کیفیت پایین خودروهای تولید داخل معضلی است که سالهاست باعث نارضایتی و نگرانی خریداران شده است. در سال گذشته و پس از تصادفات زنجیرهای صدای اعتراض مسئولان نیز به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی به گوش رسید. از آن زمان تاکنون و پس از بازدید سر زدهی رئیس جمهور از ایران خودرو و ارائهی ۸ فرمان که یکی از آنها اشارهی مستقیم به بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی بود، خودروسازان تصمیمات زیادی در راستای بهبود کیفیت محصولات خود گرفتند. با این حال ظاهرا کیفیت محصولات خودروسازان تغییر خاصی نکرده است. کیفیت پایین خودروهای داخلی و در نتیجهی ایمنی پایین خودروها هزینههای مالی و جانی زیادی دارد و هر ساله بر آمار تعداد کشته شدگان و آسیب دیدگان بر اثر حوادث رانندگی افزوده میشود.
پر واضح است که بهبود کیفیت خودروهای داخلی باید در الویت کار خودروسازان قرار گیرد. باید اشاره کنیم که تحریمهای آمریکا علیه ایران به خصوص در بخش خودروسازی نیز یکی دیگر از علل کیفیت پایین خودروهای داخلی است. با این حال خودروسازان، قطعهسازان را مقصر اصلی کیفیت پایین خودروها میدانند و معتقد هستند که ۷۰ درصد از کیفیت خودرو در اختیار قطعهسازان و فقط ۳۰ درصد آن بر عهدهی خودروسازان است.
سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد کیفیت خودروهای داخلی اعلام کرد:
کیفیت خودروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد. موضع ما همان است که در قبل اعلام کردیم و خودروی تولید داخل همچنان دارای مشکلات ایمنی است و نیاز به ارتقاء دارد و هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است.
حسینی در ادامه گفت:
اگر وزارت صنعت ادعا کرده در حال افزایش کیفیت است اینها داستان و ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده است. رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش میبرد و به کسی پاسخ گو نیست و همچنان شاهد مشکلات کیسه هوا در خودروها هستیم.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران: ادعای بهبود نیافتن کیفیت خودروهای داخلی نادرست است – به روز رسانی
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد:
گزارش این شرکت از بهبود روند میزان رضایت مشتریان خودروهای صفر کیلومتر تا نیمه مرداد نسبت به فروردین حاکی از بهبود کیفیت خودروهای داخلی و نادرستی ادعای پلیس در مورد عدم افزایش کیفیت این خودروهاست.
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان این مطلب اعلام کرد:
نتایج ارزیابی شاخص جدید تعداد خودروهای دارای ایراد به هنگام تحویل که برای ملموس تر شدن روند ارتقای کیفی خودروهای داخلی برای مردم و از ابتدای امسال با دستور وزیر صمت اجرایی شده است، نشان دهند بهبود رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای صفر کیلومتر به هنگام تحویل است.
سعید تاجیک، افزود:
بر اساس این گزارش در فروردین ماه امسال ۸.۳ درصد مردم اعلام کرده اند که خودروهای آنها به هنگام تحویل ایراد داشته و ۹۱.۷ درصد مشتریان از عدم ایراد این خودروها ابراز رضایت کردند اما بررسی جدید تا نیمه مرداد ماه امسال نشان می دهد که میزان نارضایتی مشتریان از ایراد این خودروها به ۶.۵ درصد کاهش یافته و ۹۳.۵ درصد مشتریان بر نبود هیچ ایرادای به هنگام تحویل گرفتن خودروهایشان تاکید کرده اند.
به گفته وی این آمار بیانگر افزایش کیفیت خودروهای داخلی است و به نظر می رسد شروع نهضت تولید برخط و عبور مستقیم در ایران خودرو و کاهش تعداد تولید خودروهای ناقص در بهبود کیفیت و کاهش ایرادات و نارضایتی مشتریان در شاخص مذکور موثر بوده است.
تاجیک با بیان این که هر خودرو به طور ذاتی دارای سطح کیفی مشخصی است و حتی اگر به فرض یک خودرو بدون ایراد نیز تحویل مشتری شود، میزان کیفیت آن از سطح مذکور بالاتر نخواهد بود، گفت:
اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و وزارت صنعت پیگیر آن هستند تا این خودروها بر اساس مشخصات ذاتی و بدون ایران تحویل مشتری شود.
وی در مورد ادعای پلیس در مورد بهبود نیافتن کیفیت خودروهای داخلی افزود:
بر اساس شاخص مذکور این ادعا درست نیست چرا که تعداد ایرادهای خودروهای داخلی در زمان تحویل به مشتریان کمتر شده است اما درصورتی که منظور پلیس از آن است که خودروها همان خودروهای قبلی با سطح کیفی ذاتی مشخص است که ارتقای ماهوی چندانی نداشته است، این موضوع دیگری است.
تاجیک با بیان این که به طور مثال خودروهایی مانند شاهین یا پژو پارس دارای سطح کیفی ذاتی مشخص است، افزود:
هدف وزارت صمت و شرکت بازرسی آن است که این خودروها در بهترین حالت بدون هیچ گونه ایرادی تحویل مشتریان شود اما نمی توان انتظار داشت اتفاق ماهوی چشمگیری در بهبود کیفیت و ایمنی این گونه خودروها حاصل شود.
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، افزود:
اگر منظور پلیس آن است که محصولات تولیدی خودروسازان همان خودروهای مبتنی بر پلت فرم های قبلی با محدوده کیفی مشخص است، این حرف درستی است اما این که کیفیت این خودروها نسبت به قبل تغییری نکرده، صحیح نیست چرا که بررسی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شاخص هایی مانند میزان رضایت مشتریان از میزان عیوب خودروهای صفر کیلومتر به هنگام تحویل نشان می دهد که شرایط کیفی این خودروها بهبود یافته است.
وی از تاثیر مثبت تنوع سبد محصولات خودروسازان و عرضه خودروهای جدید ایران خودرو بر روی پلت فرم های جدید که نسبت به پلت فرم های قبلی از نظر ایمنی و کیفیت برتر است بر بهبود شاخص کیفیت خودرو گفت:
قطعا افزایش عرضه این گونه خودروها میانگین رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را افزایش می دهد با این وجود آنچه مسلم است میزان ایرادات کیفی و ایمنی خودروهای داخلی به خصوص پس از تولید برخط و توقف تولید خودروهای ناقص در شرکت ایران خودرو به مراتب کمتر شده و این امر به معنای ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات این گروه خودروسازی است.
تاجیک در مورد تاخیر در انتشار گزارش های ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی نیز گفت:
آخرین گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این زمینه منتشر کرده مربوط به آبان سال گذشته است و از آن زمان به بعد مقرر شده تا این گزارش ها توسط وزارت صمت منتشر شود اما با توجه به این که وزارت صمت در نظر دارد تا ضوابط ارزیابی کیفی سختگیرانه تری را برای خودروهای داخلی در نظر گیرد تا بهبود ایمنی و کیفیت محصولات خودروسازان برای مردم ملموس تر باشد، انتشار این گزارش ها با وقفه مواجه شده است.
وی با بیان این که شاخصهای کیفی خودرو تا تیر ماه ۱۴۰۱ بهبود یافته است، افزود:
براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شاخص ارزشیابی کیفی از رقم ۱۰۳/۴ در فروردین به ۹۴/۴ در تیر ماه امسال کاهش یافته که ۸.۸ درصد بهبود را نشان میدهد. علاوه بر آن خودروسازان در رابطه با شاخص تحویل خودرو بدون ایراد نیز از عدد ۹۱.۷ درصد در فروردین به ۹۳.۵ درصد در مرداد امسال رسیده و این شاخص نیز ۱.۸ درصد بهبود یافته است.
mahdi-es17
۱۸ مرداد ۱۴۰۱همین خوبه زیاد نشه بجای مردن قطع نخا قطع عضو میشیم🤕
viper2
۱۸ مرداد ۱۴۰۱اقا تقصیر کسی جز خودمون نیست . وقتی خودمون اینقدر این ماشین ها رو میخریم پس قطعا یعنی اینکه این ماشین ها ارزش دارند و ماشین های خیلی خوبی ان که میریم میخریم والا اگر منم جای مدیر ایران خودرو بودم تغییر کیفیت نمیدادم چون همینجوریش اینقدر فروش دارم . تموم شد رفت .
Mad.z.Max
۱۸ مرداد ۱۴۰۱درست میگی، منم موافقم تقصیر با ما ی مصرف کنندس که هر زباله ای رو به هر قیمتی میخریم و بفکر چندرغاز سود لحظه ایش هستیم.
بعد یچیز دیگه، آقای جانشین رییس راهنمایی رانندگی! من نمیدونم مثلا این اعلام شاکی بودن به خبرگزاریا چی رو میتونه تغییر بده. خب برادر من اگه راست میگی، یه خودی نشون بدین و از قدرتتون واسه جلوگیری از تولید این لگنا استفاده کنین. وگرنه حرف خالی که باد هواس
حق گوی باطل
۱۸ مرداد ۱۴۰۱اون پراید یشمیه بدون رنگ در میاد؟
ایرانی.
۱۸ مرداد ۱۴۰۱قطعه ساز مقصره!؟
اولااون هیئت مدیره برای خرید قطعه از خودرو ساز تشکیل شده! بعد رئیس هیئت مدیره که سهام دار اعظم هم هست خودش صاحب کارخونه قطعه ساز هست ! و هرچی ارزانتر بهتر . حالا فهمیدید روباه ودمش کی و چی هستن!
حالا این کامنتو حذف کن.
Si
۱۸ مرداد ۱۴۰۱بهبه پراید محصول ملی کوئیک اتومات…………..
Radmehr
۱۸ مرداد ۱۴۰۱مسئولامونم مث خودمون اعتراض دارن
حالا کی به این اعتراضا گوش میده… خدا مدونه
Farzad
۱۸ مرداد ۱۴۰۱از دشمنان برند شکایت به دوستان / چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ؟ ( سعدی )
Si
۱۸ مرداد ۱۴۰۱این تو آهنگ جدید یاس هم بود
Alan.r
۱۸ مرداد ۱۴۰۱مگه انتظار داشتید تغییر کنه؟
Farzad
۱۸ مرداد ۱۴۰۱هزار نفر در خودروسازی های داخلی بیکار نمیشن تا ده ها هزار نفر کشته بشن !!
حامد
۱۸ مرداد ۱۴۰۱هزار نفر؟
۷۲ تا هزار تا نیرو دارن
بیشتر از مرسدس بنز و هوندا
Farzad
۱۸ مرداد ۱۴۰۱جدی ؟ نمیدونستم ، به هر حال هر چقدر که هستن در خون هایی که در جاده ها ریخته میشه سهیم هستن .
حامد
۱۸ مرداد ۱۴۰۱بیشتر از مرسدس رو نمیدونم ولی ایران خودرو ۷۲ هزارتا و سایپا ۴۸ هزارتا
تا تونستن استخدام کردن کشکی
پارسا
۱۸ مرداد ۱۴۰۱الان نگاه کردم بی ام و حدود ۱۱۸ هزار کارمند داره در سراسر دنیا . مرسدس ۱۷۵ . هوندا ۲۲۰
تو کشور خودشون احتمالا کمتر ویران خودرو هست
behnam1012
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ایستگاه ما رو گرفتن یا خودشون ؟
دقیقا میخوان کیفیت چی ارتفاع پیدا کنه ؟ آ ش غ ا ل هم مگه میتونه با کیفیت باشه ؟
تنها راهش اینه کلا جمع کنن آ ش غ ا ل سازی رو
Swedish Arrogant Tiger
۱۸ مرداد ۱۴۰۱بله اگه کمی دقت کنید حتی بالای خود تیتر هم نوشته.
حامد
۱۸ مرداد ۱۴۰۱کی گفته تغییر نکرده؟
اتفاقا خوب هم کیفیت تغییر کرده
اشغال تر شده
SS
۱۸ مرداد ۱۴۰۱دقیقا
در بحث فنی که قطعا بدتر شده
در بحث ایمنی هم بعید نیست ورق ها رو نازکتر کرده باشن و همه تبدیل به حلبی شده باشن
FTB
۱۸ مرداد ۱۴۰۱فرزاد حرف خوبی زد یه مشت آدمایی رو میزارن سر کار که به قول یکی از دوستان فرق میلنگ و میل پیستونو نمیفهمه
فرزاد
۱۸ مرداد ۱۴۰۱خودروسازان، قطعهسازان را مقصر اصلی کیفیت پایین خودروها میدانند و معتقد هستند که ۷۰ درصد از کیفیت خودرو در اختیار قطعهسازان و فقط ۳۰ درصد آن بر عهدهی خودروسازان است. مثل اینه که معلم وقت و هزینه صرف کنه و شاگرداش رنگ قهوهای بزنن به برگهی امتحان و در أخر خود معلم نمرهی قبولی و مهر تأیید بده به همون شاگرد که بره مرحلهی بعد
تا این دوتا غول یأجوج و مأجوج از صنعت خودروسازی کشور حذف نشوند، آش همین آشه و دو کاسه سر جاشِ
matin
۱۸ مرداد ۱۴۰۱یجوری میگن۳۰ درصد تقصیر ماست انگار ۳۰ درصد کمه اینا اول ۳۰ درصد خودشون رو درست کنن بعد به ۷۰ درصد اونا گیر بدن
JDM lover
۱۸ مرداد ۱۴۰۱تا وقتی مردم هی این اشغالارو میخرن و براش صف میکشن ، اونا هم وقتی میبینن فروششون خوبه دیگه تغییری ایجاد نمیکنن و همون جنس اشغالو میدن دست مردم
محمد
۱۸ مرداد ۱۴۰۱راه حل سادست
نخرید…………
شاهین
۱۸ مرداد ۱۴۰۱دیگه وقتی برای همین آت آشغالا ظرفیت فروش سایت در عرض چند دقیقه پر و بسته میشه تولید کننده میگه من راضی خر یدار راضی …لق ناراضی!!!
چرا کیفیت و امنیت افزایش بدیم وقتی تقاضا 20 برابر تولیده
خلایق هرچه لایق
رضا
۱۸ مرداد ۱۴۰۱عرضه قطره چکانی در بازار انحصاری و تشنه نگه داشتن بازار انحصاری ، بیش از ۴ دهه سیاست کثیف وهمیشگی مافیا خودرو است و مردم هم چاره ای ندارند مجبورند و مافیا از خدا بی خبر و بی انصاف هم با قدرت تمام ورغون های از رده خارج خود را به چند برابر قیمت به مردم محکوم به انحصار غالب میکنند. حالا هم چند سالی است با چین کثیف هم کاسه شدن قشنگ مردم را سرکیسه میکنند. اصلا ایمنی و کیفیت و جان و مال مردم و محیط زیست و سرمایه و منابع کشور پشیزی ارزش ندارد برای مافیا و اژدهای هزار سر فقط و فقط به منافع کثیفشون می اندیشند و بس.
Alive man
۱۸ مرداد ۱۴۰۱صبر کنید تعقیر میکنه
امیررضا
۱۸ مرداد ۱۴۰۱بحث کیفیت پایین خودروها خیلی وقتی هست و خواهد بود چون برای مدیرعامل سایپا و ایرانخودرو مهم نیست که! مردم عین چی تو قرعهکشی شرکت میکنن و ماشین درمیاد دوبل قیمت تو بازار میفروشن سود میکنن میرن کرهای ژاپنی میخرن!!! البته این یه قشره، قشر دیگه اون بدبختایی هستن که از اینا ماشین به دوبل قیمت میخرن بدبختانه. خدا کنه سر این رئیس پلیس رو نکنن زیر آب فقط
علی
۱۸ مرداد ۱۴۰۱مدیران ایران خودرو و سایپا باید دستگیر و با اتهام “جنایت علیه بشریت” محاکمه بشن ، این ارابه های مرگ بیشتر از هر سلاحی جان هموطنان ما رو گرفته ، به چه دلیل واردات خودرو ۵ ساله که ممنوع شده و قیمت خودرو در ایران به بیش از ۵ برابر قیمتهای جهانی رسیده؟ یک ایرانی با متوسط درامد ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار چرا باید ماشین ۲۰ هزار دلاری رو به قیمت ۱۰۰ هزار دلار بخره؟
برباد رفته
۱۹ مرداد ۱۴۰۱هر دو شرکتهای ماشین سازی ایران از نظر کیفیت مطابق استانداردهای جهانی هستند تنها مشکل این خودروها در گیربکس پنج دنده آن است که نباید بیش از دو دنده باشند واگر این مسئله را حل کنند آمار تصادف پایین میاد این خودروها برای سرعت زیر 60 کیلومتر ساخته میشن یعنی خودرو با سه دنده اضافه نمیدونه چکار کنه و نتیجه میشه این
مرد بینام و نشان
۲ فروردین ۱۴۰۲تعداد آدمایی که هیتلر کشت، به مراتب کمتر از تلفات خودرو های داخلی بوده… 😂😂😂 همین ایرانخودرو هم که میگن ماشین های بهتری نسبت به سایپا تولید میکنه، چندان هم باکیفیتتر از سایپا نیست… به امید روزی که به خاطر جنایت های فجیع، پراید رو به حبس ابد در زندانِ زبالهدانِ تاریخ محکوم کنن!