ایستگاه خبر

اعلام قوانین جدید عرضه و خرید خودرو در بورس کالا

بازهم محدودیت خرید...بازهم بازار سیاه!

با اعلام وزارت صمت و در راستای اقتصاد دستوری، محدودیت‌ها و شرایط جدیدی برای عرضه کننده و خریداران خودرو از بورس کالا تعیین شد.

به گزارش پدال و به نقل از مهر، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در نامه‌ای به شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور و آرین پارس موتور اعلام کرد: نظر به عرضه محصولات آن شرکت در بورس کالا، لازم است در راستای تنظیم بازار، اقدامات ذیل برای برای هر گونه عرضه محصولات در بورس کالا رعایت گردد:

۱. حداقل عرضه هر محصول در هر دوره به تعداد ۲ هزار دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروساز و برای سایر شرکتهای خصوصی حداقل به میزان ۵۰۰ دستگاه است.

۲. شرکتهای خودروساز موظفند لیست خریداران محصولات طی ۴۸ ماه گذشته را پیش از هر عرضه به بورس کالا اعلام کنند تا کلیه افراد لیست تجمیع شده مذکور و همچنین خریداران دوره‌های پیش در بورس کالا (که اطلاعات آنها نزد سازمان بورس محفوظ است) از شمول خرید در هر عرضه جدید خارج شوند.

۳. خودروسازان موظفند تعهدات قانونی ابلاغی (نظیر طرح جوانی و …) را متناظر با عرضه‌ها در بورس کالا انجام دهند.

۴. خودروسازان موظفند برنامه ریزی لازم در خصوص عرضه در بورس را مطابق مجوزهای فروش اعطا شده به گونه‌ای انجام دهند که خدشه‌ای در تعهدات پیشین ایشان ایجاد نشود و یا تعهدات معوق جدید ایجاد نشود.

۵. هر گونه عرضه خودرو فراتر از مجوز اخذ شده و یا مشتقات مالی وابسته به خودرو اعم از گواهی سپرده ، معاملات سلف و سلف موازی استاندارد و یا هر نوع اوراق بهادار و یا پشتوانه دارایی (ABS) مبتنی بر خودرو در بورس کالا با توجه به آنکه بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر می‌گذارد مستلزم اخذ مجوز از وزارت صمت است.

اعلام محدودیت برای خریداران خودرو یکی از ناکارآمدترین ترفندهای چند سال اخیر وزارت صمت بوده و نتیجه‌ای جز ایجاد بازار سیاه و گران‌تر شدن خودرو در پی نداشته است. حال با ایجاد محدودیت خرید از بورس کالا، جدای از تمامی سختی‌ها و ریسک‌های خرید از این بازار برای افراد عادی جامعه (در هیچ کجای دنیا خرید خودرو نیاز به تخصص و این همه پیچیدگی محاسباتی ندارد!)، شاهد ایجاد اختلاف قیمت میان بورس کالا و بازار آزاد خواهیم بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. new reventon

    ۲۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (439 ديدگاه)

    دقت کردین وقتی میریم تو شهر چقد همچی دارک شده؟

    موافقم 45
    مخالفم 6
  2. Hamid3x

    ۲۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (418 ديدگاه)

    چه گناهی کردیم گیر این ها افتادیم
    3 ساله داد میزنیم سیاست راهبردی رابطه با شرق هیچ معنی و مفهومی تو تجارت خارجی، اقتصاد و تا حدود زیادی صنعت نداره متوجه نمیشن بعد این همه هزینه سازی و تغییر نگرش ها، کار به جایی رسیده که قراره مردم هزینه های شکست رو پرداخت کنند،

    موافقم 42
    مخالفم 7
  3. زیزیگولو

    ۲۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    در خلال هرج و مرج هم فرصتای خوبی وجود داره ……. البته واسه دلالها

    موافقم 25
    مخالفم 4
  4. ehsan fa

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1932 ديدگاه)

    با اینکه ترکیه هیچ مالی نیست ولی خیلی بهتر از ایران هستش و دوستانی که رفتند برنگشتند و ابراز رضایت میکنند ، منم بخاطر ترک بودنم احتمال رفتنش رو هرروز بررسی میکنم ، من جدا و واقعا علاقه ای به ترک ایران و شهرم ندارم ولی کم کم داریم ناچار میشیم بریم با این وضعیت. اینترنت نداریم ، خودرو نداریم ، غذای سالم نداریم و هزاران مشکل دیگه این بورس کالا هم روش

    موافقم 44
    مخالفم 5
  5. رضا

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    محدودیت گذاشته شده حماقت است چون کسی که تا بحال در 4 سال قبل خودرو ازهسچ خودرو سازی نخریده احمق نیست در ریسک بورس با قیمت بالا خرید کند میرود خرید عادی از خودرو ساز با قیمتی کمتر و بدون ریسک
    این فرد در کمال بی تدبیری این حکم را دا مناسفانه گرفتار رفتارهای خلق الساعه هستیم

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا