سید محمد اتابک که از سوی رئیس دولت چهاردهم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده بود، از مجلس رأی اعتماد گرفت.
به گزارش پدال، ساعتی قبل جلسه رأی اعتماد به وزرای کابینه مسعود پزشکیان برگزار شد و محمد اتابک به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت توانست با ۲۳۱ رأی از مجموع ۲۸۵ رأی از خانه ملت رأی اعتماد بگیرد. اتابک به عنوان هشتمین سکاندار وزارت ادغامی “صمت” از فردا به صورت رسمی وظایف مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور را بر عهده گرفته و صنعت خودرو نیز به عنوان بخش مهمی از این سازمان، در انتظار اقدامات وزیر جدید خواهد بود.
همچنین بخوانید: وزیر پیشنهادی صمت کیست و چه چیز در انتظار بازار خودرو است؟
سید محمد اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. او همچنین مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس (شامل ۶ شرکت سیمانی، ۴ شرکت فولادی، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و…) بود. مهندس اتابک دارای سوابقی چون ۱۲ سال حضور در اتاق بازرگانی و نایبرئیسی این اتاق، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، رئیس هیئتمدیره انجمن سیمان، رئیس هیئتمدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و… است.
پیش از این محمد اتابک در جلسات رأی اعتماد کمیسیون صنایع مجلس به صورت جداگانه به موضوع خودرو پرداخته بود و در اظهارات خود از پنج کلید واژه «خصوصیسازی»، «واردات»، «قیمتگذاری»، «رقابتپذیری» و «مشارکت خارجی» برای حل مشکلات صنعت خودرو استفاده کرد. مواردی که وزیر جدید صمت در برنامههای خود برای اصلاح بخش خودرو به آنها اشاره کرده جزو چالشهای بزرگ این حوزه به شمار میروند که در صورت حل یا تعدیل آنها، خودروسازی کشور میتواند شرایط بهتری را تجربه کند.
همچنین وزیر جدید صمت در نطق دفاعی خود گفت بود که «واردات خودرو از طرف قانون ابلاغ شده و ما برای ارتقای کیفیت خودروها راهی جز رقابتیسازیِ بازار خودرو نداریم؛ ما با واردات بازار خودرو را رقابتی میکنیم؛ ضمن اینکه صنعت خودرو باید بهسمت خصوصیشدن برود». با اینکه اتابک تخصص و سابقهای ندارد اما با مطرح کردن این موارد توانست نظر نمایندگان را جلب کند.
اظهارات خودرویی وزیر پیشنهادی صمت نشان میدهد که وی موافق واردات خودرو و رقابتی کردن بازار است و در عین حال، میخواهد خودروسازی کشور نیز همزمان به سمت ارتقای کیفی حرکت کند. در کنار اینها، اتابک طبق آنچه در نطق خود گفته، مدافع خصوصیسازی خودروسازان نیز هست. باید منتظر ماند و دید که سرنوشت وزیر جدید صمت به کجا میرسد؛ آیا وی میتواند به اظهارات پر زرق و برق خود جامه عمل بپوشاند یا او نیز عاقبتی مشابه گذشتگان دارد…
Yazdan
۳۱ مرداد ۱۴۰۳خیلی ها خوب حرف میزنند
اما پای عمل که می آیند گند میزنند!
علی جردن
۳۱ مرداد ۱۴۰۳قدیما فولکسواگن گل و مرسدس بنز و … مونتاژ می کردیم اگه بخواد خوب کار کنه باید رکوردهای قبلیو بهتر کنه
امیدوارم از گذشته خودمون پیشرفت کنیم
کسرا
۳۱ مرداد ۱۴۰۳مونتاژ اونا افتخار نیست
هر چند تولید این خودرو ها هم افتخار نیست…
علی جردن
۳۱ مرداد ۱۴۰۳همکاری با مرسدس بنز افتخار نیست؟
معامله با بزرگان صنعت دنیا سودمند نیست؟
یادتون نره از گل رسدیم به تیبا ۲
کسرا
۱ شهریور ۱۴۰۳اون همکاری نیست
نوکریه
تو هند هم دارن اپل مونتاژ میکنن
علی جردن
۲ شهریور ۱۴۰۳دوست عزیز از مونتاژ فولکس واگن گل رسیدیم به پراید ۱۱۱
باید از گل میرفتیم به جولیتا یا نسل جدید همون گل دیگه ۱۱۱ ساختن پس رفت نیست برگشتن به تنظیمات کارخونه است
علی
۱ شهریور ۱۴۰۳ما مردم ایران دوست داریم خوب زندگی کنیم ، نه اینکه افتخار کنیم
محمد
۱ شهریور ۱۴۰۳تو خواب.
تحریمیم چجوری همکاری کنه؟
بیشتر خودرو سازان مطرح چینی حاضر با همکاری
با ایران نیستند اونوقت شما میگید مرسدس؟؟!
Cehx
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ما که از مزدا رسیدیم به کارا و از 405 رسیدیم به تارا نمیدونم چجوری ولی ایشون اگه بخواد خوب عمل کنه باید پلتفرم 405 و 206 و موتور پراید رو جمع کنه و بدون اینا عملا سایپا و ایرانخودرو فلج هستن و هیچکاری نمیتونن بکنند
کسرا
۳۱ مرداد ۱۴۰۳خصوصی سازی
۳۱ مرداد ۱۴۰۳امیدوارم خوب کار کنه
و … نزنه به صنعت خودروسازی مملکت چون هیچ چاه فاضلابی نمیتونه همینقدری که هستو تحمل کنه
Amirmohammad
۳۱ مرداد ۱۴۰۳تحصیل کرده دانشگاه میشیگان آمریکاس،یکم میشه بهش امیدوار بود،میگن آدم قلدری هم هست شاید بتونه یکم با مافیا بجنگه
محمد
۱ شهریور ۱۴۰۳روحانی و ظریف هم خارج از کشور تحصیل کردند.
datsun
۳۱ مرداد ۱۴۰۳به شخصه امیدی نمیبینم اینو سالها تو پدال گفتم هر دوره یکی اومد همه گفتن به به چههچههه این دیگه میترکونه ولی دریغ از تغییر مثبت بدتر شد که بهتر نشد، ولی باز امیدوارم!!
mosafer
۳۱ مرداد ۱۴۰۳همش شعاره بزار بشینه تو دفتر وزارت خانه اونوقت میبینه یه من ماست چقدر کره میده.
froG-driVer
۳۱ مرداد ۱۴۰۳زیاد از سابقش چیزی نمیدونم و نمیخوام بدونم
ولی قیافش شبیه اوناییه که واقعا با جون و دل میخواد کاری بکنه ولی قرار نیست بزارن…
🙂
علی جردن
۳۱ مرداد ۱۴۰۳اگه قرار بود نزارن که نمیزاشتن وزیر شه
بخواد کار کنه راهشو پیدا می کنه نخواد بهونشو پیدا می کنه
محمد
۱ شهریور ۱۴۰۳بهانه اصلاح طلبان همیشه همینه.
دلم برای اونی می سوزه که باور می کنه نمیزارند اینا کار کنند.
froG-driVer
۱ شهریور ۱۴۰۳من طرفدار هیچ حزبی نیستم ولی شما و علی جوری حرف میزنید که انگار توی این مملکت زیست نمیکنید🙂🙂
محمد
۱ شهریور ۱۴۰۳امیدی به این آقای اتابک ندارم.
ولی دوره آقای علی آبادی دوره طلایی وزارت صمت بود.
خودرو های وارداتی فراگیر شدند و خودروسازان رو مجبور به برقی سازی کرد.
الان کلی دیس لایک می خورم چون مردم کور هستند و نمیتونن خدمات ایشون رو ببینن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ شهریور ۱۴۰۳واردات خودرو که عالی بود
حیف جای پارک نداریم
محمد
۱ شهریور ۱۴۰۳کنایه می زنی؟
بالاخره شرایط واردات خودرو بهتر شد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ شهریور ۱۴۰۳آره خیلی بهتر شد
خصوصا برای دلال های وابسته به حضرات خوب شد که به راحتی چند میلیارد سود کنن
مردم عادی جامعه هم توی صف تیبا و تارا نقره داغ شدن
محمد
۱ شهریور ۱۴۰۳والا چی بگم.
بالاخره بهتر از عدم واردات خودرو هست.
ولی آقای علی آبادی آدم درست و حسابی ای است.