ایران خودروایستگاه خبرچشم اندازسایپا

بررسی دیدگاه های پزشکیان و جلیلی برای خودروسازی و بازار خودرو

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، با توجه ویژه به موضوع حساس خودرو در ایران، نظرات خود را اعلام کرده‌اند؛ اما این اظهارات تا چه اندازه قابلیت اجرایی و عملیاتی دارند؟

سایپا ایران خودرو

وعده‌های انتخاباتی در سراسر جهان، معمول هستند. جلب نظر رای‌دهندگان برای رسیدن به منسب‌های مختلف، نیازمند ارایه‌ی برنامه است و به همین دلیل، وعده‌های متنوع اظهار می‌شوند. با نزدیک شدن به موعد انتخابات، مخاطبان کاندیدها باید امکان‌پذیری قول و قرارهای گفته شده را بررسی کنند.

موضوع خودرو برای اقتصاد ایران و مردم کشورمان، متفاوت از دیگر نقاط دنیا است. از یک سو، شرکت‌های خودروساز قادر به تامین محصولات مورد نیاز جامعه نیستند و از سویی دیگر، واردات آزاد با تعرفه‌ی منطقی، ممنوعیت دارد. تقریبا تمام خودروهای بازار، توسط ایران خودرو، سایپا و مونتاژکاران استان کرمان عرضه می‌شوند تا مشتریان پرتعداد کشور ما با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون نفر، آزادی لازم برای خرید نداشته باشند.

Five important things to consider before buying a car - Lifestyle - The Jakarta Post

دیگر موضوع مهم در اقتصاد ایران، درآمد ناچیز شهروندان و هزینه‌ی بسیار بالا برای خرید خودرو است. غالب سرپرستان خانوار، ماهانه کمتر از ۲۵ میلیون تومان درآمد دارند و عملا نمی‌توانند مبلغ چندانی پس‌انداز کنند. حال اگر قیمت پایه برای خرید خودروی اقتصادی مونتاژ ایران را با ارفاق، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، سال‌ها زمان لازم است تا یکی از بی‌کیفیت‌ترین خودروهای جهان به شهروند ایرانی تحویل شود. علاوه‌بر این موارد، تورم و عدم افزایش دست‌مزدها متناسب با گرانی اجناس، سال‌به‌سال مشکلات خرید خودرو را تشدید می‌کنند.

اظهارات پزشکیان و جلیلی برای خودروسازی و بازار خودرو

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در آخرین مناظره‌ی تلوزیونی پاسخگوی سوالات اقتصادی بودند. مجری مناظره از پزشکیان پرسید:

چند سال پیش جنابعالی در دیدار با مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی با واردات خودروهای خارجی مخالفت کرده بودید و فرموده بودید که با واردات خودرو دشمن به دنبال خروج ارز از کشور است اما اخیرا اشاره کردید که باید بازار را باز کنیم و دور خود قفس درست نکنیم؛ بفرمایید که آیا با واردات خودرو موافق هستید یا مخالف و اگر موافق هستید بفرمایید که ارز مورد نیاز این موضوع را از کجا تامین خواهید؟

پزشکیان در پاسخ گفت:

من آن زمان هم که وزیر بودم این اعتقاد را داشتم؛ بازار بسته بود و وقتی واکسن تولید می‌کردیم دولت برای آن قیمت گذاری می‌کرد؛ اگر می‌خواستیم همان واکسنی که ما تولید می‌کردیم را وارد کنیم، صد برابر باید هزینه بیشتر پرداخت می‌کردیم؛ دولت مرزها را بسته بود و جنس‌هایی را که تولید می‌کرد با قیمت‌های آنچنانی در بازار آزاد تحویل مردم می‌دادند؛ در حالی که اگر بازار آزاد است باید می‌گذاشتند که واکسن نیز آزاد باشد.

دولت واکسن را قیمت گذاری می‌کرد اما ماشین را نمی‌کرد و مرزها ها را بسته بود؛ اما ماشین که مزیت ما نیست مرزها را برای آن بستیم. در حال حاضر قانون نگذاشته واردات ماشین انجام شود. می‌گفتند ماشین دست دوم وارد کنیم. چیکار کردیم که به واردات ماشین دست دوم هم راضی شدیم، اما اجازه واردات ندادند؟ همه ماشین ها را از چین وارد کردیم و قیمت ماشین ها را چند برابر در اینجا می‌فروشیم. مردم را از زندگی ساده محروم کرده ایم. واردات خودرو با ارز مردم باید وارد شود. به مردم پول ایرانی میدهیم اما جنس خارجی را ده برابر به آنان می فروشیم. واردات خودرو با ارزهای مردم آزاد می شود.

اگر رقابت را آزاد کنیم و ماشین ها وارد مملکت شوند خود به خود خود را تنظیم می کنند. اگر ارز کالاهای اساسی مثل دارو را تنظیم کنیم بازار آزاد خود را تنظیم می کند. لازم نیست دولت دخالت کند. دولت باید ارز برای پشتیبانی را تامین کند و بقیه را بازار خودش کنترل می کند. دولت دست از دخالت در بازار و قیمت گذاری ها بردارد.

در ادامه مجری برنامه از سعید جلیلی می‌پرسد:

شما گفتید واردات خودرو صفر و صدی نیست و واردات خودرو باید ابزاری برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی و پایین آمدن قیمت ها باشد. آقای یزدانی سخنگوی ستاد شما نیز گفته است شما با واردات کنترل شده خودرو موافقید، نظر صریح خود را بگویید؟

سعید جلیلی پاسخ داد:

مردم از خودرو سوال دارند. یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد این است که این همه رشته اقتصاد در کشور داریم و مسکن، خودرو و کشاورزی و تک بعدی نیست و ابعادی مثل سیاست خارجی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد.

یکی از کارهایی که دنبال می‌کنم این است که از دانشگاه ها و وزارت علوم بخواهیم وارد رشته های تخصصی اقتصاد مثل اقتصاد خودرو، مسکن و کشاورزی شوند. تا اقتصاد و دانشگاه ها باهم پیوند بخورند.

قیمت و کیفیت خودرو حایز اهمیت است. آن چیزی که بررسی کرده ایم، البته اگر آقای پزشکیان نگوید این ها در اتاق در بسته نشسته اند و جلسه گرفته اند این است که در ده سال گذشته ده ها استاد دانشگاه و مدیران خودرو را آورده ایم و این ها از همه طیف ها بوده اند و با کارشناسان مربوطه صحبت کردند. یکی از مهم ترین موضوعات در خودرو بحث تیراژ است.

در تولید کاری که انجام می‌دهید این است که تولید باید اقتصادی باشد. این موضوع را با استادان مختلف بررسی کردیم و با مدیران برجسته کارخانه‌ها هم مشورت داشتیم. اگر با این نگاه که راه‌حل را افزایش تیراژ اعلام کنید، یکی از اهرم‌های‌تان همین واردات است تا متناسب با آن بازار را بتوانید کنترل کنید.

زمانی که معاون اروپا و آمریکا در مسکو بودم، مشتری سمند داشتیم که سفیر ما آن زمان می‌گفت ما شش‌ماه در اینجا در صف سمند هستیم. در ونزوئلا تولید پراید و سمند داشتیم و بازار آنجا را داشتیم اما متاسفانه در آن ۸ سال تعطیل شد.

واردات یک ابزار خوب برای مدیریت بازار است. یکجا باید وارد کنید تا تولیدکننده داخلی فکر نکند همه کار دست اوست. از یک طرف هم باید ایرادات تولیدکننده داخلی را هم حل کنید. صادرات به کشورهای همسو هم باید در نظر باشد که در آن ۸ سال قطع شد.

امکان‌سنجی وعده‌های پزشکیان و جلیلی

آزادسازی واردات خودرو، کاهش تعرفه‌های گمرکی، ارتقای شرکت‌های بنجل‌ساز داخلی با تحول در سطح مهندسی سایپا و ایران خودرو، داستان سنگ‌ بزرگ نشانه‌ی نزدن را به ذهن مخاطبان ایرانی می‌رساند. تحقق این وعده‌ها، دسترسی مردم به خودروهای مدرن را تسهیل می‌کند؛ اما سود نجومی مونتاژکاران داخلی از بازار انحصاری ایران را حذف خواهد کرد که در نتیجه، ورشکستگی و بیکاری صدها هزار نفر را به دنبال خواهد داشت. همچنین، واردات خودرو با تعرفه‌ی پایین، بخشی از درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد و نوعی کسری بودجه ایجاد خواهد کرد که به نفع دولت جدید نخواهد بود.

زمان پخش 2 مناظره جلیلی و پزشکیان

اظهارات کاندیدای دیگر نیز برای مخاطب، چندان شفاف نیست. سخنان مبهم مثل توسعه‌ی خودروسازی، واردات کنترل‌شده، بهبود کیفیت و افزایش صادرات به دیگر کشورها، مشابه ماموریت غیرممکن هستند که در نهایت، تداوم وضعیت امروز را تضمین خواهند کرد.

آیا امیدی به ساماندهی بازار خودرو و خودروسازی هست؟

شکی نیست که انحصار در اختیار شرکت‌های سازنده، ایجاد رانت می‌کند و به نفع مصرف‌کننده نیست. چند دهه حمایت دولت‌ها از خودروسازان ایرانی، عاملی مهم در عقب‌ماندگی آن‌ها از صنعت جهانی محسوب می‌شود. با این شرایط، هر کدام از کاندیداها که رئیس جمهور شوند و بخواهند پیشرفت در خودروسازی را عملی کنند، باید واردات خودرو را هم‌زمان با دیگر اقدامات، انجام دهند. الگوبرداری از کشورهای پیشرفته، دست‌یابی به فناوری‌های نوین و ایجاد تحول در مدیریت کلان شرکت‌های خودروساز، لازمه‌ی تحول در  سایپا و ایران خودرو هستند.

پیشرفت خودروسازی ایران، با ادامه‌ی روند گذشته و بدون ارتباط موثر با صاحبان فناوری، غیرممکن به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

مطالب مشابه

‫۸۲ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    هیچکدام

    موافقم 17
    مخالفم 6
    1. Ahmad

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (156 ديدگاه)

      پس چجوری زمان احمدی نژاد مثل نقل و نبات خودرو لاکچری(پورشه و مازراتی و …) وارد میکردن الان دیگه میگن نمیشه؟ ولی چه دورانی بود اون موقع ها (۲۰۱۰تا۲۰۱۳) چه ماشینایی خداییش میومد

      موافقم 14
      مخالفم 3
      1. Avan

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (354 ديدگاه)

        اون زمان به راحتی نفت بالای صد دلار می فروختند و بالاخره یک جرعه ای هم از ثروت به ملت می رسید. نکته جالب اما سخنان دو کاندید است که نویسنده هم به حق گفته است.جلیلی طبق معمول در رویا و توهمات و ایدولوژی سیر می کند و پزشکیان هم وعده‌های غیر ممکن می دهد.

        موافقم 19
        مخالفم 7
      2. 2CV

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        این عزیزان کاندیدا حتی زمان خودشون در برنامه رو نمیتونستن مدیریت کنن . تا مجریه نمیگفت متوجه نمیشدن . سریه سوال یک ساعت تمام میزدن سر و کله هم
        حتی طرف کاغذ پاره هایی که داشت رو نمیتونست مرتب کنه و اونی که میخاد رو پیدا کنه . یک ساعت بین این برگه و اون برگه میگشت
        اون وقت میخاد مملکت مدیریت کنه ؟

        موافقم 24
        مخالفم 0
      3. shetab-car

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        اون موقع شانسی که احمدی نژاد آورد تحریمی در کار نبود ارز تامین می شد بانک ها راحت معاملات خارجی رو انجام می دادن و هیچ چیز محدود نبود راحت نفت می فروختن
        و مهم تر اینکه ارزش پول ایران جایگاه خوبی داشت دلار زیر1000 بود

        موافقم 19
        مخالفم 1
        1. مسعود

          ۱۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (20 ديدگاه)

          مساله بزرگ رانتی ست که حساب و کتاب صفرهاش از عهده من و همت برنمیاد
          اونایی که این رانت رو میخورن زورش از رییس‌جمهور بیشتره

          موافقم 9
          مخالفم 0
      4. mohamad heydari

        ۱۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (14 ديدگاه)

        کل واردات ایران در ۲۰ سال اخیر یک میلیون دستگاه هم نشده یعنی سالی ۵۰۰۰۰ عدد هم نیست در صورتی که نیاز سالانه در صورت خروج کالای مصرفی (خودرو) از بازار سالی دو میلیون دستگاه برای کشور صد میلیونی باید باشه یعنی اون موقعم بازار خودرو بزای مردم جهنم بوده الان که دیگه سوپر جهنمه

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. مردیم از خوشی

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1403 ديدگاه)

      و این یعنی بلوغ فکری

      موافقم 8
      مخالفم 8
      1. کسرا

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (114 ديدگاه)

        این یعنی بی فکری
        یعنی چند شاعر زحمت مقاله شده
        اونوقت تو و این نابغه آخرش میگه هیچی چون قدرت تعقل نداره که درست رو از غلط تشخیص بده و از فرصت های به وجود اومده استفاده کنه…

        موافقم 4
        مخالفم 11
        1. مردیم از خوشی

          ۱۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1403 ديدگاه)

          ریس جمهور در ایران هیچ کاره است

          موافقم 12
          مخالفم 10
        2. حسن

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1494 ديدگاه)

          فرصت
          مطمئنی اینجا زندگی میکنی
          اینجا فرصت فقط تو دستشویی گیرت میاد
          شماها یا متوهمید یا متصلید از فرصتهای مالی نصیب میبرید

          موافقم 23
          مخالفم 3
      2. کسرا

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (114 ديدگاه)

        ساعت

        موافقم 0
        مخالفم 7
    3. ممد ژانگولر

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3816 ديدگاه)

      بوی واردات خودروی آمریکایی به مشام میرسه . تسلا بیا

      موافقم 3
      مخالفم 16
      1. مردیم از خوشی

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1403 ديدگاه)

        بوی توهم با مشام میرسه 😏

        موافقم 21
        مخالفم 0
      2. car lover

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (98 ديدگاه)

        خدا از دهنت بشنوه. ولی حالا چرا تسلا؟ این همه ماشین بهتر

        موافقم 10
        مخالفم 6
      3. ممد ژانگولر

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3816 ديدگاه)

        داداش car lover ایلان ماسک گفته منتظر یک خبر خوب باشید . میگن میخواد یکی از مگا فکتوریاشو بیاره خاورمیانه بین ایران و ترکیه مونده .گفته بعد انتخابات معلوم میشه .ایلان گفته قلبن نظرم به ایران نزدیکتره اگر قسمت نشه میره پیش اردوغان برای ثبت عقد قرارداد . فقط خدا کنه اونوری نره بیاد با ایران خودرو بخره جوین کنه با تسلا .🤲الهی آمین

        موافقم 9
        مخالفم 9
        1. آرین صاحب جمعی

          ۱۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1082 ديدگاه)

          گفته خاورمیانه نگفته ترکیه و ایران احتمالا عربستانه

          موافقم 17
          مخالفم 0
        2. محمد

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (861 ديدگاه)

          اگر ایلان ماسک مثل شما بود،قطعاً می یومد ایران.
          کدوم ثروتمند احمقی تو کشوری بی ثبات و جنگ طلبی مثل ایران سرمایه گذاری می کنه.
          در کل از قدیم ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی اش محل مناسبی برای پیشرفت نبوده‌.
          ثبات:پیشرفت

          موافقم 14
          مخالفم 2
        3. Taha shahbeiki

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (33 ديدگاه)

          شاید اگه اینطور باشه ایلان ماسک اومده تا روابط رو بهتر کنه ، هر چقدر هم یه خبری بلند پروازانه باشه چرا انقدر گارد میگرین و هست میکنین ، به نظر من توی ایران باز هم با این مشکلات نصبت به ترکیه منتقی تره چون توی اروپا هم تسلا تولید میشه و موقعیت جغرافیایی ایران از همه لحاظ بهتره و میتونه به جا های بیشتری صادر بشه .
          خدا کنه بعد سال ها یه اتفاق خوب بیفته.

          موافقم 1
          مخالفم 3
        4. پوریا

          ۱۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          اگه بخواد بیاد ایران تنها یک دلیل داره
          اونم اینه که اینجا با قیمت سه چهار برابر توی کارخونه ده برابر توی بازار ماشیناش فروش میره با کیفیت آشغال هم بده کسی ایراد نمیگیره صف هم میبندن پول ماشینم میگیره یکسال پیش خودش نگه میداره بعد یکسال تازه تحویل میده گارانتی هم شامل هیچی نمیشه
          اینجوریه که شده بهشت خودرو سازان

          موافقم 2
          مخالفم 0
    4. Kktoos

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      تصمیم واردات خودرو مال رئیس جمهور نیست مال مافیایی هست که بالاتر از رئیس جمهوره و به یه نفر دیگ جواب میده که یکی از این افراد که سودش توی خودرو های حلبی ایرانه میر سلیم بود که اون قطعا به رئیس جمهور جواب نمیده و به کس دیگ جواب میده و این اینقدر رانت پول زیاد مفت برا یه عده داره که مطمئنا رئیس جمهور زورش نمیرسه مثل همه موارد که رئیس جمهور به قول اقای خاتمی یه تدارکاتچی بیش نیست اینجام نمیتونه تصمیم بگیره و اکثر مردم برای همین رای ندادیم و رای نمیدیم چون دیگ فایده نداره .اقای اشتری عزیز لایک و دیسلایک کار نمیکنه مشکل از منه یا کلی اینجوریه؟

      موافقم 23
      مخالفم 1
      1. حامد

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (116 ديدگاه)

        نظرتون خیلی خوب بود
        مشکل لایک و دیسلایک هم برای منم وجود داره خیلی وقتا کار نمیکنه خیلی وقتا هم برعکس عمل می کنه!

        موافقم 14
        مخالفم 0
      2. امین

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (92 ديدگاه)

        دوست عزیز شما که اسم اون یه نفر رو میدونید لطفا اسمش رو هم بگید تا ما هم بدونیم

        موافقم 0
        مخالفم 6
      3. ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        یک سوال ساده اینه که اگه رییس جمهور، اینطور که شما میگید هیچ کاره هست، پس چرا بعضیا دارن براش سر دست میشکونن؟
        یه عده دیگه هم از اونور خیلی اصرار دارن که شرکت نکنید؟
        نه عزیز، از این خبرا نیست… خیلی فرق میکنه کی انتخاب شه. سرتون کلاه نره…

        موافقم 3
        مخالفم 5
    5. Kktoos

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      نظر اینه که نه اینوری نه انوری

      هیچکدوم نمیتونن کاری کنن واسه خودرو

      موافقم 15
      مخالفم 1
    6. ارسلان

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (259 ديدگاه)

      پزشکیان بخوات واردات ام انجام بده ، همین بی سواد و اون بی سواد که براش لندکروز و پراید فرق نداره و بقیه دار و دسته شون اجازه نمیدند…
      آقایون تندرو فقط تو کار مفت فروشی به کمونیست اند و نابود کردن خاورمیانه به دستور ارباب آمریکا و باج دهی به غرب…. مملکت و ملت مهم نیستند که…
      البته نمیگم پزشکیان خوبه…من نمیتونم بین این دوتا انتخاب کنم ، هر وقت انتخابات آزاد شد ، اون موقع…

      موافقم 19
      مخالفم 1
    7. زیزیگولو

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (5850 ديدگاه)

      فردای انتخابات رفتگرها وعده ها رو جمع میکنن … و مردم فراموش میشن تا ۴ سال دیگه!!!!!!

      موافقم 18
      مخالفم 0
    8. علی

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      خیلی تاثیر گذار بود ، این که چرت میگه اونم که کا نمیفهمیم چی میگه گنگ میگه پس مشکل باقی میمونه ، مقالات سیکیم خیاری

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. HELLO.BROTHERS

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    فقط خدا کنه هر کدام اومد سرکار گمرک رو ورداره🤣🤣🤣🤣🤣حتماً حالا نه فردا،حالا زوده.

    موافقم 17
    مخالفم 2
  3. LS7

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من دلم پورممدی میخاد :(
    بیاریدش دوباره یکم دعوا کنید :(

    موافقم 3
    مخالفم 15
  4. ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4602 ديدگاه)

    آقا اشتری خودت نظرت کدومشونه

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2474 ديدگاه)

      من خبرنگار هستم و حق ندارم اظهار نظر کنم
      خودتون باید نتیجه بگیرید

      موافقم 17
      مخالفم 2
      1. .

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (12 ديدگاه)

        اقای اشتری….من نظرمو نوشتم…. لطفاً تایید بفرمایید
        نظرت من اکثرا تایید نمیشه
        و صد البته خبرنگارها هم حق اظهار نظر دارن

        موافقم 12
        مخالفم 2
      2. ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4602 ديدگاه)

        من نتیجه گرفتم و نظرم پزشکیانه

        موافقم 13
        مخالفم 7
        1. froG-driVer

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (439 ديدگاه)

          نظرت عالی و محترمه همین فرمون پیش برو

          موافقم 3
          مخالفم 2
      3. نانو

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (48 ديدگاه)

        جناب اشتری تا تحریم ها برداشته نشه وردات خودرو منتفی الانم این چندتا برندی که داران وارد می کنن بخاطر تهاتر با نفت که از چین میاد عین این چند میلیون موتور سیکلتی که با نفت تهاتر کردن والکی کویر موتور میاد میگه تولید ملی

        موافقم 7
        مخالفم 2
      4. کورش

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (92 ديدگاه)

        ولی در قسمت امکان سنجی، اظهارنظر کردید

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. کسرا

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (114 ديدگاه)

      معلومه پزشکیان

      موافقم 16
      مخالفم 11
      1. حسین

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (90 ديدگاه)

        اصلا،من بیماری غیر قابل درمان دارم و زمان احمدی نژاد قرص هام بود ولی در دولت روحانی نایاب شد و الان بسته ۲۰ تایی شو از ترکیه با قیمت ۶۰۰ هزار تومن می‌خرم،روحانی کاری کرد که سامسونگ و ال‌جی از ایران برن و تلویزیون ۱۰ میلیون تومنی به ۵۰ میلیون رسید،بازم بگم؟

        موافقم 12
        مخالفم 8
        1. Avan

          ۱۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (19 ديدگاه)

          روحانی و هر رییس جمهور دیگر در این مسائل کاره ای نیست. سیاست خارجی دست رییس‌جمهور نیست ترامپ هم از اون طرف فشار می آورد. اخراج ال جی و سامسونگ وکره ای ها هم تصمیم دیگری بود و جزئی از قرارداد با چین برای حذف رقبا.

          موافقم 16
          مخالفم 2
        2. پویا

          ۱۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (473 ديدگاه)

          نه نگو چون مثه اینکه قرص ها بهت نرسیدن نتونستی دوران رییسی رو ببینی

          موافقم 10
          مخالفم 3
        3. ارسلان

          ۱۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (259 ديدگاه)

          سامسونگ و ال‌جی و که بزرگتر مملکت اخراج کردند ، چه ربطی به دولت ها داره اصلاً ؟!
          اینا مهم تر از قرص و وارد میکنند ، موتور پهباد…قرص و سلامتی مردم چه اهمیتی داره ، جنگ مهمه… موتور پهباد البته تحریم نیستا ، ولی دارو تحریمه….

          موافقم 18
          مخالفم 3
        4. محمد

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (861 ديدگاه)

          منی که تو حوضه نظامی کارشناسم‌ می گم که موتور های بیشتر پهپاد ها در داخل تولید میشه چون واردات پیشران ها بعد جنگ اوکراین سخت شده چون آمریکا حساسیتش بیشتر شده و اینجوری نیست که مثل سابق با تیراژ بالا موتور سفارش بدهند و اگر سفارش بدهند معدود هست و واقعا صرف نداره.

          موافقم 4
          مخالفم 9
        5. ارسلان

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (316 ديدگاه)

          واردات موتور پهباد سخت نبوده که سخت تر بشه!! آمریکا چهارتا خمپاره میخوات بفروشه به متحد خودش ۵۰۰ تا قرارداد امضا میکنه و باید بدونه کجا ازش استفاده می‌کنند!!! بعد اینا میرند موتور پهباد اتریشی- کانادایی وارد میکنند اونم با شرکت سوری؟ داداش این راه تاسیس شرکت های سوری و خود غربی‌ها یادشون دادند ، وگرنه تا معلوم نشه این شرکت برا کیه و موتور پهباد برا چی که نمی‌فروشند بهش ، مگه آدامسه ؟! اگر اینطوری بود که داعش ام ۱۰۰ تا شرکت میزد همه چیز میخرید!! توی جنگ ایران و عراق ام خود آمریکا به ایران مهمات میداده از طریق واسطه و حتی بدون واسطه و بصورت مخفی، برو در مورد ماجرای مک فارلین بخون…..سر کاری بنده خدا

          موافقم 8
          مخالفم 0
        6. ارسلان

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (259 ديدگاه)

          صوری*

          موافقم 3
          مخالفم 0
        7. محسن

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (97 ديدگاه)

          دوست عزیز شرکت تی سی ال چین کسی بود که در کارخونه ال جی و سامسونگ رو تخته کرد همین قدر بدون کافیه مافیای خودرو هم تو ایران دنبالش نگرد امثال میرسلیم و اینا عددی نیستن تو همون کشور دوست و برادر چین دارن مدیریت میکنن

          موافقم 4
          مخالفم 0
  5. SMS

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    زاکانی خوبا با تانک از رو همه رد می شه تازه دو روز بعد ماشین ها رو هم رایگان می کنه ایشالا

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (550 ديدگاه)

      ۲۰ گرم طلا پرید

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      روحانی جلوی واردات خودرو گرفت،زمان احمدی نژاد لکسوس LX و مازراتی و غیره وارد کردند،زمان حسن فریدون (روحانی) سکه به ۳۳ میلیون رسید،برید یکم تحقیق کنید،زمانی که ترامپ از برجام خارج شد قشنگ به هوا رفتیم،الان سکه طلا به ۴۲ میلیون رسیده.

      موافقم 8
      مخالفم 8
  6. سالار فصل

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (369 ديدگاه)

    آقای اشتری ایکاش جای این پست ، افزایش فروش ۱۰ درصدی تویوتا و ۳۰۰ ، ۴۰۰ درصدی برقی تویوتارو کار میکردید.
    منبع اینسایدایوی

    جالب هست کره ای ها با اینکه افزایش فروش برقی داشتند کاهش فروش کلی محصولاتشون رو شاهد هستند.

    و تویوتا با یک نصفه محصول برقی فاصله خیلی کمی باهاشون داره :)))

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. Killer

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (543 ديدگاه)

      اره فاصله خیلی کمی داره:
      فروش برقی گروه هیوندای تا اینجای سال: ١۵۴ هزارتا
      فروش برقی گروه دودتا تا اینجای سال: ٢۴ هزارتا!
      :)
      منبع:اینسایدایوی

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. JaMsHiD-R1988

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1748 ديدگاه)

        فروش هیوندا : 4,858,000
        فروش دودوتا : 8,694,032
        تعداد کارکنان دودوتا : 375,235
        تعداد کارکنان هیوندا : 104,731
        سهام دودوتا : 821.000.000.000$
        سهام هیوندا : 60.000.000.000$

        موافقم 5
        مخالفم 0
  7. .

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به شخصه نظرم اینه،بحث واردات خودرو یا اساساً خودرو،،،،تو اولویتهایی که زندگی مردم بخاطرشون فلج شده،،،،هیچ جایگاهی نداره
    با توجه به اینکه استفاده از خودروی شخصی در ایران،نوعی اعتیاده،نه صرفاً نیاز!!!
    با یه نگاه گذرا به کشورهای دیگه،راحت میشه اینو فهمید…منظورم ۴تا کشور درست حسابیه
    عوضش بحث تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه میتونه اولویت باشه؟
    چرا هیچکدوم از گواهینامه موتور سیکلت برای خانومها نمیگه؟
    که اگر این اتفاق بیفته،،،خانمهای مشتاق استفاده از موتور سیکلت کم نیست….خیلیهایی که بخاطر عدم صدور گواهینامه موتور سیکلت،میرن سمت ماشین و متعاقبش… مصرف بیشتر سوخت،الودگی بیشتر،ترافیک سنگینتر
    .
    پس اگر در مورد خودرو وعده میدن،،،،بخاطر عوام فریبیه….که متاسفانه قشر اکثریت رو تشکیل میدن

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. حسین

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2926 ديدگاه)

      من موافق دادن گواهینامه موتور سیکلت uav به خانم ها هستم ولی چقدر از ترافیک کم میکنه؟
      اکثر شاغلین اقایان هستند که با خودرو شخصی میریم سرکار و علت بعدی هم سرویس مدارس هستند.
      چقدر تاثیر داره؟

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. .

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (12 ديدگاه)

        حسین عزیز
        عرض کردم…فرهنگ سازی….تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی….صدور گواهینامه موتور سیکلت برای خانمها که تعدادشون هم کم نیست
        فرهنگ سازی شامل ایجاد تمایل برای استفاده از دوچرخه و سیستم حمل و نقل عمومی میتونه باشه
        از طرفی…وقتی گواهینامه برای خانمها صادر بشه…از حجم ماشین کم میشه و موتور سیکلت بیشتر خواهد شد….در حالت عادی توی ترافیک یه ماشین جای تقریبا ۴ موتور رو اشغال میکنه،،،،با قدرت مانورکمتر و هزینه و مصرف بیشتر
        اینجا هم باید رو فرهنگ استفاده از موتور سیکلت کار بشه و برخی از محدودیتها،بخصوص حجم،رفع بشه
        اگر میبینید اوضاع موتور سیکلت در کشور بهم ریختست و بزهکاری به همراه داره،،،،یکی از دلایلش اینه که اراده ای برای حل این مشکل نیست….چون باید باشه
        چون درامد داره

        موافقم 2
        مخالفم 0
  8. گاس فرینگ

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مناظره دیشب بیشتر برنامه آشپزی بود
    آقای پزشکیان در جاهایی حرف های پوپولیستی میزد در جاهایی با اندیشه کمونیستی دنبال گرفتن حق فقرا از ثروتمندان بود و در زمینه خودرو اعتقاد به بازار آزاد لیبرالیسم داشت گویی که اندیشه های سیاسی سلف سرویس هستن و میشه از هر کدوم هر چقدر دوست داری برداری و نه همشو
    آقای جلیلی هم لقمه رو دور میزد و سالاد کلمات درست می‌کرد شاید با این هدف که مردم درک و فهم اون رو بالاتر از اون چیزی که هست فرض کنن
    با این حال فکر نکنم بعد ۸۸ مناظره ای به این شکل تونسته عیار نامزدها رو مشخص بکنه

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. phonix

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      ژاپن بازار ازاد داره در کنار اون یه نظام سلامت شبه کمونیستی داره .
      اروپا هم کمو بیش همینه
      بقیه هم که هرچی عشقشون کشید

      موافقم 2
      مخالفم 3
    2. محمد

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (861 ديدگاه)

      ۸۸ فیلم سینمایی بود.
      من به شخصه خیلی حال کردم.

      موافقم 4
      مخالفم 2
  9. datsun

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3639 ديدگاه)

    به شخصه امیدی نمیبینم در هیچکدام شعارهای زیبا ولی در عمل هیچ ، چیزی که سالها دیده ایم ، هر کدام در طرف سیاسی که بودن امتحان پس دادن ،آزموده را آزمودن خطاست

    موافقم 11
    مخالفم 2
  10. محسن

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بهترین راه اینه که ببینیم بقیهٔ دنیا چطور پیشرفت کردن مثلاً کره و ژاپن از چه راه هایی صنعت خودروسازیشون را توسعه دادن
    باید ببینیم نقاط ضعف چه هست اصل مشکل ما مشکل تکنولوژی و کیفیت هست باید ببینیم چطور می شه تکنولوژی را بدست آورد شاید انحصار زمان بندی شده و به وجود آوردن فضای رقابتی و کمک گرفتن از دانش بنیان ها و دانشگاه و تولید خودرو های کوچک و کم مصرف و کم استهلاک راه خوبی باشه.

    موافقم 1
    مخالفم 9
    1. phonix

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      با رفع تحریم وگرفتن خطوط تولید از شرکت های معتبر جهانی
      کره یه انحصار وحشتناک داشت که ما اونو الان داریم بعدا که به بلوغ رسید صنعتشون برش داشتن .

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (861 ديدگاه)

      اونا تحریم نبودن.
      یکی از بزرگ‌ترین موانع پیشرفت تحریم است و راه حل بر طرف کردن تحریم،تغییر سیاست های کلی نظام است و آن هم از دایره اختیارات رئیس جمهور خارج است‌.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  11. FairLady

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (139 ديدگاه)

    سالهاست که مردم میدونن این وعده های انتخاباتی تهش چی میشه . این حرفا و وعده ها ،‌ همشون فردای برگزاری انتخابات فراموش میشه و به خاطره ها میپیونده و ما مردم میمونیم و واقعیت های بازار و جامعه
    نه حرف درمانی و نه وعده درمانی

