرهچکانی منتاژ میشد و وضعیت نوعی پیش رفته در تمام این سالها که گویا هر بخش صنعت ما را کنترات به یک کشوری دادهاند که صنعت خودرواَش پشتپرده فقط برای فرانسویهاست !
کلاً خوشحال میشم که به جزء آلمانیها دیگر هیچ خودروی اروپایی و بخصوص فرانسوی وارد نشه !
نقش فرانسه در کنترل کشور ما بسیار عمیق و دیرینه هست با این تفاوت که هیچگاه به مانند چین روسیه انگلیس به چشم نیامده و زیرپوستی بوده !
دنیای سیاست یعنی دنیای تجارت و بازیگردانی که در آن مردم فقط مزاحم هستند ولی به نام مردم و به کام بزرگان همیشه تمام میشود چه در ایران چه در تمام نقاط جهان !
با این تفاوت که در ایران شور قضیه در میآید !
کرگدن باواریا
۳۰ آبان ۱۴۰۱دستمزیزاد میلاااااد👏
جمشید
۳۰ آبان ۱۴۰۱چرا مثل بچه ها یه حرفی میزنین که بعد مجبور بشین با خفت اینطوری ماست مالیش کنین !!!؟؟؟
نوید AJ
۳۰ آبان ۱۴۰۱این کار رو همون بار اول باید انجام میدادن. به جاش دوتا خودروساز رو میفروختن به ژاپنی ها.
Zonda R
۳۰ آبان ۱۴۰۱از فرانسه وارد نکنید
برید از همون سگمنت از المان وارد کنید از کره ژاپن و… بزارید خودروسازی فرانسه همچنان به علت قطع همکاری با شما ورشکسته شد همچنان ورشکسته بمونه
نه اصلا فقط از چین وارد کنید با توجه به دامپینگ و…. با قیمت واقعی به دست مردم برسونید یکم کمتر ادا دربیارید
شما بیاید خودروهای تولیدی الان رو درست عرضه کنید همین کافیه
genius
۳۰ آبان ۱۴۰۱درسته پاریسی ها اروپایی درجه2 حساب میان ولی همون درجه2ها تو بازار کشورهایی مثل چک و اسلواکی و اسلوونی و دانمارک و خود فرانسه انقدری فروش دارن که منت بازار ایران رو نکشن.این ماییم که از بی تنوعی تو بازار خودرومون در عذابیم
(Saeed (peugeot
۳۰ آبان ۱۴۰۱گروه بهمن ۱۲ سال مزدا مونتاژ کرد ؛ مزدا رفت از ایران …. هیوندایی از زمان آوانته کم و بیش تو کرمان ماشین مونتاژ کرد تا اینکه این چند سال آخر رسیده بود به الانترا و i20 و i10 و توسان هم میخواست مونتاژ کنه …… سایپا نزدیک به ۴ سال کیا سراتو و چانگان تولید کرد …… مگه اینا از ترس آمریکا موندن تو ایران که حالا فرانسوی ها بمونن ………..و ایران و ترک نکنن
نکته جالب اینکه تو متن گفته بود اگه از کشوری دیگه هم نتونیم واردات کنیم ؛ از چین واردات میکنیم ؛ به نظرم وارد نکنید ، بیارید مونتاژ کنید ؛ هرچند برند های درجه ۱ چین هم مثل ام جی و جیلی و بی وای دی هم مونتاژ نمیکنن ؛ مگر همون واردات …..
ای خدااا
از واردات مازراتی و بنز و بی ام و و پورشه ….. الان رسیدیم به جایی که از برند های اقتصادی مثل ( فیات و رنو اشکودا و فولکس و پژو ) اووووونم در پایه ترین و اقتصادی ترین نسخه شون که زیر ۲۰ /۰۰۰ دلار هست هم بیاد محروم باشیم …..
لااقل ۲۰۷ و تارا و دنا خوب تولید کنید مردم بتونن از اینا بخرن ، والا نمیدونم چی بگم ؛ ولی خرید دنا پلاس توربو اتومات با قیمت ۵۸۰ میلیون ؛ اونم با اون آمار نارصایتی برخی مالکینش اشتباه محضه ، ولی چه باید کرد ، که گزینه دیگه ای هم نیست .
یک کاربر
۳۰ آبان ۱۴۰۱در اینده چین مرکز همکاری با اروپایی ها میشود .
ما در دنیای کنسرسیوم ها تراست ها و شرکت های چند ملیتی هستیم .
Just toyota
۳۰ آبان ۱۴۰۱واقعا تعجب میکنم که چطور بعضی ها هنوز امید به اصلاح شدن فرغون سازان داخلی دارند !!! چیزی جز فساد و رانت خواری تو این ۴۳ سال اهداف فرغون سازی ها نبوده و نخواهد بود ، بدون هیچ تعلل و تاخیری باید هر چه زودتر درشون پلمپ بشه
Blue
۳۰ آبان ۱۴۰۱تو این ده سال کاری کردن با وضعیت کشور که دیگه نمیتونم باور کنم یه زمان بنز ای کلاس و ویتارا تو ایرانخودرو ، ماکسیما و مورانا و مگان تو پارس خودرو ، آوانته و ورنا تو کرمان موتور ، مزدا تو بهمن موتور و….. همزمان با دنیا داشتن تو ایران مونتاژ میشدن !!! چیکار کردین واقعا!!!
Hamid3x
۳۰ آبان ۱۴۰۱همین فرانسه نبود یه پیچ هم نمیتونستین تولید کنید، چه برسه به خودرو کامل ، همین الانم از دانش فنی فرانسه دارید استفاده میکنید
بعدم وقتی نتونن انتقال مالی داشته باشند چطور بمونن؟
چین هم تنها بخاطر وجود بانک نظامیه اونم تحت نظارت امریکا در کنار فروش نفت میشه ازش قطعات خودرو وارد کرد، ایا چنین امتیازی هم به فرانسه داده شده؟
با سرمایه مردم ایران بانکی ایجاد شده؟
A.A.S
۳۰ آبان ۱۴۰۱😐
عاشق پدال
۳۰ آبان ۱۴۰۱چقدر برا فرانسه خودشونو جر میدن
جر دهندگان در راه فرانسه
یا نمیدونین اقتصاد چیه. یا واقعا خودفروخته به فرانسه ایین
طرف قرارداد داشته. پول گرفته. سرمایه رفته. شکر خورده که زده زیرش
زمان خاتمی همون رییس جمهور قبلی یه قراردادی با فرانسه بستن. پولو گرفتن. حتی تحریم نبود. محصولی که باید میدادن رو ندادن. با الستوم بود. موتورهای برقی . اما رفته بودن موتورای چینی رو اورده بودن کاور فلزی فرانسوی زده بودن.
این فرانسوی اشغال کشوریه که باید جبران کنه.
حالا این کاربرای بالا از ژاپن خاورمیانه میره خودشو به فرانسه میفروشه.
https://pbs.twimg.com/media/FAzaeqtXsAA7CcF?format=jpg&name=small
(Saeed (peugeot
۱ آذر ۱۴۰۱کلمه جر و میگی یواش تر تلفظش کن ….خوب نیست
فرانسوی ها هرچقدر به درد نخور باشن ، لااقل ۳ تا پلتفرم و ۲ تا موتور دادن به ایران که صنعت خودروسازی ما ۴۰ ساله داره باهاشون میچرخه و خودرو تولید میکنه …..
یا اگه این همه سال با ایران کار کردن کارخانه و خط تولید ایکاپ و تو ایران خودرو با سرمایه مشترک تجهیز کردند ؛ که کلی خودشون هم سرمایه گذاری کردند …..و از طرفی سیتروئن خط تولید c3 رو تو کاشان راه اندازی و تجهیز کرد و ۵۱ % سهامشو خرید ……
رو خط تولید ۴۰۵ و تیبا که نمیشد پژو ۲۰۰۸ و c3 مونتاژ کرد ؛ با خط جوش پیشرفته
همین کره میلیارد ها دلار پول ایران و بلوکه کرده چند ساله خیالشم نیست …. مزدا و سوزوکی و هیوندای نزدیک به ۱۵ سال تو ایران مونتاژ و واردات کردند ؛
دریغ از دادن تکنولوژی یه پیچ و مهره از خودرو ….چه برسه به پلتفرم و موتور
وقتی ترامپ اون تحریم ها رو اعمال کرد ، هرکی بود در میرفت ، چانگان و ام جی و بی وای دی در رفتند ، پژو و سیتروئن نرن ؛ معلومه میرن از ترس
نکته آخرم اینکه ؛ شاید اگه مدیرای قبلی خودروسازی حرفه ای تر عمل میکردند ؛ خیلی بیشتر میتونستند از همین فرانسوی ها تکنولوژی بگیرن ، کاری که آقای یکه زارع مدیرعامل چند سال پیش ایران خودرو انجام داد و پلتفرم پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ و گرفت ….. که الان ما داریم تارا و ری را میسازیم ….. موتورشون هم tu5 معروفه با کمی تغییرات
matin
۳۰ آبان ۱۴۰۱فرانسه به غلط کردم افتاد برای واردات به ایران
matin
۳۰ آبان ۱۴۰۱اساتید دارم تیکه میندازم اقا شوخی بود چقدر جدی گرفتید
pouya98645
۳۰ آبان ۱۴۰۱آره آره فرانسه بده
خیلی بده
انقدر بده که الان پلتفرم بیشتر ماشین هاتون از همین فرانسوی هاست
خدا بخیر کنه چه نقشه ای دارید که حالا واردات خودرو های فرانسوی هم ممنوع کردید
من که امیدی ندارم آخرش به جز خودرو های چینی از کشور دیگری هم خودرو وارد شه
ADAK
۱ آذر ۱۴۰۱ما نیز اکنون اجازه واردات خودرو از این کشور را تا زمانی که خسارات گذشته را جبران نکنند، نخواهیم داد.
یوقت خدایی نکرده فکر نکنین : منظورشون از جبران خسارت ، دادن شیتیل به اون بالا بالایی ها هستش آ
اونم به یورو
دیگه زحمت انتقال هم نمیخواد بکشن
همونجا از فرانسه انتقال بدن دو قدم اونور تر ، ژنوی ، لوزانی ، برنی جایی تو یه بانک خنک و آروم
حسین+دهمرد
۱ آذر ۱۴۰۱تیتر های زومیتی ها به شاهینم سرایت کرده. انتظاری غیر از این داشتین؟ البته که کی فرانسوی میخره. حتی همینایی که فشار خوردن هم اگه واردات آزاد بشه فرانسوی نمیخرن. فقط میخوان مخالفت کنن. حالا هرچی میخواد باشه.