گروه مپنا و مرکز کسبوکار برقیسازی این شرکت به عنوان تنها مجموعه پیشرو در زمینه توسعه زیرساخت استفاده از خودروهای الکتریکی در کشور شناخته میشوند. در بهمن ماه گروه مپنا توانست دو ایستگاه جدید به ناوگان نوپای شارژرهای خود اضافه کند.
نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی شمال کشور در هتل میزبان بابلسر و همچنین ایستگاه شارژ پارکینگ شهید مدنی در منطقه ۸ تهران دو پروژه جدید مپنا بوده که بهعنوان اولین شارژرهای عمومی سطح کشور بشمار میروند.
معرفی ایستگاههای هتل میزبان بابلسر و شهید مدنی تهران
ایستگاه شارژ هتل میزبان بابلسر از سری ایستگاههای شارژ مدل آنتوریوم (نام گلی است که در طراحی این ایستگاه از آن الهام گرفته شده است) میباشد و دارای یک شارژر DC با توان ۶۰ کیلووات با ۳ استاندارد CHAdeMO (مناسب خودروهایی برقی مانند Mitsubishi Outlander PHEV و Nissan Leaf)، AC-Type2 (مناسب اکثر خودروهای برقی استاندارد از جمله BMW i8) و کانکتور CCS است. همه روزه این شارژر در محوطه هتل میزبان بابلسر آماده شارژ خودروهای شهروندان میباشد.
شارژرهای خودرو برقی نصب شده در پارکینگ عمومی شهید مدنی محصول مرکز کسبوکار برقیسازی مپنا، در طبقه منفی یک پارکینگ راهاندازی شده و مراجعهکنندگان میتوانند همهروزه جهت شارژ خودروهای خود به آنها مراجعه کنند. این شارژرها از نوع شارژرهای AC دیواری سری اریکا با توان خروجی ۷.۴ کیلووات و دارای کانکتور type 2 میباشند.
پروتکل OCPP مپنا
ویژگی مهم ایستگاههای شارژ مپنا اتصال به مرکز مانیتوریگ شرکت و پشتیبانی از پروتکل OCPP است. پروتکل OCPP یک راه حل ارتباط بین ایستگاههای شارژ و سیستم مرکزی ارائه میدهد. با استفاده از این پروتکل، امکان برقراری ارتباط سیستم مرکزی با هر ایستگاه شارژ، صرف نظر از ارائه کننده، امکان پذیر است. این پروتکل با بیش از ۲۰۰۰۰ نصب و استفاده در ۱۶ کشور مختلف، به یک استاندارد برای شارژرها و ارتباطات شبکه در اروپا و بخشهایی از ایالات متحده تبدیل شده است.
استفاده از این پروتکل باعث ایجاد مجموعه گستردهای از پیامها میشود که طیف وسیعی از قابلیتهای زیر را ارائه میدهد:
- شارژ هوشمند
- رزرو ایستگاه شارژ
- کنترل شروع و خاتمه شارژ
- آپدیت نرمافزار شارژر
- احراز هویت محلی
این پروتکل در بستر یک نرمافزار با استفاده از پیامهای تعریف شده و اتصال به یک سیستم مرکزی، امکان پردازش تراکنش شارژ، تعریف مدلهای قیمتگذاری و رسیدگی به صورتحساب را فراهم میکند. هم اکنون این سامانه و اپلیکیشن از وبسایت مرکز کسبوکار برقیسازی مپنا قابل دریافت میباشد.
ب) تقسیمبندی بر اساس درگاه
شارژرهای تمام خودروهای الکتریکی از شارژ تک فاز پشتیبانی میکنند. آنها را میتوان به پریزهای استاندارد وصل کرد، اما مشکل این است که سوکتهای استاندارد قدرت کافی بیشتر از۱۶ amh را فراهم نمیکند. در نتیجه، اکثر خودروهای الکتریکی وقتی به پریزهای استاندارد وصل میشوند، نمیتوانند بیش از ۱۰ آمپر جریان برق بکشند. این به این معنی است که زمان شارژ بسیار طولانی خواهد بود. هرچه پک باتری خودروهای الکتریکی بزرگتر باشد، به توان بیشتری نیاز دارد. و هر چه سریعتر باتری را شارژ کنید، ظرفیت بیشتری دارد. به همین دلیل است که اکثر خودروهای الکتریکی وقتی به پریزهای استاندارد وصل میشوند، نمیتوانند بیش از ۱۶ آمپر جریان برق بکشند. اما زمان شارژ آنها بسیار بیشتر از خودروهایی با باتریهای کوچکتر است.
