هزینهی تصادفات رانندگی به دو بخش تقسیم میشود. یکی بخش خسارتی است که به خودرو وارد میشود و تعمیر خودرو که هزینهبر است، دیگری افت قیمت خودرو است. زیرا تصادفات رانندگان باعث افت و کاهش شدید ارزش خودرو میشوند. هرگونه تصادف و ضربهدیدگی در خودرو موجب کاسته شدن از ارزش ماشین میگردد. این کاسته شدن از قیمت خودرو رابطهی مستقیمی با شدت تصادف و ضربه وارد شده به خودرو دارد. سوالی که اکنون پیش میآید این است که چه کسی مسئول افت قیمت خودرو در تصادفات است؟ در ادامه به بررسی جواب این سوال توسط رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ میپردازیم.
سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در مورد پرداخت افت قیمت در تصادفات اعلام کرد:
وقتی دو خودرو با یکدیگر تصادف میکنند، یک خسارت مستقیم و ظاهری داریم که همه آن را میبینند و یک خسارت غیرمستقیم و غیرظاهری داریم که دیده نمیشود. این خسارت غیرمستقیم باعث میشود که از ارزش ماشین کاسته شود و به اصطلاح قیمت خودرو افت کند. افت قیمت خودرو یک جنبه قانونی دارد و کسی که خسارتی را به دیگری وارد مینماید، مکلف به جبران آن یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم است.
قبلا بدین صورت بود که کسی که زیان دیده بود و تقاضای افت قیمت میکرد، پس از آنکه افت قیمت توسط کارشناسان تعیین میشد، راننده مقصر از جیب خود آن افت را پرداخت میکرد، ولی از اواخر سال ۱۳۹۷ با مصوبه شرکت بیمه و دستورالعمل بیمه مرکزی، به این صورت شد که زیان دیده اگر تقاضای افت قیمت داشته باشد، به کارشناس خبره مراجعه میکند تا این افت قیمت را تعیین کند و شرکت بیمه مکلف است خسارت را از بیمه شخص ثالث مقصر حادثه تا سقف تعهدات آن پرداخت نماید.
وی با یک مثال توضیح داد:
سواری پرایدی با وانتی تصادف میکند و فرض بر اینکه وانت مقصر حادثه است و سواری پراید یک سری خسارت مستقیم و غیرمستقیم دیده است و خسارت سواری پراید ۱۰ میلیون و افت قیمت آن پس از تعیین ۵ میلیون که جمعا ۱۵ میلیون میگردد و این ۱۵ میلیون اگر بیمه شخص ثالث وانت تا سقف ۱۵ میلیون پوشش بدهد که شرکت بیمه کامل آنرا به زیاندیده پرداخت مینماید و اگر افت قیمت و خسارت بالاتر از تعهدات وانت پیکان باشد تا سقف تعهدات بیمه پرداخت میکند و مازاد آنرا راننده وانت از جیب خود به زیان دیده پرداخت میکند.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پایان گفت:
اگر مجدد این وانت تصادف دیگری انجام دهد بیمه باز هم خسارات را جبران میکند، اما این بار این راننده، راننده پر تصادف است و تخفیف بیمه دیگر به وی تعلق نخواهد گرفت.
AMANTE
۲۵ تیر ۱۴۰۱همین بیمه برای گرفتن پول مشتری مثل یوزپلنگ آماده شکاره ولی وقتی بحث دادن پول باشه مثل تنبل میشه و کلی لفت میده و کاغذ بازی داره و گاهی تا سقف تایین شده هم پول رو نمیده.
حداقل مشاهدات و تجربه ی خودم اینطوری بوده.
احمد
۲۵ تیر ۱۴۰۱بستگی به بیمه داره . بنده به غیر از بیمه ایران از جای دیگه بیمه نمی گرفتم و اطمینان نداشتم . ولی از چند سال پیش مجبور شدم از بیمه کوثر که طرف قرار داد با اداره بازنشستگی پدرم بود بیمه بگیرم به خاطر تخفیف و قسطی بودنش .
یکبار تصادف کردم با دل چرکین و تجربه تلخ بقیه از خسارت بیمه رفتم برای خسارت چون بهم زده بودن و فرار کرده بودن. در کمتر از نصف روز اداری ماشین بازدید شد و مبلغ خسارت با هزینه های جانبی واریز شد هم برخورد خوب بود هم رفتارشون حرفه ای و اصولی بود. هزارتا مدرک الکی و چرت و پرت هم نخواستن ازم
پیشنهادم به شما اینکه هر از چند گاهی بیمه های مختلف و جدید رو هم امتحان کنید معمولا قدیمی ها که بزرگ می شن و جای پاشون محکم میشه شروع می کنن به قوانین عجیب غریب گذاشتن ولی شرکت های جدید یا تقریبا جدید شرایط بهتر و راحت تری برای رقابت با سایرین دارند
نیکور
۲۵ تیر ۱۴۰۱من چند سال بیمه کارآفرین داشتم تا آخرش دبه کردند گفتند سهمیه محدودی داریم و امسال دیگه تمدید نمیکنیم. همون موقع هم که میرفتم واسه تمدید وانت نیسان و ماشینهای پرخطر را قبول نمیکردند. بیمه های کوچک هم مشکلات خودشونو دارند.
NAVID۰۰۹۸
۲۵ تیر ۱۴۰۱احمد آقا
با شما موافقم چون تجربهاَش برام پیش اومده !
در مورد اُفت قیمت بهتره بدانید یه بازهی حدوداً ششماهه زمان میبره اما موفق به گرفتن افت قیمت به همراه روزهای بیکاری و ضررزیان هم میشوید !
نیکور
۲۵ تیر ۱۴۰۱بیمه ها در ایران خسارت جبران نمیکنند فقط یک کمک هزینه معیشتی به راننده پرداخت میکنند. کارشناسی هایی که انجام میدن طوریه که بنگاهی که ماشین جمع میکنه برای انداختن به مشتری جلوی اینها با انصاف تره. تهش یه فرانشیز هم میبندن روش تا دفعه دیگه اون دور و برا پیدات نشه.
شاهین
۲۵ تیر ۱۴۰۱سلام یک سوال
این افت تا چه مدلی رو شامل میشه؟
Nima
۲۵ تیر ۱۴۰۱خیلى سوال مهمیه!
مازیار
۲۵ تیر ۱۴۰۱قاعدتا نباید محدود به مدل باشه
مثلا یه کلاسیک بکر پنجاه ساله ممکنه تو تصادف بیشتر از صد میلیون افت قیمت پیدا کنه و عادلانست که شامل دریافت افت قیمت باشه
behnam1012
۲۵ تیر ۱۴۰۱درود
افت قیمت تا 4 سال بعد ساخت تعلق میگیره
چند ماه پیش دوستم تصادف کرد در حدی که اتاق باید تعویض بشه اما چون بالای 4 سال از زمان تولید ماشینش گذشته بود (مدل 96) افت قیمت بهش تعلق نگرفت و بیمه فقط هزینه ی تعمیر رو داد (16 میلیون سقف بیمه مقصر) مابقی هزینه ی که کارشناس تخمین زده بود رو مقصر از جیب داد (با شکایت در شورای حل اختلاف)
M
۲۵ تیر ۱۴۰۱خارجی همیشه شامل میشه و منطقی هست چون قیمت و قطعات یک لندکروز یا یک ix 55 به نسبت سال ساخت بالاست
داخلی تا پنچ ساله اگه اشتباه نکنم
باید رفت شکایت کرد بعد دادگاه ارجاع میده به راهنمایی رانددگی و بر اساس سال ساخت قیمت ماشین و شدت تصادف افت خسارت تعیین میشه و خوبی این افت قیمت اینه که حکم دادگاه لازم اجراست و مقصر باید تمام هزینه ها را چه نقدی یا قسطی بده و مثل ماده 8 نیست که اونی که یک ماشین معمولی خارجی سوار میشه ( تو ایران بهش میگن لوکس) هم چماق بخوره و هم هویچ
Nima
۲۵ تیر ۱۴۰۱یعنى ماشیناى خارجى هم که قیمت بالا دارن طرف مقصر باید بده؟ یا مثل تصادف میگن برو از بیمه بدنه خودت بگیر!
پدرام
۲۵ تیر ۱۴۰۱یه بخشی رو بیمه راننده مقصر میده
ولی بیشترش رو باید از بیمه بدنه خودش بگیره
NAVID۰۰۹۸
۲۶ تیر ۱۴۰۱تا جایی که میدونم ، بیمه افت قیمت نمیده و باید از طریق طرح شکایت در شورای حل اختلاف طلب خسارت و بیکاری کنید که از طریق کوروکی گرفته میشود !
behnam1012
۲۵ تیر ۱۴۰۱خودروی خارجی در صورت تصادف خسارت در حد خودروی متعارف بهش تعلق میگیره
خودروی متعارف هم میشه دنا پلاس
در مورد افت قیمت هم همین طوره و در حد خودروی متعارف افت قیمت میخوره
هر جا هم اعتراض داشته باشی میگن باید بیمه بدنه می کردی با آیتم افت قیمت
(افت قیمت نیز جزو پوشش های تکمیلی بیمه بدنه هست)