    موافقم 10
    مخالفم 2
  12. عبدالله

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درست یادم است همان سالها ایرانخودرو و سایپا با سرمایه گذاری مستقیم رفتند ونزوئلا خط تولید پراید 141 و سمند احداث کردند که در نهایت به ثمر هم ننشست و بدهی و زیان روی دست خودروسازی ما گذاشت و طبق امار همان سال 90-91 بیش از 250 میلیون دلار طلب ایرانخودرو بود از طرف ونزوئلایی که بعید میدانم هیچگاه وصول شده باشد در سنگال ایران خودرو خط تولید زد بدون در نظر گرفتن زیر ساخت شهری و صنعتی که هنگام افتتاح کارخونه برق کل شهر رفت توی بلاروس و اذربایجان هم همین حرکت رو زدند بدون هیچ نتیجه و ثمر اقتصادی و صرفا تمام این اقدامات مبنای سیاسی داشت .حالا امده اند به اون تصمیمات اشتباه افتخار میکنند و بر مبنای اون برای خودشان رزومه سازی میکنند جای اینکه پاسخگوی خسارات و زیانی که به کشور زده اند باشند.میگویند برای سمند صف 6 ماهه خرید در روسیه تشکیل میشده است خب بگویید کلا چند عدد سمند توانستید بفروشید و اگر با چنین استقبالی روبرو بوده اید چرا فروشتان را ادامه و گسترش نداده اید چگونه ادعا میکنید بازار روسیه را داشته اید. کلا چند عدد تیبا در بازار بلاروس و اکراین با کلی تخفیف و اشانتیون و هدیه توانستید بفروشید . البته که با سیاست گذاری درست تمام این سالها میشد بازار بکر منطقه را به دست گرفت. بین تمام موارد صرفا صادرات پراید به سوریه موجه و پر رونق بوده است.

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2926 ديدگاه)

      دوست عزیز اشتباه یادتان هست!
      در اذربایجان سرمایه از طرف اذربایجان و تکنولوزی از طرف ایران خودرو بود و پرفروش ترین ماشین اذربایجان دنا هست!
      در عراق تا قبل دوران روحانی محصولات ایرانی بسیار پرفروش بود!
      در سوریه تا قبل جنگ .
      در ونزوئلا هم بسیار پرفروش بود و در خیابان هاش زیاد دیده میشه!
      بغیر این شما سرچ کن پراید در یونان و با خودرو پونی اشنا بشو .
      من نمیگم سود داشت یا ضرر ولی اطلاعاتت ناقصه .

      موافقم 3
      مخالفم 10
  13. رضا

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    هیچ تفاوتی نمیکنه کی رای بیاره ایران داره راهی رو میره که اجتناب ناپذیره تو این مسیر فرقی نداره پزشکیان باشه خاتمی یا احمدی نژاد یا جلیلی هیچ وقت اوضاع درست نخواهد شد این بد بینی من نیست تاریخ و سرنوشت سایر کشورها نشون میده تا زمانی که اتفاقی بزرگ نیفته در به همین پاشنه خواهد چرخید نه کسی که باسواده میتونه کاری کنه نه بی سواد دلیلش هم تعارض منافعیه که درون خودشون وجود داره یکی از برجام نفع میبره ده تا از تحریم یک عده خودرو سازی نون تو روغنه یک عده واردات هر زمان که یک دسته به دیگری زورشون بچربه اون اتفاق امکان داره بیفته گول نخورید تا زمانی که اتفاق بزرگه نیفته هیچ اتفاق خوبی نخواهد افتاد

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. حسین

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2926 ديدگاه)

      اتفاق بزرگ مقاومت ایران در برابر زورگویی ابرقدرت ها در طول تاریخ هست !
      مقاومت هم پشتیبانی مردمی و رای میخواد!

      موافقم 1
      مخالفم 16
  14. Ali

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکیشون جلیلی گرگی در لباس گرگه
    یکیشون پزشکیان گرگی در لباس میش

    دوتاشون گرگن
    ولی گرگ صاف و پوسکنده با شرف تره چون معلومه قراره چی بشه

    دوتاشون تهش کاری نمیکنن
    جلیلی میگه نشد
    پزشکیان میگه نذاشتن!

    موافقم 11
    مخالفم 4
  15. حسین دهمرد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2455 ديدگاه)

    خوشم میاد هنوزم میشه با این ترفند ها ازتون رای گرفت و بعدم …
    انگار از مریخ اومدن تازه میخوان کار کنن و وعده بدن. اون دنا پلاسی که واسه حق السکوت از ایرانخودرو گرفتی هنوز داریش یا تو بازار ازاد فروختیش؟

    موافقم 6
    مخالفم 2
  16. JDM سابق

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (386 ديدگاه)

    یکی تعطیل، اون یکی هم پوپولیست و ماله
    به زاکانی رأی میدم چون جلو کرواسی بازی و برا ایتالیا دراورد

    موافقم 5
    مخالفم 1
  17. Puriya

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (511 ديدگاه)

    من کاری ندارم که بکی می خواید رای بدید
    این با خرد و نظر شماست
    اما این دید که همه میان و یه سری شعار میدن بعدم عمل نمیکنن اینا هم همین طورن اشتباهه
    در ضمن فرق است با هندوانه در بسته و هندوانه ای که نرسیده بودنش مشخصه

    موافقم 3
    مخالفم 3
  18. Dark8Night

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    نظرم جلیلیه خدایش دوروریای پزشکیان همون دولت روحانیه تو اون ۸ سال کشور به اندازه ۲۰ سال عقب افتاد
    دلار ۳ هزار تومنی ۱۰ برابر شد تورم سنگین رفت بالا طوری که بنظرم چند سال وقت میبره تا کنترل بشه
    بنظرم ایجاد روابط با همه دنیا چیز خوبیه درباره غرب هم باید طوری عمل کرد که اتفاق برجام رخ نده همون ظریف بعد چند سال گفت متن برجامو درست ترجمه نکرده یودن خلاصه همچی تو اون دوره عقب افتاد واردات خودرو های روز تا ۲۰۱۸،۱۷ تموم شد از تو کاملآ انحصاری و افزایش قیمت سنگین داشت چه دست دوما چه نو ها الان هم باید طوری وارد کنن که به قیمت خود خودرو باشه نه ۲ برابرش

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. بی وطن

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (110 ديدگاه)

      وقتی به اصطلاح دو خودرو ساز(فرغون ساز) اصلی مملکت دولتی هستن و خب درامد دولت هستن هیچوقت واردات ازادی در کار نخواهد بود.
      شما هیچوقت منبع درامدت رو نمیذاری کنار….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. حسن

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1494 ديدگاه)

    اینا مترسکن
    اینا مجیز گو و لاشه خوارن
    اینا اختیار خودشونم ندارن
    یکی که کلا مملکت دست هم مسلکها و رفقا و اربابشه
    یکی هم داره زور میزنه بشینه سر سفره 4 تا لاش تپل غنیمت ببره
    هیچ چیزی برا مردم نیست فقط و فقط بحث بیشتر خوردن و بردن از سفره ایه که پهن شده
    اینها نماد شیطانند
    دروغگویی فریب خدعه نیرنگ وعده تمام رذالتهای اخلاقی را میشه در گفتار و رفتار و ادعاهای این مفسدان دید

    موافقم 9
    مخالفم 2
  20. مهدی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1654 ديدگاه)

    از خط فکری امثال جلیلی دفاع نمیکنم اما جای هشت سال روحانی هنوز درد می‌کنه حالا یکی دیگشون هم میخواد بیاد. مردم جالبی داریم

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. حسن

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (191 ديدگاه)

      بهتره عمیق تر ببینیم و از شر اسامی خودمون رو خلاص کنیم. مقدار فروش نفت و قیمتش هنوز هم تاثیر بسزایی در زندگی مردم ایران داره (اگر نگیم همه چیز هست). مقایسه احمدی نژاد با روحانی اشتباه بزرگیه. هر دوشون به مردم خیانت کردن، تصمیماتشون و اتفاقاتی که رقم زدن هیچ سودی برای مردم نداشته. فقط ممکنه بنا به شرایط کلی دنیا و فروش نفت در یه بازه زمانی پول بیشتری در کشور بوده باشه که حس راحتی نسبی بده.
      ولی همه می دونیم بدون مدیریت درست همش منجر به تورم و بدبختی بیشتره.

      موافقم 8
      مخالفم 2
  21. فرزاد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (302 ديدگاه)

    اگه دوتا کمپانی خودروسازی داخلی بدلیل انباشت زیان مالی چندین برابر از حد غیرمجاز خودشون تعطیل می‌شدند دیگه راضی به رقابت عزیزان هم نبودیم حتی حاضر بودیم دو عزیز رئیس بشن و هر روز برای نشستن روی صندلی ریاست مسابقه‌ی موزیک‌صندلی برگذار کنند با آهنگ آهویی داره خوشگله

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. i love japan

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    باز به نظرم نظرات پزشکیان بهتر از جلیلی هست
    جلیلی خیلی از ایده هاش غیر ممکن به نظر می رسه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  23. گات

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    حتی اگه واردات هم آزاد بشه دیگه فایده ای نداره چون ماشینای برقی وارد میشن
    پس در هرصورت حسرت ماشین بازی روی دلمون میمونه💔

    موافقم 2
    مخالفم 0
  24. امیرحسین

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    هرچی خدا بخواد در مورد واردات اتومبیل

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. D.H

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    به یاد دوره احمدی نژاد
    اون موقع خودروهایی وارد میشد
    که …..
    برای واردات سقف ارزی وجود نداشت

    موافقم 2
    مخالفم 0
  26. بابک

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    اولین مشکل خودرو سازهای ما این است که با شریک های مثل پژو و رنو شریک شده که اولا شرکای خیلی سیاسی کاری در خودرو سازی دنیا محسوب می شوند و دوما خودروهایی که تولید می کنند ، جز خودرو های پر استهلاک و تا حدودی پر خرج در نگهداری هستند…
    می توانستند مثلا با فیات یا ژاپنی ها قرار داد شراکت ببندند….
    دومین مشکل خودرو سازهای ایران ، وابستگی و تحت نفوذ بودن دولت و وزارت صمت هستند ، به همین علت زمان تامین ارز برای واردات و حتی دریافت ارز صادراتی …اگر صادرات داسته باشند…باید با نظر دولت عمل کنند
    دولت هم بخاطر مسائل سیاسی و اجتماعی و بیکاری و رانت و…راضی به آزادسازی خودروسازها و استقلال و عدم حمایت از خودروسازها نمی شود،…
    سومین مشکل خودروسازها داخلی ، عدم ورود تکنولوژی های نو در ساخت قطعات خودرو به علت تحریم و مسائل سیاسی است….
    در مجموع ، اقدام کوتاه مدت و عاجل برای خودروسازی داخلی ، این است که اولا به تدریج ، و بصورت پلکانی ، تعرفه خودروهای کم مصرف و هیبرید حذف شود ، دوم آزادسازی سیاسی و تصمیم گیری ، مدیریتی مرتبط با خودروسازان ، بطوریکه دولت نقشی در انتخاب مدیران عامل و هیئت مدیره خودرو سازان نداشته باشد و فقط بر قیمت گذاری و کیفیت خودروهای تولید نظارت کند ، سوم پیگیری به جد در ارتباط با اسقاط خودروهای بالای ۲۰ سال و جایگزینی اجباری و قسطی خودروهای فرسوده با خودرو های صفر داخلی ، چهارم ، اجازه دادن به مردم جهت واردات حداکثر ۱ خودرو خارجی طی ۱۰ سال با انتخاب آزادانه و تعرفه پایین گمرکی…

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا