ایستگاه خبر

نخستین اتوبوس “متروباس” وارد حمل و نقل پایتخت شد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از ورود نخستین اتوبوس “متروباس” به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خبر داد.

به گزارش پدال و به نقل از تسنیم، علیزاده در جلسه امروز ستاد استقبال از مهر با اشاره به تمهیدات اتوبوسرانی اظهار کرد: از امروز ۲۰۴۷ دستگاه اتوبوس شاغل جاری در سطح معابر فعال خواهند بود.

وی با بیان اینکه بعد از پنج سال از ورود چهار دستگاه اتوبوس ۲۵متری متروباس روز گذشته تست گرم یک دستگاه اتوبوس ۲۵متری در خط خاوران ـ آزادی با موفقیت انجام شد، گفت: سه دستگاه اتوبوس متروباس تا پایان مهر ماه خدمت‌رسانی به مردم را انجام خواهند داد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی افزود: در ۶ پهنه در قالب ۶ سامانه خدمت‌رسانی ویژه به مردم خواهیم داشت و برای دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه علوم و تحقیقات خط ویژه‌ای در نظر گرفته شد.

متروباس چیست؟

اتوبوس‌‌‌های سه‌‌‌کابین یا به تعبیر دقیق‌‌‌تر ناوگانی شامل سه اتوبوس متروباس نام دارد. این خودروهای وارداتی که ظرفیت جابه‌‌‌جایی ۳۰۰ نفر را دارند، قرار است به شرط انتقال تکنولوژی از کشور ترکیه به تعداد بالا خریداری شوند.

استانبول، شهر متروباس‌ها!

اما تجربه استفاده از متروباس‌ها در استانبول چگونه است؟ استانبول یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است که مانند اغلب شهرهای بزرگ و توریستی دیگر، سیستم‌های حمل‌ونقل متنوعی دارد که بسته به نیاز و شرایط، می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد.

یکی از بهترین وسایل نقلیه عمومی در استانبول متروباس است. متروباس‌ها در استانبول در واقع همان اتوبوس‌های تندرویی هستند که در خطوط ویژه تردد می‌کنند.

متروباس در سال ۲۰۰۷ و پس از دو سال ساخت، در این شهر افتتاح شد. طول خط متروباس در استانبول ۵۰کیلومتر است که ۴۵ ایستگاه را پوشش می‌دهد. متروباس در استانبول هر روز هفته از جمله آخر هفته‌ها، به ‌صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و فقط در برخی ساعات ممکن است فاصله بین دو سرویس تغییر کند.

متروباس‌هایی که در این مسیرها جابه‌جایی مسافران را انجام می‌دهند، دارای ظرفیت بالای مسافر و مجهز به سیستم سرمایشی در تابستان و گرمایشی در زمستان هستند. متروباس نسبت‌به سایر وسایل نقلیه عمومی دارای ایمنی و راحتی بیشتری برای معلولان بوده و طراحی آن امکان استفاده را برای تمام گروه‌های جامعه میسر کرده است.

متروباس‌ها مجهز به صفحه نمایش هستند که نام ایستگاه‌ها را پیش از رسیدن به آن اعلام می‌کنند. پس از خروج از گیت و خارج شدن از ایستگاه، با تماس کارت با دستگاه‌های کارتخوان، مسافر اگر ایستگاه‌های کمتری را طی کرده می‌تواند بقیه هزینه سفر را پس بگیرد. در واقع هزینه سفر از کارت مسافر، به اندازه مسیر طیشده کسر شده و مابقی مبلغ به کارت وی بازگردانده می‌شود. این وسیله نقلیه در روز حدودا هشتصد هزار نفر را در ‌استانبول جابه‌جا می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (726 ديدگاه)

    به نظرم تویه ایران جواب نده..حداقل زیر ساخت هایه ممکن رو برایه متروباس رو نداریم…نه متروباس بله زیر ساخت هیچی رو نداریم…

    موافقم 28
    مخالفم 45
    1. net

      ۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3294 ديدگاه)

      بدرد کشور جهان سوم و ضعیف و فقیر و عقب افتاده ایران نمی خوره

      موافقم 36
      مخالفم 51
      1. EOD

        ۲ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (137 ديدگاه)

        تو یه مقاله دیگه سایت هم همین جمله رو دیدم نوشتی . معیار جهان اول و دوم و سوم بودن ارتباط با آمریکا و غرب بوده و بس و هرکس که انکار کنه که آمریکا در آینده و تا حدود قابل توجهی حتی همین الان بخش زیادی از قدرتش رو از دست داده و خواهد دادن بدون شک دروغگو هستش و این جهان چندم بودن دیگه یه معیاره دروغینه . اگه ما ضعیف بودیم خیلی قبل تر از عراق و سوریه و افغانستان تا الان به وضع اونا دچار شده بودیم نه اینکه مثل امروز جلوی بزرگترین ارتش ها و اتحادها با قدرت قد علم کنیم ؛ پس اینم یه دروغ دیگه هستش . بدون شک وضع معیشتی مردم ایران خوب نیست ، اما سرزمین عزیز ما به لحاظ تمام منابع از نفتی و معدنی تا سرمایه های فرهنگی و هویتی فوق العاده غنی هستش و فقیر بودن ایران باز هم دروغه . کشوری عقب مانده هستش که نه تولیدات بومی چندانی از خودش داشته باشه ، نه صاحب فناوری بالایی باشه ، نه صاحب تمدن و تمدن ساز باشه که هیچ کدوم این ها باز در مورد ایران صدق نمیکنه پس اینم یه دروغ دیگه هستش . این همه دروغ علیه ایران فقط از کسی برمیاد که ایرانی نباشه یا فقط تظاهر به ایرانی بودن داشته باشه .

        موافقم 20
        مخالفم 54
        1. Behi

          ۲ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          قد علم کردنی که باعث خم شدن قد ملتش بشه پشیزی ارزش نداره.
          پ‌ن:من خودم مخالف زورگویی های آمریکا هستم اما هر کاری روش خاص خودشو داره.

          موافقم 14
          مخالفم 6
        2. M

          ۳ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (722 ديدگاه)

          Behi. جان
          بله کاملا درست میگی
          اما یه چیزیو در نظر بگیر
          همون‌طور که سرد مالی ، فرهنگی و علمی کردن نیازمند تلاش و زمان و استمراره
          رشد کشور هم برای کشوری که جلوی آمریکا وایساده زمان بره
          آره وضع ایران خوب نیست ولی رو به پیشرفته
          قبول دارم شاید خیلی ها عمرشون توی این دوران هدر رفته و زندگیشون بر باد رفت تا ایران بشه این ایران و شاید هیچوقت موفقیت کشورمون رو نبینند
          اما هیچوقت یادت نره که چین توی ۵۰ سال از فقر به جایی رسید که الان پیشرفته ترین زیرساخت های جهان رو داره با اختلاف ، به جایی رسید که دیگه توش فقیری وجود نداره
          چون مردم تحمل کردن و دولتش هم عاقل بود
          شاید چند نسل مردمش مثل … کار کردن و تو سختی زندگی کردن ولی آینده نگر بودن خودشون رو فدا کردن تا آینده رو بسازن ، و الان نسل های جدید چینی ها استفادش رو میبرن آره قبول دارم میشد با آمریکا سر لج نیافتیم و تو خفا راه خودمون رو بریم مثل چین و آروم آروم رشد کنیم مثل چین که اول کارگر و محل ساخت واسه آمریکا بود ولی آروم آروم اومد بالا و الان به جایی رسیده که کل تحریم های آمریکا هیچ اثری روش نداشته و حتی کل جهان بیشتر از آمریکا به چین وابسته هستن!
          ما هم باید این کارو میکردیم منتهی ما مسیر کره شمالی رو رفتیم یهو هیچی نبودیم وایسادیم جلو آمریکا
          و چون ضعیف بودیم پروسه پیشرفتمون خیلی بیشتر از چین طول کشید چون تو ضعف تحریم دشیم و حتی الان هم عقبیم
          ولی چین اول قوی شد و بعد تحریم شد ولی دیگه کار از کار گذشته ، آمریکا خودش این شرایط رو ساخت تا به افولش نزدیک بشه مثل هر امپراطوری دیگه
          و اینم بگم من خاطرخواه چین نیستم
          واقع بینم
          هر امپراطوری روزی تموم میشه
          حتی چین هم همینه
          معلوم نیست تا کی امپراطوری خواهد کرد و یه روزی اونم دورش تموم میشه این قانون جهان هست
          یه مدت یه کشوری ابرقدرت میشه و بعدش جایش رو به نفر بعدی میده
          فقط امیدوارم این انتقال جایگاه با جنگ و نابودی همراه نباشه!

          موافقم 5
          مخالفم 5
      2. M

        ۳ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (722 ديدگاه)

        بی زحمت از این به عدم اسم جهان سوم رو نهایت رو کوشر خودت بزار فقط
        هیچ یک از کشور های آسیایی جهان سوم نیستن
        تموم شد عزیزم اون دوران
        آمریکایی که کلا ۳۰ کیلومتر قطار سریع السیر داره حتما جهان اوله؟
        کشوری که جاده ها و پل های همه پوسیده مال ۵۰ سال قبل هست جهان اوله؟
        بعد چین ، ژاپن ، امارات با اون همه زیرساخت فوق پیشرفته جهان سوم هستن؟
        یا مثلاً عربستان با پروژه نئوم جهان سومه بعد کانادا دهکده ای خوبه ؟ یا سوییس که کلا دوتا کوهه و یه دهکده وسطش؟
        برج خلیفه جهان سومی و لندن موزه تاریخی جهان اول؟
        تنها متروی مغناطیسی جهان که از قضا با اختلاف سریع ترین متروی جهان هست و از قضا توی کشور چین و شهر شانگهای وجود داره جهان سومه و نیویورکی که متروش شبیه فیلم ترسناک میمونه و هزارتا جک و جانور مثل موش و سوسک توش میچرخند جهان توله حتما؟
        چرا دقیقا ؟ چون با ایران دش.منن؟ هر کشوری بیاد پشت ایران میشه جهان سوم عقب افتاده بدبخت؟
        شما ها بدبخ.تین که حتی یک عکس از شانگهای ، پکن ، نئوم ، دبی ، توکیو ، سنگاپور ، کوالالامپور و … ندیدین و به لس آنجلس و برلین و نیویورک میگین جهان اول
        حتی ایران وجود هم نداشت هیچ چیزی این واقعیت رو تغییر نمی‌داد که امروز در سال ۲۰۲۳ جهان اول آسیاست ولاغیر
        اینو حتی خود اروپایی ها هم فهمیدن (که اسم قرن رو گذاشتن قرن آسیایی منابعش هم موجوده کافیه یکم انگلیسی بلد باشی) موندم شماها چرا مقاومت میکنین
        عوض خوشحالی اینکه بالاخره بعد ۳۰۰ سال تحقیر آسیا ، یه کشوری بنام چین اومده داره ورق رو برمی گردونه ، کشوری که تولید ناخالص داخلی نزدیک به آمریکا و سرعت رشد اقتصادی سه برابری داره. کشوری که داره سعی می‌کنه مردم بدبخت آسیا و افریقا نجات بده از دزدی و بردن منابع توسط غرب اونوقت برخلاف تمام مردم آسیا که مثل کوه پشت چین وایسادند (از کشور های غربی بگیر تا سنگاپور و مالزی و اندونزی و … همه بجز ژاپن و کره که نوچه آمریکان) شما ها ناراحتین؟ ناراحتی که بالاخره بعد ۳۰۰ داریم حقمونو از غرب میگیریم؟ ناراحتی که تاریخ داره بر میگرده سمت اسیا؟ چرا دوست دارین بدبخت باشین و مهاجرت کنین امریکا؟ در هر صورت چه بخواین چه نخواین دوره آمریکا تموم شده ، و نام گذاری قرن بنام قرن آسیایی آخرین مرحله بود ، حتی بانک بین المللی پول اعلام کرد تا ۲۰۲۸ چین ابرقدرت اقتصادی جهان میشه ، چه شما خوشتون بیاد چه نیاد دنیا روی خواست شماها نمیچرخه ، روزی که آمریکا جایگاه اولو از دست داد برین گریه کنین چون هیچ کاری نمیتونین بکنین س.گ امارات. چین ، قطر ، سنگاپور و … به آمریکا میرزه
        (با ایران اصلا کاری ندارم خوبه یا نه هرکسی نظری داره صحبتم راجع به کل آسیا بود ایران هم با تمام مشکلاتش داره پیشرفت می‌کنه هرچند که وابسته به چینه که از نظر من مشکلی نداره ، مگه آلمان و انگلیس و کانادا و… نوچه آمریکا نبودن؟خب بذار ما هم نوچه چین باشیم عوضش ۲۰ سال دیگه بشیم آلمان ،یا اصلا کانادا بده؟

        موافقم 5
        مخالفم 6
        1. hameds1

          ۳ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (121 ديدگاه)

          پیشرفت که هیچ
          ایران با تمام سرعت داره پسرفت میکنه
          انقدر داستان نوشتی آدم نمیدونه چی تو مغزت میگذره

          موافقم 5
          مخالفم 5
        2. Anti Tesla

          ۳ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (1142 ديدگاه)

          آمار و ارقام این رو نمیگه عزیزم.

          موافقم 2
          مخالفم 3
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    مبارک باشه

    موافقم 20
    مخالفم 6
  3. امیرحسین

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    خوب از شرکت مان یا آی ویکو بی آر تی میخریدن

    موافقم 10
    مخالفم 5
  4. genius

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1337 ديدگاه)

    خط ویژه همین BRT فعلی شده مسیر گذر ماشین های آقایون با شیشه دودی و چراغ گردون یا موتورها!!برای یه سرویس اتوبوس تا 30 دقیقه باید علاف وایسی!!!

    موافقم 32
    مخالفم 4
    1. عارف

      ۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (325 ديدگاه)

      دوست عزیز شما در کدام خط حضور دارید که نیم ساعت منتظر اتوبوس بی آر تی میماند

      موافقم 10
      مخالفم 13
  5. Anti Tesla

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1142 ديدگاه)

    به نظرم دولت عزم شو واقعا برای بهبود کیفیت هوا جزم کرده.

    موافقم 16
    مخالفم 25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست