مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در بیانیهای با موضوع صنعت و بازار خودرو، ضمن انتقاد از شیوه قیمتگذاری خودروها و به دنبال آن زیان تولیدکنندگان، خواستار اصلاح قیمت کارخانهای خودروها شد.
به گزارش پدال و به نقل از ایرانجیب، بازار خودرو چندین سال است که ملتهب است. یکی از علل اصلی التهاب در بازار خودرو، نصف شدن تولید آن در دولت گذشته بود. به همین دلیل دولت سیزدهم گام اول خود برای نجات صنعت خودرو را افزایش تولید گذاشت و در سال گذشته موفق شد برای اولین بار پس از چهار سال تولید خودرو را به بالای یک میلیون دستگاه برساند.
با این حال، افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد که متاثر از افزایش نرخ ارز و غوغای سوداگری در بازار بود، ادامه یافت و نمایندگان مجلس با همین بهانه نیز فاطمی امین وزیر سابق صمت را استیضاح کردند.
اما برخلاف مواضع نمایندگان مجلس، اکنون مرکز پژوهشهای مجلس در بیانیه سیاستی در خصوص صنعت و بازار خودرو، تقریبا تمام سیاست دولت سیزدهم در حوزه خودرو را تایید کرده است. در حالی که نمایندگان مجلس، مصوبه ابتدای سال شورای رقابت برای اصلاح قیمت خودروها را آماج انتقادات و بهانهای برای استیضاح وزیر سابق صمت قرار دادند، مرکز پژوهشهای مجلس بر ضرورت چنین اقدامی تاکید کرده است.
متن کامل گزارش مرکز پژوهشهای مجلس به شرح زیر است:
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، صنعت و بازار خودرو کشور از مشکلات مختلفی از جمله آشفتگی بازار از حیث قیمت و عدم دسترسی مصرف کننده به خرید با قیمت مصوب کارخانه، ایمنی و کیفیت نامناسب خودروهای تولیدی (مصرف سوخت، آلایندگی و حجم بالای ایرادات) و زیان انباشته حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور رنج میبرد، به نحوی که این صنعت را به صنعتی ظالم از دیدگاه مردم و صنعتی مظلوم از دیدگاه صنعتگران مبدل کرده است. این مشکلات اگرچه طی سالیان اخیر بر شدت آن افزوده شده است اما ناگهانی و یک شبه به وجود نیامدهاند بلکه معلول ایرادات اساسی موجود در ساختار صنعت و اقتصاد کشور بهخصوص نبود استراتژی مشخص (هدفگیری، انسجام سیاستی و هماهنگی نهادی)، ضعف در نظام تنظیمگری، ساختار مدیریتی و ماهیت سیاسی و اقتصادی بنگاههای بزرگ خودروسازی هستند.
از اینرو مرکز پژوهشهای مجلس در راستای ماموریتهای خود جلسهای با حضور مدیران ارشد اجرایی و فعالان صنعت خودرو برگزار کرد. برآیند نکات مطرح شده در جلسه بیانگر این است که چالشهای چند وجهی و چند لایه، صدای زنگ خطر در این صنعت را بلندتر از همیشه به گوش میرساند و لزوم چارهاندیشی فوری و به هنگام را بیش از پیش مورد تاکید قرار میدهد و اکنون چالش اصلی در این ارتباط آشفتگی در بازار به واسطه ناکارآمدی ابزارهای تنظیمگری به ویژه روش قیمتگذاری است. تجربه چند سال اخیر نشان میدهد عدم هماهنگی سیاستها و تاخیر در تصمیمگیری از جمله مهمترین دلایل آشفتگی در بازار خودرو بوده است. خطاهای موجود در شیوه قیمت گذاری باعث زیان تولیدکنندگان و کاهش میزان تولید خودرو به موازات تقویت هرچه بیشتر انگیزه های سودجویانه و توان اقتصادی واسطهها و در نهایت افت کیفیت خودروهای تولیدی و به تبع آن کاهش رقابت پذیری محصولات این صنعت بوده است. به منظور توسعه صنعت خودرو باید در اولین گام در شیوه قیمت گذاری کنونی بازنگری اساسی صورت گیرد. لذا برگرفته از مجموع مباحث، اقدام کوتاه مدت و فوری مداخلات کارآمد و تعادل بخش از طریق تسویه در بازار خودرو از طریق همسازی سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی به شرح زیر پیشنهاد می شود؛
– قیمت تمام شده تولید خودروهای داخلی بر اساس تجزیه و تحلیل (آنالیز) هزینه به صورت حداقل سالی یکبار با در نظر گرفتن هزینههای تحقیق و توسعه و هزینههای مالی مرتبط با فعالیت تولیدی و با تأیید حسابرس محاسبه شود. کیفیت محصولات تولیدی بر اساس شاخصهای شفاف اندازه گیری شده و میزان سود مصوب هر محصول بر اساس این شاخص ها تعیین شود.
– همچنین ضروری است قراردادها و آنالیز قیمت قطعات در بستر شفاف با ملاحظات بعضاً محرمانگی مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد چون این موضوع می تواند در کاهش قیمت تمام شده محصولات موثر باشد.
– عرضه تدریجی بخشی از خودروها (کم تیراژ) به قیمتهای بازاری به عنوان نمونه از طریق بورس کالا که شفافیت لازم را نیز دارا باشد.
– به منظور جلوگیری از سوداگری و سفته بازی در بازار خودرو استفاده اثربخش از ابزارهای مالیاتی برای تنظیمگری بهتر بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.
– از طرفی یکی از ابزارهای تسویه بازار، واردات خودروی نو و کارکرده خارجی بصورت محدود و برنامه ریزی شده است که میتوان از این ابزار با در نظر گرفتن ملاحظات فنی و خدمات پس از فروش با توجه به میزان ارزبری کمتر و با اولویت خودروهای حمل و نقل همگانی بهره برد. با عنایت به جذابیت و سودآوری واردات خودروهای کارکرده و به منظور اثربخشی حداکثری آن، میتوان از این ابزار با بهره گیری از توانمندی عوامل شناسنامهدار شبکه فروش در کشور برای ایجاد تعادل در بازار و کاهشی شدن قیمت بهره برد. در این روش عوامل شبکه فروش به واسطه دریافت مشوقهای تعیین شده (از جمله سهم بیشتر در واردات خودروهای کارکرده به تناسب کنشگری تعادل بخش آنها در بازار خودروهای داخلی) انگیزه لازم برای عرضه یک مدل مشخص در بازار و کاهش قیمت آن تا رسیدن به نقطه بهینه دارد. این روش در صورتی که بتواند تعادل نسبی در بازار خودروی وارداتی ایجاد نماید قابل تسری به کل بازار خودرو خواهد بود.
سایر موارد قابل تحقق در میان مدت در قالب ۵ توصیه راهبردی به شرح ذیل ارائه می شود؛
۱) تدوین استراتژی دارای ضمانت اجرا در صنعت خودروسازی کشور: آسیبشناسیهای انجام شده در خصوص این صنعت نشان میدهد در صورتی میتوان به آینده این صنعت در کشور امیدوار بود که چیدمان راهکارهای ارائه شده اعم از نظام تنظیمگری، اصلاح ساختار مالکیت و مدیریت، توسعه زنجیره، اصلاح شیوه قیمتگذاری و … در قالب یک استراتژی کلی به عنوان بنسازه مرجع این صنعت در نظر گرفته شده و اجرایی شود. در حقیقت دولت در استراتژی صنعت خودرو باید با تعیین وضعیت مطلوب صنعت خودروسازی با توجه به بنیه تولید، روابط بینالمللی و روندهای جهانی این صنعت، چیستی و چگونگی ساماندهی نظام تنظیمگری و ابزارهای آن (قیمت، واردات، کیفیت و …)، معماری و ساخت نهادی نظام تصمیمگیری، چارچوب همکاریهای بین المللی، جایگاه خصوصیسازی و بخش خصوصی برای رسیدن به وضعیت مطلوب را با هدف هماهنگی سیاستی و نهادی مشخص کند.
۲) ساماندهی نظام تنظیمگری در صنعت خودرو با هدف ایجاد پنجره واحد تصمیمگیری: بیش از ۲۳ نهاد و سازمان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه خودرو دارای مسئولیتها و ابزارهایی در راستای تنظیم گری هستند. از جمله مهمترین نهادهایی که در تنظیم گری صنعت خودرو نقش دارند میتوان به وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد. به منظور جلوگیری از ناهماهنگی در تعیین و اجرای سیاستها ضروری است حیطه مسئولیتها و اختیارات برخی از این نهادها و سازمانها به نحوی که تداخل وظایف در راستای رسیدن به اهداف مدنظر اتفاق نیفتد شفاف و یا مورد بازبینی قرار گیرد. تجربه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور همه ذیربطان این حوزه و با محوریت وزارت صمت با تاکید بر لازم الاجرا بودن مصوبات آن میتواند با در نظر گرفتن جایگاه و نقش نهادهای درگیر در این بخش با ایجاد مفاهمه موثر واقع شود. همچنین ساماندهی ابعاد فنی به نحوی که در ارتباط با دیگر ابعاد تنظیمگری از جمله از حیث قیمت گذاری بتواند ارتباط معناداری برقرار نماید و منجر به افزایش کیفیت و ایمنی شود ضرورت دارد.
۳) اصلاح ساختار مالکیت و مدیریت در صنعت خودروسازی با تاکید بر الزامات برون و درون بنگاه: با وجود اینکه سهم دولت از سهامداری خودروسازان پس از خصوصیسازی بسیار کمتر شده و به اعداد ۳/۱۷ درصد در شرکت سایپا و حدود ۷/۵ درصد در شرکت ایران خودرو رسیده است اما به دلیل اینکه شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان اقدام به خرید سهام شرکت اصلی نمودهاند و همچنین بخشی از سهام خودروسازان در اختیار شرکتهای دولتی قرار دارد کماکان دولت کنترل شرکتهای خودروسازی را در اختیار دارد. اگرچه خصوصیسازی یکی از راهکارهای افزایش کارایی شرکتهای خودروسازی و کاهش فساد است اما با توجه به سیاستهای صنعتی کشور و همچنین تجربیات ناموفق خصوصیسازی در شرکتهای بزرگ، ضروری است واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی با در نظر گرفتن الزامات واگذاری در سه سطح برون بنگاه، درون بنگاه و زمان گذار مدنظر قرار گیرد. در راستای اصلاح رابطه سیاستگذار با شرکتهای خودروسازی رعایت الزامات برونبنگاهی شامل تدقیق چشمانداز و تدوین سیاستهای توسعه صنعت خودروسازی و برقراری سازوکارهای حفظ حقوق سهامداران خُرد بهمنظور جلوگیری از شکست واگذاری ضروری است. همچنین در راستای پیادهسازی تمرینهایی برای خصوصیسازی از راهکارهایی مانند واگذاری مدیریت یک بنگاه در زمان گذار از شرایط فعلی به خصوصی میتوان بهره برد.
۴) تدوین چارچوب همکاریهای بین المللی با تمرکز بر شراکتهای راهبردی: همکاری با شرکتهای بینالمللی در حوزه صنعت خودرو میتواند به بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخل کمک نماید. همچنین قرار گرفتن قطعهسازان داخلی در زنجیره تامین خودروسازان خارجی میتواند میزان صادرات قطعات را به صورت چشمگیری افزایش دهد و سطح تراز تجاری کشور در این صنعت را بهبود بخشد. در خصوص همکاری با شرکتهای خارجی و دارای پتانسیل همکاری متناسب با جایابی ایران در فضای بینالمللی باید به این نکته توجه کرد که در تدوین قرارداد باید ضمانتهای اجرایی در خصوص تعهدات و اولویت همکاری در سطح مجموعهسازی خودرو را مدنظر قرار داد تا در عمل توسعه زنجیره ارزش خودرو مبتنی بر مزیتهای منطقه ای و همکاری های بین المللی شکل گیرد.
۵) لزوم اسقاط خودروهای فرسوده در قالب طرحهای بازسازی و نوسازی: طی سالیان اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از یکسو و ممنوعیت واردات خودرو از سوی دیگر منجر به کاهش چشمگیر اسقاط خودرو شده است. این در حالی است که در حال حاضر در کشور بیش از ۳ میلیون خودرو در سن مرز فرسودگی هستند که بیانگر ضرورت اقدام جدی در این خصوص است. در حال حاضر میزان مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است. با توجه به روند کند افزایش تولید بنزین در کشور و رشد سالانه ۵ الی ۱۰ درصدی مصرف بنزین در صورت تداوم شرایط فعلی کشور به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد. همچنین در سال ۱۴۰۰ میانگین عمر ناوگان وسایل نقلیه عمومی باری کشور بیش از ۱۹ سال بوده است. مصرف سوخت کامیونهای فرسوده با عمر بالای ۲۵ سال در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶۰ لیتر است. به منظور کاهش خودروهای فرسوده و جلوگیری از بحران، ضروری است اجرای ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو ( ابلاغی ۲۱/۳/۱۴۰۱) که طبق آن تولیدکنندگان خودرو موظف شدهاند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط معادل آن را از مرکز اسقاط دریافت کنند و واردکنندگان خودرو نیز به تناسب مصرف و قیمت خودرو باید گواهی اسقاط خودروی معادل دریافت کنند به صورت جدی پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.
FGD
۲۰ خرداد ۱۴۰۲اینا که همش حرف بود . تا در عمل چه شود
amiramli81
۲۰ خرداد ۱۴۰۲تمام این فرمایشات که قبلا هم توسط افراد دیگر بیان شده است نتیجه اش شد این بازار خودرو . راهکار فقط وفقط واردات خودرو صفر و بدون هرگونه تعرفه است . هر سیاستی که بخواهد یکجانبه از خودروساز داخلی حمایت کند و منفعت مردم را نادیده بگیرد نتیجه ای نخواهد داشت .
اشکان
۲۰ خرداد ۱۴۰۲مجلس منحل میشد ، سی درصد مشکلات ام حل میشد !! پولی که مجلسی ها به عنوان حقوق و…از بیت المال بر میدارند باهاش میشه تمام فقرای کشور را خانه دار کرد
Python
۲۰ خرداد ۱۴۰۲کی نماینده مجلسو انتخاب میکنه دوست عزیز
اگه بخاطر یه پرس ناهار بدو بدو نرین رای بدین فلانی اینجوری نمیشه
ایمان
۲۰ خرداد ۱۴۰۲اگه قانون اساسی رو بخونید جواب سوالتون رو میگیرید. البته که با قسمت دوم کامنت شما هم موافقم. (البته به عنوان سیاهی لشکر و نه رای دهنده)
ممد ژانگولر
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ماشین بدجوری داره قیمتش کله میکنم . همش نگرانم به صفر برسه و کادو بدن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ خرداد ۱۴۰۲چهل سال در این مملکت زندگی کردیم، هیچ وقت ندیدیم کاهش قیمت موندگار باشه
محمد
۲۰ خرداد ۱۴۰۲درسته بازار همیشه کاهشی نبوده نیست و نخواهد بود اما اگر اوضاع مملکت درست بشه قیمت ها به ثبات میرسه
ممد ژانگولر
۲۰ خرداد ۱۴۰۲اون که بله . ولی شما دعا کن قیمتهای فضایی بیاد پایین مردم یک نفسی بکشن همه صحاب ماشین بشن . البته من جملم شوخی بود یعنی کدوم ارزونی .
داداش اشتری یک سوال شخصی دوست داشتی جواب بده دوستم نداشتی هیچ اشکالی نیست .
تیپت ماشالله شبیهه اونور آبیاست اصالتا کجایی هستی داداش
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ خرداد ۱۴۰۲سلامت باشید
عکس از ۵ سال پیش در استودیو بانورپردازی حرفهای هست، الان ۳۸ سالمه و تقریبا کچل شدم
من متولد و بزرگشده اصفهان هستم و الان مشهد زندگی می کنم
اصالت خانواده پدر، یزدی هست و خانواده مادر از اطراف تهران
رسما چهار شهر اصفهان و تهران و مشهد و یزد، برای من خانه محسوب می شن، ولی از نظر خودم، ترکیب یزد و اصفهان هستم
ممد ژانگولر
۲۰ خرداد ۱۴۰۲داداش اشتری شاید باورت نشه چهره شناسیم خوبه . تقریبا قبل از اینکه بگی خودم تا حدودی درست حدس زده بودم . به هر حال خدا حفظت کنه چهره فتو ژنیکی داری . اگه بارونی چرم مشکی بپوشی خیلی شبیه نظامیهای آلمانی جنگ جهانی دوم هستی . 🧿
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ خرداد ۱۴۰۲لطف دارین شما
هرچی دیده میشه، کار عکاس هست و خود واقعی من، شکل دیگری است
حسام
۲۰ خرداد ۱۴۰۲اینم فکر کنم بی تاثیر از خبر نزدیکی به توافق هسته ای با آمریکا نبود که شکر خدا دو طرف قضیه اومدن تکذیب کردن🤦
OldBoy
۲۰ خرداد ۱۴۰۲حقیقتا دیگه از این بحث های تکراری خسته شدم.
راهکار ها کاملا مشخصه ولی هیچ وقت عملی نمیشه چون به نفع اقلیت حاکم نیست.
با چشم های بسته میخوان جلوی روشنایی رو بگیرن.
فرزاد
۲۱ خرداد ۱۴۰۲قیمت دلار هرچی باشه تو کشور مشخصه و قیمت دلاریِ خودروهای مثلاً داخلی هم تقریباً مشخص و سرمایهگذاری غولهای مثلاً خودروساز و شرکتهای مثلاً خصوصی ولی کاملاً وابسته که بصورت شعبههای واردکننده و ،،، این دوتا غول فعالیت دارند در تعیین نرخ ارز و تعرفهای واردات هم تقریباً مشخص، پس فقط میشه پرسید که، چرا اوضاع صنعت و بازار خودروی کشور درست نمیشه؟