ایستگاه خبر

شورای رقابت فهرست قیمت خودروهای مونتاژ ایران را اعلام کرد

پس از ماه‌ها انتظار و بحث‌های پراکنده، سرانجام شورای رقابت به عنوان مسئول جدید قیمت‌گذاری خودرو، فهرست مورد تایید خود را برای مدل‌های چینی مونتاژ ایران اعلام کرد.

قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از شفافیت مورد نیاز بازار، موضوعی قدیمی برای مردم ایران است. این چالش بزرگ اقتصادی، در خودروهای ساخت کارخانه‌های مختلف، از گذشته وجود داشته و حالا با اختلاف چشمگیر نسبت به قیمت واقعی در بازار آزاد، نمود بیشتری دارد. ظاهرا، مونتاژکاران مدل‌های چینی به عنوان شرکت‌های خصوصی نیز، ملزم به پیروی از خواسته‌های شورای رقابت هستند؛ اما شرایط موجود برای عامه مردم، راه‌گشا نیست.

امروزه حتی کم‌اطلاع‌ترین شهروندان نقاط مختلف ایران هم به وضوح می‌دانند که ناتوانی مجموعه‌ی خودروسازان داخلی در پاسخ به نیاز بازار و فقدان واردات با قیمت منطقی، باعث گرانی هستند. در شرایطی که مردم، امیدی به کاهش تعرفه‌های گمرکی و مالیات‌ مربوط به خودروهای صفر کیلومتر ندارند، فهرست اعلامی شورای رقابت نیز، تاثیری بر بازار نخواهد داشت. مخصوصاً اینکه غالب خودروهای این شرکت‌ها تا سال ۱۴۰۳ پیش‌فروش شده‌اند و بنابراین دسترسی خریداران جدید با این قیمت‌ها به این خودروها محال است. تنها می‌توان خشنود بود که ثبت‌نام کنندگان در سامانه خرید خودروها، با قیمت‌های جدید و پایین‌تر از قبل، این خودروها را دریافت می‌کنند و امیدوار باشیم با قیمت اندکی ارزان‌تر هم در بازار به فروش برسانند تا کمی از حباب موجود بین قیمت بازار و کمپانی‌ها کاسته شود.

 قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شده توسط شورای رقابت – تیر ۱۴۰۲

شرکت شرح محصول قیمت محاسباتی سازمان حمایت – ریال
صنایع اتومبیل سازی فردا دانگ فنگ SX5 ٨,٠٠٣,٨٣٢,٩١٠
صنایع اتومبیل سازی فردا FMC T5 ۱۰,۸۷۰,۳۵۹,۳۵۴
صنایع اتومبیل سازی فردا FMC M4 ۱۶,۱۱۹,۶۸۱,۷۵۱
کرمان موتور JAC S5 ۱۱,۰۳۶,۱۲۴,۷۹۳
کرمان موتور KMC J7 ۱۱,۲۴۷,۲۱۵,۰۰۰
کرمان موتور KMC K7 ۱۳,۸۲۹,۱۲۶,۳۲۲
کرمان موتور JAC S3 ۸,۰۴۵,۶۱۹,۳۰۰
کرمان موتور JAC J4 ۶,۸۵۱,۹۳۳,۲۵۶
بهمن موتور دیگنیتی پرایم ۱۱,۰۳۸,۶۶۳,۲۶۷
بهمن موتور دیگنیتی پرستیژ ۱۲,۹۱۰,۴۲۵,۴۸۳
بهمن موتور فیدلیتی پرایم پنج  نفره ۹,۹۱۰,۸۲۷,۶۸۵
بهمن موتور فیدلیتی پرایم هفت نفره ۱۰,۱۳۶,۶۵۳,۵۲۶
بهمن موتور ریسپکت ۸,۵۹۰,۰۱۲,۱۹۵
مدیران خودرو MVM X22 PRO MT ۶,۱۳۷,۵۳۶,۳۸۲
مدیران خودرو X22 PRO IE Turbo ۷,۷۲۷,۷۰۳,۲۰۹
مدیران خودرو آریزو ۵ Turbo IE ۹,۱۷۴,۲۴۵,۷۴۶
مدیران خودرو X55 PRO IE ۱۱,۰۹۴,۳۴۱,۷۵۰
مدیران خودرو آریزو ۶ Pro Excellent ۱۰,۹۹۹۴,۸۱۳,۸۸۸
مدیران خودرو فونیکس Tiggo 7 pro ۱۲,۶۶۵,۲۵۰,۲۴۰
مدیران خودرو فونیکس FX premium ۱۵,۳۲۶,۸۰۱,۳۲۴
مدیران خودرو فونیکس Tiggo 8 pro Premium ۱۵,۹۳۰,۷۵۱,۶۳۸
مدیران خودرو فونیکس Tiggo 8 pro max ۲۱,۱۶۸,۲۸۶,۱۷۳
آرین پارس موتور لاماری ۱۲,۰۱۴,۰۹۸,۰۹۵
مکث موتور تیارا ۱۱,۶۳۹,۱۶۰,۹۸۸
خودروسازی ایلیا دایون Y5 ۱۱,۷۷۱,۱۰۳,۷۹۰
ایران خودرو هایما S7 پلاس توربوشارژ اتوماتیک  کد ۵۱۸ ۸,۶۲۶,۲۸۹۵۰۴
ایران خودرو هایما S5 پلاس توربوشارژ اتوماتیک  کد ۵۲۲ ۸,۴۱۴,۶۵۸,۷۷۷
ایران خودرو هایما ۸s پلاس توربوشارژ اتوماتیک  کد ۵۲۶ ۱۰,۶۹۳,۱۷۸,۹۶۵

برای مصرف‌کننده حدود ۱۳ درصد به قیمت ‌های فوق اضافه خواهد شد.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    این که از قیمت قبلی هم بیشترشد! این همه بگیرو ببند پس چی شد؟؟؟ این مونتاژ کارا چقدر مگه قدرت دارن ؟ کار مفید این شورای رقابت چی بود پس؟ چرا زور ما به هیچکسی نمیرسه

    موافقم 71
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2709 ديدگاه)

      حالا شما فرض کن قیمت شورای رقابت کمتر می شد
      تاثیری در بازار آزاد نمی گذاشت
      الان مگه می شه راحت و به تعداد زیاد، لاماری 1/2 میلیارد تومن خرید؟
      انقدر عرضه به بازار کم و محدود انجام می شه که قیمت ها پایین نیاد

      موافقم 64
      مخالفم 4
      1. کسرا

        ۱۸ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (69 ديدگاه)

        جناب اشتری البته درنظر داشته باشید این قیمت ها بدون محاسبه مالیات هست
        قیمت نهایی لاماری احتمالا چیزی نزدیک به قیمت فعلی کارخونه دربیاد
        اما بعضی خودرو ها مثل j7 و k7 افت شدیدی داشتن که قیمت شون هم در عمل غیرمنطقی بود.

        موافقم 5
        مخالفم 5
      2. مانی

        ۱۸ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (252 ديدگاه)

        به نظر من برای سر و سامان دادن اولیه به بازار خودرو در ایران باید چند اقدام همزمان انجام بگیره.
        1)آزاد سازی قیمت خودرو : در حالتی که بنا بر آمارهای رسمی میانگین تورم سالانه بالای 40 درصد هست امکان داره که قیمت داده های مربوط به تولید یک خودرو رو ثابت نگه داشت.قیمت مواد اولیه، فولاد،دستمزد کارگر،قیمت ارز و… هر سال پا به پای نرخ تورم بالا میرن و همه اینها بر قیمت تمام شده یک خودرو تأثیر دارند و قیمت یک خودرو رو سالانه بالاتر می برن.در ضمن،تورم جهانی کالاها و خدمات رو هم باید به تورم داخلی اضافه کرد.آزاد سازی قیمت خودرو همچنین باعث از بین رفتن رانت دلالی هم میشه و تقاضای کاذب برای خرید خودرو رو هم به طور محسوسی کاهش میده.
        2) بالا بردن تیراژ خودروهای پر تقاضای بازار : کمبود عرضه و کاهش تیراژ خودروهای پر تقاضای بازار خود به خود به قیمت های حبابی دامن می زنه.
        3) حذف مدل های کم مشتری در خطوط تولید : الان خودروسازان ما مدل هایی رو تولید می کنند که مشتری چندانی در بازار ندارن و فقط باری بر روی خطوط تولیدی هستند.با حذف فوری این مدل های کم مشتری میشه در هزینه ها صرفه جویی کرد و منابع رو به سمت خودروهای پر تقاضا و مشتری پسند بازار سوق داد.
        4) آزادسازی عملی واردات خودرو : بدون واردات عملی و در حجمی انبوه برندهای پرتقاضایی مثل تویوتا،کیا و هیوندای و …بازار خودروهای وارداتی اصولا سر و سامانی به خودش نمی گیره و ما شاهد نرخ های کاذب و حبابی در این بخش هستیم.ممنوعیت پنج ساله واردات خودرو فقط به نفع دلالان و محتکرین خودروهای وارداتی در این مدت تمام شده..
        5) آزاد سازی قیمت بنزین : قیمت بنزین در ایران با احتساب قیمت دلار آزاد حدود 3 تا 6 سنت برای هر لیتر است که این کالای حیاتی در دنیا رو تبدیل به یک یک کالای تقریبا مجانی برای مصرف کننده خودرو در ایران کرده (فکر کنم نرخ فوب خلیج فارس برای هر لیتر بنزین بین 70 تا 80 سنت است).همین ارزانی بنزین رانندگان رو تشویق می کنه که بی محابا بنزین رو مصرف کنن و به سرویس و نگهداری موتور خودروهاشون چندان اهمیت ندن.با واقعی کردن قیمت بنزین و شناور کردن نرخ آن با احتساب نرخ ارز،هم مصرف بنزین رو میشه کنترل کرد و هم درآمد صادراتی کشور رو از قبل فروش بنزین بالاتر برد و هم منافع حاصل از این درآمد رو صرف نوسازی و بهینه سازی شبکه راه های کشور،توسعه حمل و نقل عمومی و واردات اتوبوس و خودروهای برقی و هیبریدی و نوسازی شبکه تاکسی ها شهری و بین شهری و مصارف دیگر کرد.
        6) اجازه تولید خودروهای برقی و لوکس و سوپر اسپرت به سرمایه گذاران علاقه مند: منظورم اجازه تأسیس استارت آپ های خودرو یا شرکت های کوچک خودروسازی به افراد و سرمایه گذاران علاقه مند هست.پیشنهاد میشه برای اون دسته از افرادی که می خوان ماشین های خاص تولید کنن تسهیلات لازم رو فراهم آورد.یادمون نره که شرکت هایی مثل لامبورگینی،فراری و رولزرویس و آستون ماتین و مورگان و تی وی آر و …هم در اصل شرکت ها و کارگاه های کوچکی بودند که طی مرور زمان توسعه پیدا کردند.

        موافقم 8
        مخالفم 15
        1. حامد

          ۱۹ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (121 ديدگاه)

          متاسفانه شما بصورت جزئی دارید به مسئله نگاه می کنید، باید بصورت کلی تری این مسئله رو بررسی کرد.
          به عنوان مثال راهکار افزایش قیمت بنزین دادین، حتی اگر همین فردا قیمت بنزین ده برابر بشه و مثلا نصف فوب خلیج فارس بشه، به حدی تورم زا خواهد بود و موجب کاهش ارزش پول میشه که بعد حدود چند ماه دوباره قیمتش به همینی که الان هست خواهد رسید!! انگار شما یک دهم شدن ارزش ریال رو تو همین دو سه سال ندیدین!
          تنها راه بهبود اوضاع، اقتصاد آزاده که با ایدئولوژی و اقتدار پوشالی اینها هماهنگ نیست و هیچوقت بهش دست نخواهیم یافت.
          بنابراین تنها راه عملی، رفتن این هاست.

          موافقم 5
          مخالفم 2
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2709 ديدگاه)

      یک چیز جالب
      قیمت هایما S7 فقط ۲۰ میلیون تومن گرون‌تر از S5 هست
      😀😁😃😄

      موافقم 51
      مخالفم 2
      1. 300SL

        ۱۸ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (24 ديدگاه)

        منطقیه👍

        موافقم 9
        مخالفم 1
    3. hamid

      ۱۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (108 ديدگاه)

      مونتاژ کارا ماشین های کدوم کشور رو منتاژ میکنن ؟

      چین

      موافقم 9
      مخالفم 1
    4. پیام

      ۱۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2079 ديدگاه)

      برندهای خودروسازی ایران رو تحریم کنید

      موافقم 16
      مخالفم 1
  2. محمد

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    اسمشم مسخرست
    شورای رقابت!
    کدوم رقابت؟
    بفرما عنجمن مافیا!!

    موافقم 54
    مخالفم 1
    1. ساری

      ۱۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شورای خیانت

      موافقم 14
  3. Arshia m3csl

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    این قیمتا رو میزنن ولی بازار قیمتاش فرق داره تو خود سایت باما چری تیگو ۸ پرومکس دو دیفرانسیل با موتور ۲ لیتری اعلام شده قیمت بازارش ۳ میلیارد تومن اینجا اونوقت زدن ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون قیمتش باید باشه بازار قیمتش با شورا رقابت هزار درجه فرق داره

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. M.N.M

      ۱۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      این قیمت ها برا کارخونست نه بازار

      موافقم 23
      مخالفم 1
  4. مهرداد

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    دقیقا درسته که حتی اگر مبلغ پایین بیاد،باید تولید بالا باشه تا در بازار آزاد تاثیر گذار باشه اما این موضوع رو در نظر بگیرید که چندبار سامانه یک پارچه اجرا بشه دیگه این مونتاژ کارا مجبورن که محصولاتشونو بفروشن وگرنه راهی برای فروش نیست مثله جلوگیری بهمن خودرو برای دیگینیتی در بورس.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. cyrus-az

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    بریم زود بخریم. گرفتار شدیم بخدا. از زمین و زمون برامون همه جوره می باره…

    موافقم 8
    مخالفم 13
  6. نویدی

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (376 ديدگاه)

    شورای رقابت با مردم🤣

    موافقم 32
  7. Scuderia Ferrari

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (4016 ديدگاه)

    اسمش شورای رفاقتِ نه شورای رقابت
    یعنی رفیق شیش کارخونه های خودروسازی
    جمع کنید این مسخره بازیا رو تا صبر مردم تموم نشده و جمعتون نکردن

    موافقم 29
  8. فرزاد

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (316 ديدگاه)

    قیمت دلاریِ خودروهای وارداتی مشخص میزان تعرفه‌ی واردات مشخص قیمت دلار چه کاغذی چه حواله‌ای مشخص سایر هزینه‌های جاری مشخص و اینکه اکثر شرکتهای خصوصی کاملاً وابسته به دوتا غول مهربون هستند هم مشخص
    خوب یه شخص نخبه‌ای که پنجم ابتدایی باشه و جمع و ضرب بلد باشه بیارن تا قیمت‌گذاری انجام بده برای بی‌سوادان اقتصاددان
    اینا دیگه حروم نمی‌خورند بلکه از سر شکم‌سیری به لیس‌ زدن مشغولند

  9. شاپور

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (317 ديدگاه)

    مکس موتور پیکاپ هم مونتاژ میکنه ، علت نپرداختن به تعیین قیمت وانت این شرکت چی میتونه باشه جناب اشتری ؟

    1. Bagher

      ۱۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (122 ديدگاه)

      وانت ها رو شورای رقابت کاری نداره

      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱۸ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (2709 ديدگاه)

        بله این نکته مهم و درست هست
        اما دلیلش برای من هم عجیبه
        شاید وانت و کامیون از نظر شورای رقابت، یک گروه هستند و دیزلی محسوب می‌شن
        شدیم سرزمین عجایب

        موافقم 10
        مخالفم 1
  10. سعید

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون مبلغ اضافی که برای لاماری پرداخت کردیم چی میشه؟ بیش از ۳۵۰ میلیونه

  11. محسن

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این چه وضعشه آخه x22 Pro کارخانه میگه ۸۷۰ الان با این زحماتی که این عزیزان کشیدن میشه۸۷۳.
    ممنونیم

  12. بابک همتی

    ۲۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود،شورای رقابت نه، شورای رفاقت درسته!عاقبت قیمت خودروهای مونتاژی با تصمیم شورای به اصطلاح رقابت مشخص شد…این تصمیمی که شورای رقابت گرفته و قیمت ها رو عمدتا باب میل خودروسازان مونتاژکار تعدیل نه،بهتره بگیم افزایش داده،نشان میده شورای رقابت عملا به شورای رفاقت تبدیل شده و همراه خودروسازان بعد از مدت ها معطلی،مشترکا دست کردن توی جیب مردم و خودروساز سود خودش رو برده و شورای رقابت هم سهم خودش رو از این افزایش قیمت از خودروساز مونتاژکار میگیره…یه سفره رانت و ویژه خواری پهنه،میزنن توی خون ملت بیچاره!!!

  13. مهدی

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    … تا زمانی که شعار حمایت از تولید داخلی و انحصار در تولید ، مونتاژ و واردات محدود با افزایش قیمت چند برابری هست ، اوضاع درست نمیشه که هیچ ، بدتر هم خواهد شد … 50 سال حمایت کردید ، کافی نیست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا