رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، واردات خودروهای دستدوم را مشروط به ارائه گواهی اسقاط دانست.
به گزارش پدال، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، واردات خودروهای دستدوم را ملزم به ارائه گواهی اسقاط دانست. علاوه بر این برخلاف خودروهای مونتاژی، در خصوص خودروهای کارکرده تنها اسقاط واقعی خودرو پذیرفته میشود و امکان پرداخت ریالی معادل آن امکان پذیر نیست.
به گفته رئیس این ستاد، شمارهگذاری خودروهای وارداتی منوط به ارائه گواهینامه اسقاط است. واردکننده مکلف است به ازای ورود هر ۱ دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط ارائه دهد. پرداخت ۱.۵ درصد قیمت فروش هر دستگاه خودروی وارداتی دستاول یا دستدوم به جای ارائه گواهی اسقاط، امکانپذیر نیست.
بنابراین واردکننده میبایست در سیستم نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مراجعه کرده و پس از ثبتنام و ایجاد حساب کاربری، مراحل لازم برای شمارهگذاری خودروهای وارداتی خود را طبق قانون طی کند. این مراحل شامل ارائه مدرک اسقاط خودروی فرسوده نیز میشود.
بر اساس، برای هر موتورسیکلت معادل یکهفتم گواهی اسقاط، سواری شخصی یک گواهی، تاکسی معادل دو گواهی، ون (تا ۸ مسافر و تناژ حمل بار تا ۱.۵ تن) معادل سه گواهی، مینیبوس و ون (ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ۱ + ۱۶ مسافر ﻭ ﺗﻨﺎﮊ ﺣﻤﻞ ﺑﺎﺭ ﺗﺎ پنج ﺗﻦ) معادل پنج گواهی، اتوبوس شهری و بینشهری ۱۴ گواهی، وانت یک تن و پایینتر دو گواهی، وانت بالاتر از یک تن و کامیونت ۲ تا ۶ تن سه گواهی، کامیون سبک ۶ تا ۱۰ تن پنج گواهی، کامیون متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن ۱۲ گواهی، کامیون سنگین ۲۶ تن و بالاتر ۱۴ گواهی و در نهایت کامیون کشنده معادل ۱۶ گواهی اسقاط نیاز دارند. طبق آنچه رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد، تا زمان تصویب نامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلف هستند از قواعد گروه گواهی اسقاط مجاز تبعیت کنند.
طبق آنچه در متن اصلاحیه قانون ساماندهی خودرو آمده، در صورت فقدان گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به اندازه کافی در سامانه اسقاط (تحت مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت) و اگر به تشخیص این وزارتخانه، [کمبود گواهی] منجر به اختلال در روند تولید شود، تولیدکنندگان خودرو یا موتورسیکلت میتوانند با پرداخت یکدرصد قیمت محصول تولیدی به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز شمارهگذاری دریافت کنند. در ادامه نیز عنوان شده که منابع حاصلشده، به صورت ۱۰۰درصد تخصیصیافته، صرف پرداخت یارانه سود و تسهیلات بانکی به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده (با اولویت موتورسیکلت و حملونقل عمومی) خواهد شد.
همچنین در مراکز اسقاط گواهی به هر تعدادی که نیاز باشد، گواهی اسقاط وجود دارد یا قابلتامین است. مراکز اسقاط، گواهی موردنظر را با قیمت ۳۵میلیون تومان ارائه میدهند و تولیدکنندگان و واردکنندگان برای تامین گواهی اسقاط نیازی به خرید خودروهای فرسوده از بازار آزاد و با قیمتهای نجومی فعلی ندارند و میتوانند نیاز خود را از طریق این مراکز تامین کنند.
شرط اسقاط در آییننامه واردات خودروهای دستاول هم قید شده و ستاد نوسازی پیشنهاد اعمال آن برای خودروهای دستدوم را مطرح کرده است. با این حال آییننامه واردات خودروهای کارکرده هنوز تدوین و ابلاغ نشده است. البته مهلت دولت به وزارت صمت برای ابلاغ آییننامه به اتمام رسیده، ولی ظاهرا سکاندار جدید صمت همانند مدیر قبلی، عجلهای در تعیین تکلیف این فرایند مهم ندارد. آییننامه واردات خودرو حدود ۴ ماه پس از انقضای قانون ممنوعیت و صدور فرمان ازسرگیری، تدوین و به دولت ابلاغ شد.
معسر7
۱۶ مهر ۱۴۰۲دولت کی به فکر فقیر بوده که الان سر ماشینای فرسوده طرف بی بضاعت بگیر چون اولا وارد کننده خودشونن دوم اینکه از ندار چیزی گیر کسی نمیاد حالا اگه خودرو فرسوده رو میخوان دلال بازی نشه اعلام کنن اونای که حداقل 5سال با خودرو فرسودشون عمرشونو تباه کردن بتونن قیمت کذایی نه ولی قیمت نرمال نه مفت بااین قیمتی که دولت مکرمه اسعمارگر داده 4حلقه رینگ ولاستیک دزدی ام نمیشه خرید لطفا نظر منو نخونینن وقتتون هدر میره چون عمرا این مطالب بزارید همه دنبال پولن شمام مثل همه