ایستگاه خبرسایپا

فروش سهام سایپا؛ آیا کرمان موتور مالک نارنجی‌ها می‌شود؟

تا دو روز آینده بخش بزرگی از سهام سایپا در بورس عرضه خواهد شد. این معامله منحصر به شرکت‌های حقوقی و به صورت بلوک سهام انجام می‌شود. ظاهرا کرمان موتور یکی از متقاضیان است.

تخفیف پنهان برای فروش سایپا به مشتری خاص؟/ زنگ خطر به صدا درآمد - تابناک | TABNAK

شرکت کروز با خرید آهسته و یپوسته، سهام ایران خودرو را به دست آورد و مطابق قانون، ابتدا دارای کرسی هیئت مدیره و بعد مالک اصلی بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ایران شد. این شرایط، حالا ممکن است برای سایپا و کرمان موتور نیز فراهم شود تا یکی از فعالان صنعت خودرو در بخش خصوصی، غول نارنجی را زیرمجموعه‌ی خود کند.

خریداران سهام بلوکی سایپا برای ارائه درخواست خرید تنها دو روز دیگر مهلت دارند. بسیاری از کارشناسان با توجه به شرایط موحود، کرمان موتور را مهم‌ترین گزینه می‌دانند، اما ظاهرا مدعیان دیگری نیز وجود دارند. البته باید توجه داشت که بلوک سهام عرضه شده، چنان بزرگ نیست و مالک کل سایپا را تغییر دهد.

در اطلاعیه‌ی ۲۵ فروردین سایپا آمده است:

«در اجرای ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی و همچنین جزء (۲) بند (ب) ماده (۵) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت شرکت‌های گروه سرمایه گذاری سایپا (سهامی عام)، سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا (سهامی عام)، گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا (سهامی عام) و سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار (سهامی عام) در نظر دارند اصالتاً و وکالتاً به میزان ۴۲ درصد از سهام “شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) سهامی عام” (با نماد خساپا)، را به صورت تجمیعی (بلوکی) و یک‌جا به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار کنند.

متقاضیان می توانند برای ارائه درخواست خرید، تکمیل فرم ها و تحویل مدارک مربوطه، از تاریخ انتشار این آگهی به مدت ۱۵ روز به معاونت اقتصادی گروه سایپا واقع در کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج (شهید لشگری) – شرکت سایپا مراجعه کنند.»

علاوه‌بر کرمان موتور، کنسرسیومی از قطعه سازان، گروه صنعتی انتخاب و زرماکارون به عنوان خریداران احتمالی بلوک سهام سایپا مطرح هستند. کرمان موتور، هم‌اکنون مالک ۹ درصد سهام سایپا است و باتوجه به سابقه‌ی خود در صنعت خودروسازی، تلاش می‌کند تا نقش پررنگ‌تری در خصوصی سازی و مالکیت سایپا داشته باشد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (119 ديدگاه)

    خصوصی بشه بلکه دست از سر موتور ۸ سوپاپ ام۱۵ بردارن
    ولی میترسم کرمان موتور خراب کنه

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3341 ديدگاه)

      سایپا که خراب هست با این‌ همه تولیدات غیر استاندارد و ناایمن
      پیشرفت تقریبا صفر طی سال‌های اخیر بعنی فاجعه
      اما چیزی که باعث پیشرفت می‌شه، رقابت آزاد در مقابل شرکت‌های متنوع داخلی و خارج هست. واردات نباشه، خصوصی سازی کشکه

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. Genius

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1358 ديدگاه)

        از اون جیب به این جیب و مسخره‌بازی!! همونطور که کروز که خودش یکی از انحصارگران بنجلساز داخله ایرانخودرو رو مالک شد الآن ایران‌خودرو شده رقیب استلانتیس فروش سایپا به کرمان موتور هم حلال مشکلات خواهد بود!!!

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. Genius

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1358 ديدگاه)

      کرمان موتور اگه بیلزن بود باغچه خودشو بیل میزد نه اینکه از سال ۸۸ که دوو رفته هنوز که هنوزه یه موتور حتی همون موتور فسیل سیلو رو نتونسته واسه خودش بسازه!!!

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6118 ديدگاه)

        فسیل؟ سیلو ۷۰ اسب بود ولی شتاب ماشینه در حد یه ماشین بالای ۱۲۰ اسب بود
        سیلو یک شتابی داره جاده رو میخوره همه چیش مهندسی شدست مال ۳۰ سال پیشه ولی باز شتابش از یه ماشین چینی الان بیشتره
        من اگه پارسال پولشو داشتم جای پراید حتما میرفتم یه سیلو می‌خریدم اونموقع یه سالمش حدود ۱۳۰ یا ۱۴۰ میلیون بود فکرکنم البته منظورم اون تمیزاش نیست یدونه سیلو معمولی که خطو خش و آفتاب سوختگی داره ولی بتونه راه بره این قیمت‌ها بود
        صد حیف که پولشو نداشتم وگرنه اگه الان جای پراید یه سیلو می‌خریدم و تقویتش میکردم بهش می‌رسیدم پرواز میکرد

  2. یوسف

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1121 ديدگاه)

    وقتی واردات نباشه خودروهای بومی با علم روز مقایسه نمیشن و اختلاف واقعی تکنولوژی نمایان نمیشه…… بعداز چند سال آقایان خودرو نساز تازه میفهمن که چقدر عقب هستن….
    میشه ایران خودرو و سایپا…..
    وقتی واردات نباشه….. انگار گوشیت نت نداره و کاملا آنالوگ میمونی توی دنیال دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا