مصوبات هماهنگ بین مجلس شورای اسلامی و دولت برای واردات خودروی کارکرده؛ موافقت ضمنی مجمع تشخیص مصلحت نظام را کسب کرده است.
چندماه پیش، واردات خودروی دست دوم در “قانون ساماندهی صنعت خودرو” توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، مغایر با سیاستهای کلی نظام توصیف شده بود. حال اما تغییراتی در قانون فوق دیده میشود که میتواند نظر مثبت مجمع را جلب کند.
هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوقالعاده امروز خود، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» از نظر مغایرت با سیاستهای کلی نظام را بررسی کرد. پیشتر کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع به این الحاقیه که مربوط به واردات خودروهای کارکرده است، چند مغایرت و ابهام از جمله مغایرت با جز ۷ و ۳ ماده ۹ سیاستهای کلی قانونگذاری، بند (۱) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۷ سیاستهای کلی تولید ملی و بند ۲ سیاستهای کلی برنامه هفتم را تشخیص داده و گزارش کرده بود.
پس از ارائه گزارش فوق، اعضای هیئت عالی نظارت، وارد بحث و تبادل نظر شدند. در جلسه امروز که به ریاست آیتالله آملیلاریجانی تشکیل شد، ذوالقدر دبیر مجمع، علی آقامحمدی، سعید جلیلی، محمدجواد ایروانی، حسین مظفر، سیدمرتضی نبوی، سیدمصطفی میرسلیم، حجتالاسلام والمسلمین مجید انصاری و محمدرضا باهنر از اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، حضور داشتند. آیتالله آملیلاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره برخی استدلالهای اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو گفت:
با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمارهای موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتی با واردات تأمین نمیشود. واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمیشود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تأمین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاستهای کلی نیست.
قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تأمین شود. همانگونه که در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در مورد خودرو هم میتوان اختیار را به دولت داد. مجمع در خصوص واردات خودرو نظر مساعد داد، در این مورد هم میتواند، موافقت کند.
در این جلسه برخی از اعضای هیئت عالی نظارت بر مغایرت این مصوبه با برخی از سیاستهای کلی تاکید نموده و به تبعات ارزی و مشکلات فنی و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی کارکرده اشاره کردند.
در ادامه جلسه و پس از بیان نظرات برخی از اعضای هیئت عالی نظارت، دکتر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر مجاز بودن دولت برای واردات خودرو افزود:
نیاز به لایحهای برای واردات خودروی کارکرده نبود. غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری» سایر ایرادات کمیسیون نظارت دبیرخانه وارد نیست. اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید خودرو ثبتنام کردهاند و از آنسو ۲۵ درصد تولیدات داخلی به جایگزینی خودروهای فرسوده و ۵۰ درصد آن به طرح جوانسازی جمعیت تعلق میگیرد. بنابراین تولید داخلی با ظرفیت حداکثر ۱.۲۰۰ میلیون واحدی به هیچوجه تکافوی نیاز را نمیکند، مضاف بر اینکه در این مصوبه، ضوابط منطقی و دقیقی برای تأمین ارز، ملاحظات فنی، زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروی کارکرده، ذکر شده است.
در نهایت پس از بحث و تبادل نظر اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، واردات خودروهای کارکرده را مغایر سیاستهای کلی ندانستند.
علی جردن
۱۱ تیر ۱۴۰۲اگر بفکر مردم هستید که ماشین باکیفیت و به قیمت خوب دست مصرف کننده برسه واردات خودروهای صفرو بدون سقف قیمتی و محدودیت حجم موتور آزاد کنید مگه ایران رو کردین سمساری فروشی
MR.JD
۱۱ تیر ۱۴۰۲اصلا عاشق این روشنفکری های اینستاگرامی شماها هستم .
کاش این گاردی را که نسبت به واردات ماشین های کارکرده اروپایی و خارجی داشتید
یکمی هم نسبت خودروسازان داخلی و چینی داشتید .
هر ساله میلیون ها ماشین بی نام و نشان چینی و از آن بدتر حلبی های داخلی به قیمت بنز و بی ام و های چند سال پیش به جماعت قالب میشود. آنوقت چرا روشنفکری شما ها گل نمیکند ؟ آنوقت چرا اعتراض نمیکنید ؟
مردم 25/30 سال هست مشتقات همان پژو 405 و 206 و پراید را با بدترین کیفیت و گرانترین قیمت میخرند آن وقت ایران سمساری نمیشود ؟! وقتی اسباب بازی های چینی را به 3/4 برابر قیمت خود میخرند ایران سمساری نمیشود ؟
ولی با واردات مثلا بنز s500 . 2020 ایران سمساری میشود ؟
بقول آن ضرب المثل ترکی شما خودتان را به خواب زدید که هیچ جوره نمیتوان بیدار کرد …
behnam1012
۱۱ تیر ۱۴۰۲من فقط مشکلم با تعرفه واردات به شدت بالاست
اکثر خودرو ها حجم موتورشون بالای 1501cc هست که تعرفه 90 درصدی داره البته زیر 1501cc هم آنچنان تعرفه پایینی نداره (70 درصد) ، بالای 2000cc هم که هیچ !
جدا از اینا هزینه های جانبی و مالیات ها و عوارض هم بخوایم حساب کنیم قیمت تمام شده خیلی بالا تر میره ، سود بازرگانی هم به کنار !
واردات هم دست مردم عادی و شخصی نیست که اینم خودش باعث میشه قیمت های خودروهای وارداتی کنترل شده باشه و ضرری به حاشیه سود مونتاژ کاران چینی وارد نشه !
Shrek
۱۲ تیر ۱۴۰۲هیبرید ها تعرفشون خیلی پایینه میتونن اونارو بیارن واسه محیط زیست هم بهتره( الکتریکی ها هم ۱۱ درصد تعرفه دارن ولی چون زیرساختی نیست فایده ندارد وارد کردنش)
نانا تاتو
۱۱ تیر ۱۴۰۲عاشق اوناییم که فکر میکنن قراره بنز و بی ام وه اونم مدل ۲۰۲۰ واردشه، نه داش حداکثر النترا ۲۰۱۹ اونم معلوم نیست چند تا کارکرد واقعیشه
MR.JD
۱۱ تیر ۱۴۰۲از تهران و کلانشهر ها بیرون بیایید سری به شهرستان ها ویا شهر های کوچک تر بزنید .
یا حتی اصلا در خود کلانشهر ها گذرتان را از مناطق بالا شهر به مناطق متوسط و متوسط به پایین بیاندازید از هر 10 تا ماشین 9 تایش یا امثال پراید و روآ هست (نهایت پژو و سمند) یا اگر به شهرستان ها بروید بجایش پیکان و آردی و نیسان وانت !
به طوری که اگر گردشگری خارجی به ایران بیاید عملا فرقی با کوبا نخواهد دید .(ولی با این تفاوت که دیدن نیسان وانت و پیکان و آردی به اندازه دیدن تاندربرد و ایمپالا جذاب نیست و جنبه توریستی ندارد و بیشتر شبیه مناطق جنگ زده سوریه و عراق و فلسطین هست )
حال سوال دارم از شمای روشنفکر . با وجود این حجم از ماشین هایی که اوراقی حساب میشوند ایران سمساری نمیشود ولی با واردات لندکروز مدل 2020 . بنز و بی ام و 2020 اصلا تویوتا کمری و کرولا 2020 ایران تبدیل به سمساری میشود ؟
Amirmohammad
۱۱ تیر ۱۴۰۲خودروهایی که حداکثر ۵ سال کارکردن اتفاقا گزینه خوبی هستن،خودروی خارحی با این سن سرحال هستن.گرچه ظاهرا حداکثر عمرشون ۵ ساله و کمتر هم قراره وارد بشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ تیر ۱۴۰۲شانزده ماه گذشت و یک ماشین صفر وارداتی هم از گمرک ترخیص نشد
واردات دست دوم با تعرفه چند برابر، ان شاالله ۵ سال دیگه
حسین
۱۱ تیر ۱۴۰۲اقای مهندس اشتری خودروی لوکس صفر وارد میشه ولی برای بازیکنان فوتبال که ۶ گل خوردن و برای ما مردم عادی نیست،واقعا متأسفم.
behnam1012
۱۱ تیر ۱۴۰۲دقیقا خبر درمانی می کنند
خودروی صفر پروسه وارداتش خیلی راحت تره و اینقدر طول کشید ، واردات خودروی های دست دوم بماند دیگه …
اینجا تا چیزی عملی نشد نباید باور کرد !
حسن
۱۱ تیر ۱۴۰۲اقایان کاردان کارپرداز بی خیال بسشه کشتینش
منظور علی جردن هم دقیقا مترادف نظر شماست .
منظورش موافقت با چینی و ایرانی نیست و مخالفت با دست دوم خارجی.
میگه اگه مردم و رفاه ملت برای مسئولان مهمه اجازه بدن مثل سایر کشورها خودرو با تعرفه ی معقول وارد بشه تا بازار و خریدار خودش طبق سلیقه خودرو را انتخاب کنه کلیت موضوع را گفتن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ تیر ۱۴۰۲اتفاقا من شخصا با هر نوع محدودیت اقتصادی برای مردم مخالفم و کاملا موافق واردات دست دوم با تعرفه منطقی هستم
در ۹۹ درصد کشورهای جهان، مردم آزادن ماشینی که دوست دارن، نو یا دست دم وارد کنن
زیزیگولو
۱۱ تیر ۱۴۰۲آدم یه نگاه به نرخ تعرفه واردات خودروهای دست دوم بندازه برق سه فاز از سرش میپره
Amard
۱۱ تیر ۱۴۰۲تنها استعداد حاکمیت ما در طول ۴۴ سال ایجاد بحران و پیچیده کردن مسایل ساده مثل خرید خودرو و ارجحیت منافع گروه خاص به منافع ملی نمونه روابط با غرب که اصلا با هیچ منطقی قابل توجیح نیست جز منافع عده ای خاص در صورتی که اطراف ما حتی عراق و افغانستان جنگ زده دسترسی به ماشین های بروز دارن الان واردات حتی اگر عملی بش با این تعرفه سنگین و با توجه با اینکه همه چیز دست دولت و بانک مرکزی باید منشا ارز تایید کنه و استاندارد های سلیقه ای با امضا طلایی فقط میشه واردات کرد مثل فوتبالیست ۶ تایی
Shrek
۱۲ تیر ۱۴۰۲همه مثل شما پول ندارن بدون سقف قیمتی بخرن
بجا اینکه یه …زا.ده(ج.ناب زا.ده) مثل شما بره ماشین ۳۰۰ هزار دلاری میباخ و بنتلی بخره ۶ تا آدم متوسط جامعه میتونن w و تویوتا 50 هزار دلاری بخرن که کاملا هم ازش لذت ببرن و صفر هم باشه و تمام نیازهاشون رو جواب بده
منتهی شما ج.ن.ا.ب زا.ده ها ترجیه میدین اون 6 نفر پراید سوار بشن تا خودتون آخرین مدل میباخ رو سوار بشین
اونم تو این شرایط کمبود ارز با گذاشتن سقف قیمتی مثلا میشه بجای یک خودروی 200 هزار دلاری 4 خودروی 50 هزار دلاری وارد کرد و اینطوری هم تعرفه گمرک هاشون کمتر میشه ، هم اینکه بجای 100 هزار دستگاه در سال 400 هزار تا دستگاه در سال میشه وارد کرد و کل نیاز و کمبود ظرفیت تولید داخل هم پر میشه تقریبا و همه ماشین خوب خارجی و یا حداقل داخلی سوار میشن نه اینکه یه عده میباخ و بنتلی بنتایگا سوار شن ، یه عده تو حسرت پراید بمونن
زیزیگولو
۱۱ تیر ۱۴۰۲موافقت کردن ولی با تعرفه های گمرکی عجیبو غریب
حسین
۱۱ تیر ۱۴۰۲میرسلیم اجازه داد!!
حسن
۱۱ تیر ۱۴۰۲میر سلیم گوینده دستورات است طبق دستور زبونش میچرخه اینجا کلا اجازه نفس کشیدن نداره
ممد ژانگولر
۱۱ تیر ۱۴۰۲کار اشتباهیه . اگر فرض بگیریم خبر واقعی باشه و انجام بشه که بعید بدونم فاجعه بزرگی رخ میده و پایه که خرید خودرو باشه تا برسه دست مشتری فساد بزرگی میشه الخصوص در خود گمرک خوشبحالشون میشه .
مهدی
۱۱ تیر ۱۴۰۲حرف شما مثل این میمونه که از خونه بیرون نزنیم چون ممکنه تو خیابون ماشین بزنه لهمون کنه ! این موضوعات همش به اراده سیاسی مدیران رده اول و دوم برمیگرده که آیا گپ قانونی برای بخور بخور اطرافیان بزارن یا نه
ممد ژانگولر
۱۱ تیر ۱۴۰۲داش مهدی من بعید بدونم بشه فعلا حرف درمانیه . ولی اگه بشه خیلی بد میشه و خوشبحاله یک عده محدود و از جمله گمرک چیا میشه و فساد و رانت تا خرخره همرو درگیر میکنه . من میگم اگه راست میگن که بایدم اینجوری باشه اول ماشینای صفر از مبدا بیارن در کنارش اینم مکمل کنن مثل همه جای دنیا . این طرح به نفع اونور آبیهاست تا اینوریا .
Amirmohammad
۱۱ تیر ۱۴۰۲مجبوریم امیدوار باشیم! انشالله که وارد بشه،واقعا قیمتا فاجعه شده.اینم وارد بشه آدم نمیدونه گوشت و مرغ و لبنیات قراره چجور قیمتشون متعادل بشه! ۱ کیلو گوشت ۴۵۰ هزار!
در هر صورت تا وارد نشه اونم به تعداد بالا نمیشه تایید کرد
فريد
۱۱ تیر ۱۴۰۲مثل این میمونه که ادامس دهنی یکی دیگرو بکنی تو دهنت. و اینو مجمع تشخیص مصلحت صلاح دیده. بشینید تا مملکت درست بشه 👋🏻
حامد
۱۱ تیر ۱۴۰۲شما و اطرافیانت تا حالا ماشین کارکرده نخریدین؟ همش صفر خریدین که یموقع آدامس بقیه رو نخورین؟
فرهاد
۱۱ تیر ۱۴۰۲ماشین های خارجی ( از برند های معتبر مثل : هیوندا ، کیا ، تویوتا ، لکسوس ، جنسیس و .. و غیره ) مثل لگن های داخلی یا اسباب بازی های چینی یکبار مصرف نیستن که شما به آدامس تشبیهشون میکنید !! یه تویوتا راحت ۱۵ سال برای صاحبش بدون کوچک ترین خرج یا اذیتی کار میکنه ( بار ها از نزدیک دیدم که اینو میگم ) ، در ضمن اگه شما ناراحتی نخر 😂😂🤣
کرگدن باواریا
۱۱ تیر ۱۴۰۲ولی واردات باز بشه کسی محل 🐶 به کیا هیوندای نمیزاره…
متاسفانه یا خوشبختانه ملت عاقل شدن دیگه دلشون نمیخواد بین بد و بدتر تصمیم بگیرن ؛ یا عالی یا هیچ
R
۱۱ تیر ۱۴۰۲شما زبالات چینی رو بخر
چی کار به ما داری؟
کرگدن باواریا
۱۱ تیر ۱۴۰۲👏👏👏👏👏👏😗😗😗😗😗👏👏👏👏👏👏
فرزاد
۱۱ تیر ۱۴۰۲خداوند همیشه با مسؤلین دلسوزِ مرتبط با اقتصاد و صنعت خودروسازی کشور است چون حق افزایش نرخ ارز و تعیین تعرفهی واردات در یـَـدِ توانمند خودشان است و جالبتر از اون اینه که خودروهای 1500cc تولید و مونتاژ داخل هم با اعمال تعرفهی واردات معین برای وارداتیها قیمتگذاری میشوند و در کمال احترام به مردم اهدا میشود
مانی
۱۱ تیر ۱۴۰۲واردات خودروهای دست دوم خارجی خبر بسیار خوبی برای مصرف کننده های خودرو در ایران هست.امیدوارم هر چه زودتر این مصوبه اجرایی بشه.
بهروز
۱۱ تیر ۱۴۰۲فقط خبر درمانی اگر قرار باشه خودرو کارکرده بیاد که شرکت مدیران کرمان بهمن ورشکست میشن اون صفر هایی
که ۱/۵ سال پیش تصویب کردن مردم فعلا سوارن چرا دسته
دوم بخرن !!!
مجتبی .
۱۲ تیر ۱۴۰۲ما ملت خودمون هم خوشمون میاد گول روبخوریم. تاآخر سال دیگه لگن پیش فروش کردن چطور میزارن نو یا کارکرده خارجی خوب بیاد که همه اون پیش فروشا انصراف بدن؟؟ از واردات صفر که سال پیش آزاد شده چند تا دست مردم رسیده؟؟؟ خداوکیلی باور میکنین همچین وعده ای رو؟!؟! ته تهش اگه هیچ گریزی نداشته باشن اونقدر بهش تعرفه ومالیات میچسبونن که ملت بارضایت تمام برن توصف آشغالهای همیشگی.
علی
۱۹ تیر ۱۴۰۲واردات خودروی دست دوم! اینا اگه دستآورد نیست پس چیه؟