نارضایتی مردم از پیش فروش و فروش فوری خودرو در ایران و رانت زیاد خودرو برای دلالان باعث شد که وزارت صمت برای بهبود اوضاع بازار خودرو، مسیر فروش خودرو از راه قرعه کشی را در پیش بگیرد.
در واقع قرعه کشی راه حل دولت قبل برای بهبود بازار دو نرخی خودرو بود. اما این راهکار نه تنها اوضاع را بهتر نکرد بلکه از بعضی جوانب باعث بدتر شدن اوضاع نیز شد. قرعه کشی حتی برای مدت کوتاهی نیز تسکین دهندهی بازار آشفتهی خودرو نبود. بررسی نتایج فروش خودرو از طریق قرعه کشی نشان میدهد این تصمیم دولت نه تنها عادلانه نبوده بلکه به دلالی و واسطهگری بازار خودرو نیز دامن بیشتری زده است.
مشکل اساسی بازار خودرو کمبود عرضه نسبت به تقاضا است. تا زمانی که تولید خودروسازان افزایش چشمگیری پیدا نکند مشکلات بازار خودرو من جمله دو نرخی بودن و نارضایتی مردم همچنان ادامه دارد.
امید قالیباف سخنگوی جدید وزارت صمت در مورد قرعه کشی خودرو اعلام کرد:
وزارت صمت نه قرعه کشی میکند نه زیرساخت آن را ایجاد کرده، قرعه کشی را هم اختراع نکرده، بلکه هدف حذف آن است.
به نظر میرسد وزارت صمت برای مدیریت روند حدف قرعهکشی روی راهکارهای ترکیبی نظیر سامانه تخصیص خودرو، ضوابط محدودکننده انتقال خودروهای خریداری شده، افزایش تولید، کنترل عرضه و مهمتر از همه واردات خودرو حساب کرده است.
یکی دیگر از پیشنهادات برای رفع عطش بازار خودرو عرصهی خودرو در بورس کالا است. که موافقان و مخالفان زیادی دارد. اخیراً نیز چند خودرو در بورس کالا عرضه شده است. اما با دستور وزارت صمت این عرضه ملغی شد.
قالیباف درباره تعلیق عرضه خودروها در بورس کالا نیز گفت:
ما از اختیارات قانونی خود برای تنظیم بازارها استفاده میکنیم، بیشتر مواقع با ابزار بورس کالا، اما گاهی هم نه. برای توقف عرضه ۴۰۰ خودرو لوکس لازم نیست همه چیز زیر سؤال برود.
علی خسروانی، واردکننده و فروشنده بزرگ خودرو در ایران در مورد عرضهی خودرو در بورس کالا گفته است:
عرضهی خودرو در بورس کالا به درستی توسط وزارت صمت منتفی شد. اولاً عرضه در بورس به افزایش قیمت بیشتر آنهم بهطور رسمی و قانونی منجر میشد، دوما کمکی به عرضه بیشتر نمیکرد. سوم به حضور خودرو بهعنوان کالای سرمایهای کمک بیشتری میکرد درصورتیکه سیاستگذاری در بازار خودرو باید معکوس باشد.
شاپور
۲۱ خرداد ۱۴۰۱راهکار فقط واردات ماشین های اقتصادی با کیفیته
Behnam1012
۲۱ خرداد ۱۴۰۱دقیقا و بخاطر شرایط اقتصادی ما حتی اجازه ی واردات دست دوم تا دو مدل پایین تر از مدل سال هم بدن که هم خودروی با کیفیت هم با قیمت مناسبت به دست مردم برسه ولی اینا بجای این کارا فقط با خبر و شایعه در مورد واردات میخوان بازار رو به اصطلاح کنترل کنن و در آخر میبینیم که نهایتاً خودروی چینی اونم گرون تر از مونتاژی ها وارد میشه
حسین نعامی ..
۲۲ خرداد ۱۴۰۱با عرض سلام…الان اکثر کسانی که دارن تو قرعه کشی برنده میشن حواله رو میفروشن…تنها راهی که وجود داره ..ماشین دررهن باشه تا دوسال .که ماشین برسه به مصرف کننده اصلی…حواله پارس دارن ۱۰۰میلیون میفروشن…در رهن که باشه کسی نمیخره
Danial
۲۲ خرداد ۱۴۰۱انقدر ساده نباشید در رهن هم باشه باز طرف قولنامه ای ردش میکنه مگه اون دوره فروش سایپا نبود که قرار شد ملت تا 5سال نفروشنش بعدشم مردم نیاز دارن به اینکه گاهی خودروی خودشونو بفروشن بخاطر اینکه نمیشه جلوی چندتا دلال که همشون هم کاملاً همه میشناسن بگیرن بیان 80 میلیون مردم رو ب صلابه بکشن این چه طرز تفکر ای هست که دارین وقتی دولت داره زمینه دزدی رو ایجاد میکنه هر کسی باشه به هر شکلی که باشه ازش استفاده میکنه دولت داره رسما مردم رو میبره سمت دلالی و دزدی بجای اینکه کارو درست کنن هر نوبت بدترش میکنن و بازم اونایی که رانتش رو دارن مجدد هستن و استفاده میکنن فقط روششون عوض میشه 40 ساله وضعیت همینه چرا باید با یک طرح مثلاً توی یک ماه همه چیز درست بشه کل نظام فاسد شده از دورن نابود شده دیگه خودرو سازی که جای خود دارد.