خروجیهای سه فاز برای جریانهای بالاتر طراحی شده اند. دلیل اینکه تعداد کمی از خودروهای الکتریکی دارای شارژ سه فاز هستند این است که شارژرهای سه فاز گرانتر از تک فاز است. در حال حاضر هیچ یکپارچگی در خود سوکت در ماشین الکتریکی وجود ندارد، بنابراین تعداد زیادی پورتهای شارژ و آداپتورهای مختلف وجود دارد.
کانکتورهای AC
انواع مختلفی از کانکتورهای AC خودروهای برقی، وجود دارد که معمولاً با تولید کنندگان هر منطقه متفاوت است. منابع داخلی معمولاً ۷ کیلو وات هستند، اما اگر به شارژر سریع وصل شوید، میتوانید برای شارژ یک خودروی برقی به ۲۲ کیلو وات برسید. در واقع، برخی از خودروهای برقی مانند رنو ZOE، میتوانند از طریق همان دوشاخه به ۴۳ کیلووات برسند که دو برابر نرخ شارژ معمولی است.
نوع ۱ (J1772، SAE J1772)
در سال ۲۰۰۹، SAE آمریکا دوشاخه نوع اول یا J1772 را معرفی کرد. این یک دوشاخه تک فاز است که برای اتصالهای ۲۲۰-۲۳۰ ولت AC با حداکثر ظرفیت شارژ تا ۷.۴ کیلو وات است. این کانکتور نوع ۱ دارای طراحی پنج پین است. دو پین برای ارتباط بین EV و ایستگاههای شارژ استفاده میشود تا حداکثر جریان موجود برای خودرو را تعیین کند و خودرو را در حین شارژ ثابت نگه دارد. سه پایه باقیمانده به عنوان خطوط AC برای شارژ و یک خط برای اتصال به زمین استفاده میشود.
نوع ۲ (Mennekes, IEC 62196)
در سال ۲۰۱۳، کمیسیون اروپا برای توسعه حمل و نقل پایدار یک کانکتور جدید برای وسایل نقلیه الکتریکی نوع دوم یا Mennekes (به نام شرکت سازنده آن) تصویب کرد که رایج ترین نوع در اروپا در نظر گرفته میشود. کانکتور نوع ۲ دارای طراحی هفت پین است که در آن دو پایه اضافی به این کانکتورها اجازه میدهد تا از شارژ سه فاز پشتیبانی کنند. در نسخه تک فاز، حداکثر توان خروجی مانند نوع ۱ – ۷.۴ کیلو وات است. اما در نسخه سه فاز (۳۸۰ ولت) ایستگاههای خانگی میتوانند تا ۲۲ کیلو وات و شارژرهای تخصصی تا ۴۳.۵ کیلو وات را تحویل دهند.
کانکتورهای شارژ سریع DC
شارژرهای سریع DC معمولاً با نرخ شارژ ۵۰ کیلو وات شروع میشوند، در حالی که شارژرهای فوق سریع میتوانند با سرعت ۱۰۰ تا ۱۵۰+ کیلووات شارژ شوند. گاهی اوقات این توان به ۳۵۰ کیلووات میرسد. مانند شارژرهای AC، این شارژرها در مناطق و تولیدکنندگان متفاوت هستند.
CHAdeMO
اولین تلاش برای شارژر DC ،CHAdeMO ژاپنی بود که اکنون به عنوان استاندارد رسمی در ژاپن برای تمام شارژرهای سریع DC استفاده میشود. CHAdeMO مخفف “CHarge de MOve” است که به معنای حرکت با استفاده از شارژ است. یک کانکتور شارژ DC دو پین با ولتاژ بمیزان ۵۰۰ ولت، جریان تا ۱۲۵ آمپر و قدرت تا ۲۰۰ کیلو وات (استاندارد ۲.۰ با توان تا ۴۰۰ کیلووات نیز ظاهر شد). به طور گسترده در سراسر جهان استفاده میشود.
کانکتورهای شارژ مشترک DC و AC
CCS Combo (سیستم شارژ ترکیبی)
کانکتور CCS اساسا یک نسخه ارتقا یافته از شارژرهای نوع ۱ و نوع با دو محل اتصال برق اضافی است و نه تنها میتواند باتری را با جریان AC (200-500 ولت) شارژ کند، بلکه دارای عملکرد شارژ DC تا ۱۷۰ کیلو وات است. بنابراین سیستم شارژ ترکیبی (CCS) نامیده میشود. بنابراین برای خودروهایی که از شارژر نوع ۱ استفاده میکنند، از CCS 1 برای شارژ DC و شارژر نوع ۲ از CCS2 برای شارژ DC استفاده میکنند. متأسفانه، در روسیه قدرت همچنان به ۵۰ کیلو وات محدود میشود. اتصالات CCS Combo در اروپا، ایالات متحده آمریکا و ژاپن متفاوت است. در زمان قدیم، آنها کانکتور Combo 2 سازگار با Mennekes و در ایالات متحده و ژاپن Combo 1 را ارائه میدهند که بر اساس نوع ۱ (J1772) است.
GB/T 20234
این استاندارد اغلب به شکل ساده شده GBT نامیده میشود. فقط در خودروهای برقی ساخت چین استفاده میشود. همه خودروهایی که در چین تولید و فروخته میشوند، فقط از GB/T به عنوان درگاه شارژ استفاده میکنند. به نظر میرسد شبیه به Mennekes اروپایی است، اما در واقع کاملاً با آن ناسازگار است. علاوه بر این، دو نوع کانکتور GBT وجود دارد. یکی برای شارژ با جریان AC و دیگری برای شارژ با جریان DC.
کانکتورهای تسلا – AC و DC ترکیبی
تسلا بیش از هر سازنده دیگری خودروهای برقی فروخته است و اغلب در بخش توسعه پیشرو است. برخلاف تمام سازندگان دیگر، تسلا طراحی کانکتور جداگانه ای برای شارژ AC و DC ندارد. در عوض آنها از یک رابط فیزیکی برای هر دو استفاده میکنند. تنها تفاوت تسلا در این است که نوع ۱ برای آمریکای شمالی و تسلا نوع ۲ برای اروپا است. فقط خودروهای تسلا میتوانند از این شارژر سریع DC، معروف به سوپرشارژر استفاده کنند. در واقع، قبل از اینکه ایستگاه سوپرشارژر اجازه دسترسی به برق را بدهد، خودروی الکتریکی باید به عنوان مدل تسلا شناسایی شود.
سوپرشارژرهای تسلا از کانکتور اختصاصی خود در ایالات متحده استفاده میکنند. در اروپا، از کانکتور Mennekes نوع ۲ استفاده میکند، اما میتواند با استفاده از دو پین برای جریان DC، توان بسیار بیشتری را ارائه دهد.
زیزیگولو
۱ اسفند ۱۴۰۱خدا بخیر کنه
NAVID۰۰۹۸
۱ اسفند ۱۴۰۱خدا از خیر کردن گذرونده !
ایستگاه شارژ یا هر خبری که به عادی سازی حملهی گرانی دلار به ریال مثل آزادی واردات یا مردم نگران نباشید فردا اِل میشه بِل میشه گلوبلبل میشه گذشته و ختم روزگار ایرانی شروع شده !
میگم پدال جان ، لابهلایِ این همه خبر خوب یه خبری هم از بازار خودرو و قیمتهای جالب اون بگذارید تا با هم جشن خداحافظی انسانیت و ختم ایرانی بگیریم 😂👋🏻🤦♂️ ، راستی منتظر بعد عید و تمام کالاها باشید ، زیبائیش آنجاست نه امروز !
زیزیگولو
۱ اسفند ۱۴۰۱متاسفانه مدریت علمی و عقلانی وجود نداره ….. آخه مگه چندتا ماشین برقی تو ایران وجود داره که ایستگاه شارژ برقی زدن؟؟
amin
۲ اسفند ۱۴۰۱جناب منطقیش اینه اول ایستگاه شارژ زیرساختش فراهم میشه بعد ماشینش .
اگه ایستگاه نزنن همون مقدار کم تو ایران زیاد نمیشه.
محمد
۶ مرداد ۱۴۰۲خب باید جایگاه بزنند تا خودرو برقی بیاد تا الان مثلا خودرو برقی بیارن زمانی که جایگاه نیست کجا شارژ کنیم
فورد
۱ اسفند ۱۴۰۱اولا خودرو برقی از کجا پیدا کنیم دوما همینجوری نیروگاه ها اینقدر مازوت میسوزونن که داریم خفه میشیم چه برسه خودرو هامونم برقی بشه
زیزیگولو
۱ اسفند ۱۴۰۱وقتی مدریت جهادی جایگزین مدریت علمی و عقلانی میشه نتیجه ای جز این نداره
RENAULT5
۲ اسفند ۱۴۰۱عزیز ربطی نداره مگه دولت ساخته
یه شرکت ساخته
RENAULT5
۱ اسفند ۱۴۰۱قیمت شارژ هر بار خودرو چقدر هست؟ مثلا اگه نیسان لیف رو در نطر بگیریم
❤BMW❤
۱ اسفند ۱۴۰۱فقط امیدوارم پیشرفت کنیم …
البته فک کنم به جز موتور برقی ها ، مشتری نداشته باشه ،
چون ماشین برقی خیلی خیلی کم و خودرو های هیبریدی کم هستن
داریوش
۱ اسفند ۱۴۰۱ای وای . سرطان برقی ها داره به اینجا هم می رسه ؟
Silent
۱ اسفند ۱۴۰۱دارنده یکی از عظیم ترین منابع گاز طبیعی بدلیل نبود تکنولوژی استخراج برا تامین برق مصرفی منازل مازوووت سوزی می کنه پی ماشین برقی هست!
مبنای اصلی تسریع EV ها برای کشورهای به اصطلاح توسعه یافته در اصل رهایی از بخش عمده نفت و گاز خاورمیانه بود تا جایی که منابع خودشون نیاز جوامع داخلی شون رو رفع کنه که طی دهه اتی محقق می شه. باقی موارد دسر بود.
شووواف نتیجش میشه دلار nت
علی
۱ اسفند ۱۴۰۱برقی به درد ایران نمیخوره برای جایی خوبه که محیط زیست اهمیت داشته باشه نه جایی که مازوت میسوزونن فعلا هیبرید گزینه بهتریه
new reventon
۱ اسفند ۱۴۰۱مقاله خوبی بود ممنون
TESLA
۱ اسفند ۱۴۰۱در حال حاضر خرید هیبریدی ها هم تو ایران کار منطقی نیست چه برسه به برقی ها ، دیروز توی نمایندگی هیوندا بودم : پر شده بود از سوناتا و اپتیما های هیبریدی که اکثرشون مشکل مربوط به سیستم الکتریکی داشتن و بیچاره صاحباشون مونده بودن چیکار کنن ، چون الان ۴ ساله واردات بسته شده دیگه قطعه های اینا هم خیلی سخت گیر میاد و و اگر پیدا نشه باید از دبی با پول خیلی زیادی سفارش بدن
TESLA
۱ اسفند ۱۴۰۱اینا باید تو کل شهر ها ( و حتی روستا ها ) ایستگاه شارژ تاسیس کنن ، نه فقط توی تهران و اطرافش 😒😒
tennet
۱ اسفند ۱۴۰۱واقعا مقاله کامل و غنی ایی بود
ممنون
Last Call
۱ اسفند ۱۴۰۱کنار کارت سوخت کارت شارژ هم اضافه شد .
هر کیلووات ساعت بزنی با کارت ۳ تومن
آزاد بزنی کیلو ۵ تومن .
حاجی حال یه ایران بده!
۳ اسفند ۱۴۰۱نگین قراره ماشین برقی رو هم ایرانی تولید کنین که حالم از همه چی به هم میخوره!!!😐😐😐