سرانجام پس از چندین ماه بلاتکلیفی، تعرفه واردات خودرو به کشور مشخص شد و کارگروه اقتصادی واردات خودرو جزئیات تعرفههای جدید را در وزارت صمت مشخص کرد. سود بازرگانی علی الحساب واردات خودرو به کشور بین ۶ تا ۳۱ درصد تعیین شده و گمرک ایران نیز آن را ابلاغ کرده است.
همانطور که میدانید موضوع واردات خودرو به کشور چندین ماه است مطرح شده و علیرغم وعدههای گوناگون تاکنون تنها چند ده دستگاه از محصولات کیا و هیوندای در گمرکات کشور رؤیت شدهاند. اگرچه واردات انبوه خودروهای اقتصادی و باکیفیت قابلقبول به کشور میتواند تا حدودی پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد اما نکته اصلی در این میان عرضه چنین محصولاتی با قیمت مناسب است هرچند به نظر نمیرسد قیمت این دسته از خودروها به گونهای باشد که عموم مردم بتوانند به آنها دست پیدا کنند. بههرحال پس از گذشت چندین ماه سرانجام تعرفه واردات خودرو به کشور اعلام شده است. به گزارش تجارتنیوز، تعرفههای جدید واردات خودرو به امضای وزیر صمت و وزیر اقتصاد رسید و قرار است تا در دور جدید واردات، سود بازرگانی علیالحساب بین ۶ تا ۳۱ درصد محاسبه شود. بر اساس این مصوبه واردات اصلی خودرو برای خودروهای تا ۲۰۰۰ سیسی است و در موارد خاص در صورت واردات خودروهای بیش از ۲۰۰۰ سیسی، خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی و… تعرفهها بر اساس قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ محاسبه میشود.
در جدول پیش رو تعرفه واردات خودرو در دو گروه خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو و بالاتر از ۱۰ هزار یورو تعیین شده است. همچنین جزئیات تعرفه و سود بازرگانی واردات خودرو، بر اساس حجم موتور مشخص گردیده است. همانطور که دیده میشود در جدول زیر از عبارت “فوب” (FOB) استفاده شده که به معنی قیمت خالص کالا در کشور مبدأ بدون محاسبه هزینههای باربری، عوارض داخلی کشور مبدأ، بیمه داخلی و سود واسطههاست.
گروه خودرو | سود بازرگانی علیالحساب |
خودروی با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۲۰۰ سیسی و کمتر | ۶ درصد |
خودروهای با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور بیش از ۱۲۰۰ سیسی | ۱۱ درصد |
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۰ سیسی و کمتر | ۲۱ درصد |
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۳۱ درصد |
خودروهای وارداتی با چه قیمتی به دست مردم میرسند؟
کارشناسان معتقدند که با توجه به هزینههای حملونقل، تعرفه، سود بازرگانی و… قیمت خودروها پایین نخواهد بود. در این زمینه، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارتنیوز گفت:
خودروهای تولید کشور در بازار آزاد با سه برابر قیمت به فروش میرسد، حال خودرویی که قرار است وارد شود و ۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشد، با هزینههای حملونقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار ۴۰ هزارتومانی نیز کمتر از سه میلیارد تومان به دست مردم نمیرسد.
اگر عرضه خودروهای وارداتی به بورس کالا مانند عرضه خودروهای تولید داخل قطرهچکانی باشد، با قیمتی باورنکردنی به فروش میرسند. برای مثال، خودرویی مانند دیگنیتی که ۹۳۰ میلیون تومان قیمت داشت در بورس کالا با قیمت دو میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. حال تصور کنید که خودروهای وارداتی که بازار مدتهاست منتظر آنهاست و متقاضی زیادی برای آنها وجود دارد با چه قیمتی در بورس کالا عرضه میشود؟
با روشی که وزارت صمت برای عرضه خودروها در واردات خودرو پیش گرفته است، خودروها با قیمت بالاتری به دست مشتریان میرسد. در بحث فروش خودروهای تولید داخل، سود به جیب خودروسازان میرود؛ اما در عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، سود به جیب دولت میرود. در نتیجه انتظار میرود که خودروهای وارداتی با قیمت بالاتری به دست مشتریها برسد.
باید منتظر ماند و دید آیا خودروهای وارداتی که البته فعلاً نیز به دست مشتریان نرسیدهاند خواهند توانست پاسخگوی خیل تقاضاهایی باشند که در بازار وجود دارند؟ امیدواریم واردات برندهای متنوعتر و باکیفیتتری نیز در دستور کار قرار گیرد هرچند همانگونه که اشاره کردیم موضوع اصلی به قیمتگذاری این خودروها و در دسترس بودن آنها برای عموم مردم مربوط میشود چراکه قیمت یکی از مهمترین فاکتورهای خرید خودرو در کشور ماست.
به روزرسانی: تعرفه جدید واردات خودرو ابلاغ شد
گمرک ایران با ارسال بخشنامه ای به گمرکات کشور تعرفه های جدید واردات خودرو به کشور با حجم موتور زیر ۱۲۰۰ سی سی و بالاتر از آن تا حجم ۲۰۰۰ سی سی را ابلاغ کرد. به گزارش تسنیم، بر اساس بخشنامه جدید منتشرشده از سوی گمرک، تعرفههای جدید واردات خودروهای مختلف با حجم موتور کمتر از ۱۲۰۰سیسی تا ۲۰۰۰سیسی از ۶درصد تا ۳۱درصد تعیین شد. در این بخشنامه گمرک که هشتم بهمن ماه ابلاغ شده، آمده است:
پیرو بخشنامه هیئت وزیران درباره تغییرات و اصلاح سود بازرگانی، نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت و کارگروه اقتصادی واردات خودرو سود بازرگانی علیالحساب خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۲۰۰ سیسی تا ۲۰۰۰ سیسی از شش درصد تا ۳۱ درصد تعیین شده است
در ادامه این بخشنامه آمده است:
موارد مندرج در جدول بهجای مأخذ سود بازرگانی ردیفهای تعرفه مرتبط و متناظر جداول تعرفه منضم به آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود بازرگانی علیالحساب قرار میگیرد. در خصوص سایر خودروهای غیرمرتبط با جدول فوق (همانند خودروهای سواری، برقی هیبریدی یا با حجم موتور ۲۰۰۰ سیسی و بالاتر و…) بندهای متناظر در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود بازرگانی علیالحساب خواهد بود. ضمناً با توجه به اینکه اعمال مأخذهای سود بازرگانی جدول فوق (بهدلیل قرار گرفتن دو یا بیش از دو مأخذ سود بازرگانی در یک ردیف تعرفه)، در سامانه جامع گمرکی میسر نیست جهت اجرای مأخذهای سود بازرگانی جدول فوق مقتضی است دستور فرمایید مابهالتفاوت مربوطه در خانه (۰۴۹) اظهارنامه (خانه معافیت و تخفیفات) در گزینه «بخشودگی» و یا گزینه «سایر» اقدام شود
کمال پاشا
۵ بهمن ۱۴۰۱شش هزار دلار سود دولت از واردات یک خودروی ۲۰ هزار دلاری ۱۵۰۰ سی سی
برید خدارو شکر کنید کمبود بودجه داریم وگرنه همین رو هم آزاد نمیکردیم !
زیزیگولو
۱۰ بهمن ۱۴۰۱کشف قیمت خودروهای وارداتی تو بورس جالب و دیدنی خواهد بود!!!!
NAVID۰۰۹۸
۱۰ بهمن ۱۴۰۱میدونید مثل چی میمونه ؟
مثل این میمونه که مُلانصرالدین هنوز زن نگرفته ولی از الان اسم بچه نداشته ۱۰ سال آیندهاَش هم انتخاب کرده !
این خبرها و ابلاغ کردنها فقط حکم شیرهمالیدن را داره !
هنوز منتظر ورود ۱۰۰تا وارداتی به بورس هستیم 🤣 ، کوشا خودرو خسته نباشه ، جو بازار بدجور با این صدتا ماشین خراب شد ، میگن ۲۰۷ شده ۵۰ میلیون ، سانتافه شده ۳۰۰ میلیون !
حسن
۵ بهمن ۱۴۰۱خیانته به مردم و کشور که با خرید خودرو سود به دولتی برسونی که از هیچ جهتی و در هیچ موردی سودی برای مردم نداره خیلی شرم اوره خودمون چشم در چشم هم به ملت خودمون خیانت میکنیم
زیزیگولو
۶ بهمن ۱۴۰۱درد بی درمون واردات خودرو!!!!
حسن
۵ بهمن ۱۴۰۱کارخانه سازنده با شنیدن خبر سود باداورده متعجب و با درد حکایت خره و اژدها را مرور میکنه . و***
Ehsan
۶ بهمن ۱۴۰۱عمرا خود هیوندای سر النترا بیسیک اینقدر سود کنه!!!!
NAVID۰۰۹۸
۶ بهمن ۱۴۰۱هیوندای و کیا هیچگاه از فروش خودروهاشون سود نبردند و اصلاً قرار هم نبوده سود ببرند ، چرا ؟
چون اونها با فروش خدمات و قطعات سود میبرند !
کیا هیوندای بازی جالبی جهت کسب درآمد دارند !!!!
Sigma
۱۰ بهمن ۱۴۰۱اون پراید کره ای که شما ازش راضی نبودی قطعاتش توی تهران تولید شده لطفا تکنولوژی روز کره رو با خودرو تولید سایپا خود مقایسه نفرمایید بزرگوار:)
بهراد
۶ بهمن ۱۴۰۱قربان بودجه نداریم چطوری میخواین واردات کنید؟
-کاری نداره مجوز میدیم یه تعداد ماشین کره ای وارد می کنیم
تو بورس پیش فرو ش می کنیم قیمت سه برابرش در میاد.
بعدش میخریم وارد می کنیم تحویل میدیم.
حله قربان
حمید
۶ بهمن ۱۴۰۱خیلی ساده: میتسوبیشی میراژ با موتور ۱۰۰۰ سی سی نسخه فول قیمتش ۱۴ هزارتاست با تعرفه ۲۰ درصد میشه ۱۷ تا ، ضربدر قیمت یورو ۵۰ تومنی میشه ۸۵۰ احتمالا با سود فروشنده و این داستان ها میشه حدود یک میلیارد تومن !
برای ماشینی که حداقل های استاندارد رو داره و یک هاچبک ۷۰ اسبیه ،تراژدی کامل میشه که بخوای با حقوق ماهی ۷,۸ ملیونی اینو بخری !
ممد ژانگولر
۶ بهمن ۱۴۰۱به نظر من خرید خودرو بالای ۳۰۰میلیون تومان حرام است چرا؟
چون چه طرف خیلی خوشبحالش میشه بابت سود الکی و بدون زحمتی که میبره و باعث تحریک شدنش میشه و برعکس مردم و خریدارها از درد و رنجی که میکشن دچار عارضه های روحی و روانیو یبوست میشن
SS
۶ بهمن ۱۴۰۱خوب دلال ها دندون تیز کردن برای سفره جدید
واردات محدود و بازار غیر آزاد نهایتش همین هست
با وقاحت تمام اومده میگه ماشین 800 میلیونی که با همه هزینه های جانبی و سود 1500 هم نمیشه رو میخوایم 3 میلیارد دلالی کنیم
زیزیگولو
۶ بهمن ۱۴۰۱حالا خوبه که قرار بود مثلاً ماشینای اقتصادی واسه مردم وارد کنن تا با قیمتای سیصد چهارصد میلیونی برسه به دست مردم و باعث تحریک و رقابت پذیری خودروسازای داخلی بشه!!!!! ولی کاملاً مشخص شد که واردات خودرو بجای اینکه به نفع مردم باشه بیشتر یه حرکت تبلیغاتیو نمایشی هستش که در ظاهر به نفع مردم ولی در اصل بنفع دولت واسه پر کردن خزانه و در درجه دوم بنفع خودروسازای داخلی هستش
گلاب
۶ بهمن ۱۴۰۱کو واردات؟
کلا ۱۲۰ تا دونه واسه خودشون وارد کردن تازه بازم بین خودشونم کم میاد
حسن
۶ بهمن ۱۴۰۱تعرفه ۶ تا ۳۱ درصدی مناسبه ولی در شرایط کنونی شاید آزاد کردن واردات خودرو دست دوم بتواند اندکی بازار داخلی را ارام کند وگرنه با این قیمت دلار از طریق واردات به شیوه کنونی نیز چیزی عاید طبقه متوسط و پایین نمی شود.
امیرحسین
۱۰ بهمن ۱۴۰۱امکانش هست ماشین آمریکایی بالای ۲۵۰۰ سی سی و بالای ۴۰ هزار دلار وارد شه ؟
امیر
۱۰ بهمن ۱۴۰۱تو این مملکت دیگه رنگ ماشین وارداتیو نمیبینین
نمیدونم هنوز منتظر چی هستین؟!
خیلی عجیبه!