دولت به دلیل تحریم و کمبود بودجه تصمیم گرفت تا از صاحبان خودروهای میلیاردی مالیات دریافت کند و با افزودن جزئیاتی در بودجه سنواتی مالیات جدیدی برای خودروهای لوکس تعیین کرد. در نتیجه تمام افراد حقیقی و حقوقی موظف هستند تا مالیات خودروهای خود را پرداخت کنند. خبری که بسیار حاشیه ساز شد و اجرایی شدن آن بارها به تعویق افتاد.
اخیرا محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور آئین نامه اجرایی قانون مالیات بر خودروهای گران قیمت که در جلسه ۱ تیر امسال و با استناد به بند «ف» تبصره ۶ قانون بودجه امسال به تصویب هیئت وزیران رسیده بود را برای اجرا در تاریخ ۷ تیر سال جاری به وزارت خانههای کشور، تعاون و اقتصاد ابلاغ کرد.
طبق این قانون مالکان خودروهای سواری یا وانت دو کابین از یک تا یک و نیم میلیارد تومان باید نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد مالیات پرداخت کنند.
این قانون در مورد مالکان خودروهای یک و نیم تا ۳ میلیارد تومانی نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان مشمول ۲ درصد مالیات میشود و مالکان خودروهای گران قیمت سواری و وانت دو کابین از ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومانی هم ۳ درصد مالیات نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان باید مالیات پرداخت کنند.
خودروهای لوکس بالای ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد این رقم مشمول ۴ درصد مالیات میشوند.
این مالیات برای خودروهایی است که از آغاز امسال قیمت آنها بالای یک میلیارد تومان است و حساب کردن مالیات این خودروها طبق قیمت روز خواهد بود که سازمان امور مالیاتی قیمت روز را مشخص میکند.
البته باید اشاره کنیم این قانون نقصهای زیادی دارد و با تغییر و افزایش بیرویهی قیمت خودرو در ایران در آینده مشکلات عمدهی آن مشخص خواهد شد.
meysam
۱۹ تیر ۱۴۰۱دزدی و دست بردن به جیب مردم به روش مدرن
دکتر استاپ
۱۹ تیر ۱۴۰۱یعنی الان سراتو و الانترا ۵ سال پیش لوکس محسوب میشه
pedram7
۱۹ تیر ۱۴۰۱تو دنیا تو رده اقتصادی قرار داره
Clean energy (سلام فرمانده)
۱۹ تیر ۱۴۰۱بنده سلامتونو به فرمانده میرسونم
اگرم پیام دارین بگین تا برسونم بهش
دکتر استاپ
۱۹ تیر ۱۴۰۱نهclean energyپیامی نیست شبا توی گونی خوابیدن سخته
نوید AJ
۲۰ تیر ۱۴۰۱اشکال داره یکم شبیه ممالک توسعه یافته بشیم؟ مردم عادی که ماشین میلیاردی ندارن. بزار از اونی که داره بگیرن.
فرامرز
۲۰ تیر ۱۴۰۱نوید جان دوست عزیز میفرمایید اشکالی نداره و مثل کشورهای توسعه یافته بشیم و به قول شما از اونایی که دارن بگیرن و منم باهات موافقم اما همه ی کسایی که مثلا یک ماشین ژاپنی و کره ای و…..دارن لزوما ثروتمند نیستن، بنده حدود ده سال پیش (سال۹۰)یک تویوتا کرولا جی ال آی در حد صفر خریدم تقریبا ۲۸ میلیون و همین امسال عید بخاطر مهاجرت ماشینم رو فروختم به مبلغ حدودا ۷۵۰ م اما خدا شاهده برای تعویض پلاک فقط ۳ میلیون و خورده ای خریدار پرداخت کرد،برای دو سال عوارض شهرداری ۲ م بنده پرداخت کردم و برای مالیات هم ۴ میلیون و خورده ای باز هم بنده پرداخت کردم
مگه یک ماشین ده سال کار چیه که باید قیمتش ۷۵۰ م باشه؟
مگه یک ماشین ده سال کار چیه که برای یک تعویض پلاک و عوارض و مالیات باید حدود ۱۰ م پرداخت کرد؟
مگه برای هر ماشینی که وارد کشور میشه مالیات گرفته نمیشه؟
اگر همون ماشین در ۱۰ سال آینده ۱۰ بار خرید و فروش بشه باید ۱۰ بار دیگه مالیات پرداخت کرد؟
آخه برای یک ماشین چندبار مالیات میگیرن؟
و از همه مهمتر اینکه در قبال این پولهایی که میگیرن چه خدماتی به ملت میدن؟
بعد از ۲۶ سال کار و با ۴۱ سال سن فقط بخاطر بچه هام میخوام از کشورم برم تا حداقل بچه هام مثل خودم بعداز عمری کار کردن در آرزوی یک زندگی بی دغدغه نمونن و عمرشون مثل عمر خودم تلف نشه و حداقل بتونن جوونی کنن
به نظر من که این قوانین فقط برای دزدی بیشتر از ملت هست و دلیل دیگه ای وجود نداره و هرکسی که میتونه فقط باید از اینجا فرار کنه
فرامرز
۲۰ تیر ۱۴۰۱البته ببخشید که روی کامنت شما ریپلی کردم خدای نکرده قصد جسارت و یا بی احترامی ندارم دوست من ولی کلا سیستم کشور ما مشکل داره
هیچی سرجای خودش نیست
dhny
۲۰ تیر ۱۴۰۱تو ممالک توسعه یافته ماشین اقتصادی ده سال پیش لوکس محسوب نمیشه
بهراد
۱۹ تیر ۱۴۰۱احیانا این عکسی که گرفتید برای منطقه آزاد ارس یا شهرستان جلفا نیس؟
Black Ferrari
۱۹ تیر ۱۴۰۱کجای دنیا سانتافه و سوناتا و کمری لوکس حساب میشه ؟؟
JDM lover
۱۹ تیر ۱۴۰۱تو مملکتی زندگی میکنیم که توسان و سانتافه و کمری و راو۴ و سورنتو و اپتیما و…. لوکس به حساب میان !!!
hamid
۱۹ تیر ۱۴۰۱ماشین های چینی لوکس حساب میشن دیگه ماشین ژاپنی که جای خود داره
Comodor
۲۰ تیر ۱۴۰۱ینی اونی که ماشینی رو به قیمت سه میلیارد و یک میلیون تومن میخره باید ۳۰ هزار تومن مالیات بده، ولی اونی که ماشینی رو به قیمت دو میلیارد و نهصد و نود و نه میلیون میخره در حدود ۳۰ میلیون باید مالیات بده؟ :)))))
محمد
۱۹ تیر ۱۴۰۱مشتری از من قطعه میخره و به ازای مبلغ کارت میکشه
اداره مالیات بر مبنای همون مالیات میبنده
مشتری تحت عناوین مختلف قطعه رو پس میاره و پولشو مطالبه میکنه
پس ندی با اصناف درگیری
پس بدی مالیات گردنت هست
.
تف به اون لحظه ای که نطفه این سیستم بیمار بسته شد
Afg
۱۹ تیر ۱۴۰۱علی بابا وهزاران دزد ایران …داستانی تازه از کتاب هزارو هرشب
SS
۱۹ تیر ۱۴۰۱کی قیمت ها رو تعیین میکنه؟؟
قضیه این مالیات هم مثل بیمه بدنه میشه
ماشین ده سال کار کرده رو برای تمدید بیمه بدنه بردم که بدون رنگ و در حد نو به سختی یک میلیارد معامله میشه و بیمه 1350 قیمت زده
حالا رنگ دار بودن و … که ممکنه چند ده درصد ارزش ماشین رو بالا و پایین کنه به کنار
بهنام
۲۰ تیر ۱۴۰۱خودروهای اقتصادی که تو ایران لوکس شدن
خودشون باعث این افزایش قیمتن الان میخوان مالیات هم بگیرین
و مالیاتی که خرج مردم نمیشه … وگرنه مالیات گرفتن بد نیست به شرطی که خرج خود مردم بشه
امین
۲۵ تیر ۱۴۰۱ماشاله همه مرگ برای همسایه دوست دارند.
مالیاتها در ایران خیلی پایین و ناکارآمد. باید کارآمدتر و بیشتر بشه.
حق دولتها گرفتن مالیات و وظیفه مردم پرداخت مالیات هست
فرهنگ مالیاتی در ایران اصلا جا نیوفتاده.
مالیات که نمیدهند، سوبسید هم دریافت میکنن.
بعضیها دست در جیب و دزدی میدونند! خیر آقایان .
فرار مالیاتی عین دزدی هست.
مالیاتها بصورت پلکانی و تصاعدی برای همه باید برقرار باشه.
از ثروتمندان خیلی زیاد و از کمتر برخوردار ها خیلی کمتر.
ثروتمند باید مالیات بده .