طبق آمار رسمی منتشر شده، حدود ۴۲ درصد از تصادفات فوتی را موتورسیکلتها شامل میشوند. با توجه به بالا بودن این عدد از سالهای گذشته تصمیمهای زیادی برای کاهش فوتیهای تصادفات موتورها گرفته شده است. یکی از این طرحها با نام موتور یار از تاریخ ۲۹ آذرماه سال ۱۳۹۹ در پایتخت اجرایی شد. در گذشته جریمههای تقریبا سنگینی نیز برای موتورسواران متخلف در نظر گرفته شده بود که صاحبان این موتورها در صورت توقیف موتورسیکلت شان به دلیل بالا بودن رقم جریمههایشان، موتورسیکلتهای خود را در پارکینگ رها میکردند. ولی با افزایش قیمت موتورسیکلت شاهد کاهش این قضیه هستیم.
سرهنگ علی همه خانی، با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات مربوط به موتورسیکلتها تبدیل به یک چالش اساسی برای پلیس و مردم شده است، اعلام کرد:
از دهههای گذشته قوانین و مقررات در این حوزه وجود داشته اما با وجود تمامی قوانین باز هم گویی پارکینگها به گورستان موتورسیکلتها تبدیل شده بودند، این موضوع سبب شد، بر آن شویم تا به جای برخورد سلبی به دنبال برخوردهای ایجابی باشیم، در نهایت، طرح موتوریار را با هماهنگی و همکاری دستگاه قضا و شرکتهای بیمه در ۲۹ آذر ماه سال ۱۳۹۹ آغاز کردیم و خوشبختانه این طرح توانست تا اندازهای در رفع معضلات، یاری رسان ما و شهروندان باشد، چرا که با این طرح در حدود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت توقیف نشد، در عین اینکه جریمهای هم شامل حال راکبان این وسیله نقلیه نگردید.
وی ادامه داد:
در این طرح موتورسوار خاطی، کاور موتوریار پلیس بر تن کرده، راکت پلیس در دست گرفته و از یک ساعت تا ۱۲ ساعت تخلفات سایر موتورسیکلت سواران را رصد میکند و از زاویه دید پلیس، میبیند که موتورسیکلت سواران دیگر چه تخلفاتی انجام میدهند. در خیلی از موارد فرد به موتورسواران دیگر میگوید که چقدر تخلف آنها موجب به خطر انداختن جان شهروندان و خودشان خواهد شد. در واقع این طرح محلی برای بازآموزی قوانین و آموزش به افرادی است که متخلف هستند و پس از کسب آموزشهای لازم و هنگامی که متوجه شدند، تخلف آنها چه آسیبهایی میتواند به همشهریان بزند، به راه خود ادامه میدهند. این طرح خیلی موفق است و حتی در پارهای موارد، خانوادههای موتورسیکلت سواران پیاده شده و برای اجرای این طرح از ما تشکر میکنند که هم موتورسیکلت توقیف نشده و هم جریمه نشدهاند، در نهایت هم آموزشهای خوبی دیدهاند.
سرهنگ همه خانی با بیان اینکه علاوه بر طرحهایی مانند موتوریار و اعمال جریمهها و برخوردهای قانونی با راکبین متخلف موتورسیکلتها در سطح خیابانها، خانوادهها نیز باید به میدان بیایند، ادامه داد:
نباید فراموش کنیم که وسیله نقلیهای مانند موتورسیکلت بین کاربران ترافیکی، از آسیب پذیری بسیار بالایی برخوردار است و با کوچکترین ضربهای دچار حادثه میشود، پس میطلبد که رانندگان آن نیز بیش از سایرین به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و حساسیتهای خود را با هدف حفظ جان خود و دیگران نسبت به این مقوله بیشتر کنند، چرا که بسیاری از این افراد برای ارتزاق و درآمدزایی از این وسیله نقلیه استفاده میکنند و باید بدانند که خانوادههای آنها چشم انتظار هستند و ضروری است که به سلامت به خانه بازگردند.
نوید AJ
۲۴ مرداد ۱۴۰۱موتور سنگین آزاد بشه، خود به خود بهتر میشه چون نمیشه باهاش از هر جایی رفت و مانور همه جوره داد. روندن خاص خودشو داره.
————————————————
برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت در اینجا 3 مرحله رو باید گذروند. مرحله ی اول همون آیین نامه است که کتابچه ی مخصوص خودشو داره و با آیین نامه ماشین فرق میکنه (m1) بعد از اون که قبول شدی، اجباره که کلاس موتور سواری رو شرکت کنی و بدون کلاس نمیزارن امتحان شهریش رو بدی. بعد از کلاس و امتحانش که تقریبا سه هفته تا دوماه (بسته به افراد مختلف) میشی m2. با ام2 میتونی موتور سواری کنی ولی نمیتونی کسی رو ترک بشونی. امتحان شهری اصلی هم بین نیم ساعت تا یک ساعت هست. افسر پلیس با ماشین پشت سرت میاد و با بیسیم که هدفونش به گوشت وصله، بهت میگه که چیکار کن. در خیابان و اتوبان میرونی. اینو قبول بشی میشی m-full. در اون موقع میتونی یکی دیگه رو ترک بنشونی.
بیمه برای m2 از m-full گرونتره. بیمه موتورسیکلت رو هم باید سالیانه گرفت و نمیشه ماهیانه گرفت. برای شهر تورنتو، تقریبا بیمه یک سال 1500 دلاره (برای موتورهای مختلف متفاوته و حجم بالای 750 سی سی، قیمت خیلی افزایش پیدا میکنه).
قبل از بهار نمایندگی هارلی دیویدسون دیدم، همه ی موتورها فروش رفته بود و برای موتور جدید باید توی صف ثبت نام میموندی. قیمت ها هم 30 هزاردلار به بالا.
فورد
۲۴ مرداد ۱۴۰۱فقط تو ایرانه موتور از دوچرخه ارزون تره
Habib
۲۵ مرداد ۱۴۰۱یکی از بدی های ترسناک موتور اینه که چه به دیگران بزنی و چه به خودت بزنند، در هردو صورت، کافه خودت تعطیله. موتور سوار شانسی برای فرار صدمه ندارد.
genius
۲۴ مرداد ۱۴۰۱موتور سیکلت مال کشورهای بدبخته!شما فقط تو هند و پاکستان و بنگلادش و ایران میتونی این حجم ترافیک موتوری اونهم بی نظم و درهم برهم رو ببینی!جالبه تو ایران یارو موتور میخره اصلا بعشق اینکه بره خط ویژه طرح ترافیک و پارک ممنوع و چراغ قرمز رو محل نذاره و در یک کلام قانون شکنی کنه!!
Payfast
۲۵ مرداد ۱۴۰۱این نوع موتور اره ولی هایابوسا و امریکایی های یه موتور های دارن که میتونی ۱ ساعت بدون وایسادن و از دست دادن تعادل جلو مدرسه تک چرخ بزنی (جلوی مدرسه پسرونه منظورم بود پدال)
Farzad
۲۴ مرداد ۱۴۰۱فرهنگ موتورسواری تو کشورمون زیر صفره .
meysam
۲۴ مرداد ۱۴۰۱بنظر من اینکه جریمه روی وسیله نقلیه ثبت میشه کاملا اشتباهه و تاثیر کمی داره.
حالا موتور، ماشین سبک و سنگین فرقی نمیکنه
جریمه باید رو خود شخص راننده ثبت بشه
یعنی گواهینامهشو بگیرن تا دیگه نخواد بعدا قید وسیله رو بزنه
وقتی هم دوربین پلاک رو میزنه هم جریمه تو گواهینامه ثبت بشه
اینطوری اگه ماشینو به کسی امانت هم بدی طرف مجبوره درست رانندگی کنه وگرنه حسابی شرمنده صاحب ماشین میشه
سید علیرضا
۲۴ مرداد ۱۴۰۱چند روز پیش با موتور تصادف کردم، هر دوتامون موتور سوار بودیم ولی اون خلاف اومد, منم زدم توی دنده ی موتورش ، چند متر پرت شدم اون ورتر ،با سر خوردم زمین شانس آوردم کلاه ایمنی سرم بود، وگرنه ضربه مغزی میشدم
Dian
۲۴ مرداد ۱۴۰۱متاسفانه خیلیا همین کلاه ایمنی رو هم نمیزارن
محمدرضا
۲۴ مرداد ۱۴۰۱درسته خودرو هامون غیر ایمن هستند ولی اگر موتورسیکلت ها قانون رو رعایت کنن۵۰٪مرگو میر جاده ای کاهش پیدا میکنه
Habib
۲۵ مرداد ۱۴۰۱موتور سوارهای زیادی رو می بینیم که برای اثبات … شون سرعت زیادی دارند و هرخلافی می کنند. واقعا موتور سواران بیباک هم جان خودشان و هم جان شهروندان دیگر را به راحتی به خطر می اندازند. من از موتور و اغلب موتور سواران واقعا می ترسم. البته که مراد من همه موتور داران نیست. اما رقم ۴۲ درصد فوتی کل تصادفات کشوری نشون میده که این جماعت چقدر خطر آفرین و به چه اندازه خودشان در معرض خطر هستند.