فورد
۲۱ خرداد ۱۴۰۱به نظر من بهترین راهکار باز کردن درهای کشور برای تاسیس کارخونه معتبر خودرو سازی تو ایرانه هم باعث اشتغال زایی هم پیشرفت خودروسازی و خیلین مزایای دیگه است اما سود جوها نمیزار
بهنام
۲۲ خرداد ۱۴۰۱بخاطر تحریم هیچ شرکت معتبری بجز چینی ها نمیان ایران حتی واردات مستقیم هم نمیتونیم داشته باشیم ولی بازار امارات آزاده میتونیم هر خودروی وارد کنیم و یا حتی دست دوم
Hamed
۲۲ خرداد ۱۴۰۱مشکل کمبود عرضه نیست، بلکه رانت موجود در قیمت کارخونه با بازاره که تقاضارو زیاد کرده. واین رانتم خود خودروسازها بوجود اوردن تا این اشغالارو بفروشن.اگه قیمت خودرو مثل بازار بشه، کسی واسه این اشغالا صف نمیبنده و در عرض یکسال ورشکسته میشن. پس این بازارو درست کردن که خودروها فروش بره. خیلی از ثبت نام کننده ها درواقع متقاضی مصرفی نیستند، فقط میخوان از این اختلاف قیمتی که داره سود کنن. وبعداز برنده شدن چون توانایی پرداخت پولو ندارن بادریافت مقداری پول حواله خودرو رو میفروشن، یا پولو واریز میکنن بعداز در اومدن میفروشن تا یه کمک خرجی براشون بشه. وگرنه ماشین وارداتی قیمت بالای۷۰۰میلیون داره که با نصیب قشر ضعیف نمیشه. قشر ضعیف محکوم به سوارشدن به پرایده.
فقط کاربرات هشت دهنه
۲۱ خرداد ۱۴۰۱تشکر از خانم زاهدی به خاطر این مقاله
امیر13بوق
۲۲ خرداد ۱۴۰۱حمایت از تولید داخل فقط بهانه است، چند نفر جوان لیسانس و فوق لبسانس بیکار هست؟ فقط مشکل بیکار شدن کارکنان شرکت خوودرو سازی هست، یعنی واقعا بخاطر بیکاری اوناست یا حذف سود کلان گردن کلفت ها؟ ایا رفاه و امنیت و جان 80میلیون مهمتر از بیکار شدن کارکنان یک شرکت نیست؟ مگه اکثر جوون ها بیکار نیستن چرا بیکاری اونا مهم نیست؟ ولا برای کارکنان هم خوبه ماشین خارجی وارد بشه و خودرو ارزون و با کیفیت برسه دست مردم.بخدا ماشین خارجی وارد بشه پراید قیمتش میاد به 15میلیون و کسی نمیخره. خودشون هم میدونن الکی راه های دیگه امتحان میکنن مردم رو فریب بدن خیلی خوب میدونن راه کارش چیه، سود یه عده گردن کلفت خیلی واجب از جان و رفاه مردمه. این همه دردامد سیرتون نمیکنه؟ همه چی گرون یه کار مثبت تو 40سال نکردین برای مردم چرا حاضر نیستید یه شرکت بی کیفیت شکست بخورده بخاطر مردم..
امیر13بوق
۲۲ خرداد ۱۴۰۱40ساله دم از تولید ملی میزنین کو نتیجش؟ این هم بیکار نتیجشه؟ چرا فقط بفکر گول زدن مردمین؟ بخاطر ظالم تر از شماها تو تاریخ نبوده و نیست و نخاهد ام
ناشناس
۲۳ خرداد ۱۴۰۱کسانی که در قرعه کشی خودرو برنده میشن حواله را بایه سود بالا میفروشن وبدون هیچ زحمتی پول خوبی به جیب میزنن چرا باید اینگونه باشد روش قرعه کشی راه به جایی ندارد