شرکت پارس خودرو تولید نسخه نهایی P90 را آغاز کرد. فیس لیفت ایرانی تندر با تغییر در مشخصات ظاهری و فنی قرار است بدون حضور رنو و با برند اختصاصی پارس خودرو به زودی به بازار عرضه شود.
به گزارش پدال، P90 پارس خودرو قرار بود با نام کادیلا عرضه شود اما در تغییرات صورت گرفته، این خودرو با نام پلتفرم خود عرضه میشود؛ P حرف ابتدایی پارس خودرو و عدد ۹۰ به کد فنی پلتفرم L90 اشاره دارد. از این پس امتیاز فنی این سازه متعلق به شرکت پارس خودرو است و این خودرو بدون ارتباط با رنو تولید میشود. بنابر اخبار رسیده از سایپا، در برنامه توسعه این پلت فرم قرار است P90 با ظاهر فعلی عمر کوتاهی داشته باشد و بلافاصله پروژه طراحی یک خودروی جدید با ظاهری کاملا متفاوت نسبت به مدل اصلی فرانسوی-رومانیایی کلید بخورد.
طبق برنامه سایپا، پلتفرم P90 در دو مدل سدان و هاچ بک در میان مدت جانشین پلتفرم X200 و خودروهای سهند و اطلس خواهد شد.
تلاش پارس خودرو برای کیفیت بالای P90
مدیران سایپا و پارس خودرو معتقدند کیفیت P90 نه تنها نسبت به تندر ۹۰ کاهش نداشته بلکه در بعضی موارد با ارتقا نیز همراه بوده؛ چرا که این خودرو الزامات استانداردی بیشتری را نسبت به نسل قدیم خود رعایت میکند. قطعات P90 را یک شبکه زنجیره تأمین مستقل که قبلا نیز قطعات تندر را تولید میکردند، تأمین میکنند؛ به گفته مهندسان مگاموتور پیشرانه ME16 یا همان TU5 ارتقا یافته در خط تولید استاندارد رنو مونتاژ میشود و کیفیت بالاتری نسبت به TU5 ایران خودرو دارد.
چنانچه پارس خودرو بتواند کیفیت موتور و گیربکس P90 را مشابه تندر ۹۰ بالا نگه دارد، (با توجه به بالاتر بودن فناوری قوای محرکه جدید نسبت به موتور K4M و گیربکس JHQ) اتفاق بزرگی را رقم زده است. البته که این شاخص کیفیت بهای سنگینی داشته و طبق شنیدهها قیمت تمام شده P90 پارس خودرو گرانتر از محصول لوکستر سایپا، شاهین است؛ این اتفاق به دلیل تحریم صنعت خودرو و افزایش هزینههای تأمین به دلیل ناترازیهای مالی است.
مشخصات P90 پارس خودرو/ یک گام جلوتر نسبت به تندر ۹۰
P90 پارس خودرو مجهز به پیشرانه جدید ME16 سایپا است که ۱۶۰۰ سیسی حجم، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور دارد. این موتور که از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ بهره میبرد، با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد. این قدرت از طریق جعبهدنده ۵ سرعته دستی (۵F18 بهینه) به چرخهای جلو منتقل میشود. موتور ME16 پیشرانه ۱۶ سوپاپ سایپا بر اساس موتور TU5 است که با استفاده از نقشههای فنی سیتروئن طراحی شده؛ گیربکس دستی P90 نیز نمونه بهینه شده گیربکس دستی شاهین و برلیانس H330 است که فواصل تعویض دنده در آن کم شده و صدای کمتری دارد.
امکانات و تجهیزات پارسخودرو P90 یا کادیلا
با توجه به کاتالوگ منتشرشده، P90 طبق استانداردهای خودروهای داخلی از امکانات نسبتاً مناسبی بهره میبرد که عبارتاند از:
- فرمان برقی D شکل
- کنترلهای سیستم صوتی روی فرمان
- سیستم پایش باد تایرها
- رینگ آلومینیومی
- سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
- دو ایربگ
- تریم داخلی دورنگ
- شیشه دودی عقب
- تنظیم برقی آینههای جانبی
- پنجرههای برقی جلو و عقب
- سنسور دنده عقب
- دوربین دنده عقب
- چراغهای خودکار
- دیلایت
- نمایشگر ۷ اینچی
- آنتن کوسهای
- سنسور باران
- دزدگیر
- کنترل پایداری
- ترمز کمکی
طراحی کابین P90 الگوی مشابهی با تندر پلاس و ساندرو دارد؛ البته تغییراتی در برخی از جزئیات قابل مشاهده است. P90 پارس خودرو در تیپ دستی نسبت به تندر ۹۰ به امکاناتی جدیدی نظیر فرمان Dکات، کنترل صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، سنسور و دوربین دید عقب، سنسور نور و باران و مالتی مدیای ۷ اینچی مجهز است؛ سایر موارد مشابه تندر ۹۰ است.
انتظار میرود P90 در بازار به رقیبی برای تارا، دنا پلاس و شاهین خود سایپا تبدیل شود. البته که نباید مثل قبل انتظار قیمت معقولی برای این خودرو داشت.
علی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خوشکله البته سابقه درخشان پارس خودرو به این محصول اعتبار میده
ALI A
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳قطار پیشرفت مملکت رو ببینید به چه سرعتی داره پیش میره….!!! محصول مشترک هنر و صنعت و معدن….
Parham
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳محصول مشترک خر و ایرنخودرو عه بیشتر.
به خیابونای کشور اندازه درز در و رکابش اضافه میکردن مشکل ترافیک حل میشد.
طراحی جلو مال یه ماشین حداقل 6 سیلندره طراحی عقب مال برقی 500 دلاری.
فرشید
۱۴ تیر ۱۴۰۳انصافن از هر زاویه ای چقدر زشته. جلوش شلوغ، گیج، بهم ریخته، بدترکیب و نامتناسبه. از بغل قدیمیه، از عقب بی ربطه ولی فاجعه کنسول و داشبوردشه که فسیله. والا رانا پلاس با همین موتور و احتمالاً با قیمت کمتر به خاطر طراحی تمیز، منطقی، ساده، شیک و متناسب خیلی جذاب تره
B
۱۰ شهریور ۱۴۰۳کابینشم در حد یه ماشین اقتصادی ۱۵،۲۰ سال پیش هیچ جاش بهم نمیخوره
امیر
۱۱ شهریور ۱۴۰۳خیلی خوب بود خیلی خندیدم
علی
۱۰ شهریور ۱۴۰۳بچه شما یارانه گرفتید درباره ماشین نظر میدید😏
اوسا
۱۰ شهریور ۱۴۰۳خجالت بکشن که تو سال ۲۰۲۴ ماشین دنده ای تولید کردن
محسن
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ظاهرا طبق معمول اگر نگیم سرقت کپی همون اتاق ال نود با تغییر چراغ ها و کاپوت همان جلوداشبورد اما فرق اصلی جاگذاری موتور گیربکس بی کیفیت چین با موتور فرانسوی کاری که سالهاست که به اصطلاح خودرو سازها که من میگم خودرو دزدها انجام میدن
Avan
۱۰ شهریور ۱۴۰۳من اگر جای سازندگان پارس خودرو بودم با توجه به ارتفاع نسبتاً بلند و ذاتی ال نود ، به جای سدان ، مدل نیم شاسی یا suv را روی همین پلتفرم اجرا می کردم.
بهمن
۱۰ شهریور ۱۴۰۳اصلا ما اصطلاحی به نام نیم شاسی نداااااااریم
mmd@
۱۰ شهریور ۱۴۰۳بهترین ماشین ایرانه🤣🤣🤣 ریمیک R حریفش نمیشه🤣
هراکلیوس
۱۰ شهریور ۱۴۰۳بی این میگی خوشگل پس به کادیلاک چه میگی
هراکلیوس
۱۰ شهریور ۱۴۰۳کابین ماشین دقیقا مال زمانی که ماکرون 18سالش بود واولین ماشینی که باهاش رانندگی میکرد
شهروند ایرانی
۱۰ شهریور ۱۴۰۳بله ولی چه خوشگلی همین میدادن چینی ها سه روز کپی میکردن بهتر از اصل تازه نوشته کیفیت به دلیل تحریم ها گرونتر تمام من عذر خواهی میکنم از مسولین که بابت تصمیمات غلط اونها کشور تحریم شد البته قرار بود برق اتمی داشته باشیم در عوض این همه تحریم قیمت ماشین یجوری در اومد که باهاش داچیا داستر ۲۰۲۴ میخری
amirkhanzadeh
۱۰ شهریور ۱۴۰۳می تونی توضیح بدی در مورد کدوم سابقه صحبت می کنی ؟
Ahmad
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحی های بی اصالت
احسان سعیدی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اصلا ممکن نیست که در شرایط فعلی ایران بتواند خودروی با کیفیت در حد کمپانی رنو تولید کند قطعات ال نود اصلی ساخت معتبرترین کمپانی های قطعه ساز جهان هستند که الان هیچ کدام با ایران همکاری نمی کنند
به عنوان مثال رینگ پیستون و قطعات موتور ساخت ماهله آلمان
انژکتور و سسیتم احتراق و ای سی یو ساخت کانتیننتال آلمان
گیربکس ساخت زد اف آلمان
بسیاری دیگر از قطعات ساخت والئو فرانسه و رنو فرانسه
چطور با قطعات قلابی چینی می خواهند به این کیفیت دست پیدا کنند؟
Mm
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳چه خوب
اکسل
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اره خیلی خوبه بدو برو ثبت نام کن
جا نمونی
محمد
۱۰ شهریور ۱۴۰۳شک نکن ثبت نام می کنیم.
محسن
۱۶ خرداد ۱۴۰۳یکبار برای همیشه مرد باشید اعتراف کنید که اینکاره نیستید و مردم بیچاره رو خلاص کنید تغییر چراغ و کاپوت و صندوق با بی کیفیت ترین قطعات وارداتی چینی اسمش میشه خودرو سازی بخدا اگر این کارخونه ها تعطیل بشه مردم از جیب حقوق همه رو پرداخن بکنن باز هم برد با مردمه چرا ملت رو گیر آوردید بخاطر لفت و لیس یک گروه حداقل ملت بیچاره چقدر ضرر و تاوان بدن خدایی شما مسلمون هستید به خدا و قیامت اعتقاد دارید
محسن
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خدا رو شکر. شوژه خنده جدید فراهم شد.
KAIZEN
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳الان یه سریا دل تو دلشون نیست خدا خدا میکنن زودتر تو سامانه لیست بشه بدو بدو برن ثبت نام کنن تا با 100% سود تو بازار آزاد بدن به هموطنشون
Mercedes
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳بهتر. نیست اول یقه کسی که هونگچی ۲ میلیاردی رو ۱۰ میلیارد داره میفروشه در حالی که پول گمرکش ۲ میلیارده رو بگیرید (یعنی ۶ میلیارد سود دلال و فروشنده)
KAIZEN
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اونم یه روزی از کم شروع کرده
از ثبت نام پراید و تیبا الان به هونگچی رسیده
B
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳چجوری انقدر زشت طراحیش کردن ؟ طراحانش هیچ بو دانشی از اصول طراحی نداشتن
Anti Tesla
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آفرین👏👏👏
امیدوارم همچنان توسعه سبد فروش و محصولات سایپا ادامه دار باشه.
به وضوح توسعه در سایپا رو می شه دید.
قدیم فقط یک پراید بود ولی الان خیلی گسترده تر شده.
امیدوارم این پروژه ای تولید خانواده موتور که سایپا با شرکت DAE چین داره هر چه زود آماده شه.
محمود
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خود چینیها از گیربکسهای چینی dae تو محصولاتشان استفاده نمیکنن و حتی ماشین چینیهای متوسطی که در ایران میبینیم گیربکس های اتریشی و یا ژاپنی دارن.
بعد ایران خودرو و سایپا گیر دادن به گیربکس های dae
javad-bmw
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آنتی تسلا، مواد میزنی؟
سایپا رو به رُشده؟
تو مقاله هیچی راجب سیستم های الکترونیکی ماشین و سیم کشی ماشین نوضته نشده ، من کارشناس خودرو هستم تو شرکت همراه مکانیک کار میکنم ، ۲۰۷ هایی رو که میریم واسه کارشناسی، مثلا برای سال ۹۹ یه نوع سیم کشی و ECU میزارن برای ۱۴۰۰ یه نوع دیگه برای ۴۰۲ یه مدل کاملا متفاوت با قبلی ها ، الان قراره سیستم الکترونیکی این ماشین چی باشه؟
Anti Tesla
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳منظورم توسعه سبد محصولات بود.
به قرآن یک ذره منطق داشته باشید سال ۸۸ یک پراید بود ولی الان چقدر خودرو می فروشند.
من کیفیت رو کاری ندارم، قدیم یک محصول برای فروش بود ولی الان چندین تا.
من نگفتم از لحاظ کیفی پیشرفت کردند.
Lil matin
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ایران تو سال ۸۸ ۲۰۶ داشت ولی الان تو سال ۴۰۳ یه ماشینی که تو سال ۷۰ واردش کردن دوباره میخوان بازطراحی کنن (تازه بازسازی هم نه بازطراحی) اونم با موتور ۲۰۶ و طراحی شبیه به دنا که سال ۹۱ وارد شد.
بعد تو میگی پیشرفت؟
پیشرفت به مرسدس میگن که سال ۸۸ میتونستیم بین الگانس و ماکسیما یکیو انتخاب کنیم. ولی الان با اختلاف قیمت نه چندان زیاد لوکس ترین ماشین دنیا با پرفورمنس خیلی خیلی بالاتر از قدیم و زیبایی بیشتر مرسدسه و ما ایرانی ها آرزو داریم یبار رنگشو توی واقعیت ببینیم.
محسن
۱۶ خرداد ۱۴۰۳رفیق الان هم همون پرایده با تغییر چراغ و کاپوت و داشبورد میشه ساینا کوئیک و … تازه اگر همون کیفیت پراید رو داشت باز هم خوب بود
منصور
۱۰ شهریور ۱۴۰۳این حرفها به درد عوام فریبی میخوره. توسعه باید در زمان معقول و با هزینه معقول صورت بگیره وگرنه توسعه های اینچنینی فقط ابزاری هستند برای بالا کشیدن حق الناس.
amir-mr
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳هر چقدر جلوی این ماشین خوب طراحی شده
عقب ماشین افتضاحه اونم به شکل شدیدی
Hadi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳حقیقتا جوان پسندتر شده ظاهرش
خیلی دیگه داچیا مدل 2004 ال نودو پیرمردی طراحی کرده بود
ولی این همه هزینه لازم نبود مدل2021 رو میاوردن مونتاژ میکردن هم قشنگتر بود هم ایمنی بیشتری داشت و ظاهر کلی ماشینم هارمونی و هماهنگی داشت
داچیا امسال یا 2025 نسل جدید لوگانو معرفی میکنه ما هنوز گیر کردیم رو فیس لیفت مدل 2004
واقعا چرا باید 30 40 سال هر ماشینی تولید بشه تو ایران
نمونش دنا که نویره ی 405 حساب میشه و رو خط تولیده
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳برادران بیش از حد بی عرضه هستن
برای صندوق دار کردن ۲۰۶ میلیارد ها یا میلیون ها دلار خرج کردند
برای گذاشتن چراغ ال ای دی روی ۲۰۷ چند میلیون دلار خرج کردن
برای فیس لیفت دنا به دنا پلاس هم میلیون ها دلار خرج کردند
برای فیس لیفت های اساسی تر مثل سمند یا پرشیا یا دنا معمولی و یا تارا هم صد ها میلیارد دلار خرجش شد
منصور
۱۰ شهریور ۱۴۰۳به چنین خرج کردنهایی نمیگن بی عرضگی ، میگن کلاه برداری
محمود
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خب دادشیامون کلاسیک پسندن! کلا به محصولات و پلتفرم های جدید آلرژی دارن.
علاقه دارن از پلتفرمهای منسوخ ۲۰-۳۰ سال پیش که هزینه تولید پایینی دارن استفاده کنن و با یه تغییر سپر و چراغ کار رو در بیارن و یک فیس لیفت رو بعنوان محصول جدید بفروشن
حسین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳حیف بودجه مملکت که صرف طراحی های بی خود چند طراح میشه،همون لادا روسیه از این p90 زیباتر هست.
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳قیمتشو کم بزارید اقتصادی باشه آخه این ماشین قیافش فوقش قابل قبول باشه ولی نه آپشن داره نه چیزی بزرگ ترین اپشنش هم شیشه عقب برقی و مانیتوره
حالا چیزی که اینجا نوشته کروز کنترل و دکمه های رو فرمون هم فکر کنم داشته باشه
یه اشتباه بزرگ کردن اون قفله هنوز روی بالای رودری هست باید کنار دستگیره در میزاشتنش یا برش میداشتن چون احتمال سرقت رو کاهش میده من برای ماشین خودمو و مال ماشین آقامو خودم برداشتم جاش یه تیکه کارتون که رنگش مشکی هست چسبوندم
همون بیلبیلک سیاهه منظورم
𝐀𝐥𝐢
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سایپا نشون داد که ال نود از اینی که هست میتونه زشت تر هم بشه، این خودش یه پیشرفته!!!
امیرمحمد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳وای عالی بود😂😂😂👌
Mr. gt c
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳درز زیر بین در های عقب و رکاب زیاد نیست؟
Liebherr
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳بدجور شکست میخوره.
علی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳فیس لیفت مال دوره های خیلی کوتاه بعد از طراحی و تولید مدل اصلی هست، مثلا یک یا دو سال بعد از اولین دوره تولید یک محصول، نه اینکه بعد از بیست سال یه کمی جلو و عقب ماشین رو بزک کنی! یک چنین پلتفرم و اتاق قدیمی و کاملا منسوخی دیگه به هیچ دردی بجز کاملا کنار گذاشته شدن نمیخوره، فقط یک محصول زشت و بی کیفیت و کاملا تاریخ گذشته به بقیه محصولات داخلی اضافه شد!
رهگذر
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳این حجم از خضعبلات چی بود.فیس لیفت تندر نود روی همون پلتفرم با موتور گیبرکس ایرانیزه تغییر در غربیلک فرمان ک به شدت زشت تر شده
Aref
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳درز اتصال سپر جلو به گلگیر ها گویای همه دقت ها و ظرافت های طراحی است که نشان از عقب ماندگی نرم افزار های طراحی این خودرو و اپراتورش دارد..!
مهردادکمال
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چقدر خلاقین شما!!! موتور پراید رو میذارین رو سپند موتور پژو رو روی پیکان موتور پیکان رو روی پژو و موتور روا رو روی وانت مزدا موتور تیبا رو میذارن رو برلیانس(شاهین) و…. اخرشم این😐 یه نظرتون به عقل خود سازنده ها نمیرسید این کارها؟؟؟ همه اون تجربه ها شکست خوردن! چرا عبرت نمیگیرین اینا
Aryan Abdolahpoor
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳کاتالوگ خاصی نیست این زیاد ماشین قشنگی نیست جلویش که یک چیز دیگه است که با بدنه نمی خوره عقبش هم باید از رنو اجازه میگرف که نگرفت کاری که باید میکردند این بود همان تندر ۹۰ سایانا را حفظ میکردند فقط چراغ های جلو و اتاق آن را از نوع طراحی میکردند
علیرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳دقت کردین هرماشین ایرانی در نسخه آزمایشی این مدل رینگ زیرشه
الان ۴۰۵ مپنا که برقی بود
کادیلا و چندین ماشین دیگه که الان یادم نیست
ولی انگار یه دست رینگ و لاستیک دارن زیر همه نسخه های آزمایشی میندازن
گاس فرینگ
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳مال هیوندای اکسنته
رضا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خداییش زشت تر از این نمیشد بزک کرد مثل این میمونه که کل لباس یه فرد پاره پوره و مندسه فقط کفشهاش نو شده و تازه کراوات قرمز هم زنده
Lil matin
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳یه پسر دبستانی که عشق ماشین باشه میتونه طرح قشنگ تر از این تخممرغ متحرک درست کنه تا این طراح های دولتی که میلیون ها دلارم پول خوردن
مهدی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳چپ کردنش رو هم اصلاح کردید
mmd@
۱۰ شهریور ۱۴۰۳این چه سمیه بدترین چیزی که تو عمرم دیدم
علی جردن
۱۰ شهریور ۱۴۰۳بجای تغییر نام خودروهای فرانسوی های چند دهه پیش (تندر & ۲۰۶) چندتا خودروی بروز و مدرن چینی مونتاژ کنید در حد بنز الگانس های قدیم
بهنام
۱۰ شهریور ۱۴۰۳محصول جفت گیری 206 وال 90 و النترا 2018
سهیل گل آزاد
۱۰ شهریور ۱۴۰۳تو یکی از شماره های مجله ماشین برای سال ۸۵ هست که مقاله ای درباره همین داچیا لوگان نوشته فکر کنم تیر ۸۵ نمیدونم دقیق که تندر ۹۰ در آستانه ورود به بازار ایران با سه تیپ e صفر و یک و دو که قرار بود تیپ صفرش جایگزینی برای پیکانی باشه که اونموقع دو سال از خط تولید خارج شده بود تیپ e صفر با قیمت کمتر از ۹ تومن قرار بود جانشین پیکان بشه که هیچ وقتم با این قیمت نیومد حالا بعد گذشت ۱۸ سال فکر این افتادن همون تندر ۹۰ رو بیان ایرانیزه کنن و چهار تا آپشن بهش اضافه کنن و حداقلم قیمت بازارش بکنن یه تومن اینم از وضع خودروسازی اینا
nima.jdm
۱۰ شهریور ۱۴۰۳پارس خودرو خودشو مسخره کرده
این چیه اخه
mickeyy
۱۰ شهریور ۱۴۰۳طراحیش جلو و عقبش افتضاحه به خصوص جلوش. ال نود نقطه قوتش موتورش بود که دیگه از اون موتور هم خبری نیست
حسن
۱۱ شهریور ۱۴۰۳کاتالوگم داره
اصلا از استانداردهای عادی خارج شده رفته تو استانداردهای دیگه