ایستگاه خبر

محمد اتابک به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجلس رأی اعتماد گرفت

صنعت خودرو در انتظار اقدامات سکاندار جدید "صمت"

سید محمد اتابک که از سوی رئیس دولت چهاردهم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده بود، از مجلس رأی اعتماد گرفت.

به گزارش پدال، ساعتی قبل جلسه رأی اعتماد به وزرای کابینه مسعود پزشکیان برگزار شد و محمد اتابک به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت توانست با ۲۳۱ رأی از مجموع ۲۸۵ رأی از خانه ملت رأی اعتماد بگیرد. اتابک به عنوان هشتمین سکاندار وزارت ادغامی “صمت” از فردا به صورت رسمی وظایف مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور را بر عهده گرفته و صنعت خودرو نیز به عنوان بخش مهمی از این سازمان، در انتظار اقدامات وزیر جدید خواهد بود.

همچنین بخوانید: وزیر پیشنهادی صمت کیست و چه چیز در انتظار بازار خودرو است؟

سید محمد اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. او همچنین مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس (شامل ۶ شرکت سیمانی، ۴ شرکت فولادی، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و…) بود. مهندس اتابک دارای سوابقی چون ۱۲ سال حضور در اتاق بازرگانی و نایب‌رئیسی این اتاق، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن سیمان، رئیس هیئت‌مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و… است.

پیش از این محمد اتابک در جلسات رأی اعتماد کمیسیون صنایع مجلس به صورت جداگانه به موضوع خودرو پرداخته بود و در اظهارات خود از پنج کلید واژه «خصوصی‌سازی»، «واردات»، «قیمت‌گذاری»، «رقابت‌پذیری» و «مشارکت خارجی» برای حل مشکلات صنعت خودرو استفاده کرد. مواردی که وزیر جدید صمت در برنامه‌های خود برای اصلاح بخش خودرو به آن‌ها اشاره کرده جزو چالش‌های بزرگ این حوزه به شمار می‌روند که در صورت حل یا تعدیل آنها، خودروسازی کشور می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند.

همچنین وزیر جدید صمت در نطق دفاعی خود گفت بود که «واردات خودرو از طرف قانون ابلاغ شده و ما برای ارتقای کیفیت خودرو‌ها راهی ‌جز رقابتی‌سازیِ بازار خودرو نداریم؛ ما با واردات بازار خودرو را رقابتی می‌کنیم؛ ضمن اینکه صنعت خودرو باید به‌سمت خصوصی‌شدن برود». با اینکه اتابک تخصص و سابقه‌ای ندارد اما با مطرح کردن این موارد توانست نظر نمایندگان را جلب کند.

اظهارات خودرویی وزیر پیشنهادی صمت نشان می‌دهد که وی موافق واردات خودرو و رقابتی کردن بازار است و در عین حال، می‌خواهد خودروسازی کشور نیز همزمان به سمت ارتقای کیفی حرکت کند. در کنار اینها، اتابک طبق آنچه در نطق خود گفته، مدافع خصوصی‌سازی خودروسازان نیز هست. باید منتظر ماند و دید که سرنوشت وزیر جدید صمت به کجا می‌رسد؛ آیا وی می‌تواند به اظهارات پر زرق و برق خود جامه عمل بپوشاند یا او نیز عاقبتی مشابه گذشتگان دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Yazdan

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    خیلی ها خوب حرف میزنند
    اما پای عمل که می آیند گند میزنند!

    موافقم 12
    مخالفم 2
  2. علی جردن

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1859 ديدگاه)

    قدیما فولکس‌واگن گل و مرسدس بنز و … مونتاژ می کردیم اگه بخواد خوب کار کنه باید رکوردهای قبلیو بهتر کنه

    امیدوارم از گذشته خودمون پیشرفت کنیم

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. کسرا

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      مونتاژ اونا افتخار نیست
      هر چند تولید این خودرو ها هم افتخار نیست…

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. علی جردن

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1859 ديدگاه)

        همکاری با مرسدس بنز افتخار نیست؟
        معامله با بزرگان صنعت دنیا سودمند نیست؟

        یادتون نره از گل رسدیم به تیبا ۲

        موافقم 13
        مخالفم 3
        1. کسرا

          ۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (160 ديدگاه)

          اون همکاری نیست
          نوکریه
          تو هند هم دارن اپل مونتاژ میکنن

          موافقم 1
          مخالفم 12
        2. علی جردن

          ۲ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1859 ديدگاه)

          دوست عزیز از مونتاژ فولکس واگن گل رسیدیم به پراید ۱۱۱

          باید از گل میرفتیم به جولیتا یا نسل جدید همون گل دیگه ۱۱۱ ساختن پس رفت نیست برگشتن به تنظیمات کارخونه است

      2. علی

        ۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (107 ديدگاه)

        ما مردم ایران دوست داریم خوب زندگی کنیم ، نه اینکه افتخار کنیم

    2. محمد

      ۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1154 ديدگاه)

      تو خواب.
      تحریمیم‌ چجوری همکاری کنه؟
      بیشتر خودرو سازان مطرح چینی حاضر با همکاری
      با ایران نیستند اونوقت شما میگید مرسدس؟؟!

      موافقم 4
      مخالفم 2
  3. Cehx

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ما که از مزدا رسیدیم به کارا و از 405 رسیدیم به تارا نمیدونم چجوری ولی ایشون اگه بخواد خوب عمل کنه باید پلتفرم 405 و 206 و موتور پراید رو جمع کنه و بدون اینا عملا سایپا و ایران‌خودرو فلج هستن و هیچکاری نمیتونن بکنند

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. کسرا

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      خصوصی سازی

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4806 ديدگاه)

    امیدوارم خوب کار کنه
    و … نزنه به صنعت خودروسازی مملکت چون هیچ چاه فاضلابی نمیتونه همینقدری که هستو تحمل کنه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. Amirmohammad

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (559 ديدگاه)

    تحصیل کرده دانشگاه میشیگان آمریکاس،یکم میشه بهش امیدوار بود،میگن آدم قلدری هم هست شاید بتونه یکم با مافیا بجنگه

    موافقم 5
    مخالفم 8
    1. محمد

      ۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1154 ديدگاه)

      روحانی و ظریف هم خارج از کشور تحصیل کردند.

      موافقم 5
      مخالفم 4
  6. datsun

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3841 ديدگاه)

    به شخصه امیدی نمیبینم اینو سالها تو پدال گفتم هر دوره یکی اومد همه گفتن به به چههچههه این دیگه میترکونه ولی دریغ از تغییر مثبت بدتر شد که بهتر نشد، ولی باز امیدوارم!!

    موافقم 13
    مخالفم 0
  7. mosafer

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    همش شعاره بزار بشینه تو دفتر وزارت خانه اونوقت میبینه یه من ماست چقدر کره میده.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. froG-driVer

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (910 ديدگاه)

    زیاد از سابقش چیزی نمی‌دونم و نمی‌خوام بدونم
    ولی قیافش شبیه اوناییه که واقعا با جون و دل میخواد کاری بکنه ولی قرار نیست بزارن…
    🙂

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. علی جردن

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1859 ديدگاه)

      اگه قرار بود نزارن که نمیزاشتن وزیر شه
      بخواد کار کنه راهشو پیدا می کنه نخواد بهونشو پیدا می کنه

      موافقم 7
      مخالفم 2
    2. محمد

      ۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1154 ديدگاه)

      بهانه اصلاح طلبان همیشه همینه.
      دلم برای اونی می سوزه که باور می کنه نمیزارند اینا کار کنند.

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. froG-driVer

        ۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (910 ديدگاه)

        من طرفدار هیچ حزبی نیستم ولی شما و علی جوری حرف میزنید که انگار توی این مملکت زیست نمیکنید🙂🙂

  9. محمد

    ۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1154 ديدگاه)

    امیدی به این آقای اتابک ندارم.
    ولی دوره آقای علی آبادی دوره طلایی وزارت صمت بود.
    خودرو های وارداتی فراگیر شدند و خودروسازان رو مجبور به برقی سازی کرد.
    الان کلی دیس لایک می خورم چون مردم کور هستند و نمیتونن خدمات ایشون رو ببینن‌.

    موافقم 4
    مخالفم 8
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2697 ديدگاه)

      واردات خودرو که عالی بود
      حیف جای پارک نداریم

      موافقم 10
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1154 ديدگاه)

        کنایه می زنی؟
        بالاخره شرایط واردات خودرو بهتر شد.

        موافقم 2
        مخالفم 4
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2697 ديدگاه)

          آره خیلی بهتر شد
          خصوصا برای دلال های وابسته به حضرات خوب شد که به راحتی چند میلیارد سود کنن
          مردم عادی جامعه هم توی صف تیبا و تارا نقره داغ شدن

        2. محمد

          ۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1154 ديدگاه)

          والا چی بگم.
          بالاخره بهتر از عدم واردات خودرو هست.
          ولی آقای علی آبادی آدم درست و حسابی ای است.

          موافقم 3
          مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا