براساس دادههای موجود در گزاراش مرکز پژوهشهای مجلس، معادل یک ماه درآمد نفتی ایران، هر سال به دلیل اضافه نیاز خودروهای داخلی به بنزین، هدر میرود.
در اروپا میانگین مصرف سوخت خودروهای تمام بنزینی و هیبریدی، به عدد ۷ لیتر در صد کیلومتر میرسد. این مورد برای ژاپن و کره با مدلهای کوچک و کممصرف معمولا ۵/۵ تا ۶/۵ است. حتی کشور هند با انبوه خودروهای قدیمی و مشکلات مربوط به آلودگی هوا، میانگین مصرف بنزین کمتر از ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. در ایران چنین آماری به شکل واضح و اختصاصی وجود ندارد اما کارشناسان باتوجه به تردد روزانه و بین شهری خودروها در جادههای ایران طی یک سال، میانگین مصرف بنزین را حدود ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر تخمین میزنند.
حال اگر خودروهای صفر کیلومتر بازار جهانی را با محصولات سایپا و ایران خودرو مقایسه کنیم، فاجعهی اقتصای و زیست محیطی، واضحتر دیده میشود. افزایش تولید مدلهای کممصرف و هیبرید، باعث شده است در بسیاری کشورهای توسعهیافته، میانگین مصرف بنزین خودروهای صفر کیلومتر، حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر باشد؛ اما سایپا و ایران خودرو همچنان محصولات پرمصرف قدیمی را تحویل مشتری میدهند. میانگین مصرف سوخت در تولیدات خودروسازان ایرانی، طی ۱۰ تا ۲۰ سال اخیر تغییر چندانی نکرده است و فناوری هیبرید، در صنایع کشور ما وجود ندارد.
از اطلاعات منتشر شده در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس میتوان چنین نتیجه گرفت که خودروهای ساخت داخل از سایپا و ایران خودرو گرفته تا انواع مدلهای چینی در حال مونتاژ، تفاوت مصرف سوخت ۴۰ تا ۵۰ درصد با میانگین کشورهای توسعه یافته دارند. این شرایط باعث میشود، سالانه ۳ میلیارد دلار برای اضافه نیاز به بنزین در مقایسه با استاندارد کشورهای غربی، هزینه شود. به بیان دیگر، اگر محصولات مدرن کشورهای پیشرفته با تعداد بسیار بالا در ایران وجود داشت و جایگزین ۴۰۵ و پارس و ساینا و تیبا و پرایدهای قدیمی و دیگران میشد، از محل صادرات بنزین، سالانه ۱۵ میلیارد دلار اضافه درآمد به کشور ما میرسید. ایران از فروش نفت در سال ۲۰۲۲، معادل ۵۴ میلیارد دلار درآمد داشت. همچنین پیشبینی میشود امسال تقریبا ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار از محل فروش فراوردههای نفتی مثل بنزین و محصولات پتروشیمی، کسب کند.
amir
۲۰ دی ۱۴۰۲خو ببندید در اون خراب شده رو اگه دروغ نیست همه اش
۲۰ دی ۱۴۰۲من میگم باید درشون رو گذاشت ، سرجاش
به امید اینکه درشو ببندن انشالله که یک روزی با لودر هممون به ایرانخودرو و سایپا حمله کنیم و بنده از همه جلوتر باشم
Puriya
۲۰ دی ۱۴۰۲فقط منم که نمیفهمه اینا چجوری ضرر میکنن؟؟
خداوکیلی اصلا نمیفهمم این خودروسازا چی میگن
parhamiof
۲۰ دی ۱۴۰۲هدف هرچیزیه جز ساخت خودرو این صنعت کثیف پر سوده برای جی درشو ببندن؟
پیرمرد قدیمی
۲۰ دی ۱۴۰۲تنها راه حل : قیمت بنزین باید جهانی بشه ، قیمت ماشین داخلی ارزون بشه ( یک سوم قیمت بازار ) ، واردات بدون هیچ محدودیتی با همون مالیات گمرک ۱۰۰ درصد قیمت خود ماشین باز بشه.
ترکیه ۲ برابر ایران ماشین داره ولی مصرف سوختشون نصف کمتر ایرانه ترافیکشون هم در قیاس با کلانشهرای ایران ناچیزه.
چون از وسیله نقلیه عمومی استفاده میکنند اینجا طرف عصر میخواد بره از سوپری سرکوچه ماست بگیره میگه بزار با ماشین برم با خانواده یه دوری هم بزنیم بنزین بسوزونیم… 🙂
مردیم از خوشی
۲۰ دی ۱۴۰۲جهانی شدن بنزین هیچ ربطی به واردات نداره این بفهمید لطفا ، حتی به قیمت خودرو هم ربط نداره تنها مربوط میشه به حقوق ما که کارگر ایرانی ماهی حدود ۱۰۰ دلار حقوق داره
زمانی که حقوق ما جهانی شد بزنین هم جهانی بشه نه
پیرمرد قدیمی
۲۰ دی ۱۴۰۲درسته ما به ریال درمیاریم به دلار خرج میکنیم
ولی خب در عوض ارزونی ماشین ملاک کردم.
هرچند این شرایط برای جامعه ای صدق میکنه که مسئولینش قانون و حمایت از مردم سرشون بشه.
خود مردم هم همکاری کنن !
ولی اصلا جای نگرانی نیست همینجوری پیش بره نه تنها چیزی درست نمیشه بلکه قیمت بنزین چند برابر خواهد شد.
B
۲۰ دی ۱۴۰۲فرقی نداره بنزین قیمتش نورمال باشه مردم به حنل و نقل عمومی بیشتر روی میارن این دولتی شدن بنزین پولش از کجا میاد دوست عزیز ؟ از هوا که نمیاد از حقوق من تو و بقیه کم میشه با پولی که از خودمون میگیرن قیمت بنزینو میارن پایین یعنی عملا همه ما داریم پول ما ب تفاوت بنزینو میدیم حتی اونی که ماشین نداره داره بابت دولتی موندن بنزین پول میده اصلا تا حالا فکر کردید این پول کجا میاد ؟ از جیب خودشون نمیزنن از جیب ما میگیرن
مردیم از خوشی
۲۱ دی ۱۴۰۲اینطوری یه جوری آخرش منفعتی به خودمون میرسه
ولی اگه مثلا بنزین گرون بشه آیا فکر میکنی بعد منفعت گرونی به ما میرسه ؟ یعنی حقوق میره بالا ؟ یا چی؟
مطمئن باش همین طوری باشه خیلی بهتره
حداقل اینجا دیگه نباید سرمون کلاه بره
۲۰ دی ۱۴۰۲اینجا تو ایران چینی سوارا چون ما بی ار تی سوار میشیم مسخرمون میکنن😂😂
Anti Tesla
۲۰ دی ۱۴۰۲با این پول میشه تو پروژه SU75 سرمایه گذاری کرد و خط تولید اون رو در ایران راه انداخت و حتی میشه نسخه پیشرفته تر و مخصوص ایران رو در ایران ساخت.
الان روسیه تشنه سرمایه گذار در حوضه نظامی است.
۲۰ دی ۱۴۰۲اگه خرید SU75 برای عموم آزاد باشه چرا که نه
ما هم پشتیبانی میکنیم و به سمت کارخونه ایرانخودرو و سایپا تیراندازی میکنیم💪
Mosi
۲۰ دی ۱۴۰۲کوییک با موتور ۱.۵ لیتری اندازه یه موتور ۶ سیلندر میسوزونه
دهنم رو سرویس کرد
نویدی
۲۰ دی ۱۴۰۲از یه بنده خدا پرسیدم مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتومات چطوره؟گفت خیلی خوبه توی جاده صدی ۹/۵ مصرف میکنه🤣
صد رحمت به ماکسیما.
مهران
۲۰ دی ۱۴۰۲جناب اشتری با درود و خسته نباشی.بی ربطه اما نظر شما کمک میکنه بهم.
بین تالیسمان و اوپتیما جی تی لاین کدوم گزینه رو پیشنهاد میدین؟مصرف سوخت مهم نیست. اولین فاکتورم ایمنی هست چون بچه کوچیک و نوزاد دارم.بعدش کشش و جاداری.اینم بگم تالیسمان جایی سوار شدم و چون کمک فنرهاشو برقی کرده بودن اصلا مشکلی نداشت تو این زمینه و راحت راحت بود.مشکلی هم با مکمل ندارم.
ممنون میشم راهنمایی کنید…یه گزینه ای دیگه بگید غیر از چینی…و البته غیر از تویوتا چون آپشن کمی دارن و قیمتا خیلی بالاتره ایناست…
اینم بگم،نمیدونم چرا شما رو چند سال پیش داخل اداره منابع طبیعی اصفهان دیدم…شایدم اشتباه دیدم😉
مهران
۲۰ دی ۱۴۰۲بقیه دوستان هم اگه تجربه ای داشتن خوشحال میشم در میون بزارن🤍
Anti Tesla
۲۰ دی ۱۴۰۲سلام دوست عزیز
پدر من مدتی سراتو سایپا داشت و بعد فروخت،من به شما سراتو رو پیشنهاد می کنم.
مهران
۲۱ دی ۱۴۰۲سلام،آره سراتو ماشین خوبی بود و هست اما برای یه خانواده شاید یکم کوچیکه
پیرمرد قدیمی
۲۱ دی ۱۴۰۲سلام آقای مهران
راستش باتوجه به بودجه و ملاک کم سنی خودرو من انتخابی بین هیوندای توسان فول ، و رنو کولیوس انجام میدادم یا راوفور ۲۰۱۴
مهران
۲۱ دی ۱۴۰۲سلام پیر مرد جوان،حق با شماست،راستشو بخوای کلا از شاسی خوشم نمیاد و سدان رو همه جوره ترجیح میدم.بنظرم سدان برای یه خانواده امنیت و راحتی بیشتری داره.
۲۰ دی ۱۴۰۲با پولش یه جنسیس مشکی ۲۰۱۳ تقریبا کم کار بگیر حال کن
مهران
۲۰ دی ۱۴۰۲ماشین صفر ببشتر بدرد من میخوره داداشم…میخوام چند سالی کاریم نداشته باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ دی ۱۴۰۲هیوندا سوناتا پیشنهاد میکنم
طی ۱۰ سال اخیر فقط یک مرتبه سال ۹۶ اصفهان اومدم و اون موقع اصلا جایی غیر ادارات مرتبط با برق و نیروگاه نرفتم ✌️
من متولد اصفهان هستم و الان حدود ۲۰ ساله مشهد زندگی میکنم
مهران
۲۰ دی ۱۴۰۲هرجا هستی خوش باشی عزیز دل.هرکیو دیدم خیلی شبیه شما بود پس.
ترجیها بین اون دوتا چیو پیشنهاد میدین؟سوناتا رو سواریشو دوست داشتم اما کابین و موتوریش کمتر از انتظارم بود
۲۰ دی ۱۴۰۲سوناتا LF 2018 هیبرید هم گزینه خوبیه
فکر کنم آزرا هم تو این رنج باشه
مهران
۲۱ دی ۱۴۰۲آره واقعا ماشین خوبیه و پشت فرمون حس خوبی داره و البته بی سر و صدا.یکم با کششش مشکل داشتم.البته شاید سخت گیرم اما هیچکدوم کشش تالیسمان رو نداشتن.یکی دوماهه مدام سوارشدن شدم اکثر ماشینا کره ای رو تو نمایشگاه ها برای همین انتخابم بین اپتیما جی تی بود و تالیسمان
RIO
۲۰ دی ۱۴۰۲سلام دوست عزیز به نظر من اپتیما جی تی لاین بهتره.
مهران
۲۰ دی ۱۴۰۲سلام داداشم.اگه دلیلشم بگی ممنون میشم
نویدی
۲۰ دی ۱۴۰۲آزرا گرنجور😉
مهران
۲۱ دی ۱۴۰۲یکم قدیمی نیست؟
نمیتونم روش حساب کنم ک چند سالی کاری به کارم نداشته باشه. ان شاءالله خودت یکی تمییز بگیری لذت ببری با عزیزت عزیزات 😉
علیرضا
۲۱ دی ۱۴۰۲سلام اقا مهران به نظر من اگه یکم پول بیشتری داری بزار یه ازرا گرنجور مدل 2018 یا 2019 بگیر که هم موتورش تنفس طبیعیه و قطعاتش هست هم جاداره هم امکاناتش خوبه هم به نظر من طراحی بهتری نسبت به بقیه داره
۲۱ دی ۱۴۰۲اگه گرنجور گرفتی و پشت گرنجور یه آرم دوج بزنی هم عالی میشه
مهران
۲۰ دی ۱۴۰۲کاش میشد همه ی عوامل پشت پرده این اوضاع ۴۰ ساله رو یه جا جمع کرد و بقیه زندگیشونو در کنار کل خانواده،به بدترین شکل ممکن همینطور ک مردم دارن تحمل میکنن،بگذرونن…دقیقا شکل خیلی از مردم ک نون شب ندارن😔
مردن کافی نیست،اصلااااا نیست.
موندم اینااااا شبا چطور میخوابن چطور میخورن چطور نگاه میکنن تو اینه…
به راحتی🔫😑…
۲۰ دی ۱۴۰۲ببخشید من پیشنهاد های زیادی براشون دارم که اینجا جای گفتن نیست 😐
۲۰ دی ۱۴۰۲مصرف بنزین ۴ سیلندر ساخت ایران اندازه یه ۶ سیلندره😐
۲۰ دی ۱۴۰۲آقایانی که با من مخالف هستند میتوانید از ناراحتی سکته کنید
من هنوزم میتونم کامنت بزارم💪💜😐
۲۰ دی ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/tara_Peugeot-Pars.jpg
به سمت چپ نگاه کنید شبیه الاغه به سمت راست نگاه کنید شبیه خرگوشه 🤣
پیام
۲۰ دی ۱۴۰۲بعد مردم میرن ازین آشغالا میخرن و میگن نخریم بعد از عید گرون میشه!!! همین کارارو کردن که وضعیتشون این شد!
Safa
۲۰ دی ۱۴۰۲حالا راه حل این مسئله از نظر مسئولین مدبر و خدمتگذار چیه؟؟
بنزین باید گرون بشه..
اصلا این گونه مقالات و تفسیر ها که به ضرر دولت اشاره میکنه، قصدشون اینه که بگن باید جلو این ضرر گرفته بشه ، چطوری؟ از جیب مردم محترم..
amdbenz
۲۱ دی ۱۴۰۲این شرایط هیچوقت درست نمیشه ، ۱۰۰ سال بعد هم وضعیت همینه که هس فقط بدتر و بدتر میشه ……
فرزاد
۲۱ دی ۱۴۰۲جالبی ماجرا اینه که پرآید 700 کیلویی کممصرف از خودروی 1.5 تنی خارجی باکیفیت، بنزین بیشتری میخوره
A1
۲۲ دی ۱۴۰۲غیر از مشکل ماشین خود بنزین هم مشکل داره توی دوساله گذشته هر چند ماه یک بار کیفیت بنزین عوض میشه یه مدت ماشینم هشتو نیم میسوزونو یه مدت ده الان نه
رهگذر
۲۳ دی ۱۴۰۲یه عده سفسطه میکنن ک خودروسازی ها تعطیل بشه دهها هزار نفر بیکار میشن.اولا چرا تعطیل بشه دوما خودروسازهارو با تمام امکاناتشون به شرط استفاده از نیروی داخلی و همین نیروی کار فعلی واگذار کنند به برندهای بهتر دنیا ژاپنی ها یا فیات یا مثلا هیوندای کیا یا حتی چینی ها . چرا تعطیل بشه؟ والا با سر قبول میکننن