سالهاست که کیفیت خودروهای داخلی زیر تیغ انتقاد مصرف کنندگان بوده است اما لابی و رانت خودروسازان در ایران آن قدر قوی بوده است که نزدیک به چهار دهه انحصار بازار داخلی را در دست بگیرند و گوششان به این حرفها بدهکار نباشد. سال گذشته نیز پس از تصادف زنجیرهای بهبهان این بار صدای اعتراض مسئولان نیز به کیفیت پایین خودروهای داخلی بلند شد. مسالهی استاندارد تولید خودرو موضوع کوچکی نیست و در دنیا توجه بسیار زیادی به آن میشود. کوچکترین مشکل و ایراد در خودروها فراخوانهای بزرگ را در پی خواهد داشت، چیزی که اصلا در ایران شاهد آن نیستیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از دستور رئیس جمهوری برای عدم شماره گذاری خودروهای بی کیفیت و ناایمن داخلی و وارداتی خبر داد و اعلام کرد:
سازمان استاندارد در حوزه کیفیت خودروها کوتاهی کرده است. سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه نشست تخصصی رؤسای پلیس راهور با مدیرانکل راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: همواره این موضوع مطرح است که چرا پلیس با وجود انتقاد از ناایمن بودن خودروهای تولید داخل و آتش سوزی، همچنان این خودروها را پلاک میکند.
وی ادامه داد:
مشکل وجود نقص در قانون است؛ در قانون بهصراحت آمده است که برای شماره گذاری خودروهای سبک، سنگین و… چند مرجع باید تأییدیه صادر کنند؛ وزارت صمت، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد، سازمانهایی هستند که تأییدیه ایمنی و کیفیت را برای خودروها صادر میکنند و بر اساس قانون پلیس مکلف است خودروهای تولید داخل و وارداتی را شماره گذاری کند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا یادآور شد:
برای رفع این خلأ قانونی با رئیس جمهوری جلسهای برگزار کردیم و وی تأکید کرد چنانچه پلیس احساس کرد در رابطه با ایمنی و کیفیت خودروها کوتاهی صورت میگیرد حتماً جلوی شماره گذاری گرفته شود.
هادیانفر با بیان این که سازمان استاندارد در دورههای گذشته در این زمینه کوتاهی کرده است، اظهار داشت:
اراده مجلس، کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون صنعت، کمیسیون عمران و کمیسیون شوراها برای جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بیکیفیت وجود دارد و این مقوله نباید رها شود، مخصوصاً از سوی رسانهها و خبرنگاران، ما باید به معنای واقعی به تولید خودروی ملی برسیم یعنی ۲۶۰۰ قطعه را در داخل و با کیفیت استاندارد تولید کنیم.
امیررضا
۲ شهریور ۱۴۰۱البته مفهوم تیتر یعنی این:
دستور رئیسجمهور برای عدم شمارهگذاری تمام خودروهای داخلی!!!
بهراد
۲ شهریور ۱۴۰۱کی میشه این روز برسه واقعا. به امید تخته شدن در گاری سازی های داخلی…
نوید AJ
۳ شهریور ۱۴۰۱فکر کن همین فردا صبح بسته بشن. مشکلی حل میشه؟ نه. مشکل سیستماتیکه
محسن
۲ شهریور ۱۴۰۱پروژه تبدیل رئیسی به سوپرمن (من که چه عرض کنم …) !!!
این طور باشه باید در ایران خودرو و سایپا رو تخته کرد که امکان نداره در منبع دزدی شون رو تخته کنن
Hadi
۲ شهریور ۱۴۰۱پس اگه اینطور باشه هیچ ماشینی ایران خودرو و سایپا نباید تولید کنن، اگه بشه واقعا عالی میشه، از اولشم باید مثل امارات استرالیا عربستان عمان کویت عراق قطر فقط وارد میشد بجاش تو قطعه سازی و لوازم یدکی فعالیت میکردیم
phonix
۲ شهریور ۱۴۰۱استرالیا ماشین سازی داره
پویا
۲ شهریور ۱۴۰۱استرالیا داشت اما ورشکست شد
زیر مجموعه جنرال موتورز بود
Payfast
۳ شهریور ۱۴۰۱پس اکورا کجاییه؟
مجتبی .
۲ شهریور ۱۴۰۱فقر که یازده روزه ریشه کن شد.خودروسازها هم فرمان هشت ماده ای روروی چشمشون گذاشتن. اینم…
phonix
۲ شهریور ۱۴۰۱هعی تورم کم شو:)
احمدرضا
۲ شهریور ۱۴۰۱این ینی تخته کردن سایپا و ایران خودرو که 🤔
Elemento
۲ شهریور ۱۴۰۱کیفیت خودرو در بازار مشخص میشه وقتی شما محصولت رو ببری در بازار کشور x که مثلا تویوتا و فولکس و … هم هستن و اون وقت فروش اگر هم اندازه ی فولکس و تویوتا نیست خیلی هم کم نباشه. یا برعکس فولکس و تویوتا بیان در بازاری که شما هم هستی رقابت کنن و ببینی مردم کلاً قید ماشین شما رو نمیزنن.
هیچ کس بهتر از مصرف کننده کیفیت ماشین و محصول رو متوجه نمیشه
Afg
۲ شهریور ۱۴۰۱تورم دستور داریم
Radmehr
۲ شهریور ۱۴۰۱چ تاثیر گذار…
سوپاپ اطمینانی بیش نیست
AMANTE
۲ شهریور ۱۴۰۱اینجوری باشه با کمی ارفاق از سایپا شاهین و از ایرانخودرو تارا میمونه برای تولید که اگه طبق استاندارد جهانی بخوان عمل کنن همین دو تا هم نباید تولید بشن.
تازه این دو دهه تولید خودروی ناایمن رو بخوان با تولید خودرو های ایمن عوض کنن اصلا راحت نیست، چون تعویض تمام سمندیجات و پرایدیجات و دویست و شیشجات با ماشین ایمن و از اون ور ماشین های سنگین و سبک دیگه که تولید یا عرضه کردن کار رو سخت و پرهزینه و زمان بر میکنه.
meysam
۲ شهریور ۱۴۰۱پرپکانی
شاپور
۳ شهریور ۱۴۰۱🤣🤣🤣🤣🤣
SS
۲ شهریور ۱۴۰۱خب جلوی شماره گذاری گرفته بشه مگه مسئله ای حل میشه؟؟
مثلا ایران خودرو از فرداش بجای پارس سی کلاس تحویل مشتری میده؟
شرکت که پول رو با سودش گرفته ماشین رو میده دست مشتری (یا اصلا نمیده) میگه پلاک نمیشه
elman
۲ شهریور ۱۴۰۱دیروز یه ویدیو دیدم که یکی تو خارج با تیر برق تصادف میکنه بعدش تیر برق رسما نابود شد . اینجا هم تیر برق رو با سیمان درست میکنن چندتا میلگرد هم زیرش میزارن که از جاش تکون نخوره . عکس تیتر رو دیدم ماشین کاملا نصف شده بود در حالی که تیر برق فقط خم شده بود .
نوید AJ
۳ شهریور ۱۴۰۱تیر برقای چوبی یادتونه ک قدیما بود. اینجا تا دلت بخواد از این تیرای چوبی هست که فکر کنم از اولی که گذاشتن تا الان عوض نشده. تیرای سیمانی و آلمومینیومی هم هست که جدیدتره.
elman
۳ شهریور ۱۴۰۱بله درسته . منظور من هم از این تیر برق های جدید همین سیمانی و آلومینیومی بود
محمد
۳ شهریور ۱۴۰۱اینا همش شو آفِ برای گول زدن مردم. یادمه زمانی که سازمان استاندارد کلی ایراد روی طراحی پراید گذاشته بود، سایپا با یه سری کارای مسخره مثل اضافه کردن یه سری ورق لای درهای ماشین یا اضافه کردن یه ورق نازک بین موتور و اتاق و افزودن ضخامت ابر صندلیا سازمان استاندارد رو قانع کرد که ماشینش کاملا مطابق با استاندارد های جهانیه. اینا فقط هدفشون گول زدن ماست وگرنه هممون میدونیم اینا هیچ ماشین استانداردی نه تولید میکنن و نه با این صنعت قدیمی که دارن میتونن تولید کنن. البته قصدش رو هم ندارن چون تولید ماشین مدرن نیازمند هزینه س و اینا فقط اومدن که غارت کنن.
شاپور
۳ شهریور ۱۴۰۱تو ورزش چنانچه میخوای پیشرفت کنی باید با حریفهای قدر تمرین و دست و پنجه نرم کنی تا بتونی خودتو محک بزنی ، صنعت هم همینه.
با بخش خصوصی واقعی و نه آبگوشتی و سپس ایجاد رقابت واقعی و باز گذاشتن دست شرکتها در تعیین قیمت محصول خود میتونستیم اعتباری داشته باشیم ، اما همه چی هیاتی و دولتی هست و خروجی این فقط فساده و نه هیچ، اگه به حقوق و پاداشهای غیر شفاف مدیران عامل و اعضا هیات مدیره دو خودروساز دولتی توجه کنید علیرغم ضررده بودن متوجه فساد میشوید. حقوق کلان برای ضرر زدن به دولت ملانصرالدینی.
AliREZA
۳ شهریور ۱۴۰۱جک قشنگی بود ممنون که باعث خنده ما شدی