ایستگاه خبر

تایید مجمع تشخیص مصلحت برای واردات خودرو دست دوم

مصوبات هماهنگ بین مجلس شورای اسلامی و دولت برای واردات خودروی کارکرده؛ موافقت ضمنی مجمع تشخیص مصلحت نظام را کسب کرده است.

چندماه پیش، واردات خودروی دست دوم در “قانون ساماندهی صنعت خودرو” توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، مغایر با سیاست‌های کلی نظام توصیف شده بود. حال اما تغییراتی در قانون فوق دیده می‌شود که می‌تواند نظر مثبت مجمع را جلب کند.

هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوق‌العاده امروز خود، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» از نظر مغایرت با سیاست‌های کلی نظام را بررسی کرد. پیش‌تر کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع به این الحاقیه که مربوط به واردات خودروهای کارکرده است، چند مغایرت و ابهام از جمله مغایرت با جز ۷ و ۳ ماده ۹ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری، بند (۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۷ سیاست‌های کلی تولید ملی و بند ۲ سیاست‌های کلی برنامه هفتم را تشخیص داده و گزارش کرده بود.

پس از ارائه گزارش فوق، اعضای هیئت عالی نظارت، وارد بحث و تبادل نظر شدند. در جلسه امروز که به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی تشکیل شد، ذوالقدر دبیر مجمع، علی آقامحمدی، سعید جلیلی، محمدجواد ایروانی، حسین مظفر، سیدمرتضی نبوی، سیدمصطفی میرسلیم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری و محمدرضا باهنر از اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، حضور داشتند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره برخی استدلال‌های اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو گفت:

با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمارهای موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتی با واردات تأمین نمی‌شود. واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمی‌شود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تأمین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاست‌های کلی نیست.

قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تأمین شود. همان‌گونه که در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در مورد خودرو هم می‌توان اختیار را به دولت داد. مجمع در خصوص واردات خودرو نظر مساعد داد، در این مورد هم می‌تواند، موافقت کند.

در این جلسه برخی از اعضای هیئت عالی نظارت بر مغایرت این مصوبه با برخی از سیاست‌های کلی تاکید نموده و به تبعات ارزی و مشکلات فنی و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی کارکرده اشاره کردند.

در ادامه جلسه و پس از بیان نظرات برخی از اعضای هیئت عالی نظارت، دکتر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر مجاز بودن دولت برای واردات خودرو افزود:

نیاز به لایحه‌ای برای واردات خودروی کارکرده نبود. غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری» سایر ایرادات کمیسیون نظارت دبیرخانه وارد نیست. اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و از آن‌سو ۲۵ درصد تولیدات داخلی به جایگزینی خودروهای فرسوده و ۵۰ درصد آن به طرح جوان‌سازی جمعیت تعلق می‌گیرد. بنابراین تولید داخلی با ظرفیت حداکثر ۱.۲۰۰ میلیون واحدی به هیچ‌وجه تکافوی نیاز را نمی‌کند، مضاف بر اینکه در این مصوبه، ضوابط منطقی و دقیقی برای تأمین ارز، ملاحظات فنی، زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروی کارکرده، ذکر شده است.

در نهایت پس از بحث و تبادل نظر اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، واردات خودروهای کارکرده را مغایر سیاست‌های کلی ندانستند.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1905 ديدگاه)

    اگر بفکر مردم هستید که ماشین باکیفیت و به قیمت خوب دست مصرف کننده برسه واردات خودروهای صفرو بدون سقف قیمتی و محدودیت حجم موتور آزاد کنید مگه ایران رو کردین سمساری فروشی

    موافقم 52
    مخالفم 42
    1. MR.JD

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (328 ديدگاه)

      اصلا عاشق این روشنفکری های اینستاگرامی شماها هستم .
      کاش این گاردی را که نسبت به واردات ماشین های کارکرده اروپایی و خارجی داشتید
      یکمی هم نسبت خودروسازان داخلی و چینی داشتید .

      هر ساله میلیون ها ماشین بی نام و نشان چینی و از آن بدتر حلبی های داخلی به قیمت بنز و بی ام و های چند سال پیش به جماعت قالب میشود. آنوقت چرا روشنفکری شما ها گل نمیکند ؟ آنوقت چرا اعتراض نمیکنید ؟
      مردم 25/30 سال هست مشتقات همان پژو 405 و 206 و پراید را با بدترین کیفیت و گرانترین قیمت میخرند آن وقت ایران سمساری نمیشود ؟! وقتی اسباب بازی های چینی را به 3/4 برابر قیمت خود میخرند ایران سمساری نمیشود ؟
      ولی با واردات مثلا بنز s500 . 2020 ایران سمساری میشود ؟
      بقول آن ضرب المثل ترکی شما خودتان را به خواب زدید که هیچ جوره نمیتوان بیدار کرد …

      موافقم 82
      مخالفم 11
      1. behnam1012

        ۱۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (992 ديدگاه)

        من فقط مشکلم با تعرفه واردات به شدت بالاست

        اکثر خودرو ها حجم موتورشون بالای 1501cc هست که تعرفه 90 درصدی داره البته زیر 1501cc هم آنچنان تعرفه پایینی نداره (70 درصد) ، بالای 2000cc هم که هیچ !
        جدا از اینا هزینه های جانبی و مالیات ها و عوارض هم بخوایم حساب کنیم قیمت تمام شده خیلی بالا تر می‌ره ، سود بازرگانی هم به کنار !
        واردات هم دست مردم عادی و شخصی نیست که اینم خودش باعث میشه قیمت های خودروهای وارداتی کنترل شده باشه و ضرری به حاشیه سود مونتاژ کاران چینی وارد نشه !

        موافقم 19
        1. Shrek

          ۱۲ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (722 ديدگاه)

          هیبرید ها تعرفشون خیلی پایینه میتونن اونارو بیارن واسه محیط زیست هم بهتره( الکتریکی ها هم ۱۱ درصد تعرفه دارن ولی چون زیرساختی نیست فایده ندارد وارد کردنش)

      2. نانا تاتو

        ۱۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (12 ديدگاه)

        عاشق اوناییم که فکر میکنن قراره بنز و بی ام وه اونم مدل ۲۰۲۰ واردشه، نه داش حداکثر النترا ۲۰۱۹ اونم معلوم نیست چند تا کارکرد واقعیشه

        موافقم 15
        مخالفم 1
    2. MR.JD

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (328 ديدگاه)

      از تهران و کلانشهر ها بیرون بیایید سری به شهرستان ها ویا شهر های کوچک تر بزنید .
      یا حتی اصلا در خود کلانشهر ها گذرتان را از مناطق بالا شهر به مناطق متوسط و متوسط به پایین بیاندازید از هر 10 تا ماشین 9 تایش یا امثال پراید و روآ هست (نهایت پژو و سمند) یا اگر به شهرستان ها بروید بجایش پیکان و آردی و نیسان وانت !
      به طوری که اگر گردشگری خارجی به ایران بیاید عملا فرقی با کوبا نخواهد دید .(ولی با این تفاوت که دیدن نیسان وانت و پیکان و آردی به اندازه دیدن تاندربرد و ایمپالا جذاب نیست و جنبه توریستی ندارد و بیشتر شبیه مناطق جنگ زده سوریه و عراق و فلسطین هست )

      حال سوال دارم از شمای روشنفکر . با وجود این حجم از ماشین هایی که اوراقی حساب میشوند ایران سمساری نمیشود ولی با واردات لندکروز مدل 2020 . بنز و بی ام و 2020 اصلا تویوتا کمری و کرولا 2020 ایران تبدیل به سمساری میشود ؟

      موافقم 67
      مخالفم 6
    3. Amirmohammad

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (561 ديدگاه)

      خودروهایی که حداکثر ۵ سال کارکردن اتفاقا گزینه خوبی هستن،خودروی خارحی با این سن سرحال هستن.گرچه ظاهرا حداکثر عمرشون ۵ ساله و کمتر هم قراره وارد بشه

      موافقم 33
      مخالفم 5
    4. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2715 ديدگاه)

      شانزده ماه گذشت و یک ماشین صفر وارداتی هم از گمرک ترخیص نشد
      واردات دست دوم با تعرفه چند برابر، ان شاالله ۵ سال دیگه

      موافقم 82
      مخالفم 6
      1. حسین

        ۱۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (225 ديدگاه)

        اقای مهندس اشتری خودروی لوکس صفر وارد میشه ولی برای بازیکنان فوتبال که ۶ گل خوردن و برای ما مردم عادی نیست،واقعا متأسفم.

        موافقم 41
        مخالفم 2
      2. behnam1012

        ۱۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (992 ديدگاه)

        دقیقا خبر درمانی می کنند

        خودروی صفر پروسه وارداتش خیلی راحت تره و این‌قدر طول کشید ، واردات خودروی های دست دوم بماند دیگه …

        اینجا تا چیزی عملی نشد نباید باور کرد !

        موافقم 15
        مخالفم 1
    5. حسن

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1948 ديدگاه)

      اقایان کاردان کارپرداز بی خیال بسشه کشتینش
      منظور علی جردن هم دقیقا مترادف نظر شماست .
      منظورش موافقت با چینی و ایرانی نیست و مخالفت با دست دوم خارجی.
      میگه اگه مردم و رفاه ملت برای مسئولان مهمه اجازه بدن مثل سایر کشورها خودرو با تعرفه ی معقول وارد بشه تا بازار و خریدار خودش طبق سلیقه خودرو را انتخاب کنه کلیت موضوع را گفتن

      موافقم 16
      مخالفم 6
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (2715 ديدگاه)

        اتفاقا من شخصا با هر نوع محدودیت اقتصادی برای مردم مخالفم و کاملا موافق واردات دست دوم با تعرفه منطقی هستم
        در ۹۹ درصد کشورهای جهان، مردم آزادن ماشینی که دوست دارن، نو یا دست دم وارد کنن

        موافقم 42
        مخالفم 3
        1. زیزیگولو

          ۱۱ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (6033 ديدگاه)

          آدم یه نگاه به نرخ تعرفه واردات خودروهای دست دوم بندازه برق سه فاز از سرش میپره

          موافقم 16
          مخالفم 1
    6. Amard

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (818 ديدگاه)

      تنها استعداد حاکمیت ما در طول ۴۴ سال ایجاد بحران و پیچیده کردن مسایل ساده مثل خرید خودرو و ارجحیت منافع گروه خاص به منافع ملی نمونه روابط با غرب که اصلا با هیچ منطقی قابل توجیح نیست جز منافع عده ای خاص در صورتی که اطراف ما حتی عراق و افغانستان جنگ زده دسترسی به ماشین های بروز دارن الان واردات حتی اگر عملی بش با این تعرفه سنگین و با توجه با اینکه همه چیز دست دولت و بانک مرکزی باید منشا ارز تایید کنه و استاندارد های سلیقه ای با امضا طلایی فقط میشه واردات کرد مثل فوتبالیست ۶ تایی

      موافقم 12
    7. Shrek

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      همه مثل شما پول ندارن بدون سقف قیمتی بخرن
      بجا اینکه یه …زا.ده(ج.ناب زا.ده) مثل شما بره ماشین ۳۰۰ هزار دلاری میباخ و بنتلی بخره ۶ تا آدم متوسط جامعه میتونن w و تویوتا 50 هزار دلاری بخرن که کاملا هم ازش لذت ببرن و صفر هم باشه و تمام نیازهاشون رو جواب بده
      منتهی شما ج.ن.ا.ب زا.ده ها ترجیه میدین اون 6 نفر پراید سوار بشن تا خودتون آخرین مدل میباخ رو سوار بشین
      اونم تو این شرایط کمبود ارز با گذاشتن سقف قیمتی مثلا میشه بجای یک خودروی 200 هزار دلاری 4 خودروی 50 هزار دلاری وارد کرد و اینطوری هم تعرفه گمرک هاشون کمتر میشه ، هم اینکه بجای 100 هزار دستگاه در سال 400 هزار تا دستگاه در سال میشه وارد کرد و کل نیاز و کمبود ظرفیت تولید داخل هم پر میشه تقریبا و همه ماشین خوب خارجی و یا حداقل داخلی سوار میشن نه اینکه یه عده میباخ و بنتلی بنتایگا سوار شن ، یه عده تو حسرت پراید بمونن

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. زیزیگولو

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    موافقت کردن ولی با تعرفه های گمرکی عجیبو غریب

    موافقم 20
  3. حسین

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2984 ديدگاه)

    میرسلیم اجازه داد!!

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. حسن

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1948 ديدگاه)

      میر سلیم گوینده دستورات است طبق دستور زبونش میچرخه اینجا کلا اجازه نفس کشیدن نداره

      موافقم 17
      مخالفم 3
  4. ممد ژانگولر

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3998 ديدگاه)

    کار اشتباهیه . اگر فرض بگیریم خبر واقعی باشه و انجام بشه که بعید بدونم فاجعه بزرگی رخ میده و پایه که خرید خودرو باشه تا برسه دست مشتری فساد بزرگی میشه الخصوص در خود گمرک خوشبحالشون میشه .

    موافقم 6
    مخالفم 27
    1. مهدی

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1705 ديدگاه)

      حرف شما مثل این میمونه که از خونه بیرون نزنیم چون ممکنه تو خیابون ماشین بزنه لهمون کنه ! این موضوعات همش به اراده سیاسی مدیران رده اول و دوم برمیگرده که آیا گپ قانونی برای بخور بخور اطرافیان بزارن یا نه

      1. ممد ژانگولر

        ۱۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (3998 ديدگاه)

        داش مهدی من بعید بدونم بشه فعلا حرف درمانیه . ولی اگه بشه خیلی بد میشه و خوشبحاله یک عده محدود و از جمله گمرک چیا میشه و فساد و رانت تا خرخره همرو درگیر میکنه . من میگم اگه راست میگن که بایدم اینجوری باشه اول ماشینای صفر از مبدا بیارن در کنارش اینم مکمل کنن مثل همه جای دنیا . این طرح به نفع اونور آبیهاست تا اینوریا .

  5. Amirmohammad

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (561 ديدگاه)

    مجبوریم امیدوار باشیم! انشالله که وارد بشه،واقعا قیمتا فاجعه شده.اینم وارد بشه آدم نمیدونه گوشت و مرغ و لبنیات قراره چجور قیمتشون متعادل بشه! ١ کیلو گوشت ۴۵٠ هزار!

    در هر صورت تا وارد نشه اونم به تعداد بالا نمیشه تایید کرد

    موافقم 7
    مخالفم 5
  6. فريد

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (518 ديدگاه)

    مثل این میمونه که ادامس دهنی یکی دیگرو بکنی تو دهنت. و اینو مجمع تشخیص مصلحت صلاح دیده. بشینید تا مملکت درست بشه 👋🏻

    موافقم 4
    مخالفم 52
    1. حامد

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (121 ديدگاه)

      شما و اطرافیانت تا حالا ماشین کارکرده نخریدین؟ همش صفر خریدین که یموقع آدامس بقیه رو نخورین؟

      موافقم 32
      مخالفم 5
    2. فرهاد

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      ماشین های خارجی ( از برند های معتبر مثل : هیوندا ، کیا ، تویوتا ، لکسوس ، جنسیس و .. و غیره ) مثل لگن های داخلی یا اسباب بازی های چینی یکبار مصرف نیستن که شما به آدامس تشبیهشون میکنید !! یه تویوتا راحت ۱۵ سال برای صاحبش بدون کوچک ترین خرج یا اذیتی کار میکنه ( بار ها از نزدیک دیدم که اینو میگم ) ، در ضمن اگه شما ناراحتی نخر 😂😂🤣

      موافقم 18
      مخالفم 4
      1. کرگدن باواریا

        ۱۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (149 ديدگاه)

        ولی واردات باز بشه کسی محل 🐶 به کیا هیوندای نمیزاره…
        متاسفانه یا خوشبختانه ملت عاقل شدن دیگه دلشون نمیخواد بین بد و بدتر تصمیم بگیرن ؛ یا عالی یا هیچ

        موافقم 4
        مخالفم 4
    3. R

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      شما زبالات چینی رو بخر
      چی کار به ما داری؟

      موافقم 4
      مخالفم 6
    4. کرگدن باواریا

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      👏👏👏👏👏👏😗😗😗😗😗👏👏👏👏👏👏

  7. فرزاد

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (316 ديدگاه)

    خداوند همیشه با مسؤلین دلسوزِ مرتبط با اقتصاد و صنعت خودروسازی کشور است چون حق افزایش نرخ ارز و تعیین تعرفه‌ی واردات در یـَـدِ توانمند خودشان است و جالبتر از اون اینه که خودروهای 1500cc تولید و مونتاژ داخل هم با اعمال تعرفه‌ی واردات معین برای وارداتی‌ها قیمت‌گذاری می‌شوند و در کمال احترام به مردم اهدا می‌شود

    موافقم 4
    مخالفم 3
  8. مانی

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (252 ديدگاه)

    واردات خودروهای دست دوم خارجی خبر بسیار خوبی برای مصرف کننده های خودرو در ایران هست.امیدوارم هر چه زودتر این مصوبه اجرایی بشه.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  9. بهروز

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط خبر درمانی اگر قرار باشه خودرو کارکرده بیاد که شرکت مدیران کرمان بهمن ورشکست میشن اون صفر هایی
    که ۱/۵ سال پیش تصویب کردن مردم فعلا سوارن چرا دسته
    دوم بخرن !!!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. مجتبی .

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    ما ملت خودمون هم خوشمون میاد گول روبخوریم. تاآخر سال دیگه لگن پیش فروش کردن چطور میزارن نو یا کارکرده خارجی خوب بیاد که همه اون پیش فروشا انصراف بدن؟؟ از واردات صفر که سال پیش آزاد شده چند تا دست مردم رسیده؟؟؟ خداوکیلی باور میکنین همچین وعده ای رو؟!؟! ته تهش اگه هیچ گریزی نداشته باشن اونقدر بهش تعرفه ومالیات میچسبونن که ملت بارضایت تمام برن توصف آشغالهای همیشگی.

  11. علی

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واردات خودروی دست دوم! اینا اگه دست‌آورد نیست پس چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا