در این مطلب به بررسی کامل یکی از جدیدترین نسخههای پژو ۲۰۷ یعنی مدل مجهز به موتور TU3 میپردازیم.
محبوبیت بالای پژو ۲۰۷ به همراه توقف تولید اکثر نسخههای ۲۰۶ باعث شد ایرانخودرو به فکر تولید مدلهای جدید ۲۰۷ بیفتد که این امر در نهایت منجر به تولید خودروهای عجیبی همچون پژو ۲۰۷ تیپ ۵ و همین ۲۰۷ TU3 شده است؛ اما این هاچبک قدیمی و از مد افتاده که البته با قیمتهای بالای خود از دسترس اکثر افراد به دور است چه ویژگیهایی دارد؟ مهمترین سؤال شاید این باشد که آیا اصلاً پژو ۲۰۷ TU3 ارزش خرید دارد؟
پیش از این بارها به پیشینه پژو ۲۰۷ در ایران اشاره کردهایم اما یکبار دیگر بهطور مختصر به آن میپردازیم. ۲۰۷ تولیدی ایرانخودرو در واقع نسخه فیس لیفت ۲۰۶ با پسوند پلاس است که با ایجاد تغییراتی در ظاهر و کابین سعی شده به ۲۰۷ واقعی شبیه شود. این خودرو ابتدا در سال ۹۰ راهی بازار شد و اگرچه استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمد اما تحریمها مانع ادامه تولیدش شدند. ایرانخودرو تولید ۲۰۷ خود را مجدداً از سال ۹۶ و با برخی تغییرات در بدنه و کابین شروع کرد و در حال حاضر نیز تولید آن ادامه دارد.
بررسی پژو ۲۰۷ TU3
طراحی ظاهری و داخلی پژو ۲۰۷ TU3
بارها و بارها درباره طراحی این هاچبک قدیمی صحبت کردهایم. طراحان پژو سعی داشتهاند این خودرو به ویژه در بخش جلو حداکثر شباهت را به ۲۰۷ اصلی داشته باشد و به همین خاطر شاهد چراغهایی بزرگ و پف کرده هستیم. نشان بزرگ پژو نیز در میانه چراغها دیده میشود. در بخش عقب طراحان به تغییر گرافیک چراغها و سپر بسنده کردهاند و زمانی که به پروفایل جانبی ۲۰۷ نگاه کنید هیچ تفاوتی بین آن و ۲۰۶ وجود نخواهد داشت. طراحی ظاهری پژو ۲۰۷ TU3 کاملاً شبیه نسخههای معمولی این خودروست و تنها نشان ۱.۴ روی گلگیر آن را از مدلهای مجهز به پیشرانه قویتر TU5 متمایز میکند.
با ورود به داخل کابین نیز شاهد همان طراحی داشبورد سایر نسخههای ۲۰۷ به غیر از مدل تیپ ۵ خواهید بود. در واقع ایرانخودرو سعی داشته با تولید دو نسخه TU3 و تیپ ۵ از ۲۰۷ هم این خودرو را با قیمتهای پایینتر در دسترس مشتریان قرار دهد و هم خلأ نبود نسخههای مختلف ۲۰۶ با قیمت کارخانهای بسیار پایینتر جبران شود. نیمه بالایی داشبورد ۲۰۷ TU3 شبیه ۲۰۷ اصلی است و در بخش پایینی از طراحی مشابه ۲۰۶ استفاده شده است. تفاوت اصلی مدلهای TU3 و تیپ ۵ نیز به طراحی داخلی و پیشرانه مربوط خواهد بود. از نظر تجهیزات باید گفت تفاوت خاصی بین هاچبک موردبحث و نسخههای استاندارد ۲۰۷ ایرانخودرو وجود ندارد و مواردی همچون نمایشگر لمسی، کروز کنترل، دوربین دندهعقب و… جزو ویژگیهای شاخص آن هستند.
کد کلاس (های) خودرو | ۶۰۰۰۲-۶۰۰۰۳-۶۰۰۰۴-۶۰۰۰۵-۶۰۰۰۶-۶۰۰۰۷-۶۰۰۱۰-۶۰۰۱۱-۶۰۰۱۲-۶۰۰۱۵-۶۰۰۱۶-۶۰۰۱۷-۶۰۰۱۹-۶۰۰۲۰-۶۰۰۲۱-۶۰۰۲۲ |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو و عقب دیسکی، (ترمز عقب کاسهای: کد کلاسهای:۶۰۰۲۲-۶۰۰۱۹-۶۰۰۱۵- ۶۰۰۰۴)، کد کلاس ۶۰۰۲۰،۶۰۰۲۱،۶۰۰۲۲:ESC (سیستم کنترل پایداری) |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC)، (فرمان برقی: کد کلاسهای ۶۰۰۲۱ و ۶۰۰۲۰ و ۶۰۰۰۱۷ و ۶۰۰۱۶ و ۶۰۰۱۰ و ۶۰۰۰۶ و ۶۰۰۰۳) |
سیستم تهویه | اتوماتیک |
سیستم صوتی | سیستم مالتی مدیا |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب, قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جدید عقب، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، کد کلاسهای ۶۰۰۲۲-۶۰۰۲۱-۶۰۰۲۰-۶۰۰۱۹-۶۰۰۱۷-۶۰۰۱۶: روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp) |
آینهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تریم خاکستری، روکش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب ۳ نقطهای، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور دندهعقب، دوربین دندهعقب،{کد کلاسهای ۶۰۰۲۰،۶۰۰۲۱،۶۰۰۲۲: اخطار کاهش باد لاستیکها (TPMS) |
رینگ و لاستیک | ۱۴ آلومینیومی، (۱۴ اینچ فولادی: کد کلاسهای ۶۰۰۰۳ و ۶۰۰۰۴ و ۶۰۰۰۵ و ۶۰۰۰۶ و ۶۰۰۰۷ و ۶۰۰۱۱ و ۶۰۰۱۵ و ۶۰۰۱۹ و ۶۰۰۱۶ و ۶۰۰۲۰ و ۶۰۰۲۲) |
صندلی | صندلی راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم ۴ جهت بهصورت دستی، پشتسری جلو و عقب قابل تنظیم |
سایر تجهیزات | کروز کنترل دارد (کد کلاس ۶۰۰۰۵ و ۶۰۰۰۴: کروز کنترل ندارد)، (کد کلاس ۶۰۰۰۴ و ۶۰۰۱۰ و ۶۰۰۱۲ و ۶۰۰۱۷ و ۶۰۰۲۱: سقف شیشهای)، کد کلاسهای ۶۰۰۲۰،۶۰۰۲۱،۶۰۰۲۲: سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) |
موتور پژو ۲۰۷ TU3
اصلیترین تفاوت ۲۰۷ TU3 با سایر اعضای این خانواده به قلب تپنده آن مربوط میشود. در این بخش از پیشرانه بکار رفته در ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ استفاده شده و واضح است که با خودرویی تنبل و کمتوان روبرو خواهیم بود. این پیشرانه ۱.۴ لیتری ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و نیروی خود را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو میفرستد. افرادی که تجربه سواری با ۲۰۶ تیپ ۲ را داشته باشند حتماً از تواناییهای این خودرو آگاه هستند. با توجه به ضعف این پیشرانه، نباید انتظار سرعت و شتاب چندانی را از پژو ۲۰۷ TU3 داشته باشید.
همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع ۲۰۷ – ۱۴۰۲
از نظر سواری نیز این خودرو مشابه دیگر اعضای خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷ است و بیشتر تمرکز روی خریداران جوان قرار دارد به همین خاطر سواری ۲۰۷ در مقایسه با محصولات دیگر اندکی خشک خواهد بود. البته پیشرانه TU3 با گذشت زمان مشکلاتی نظیر سوختن واشر سر سیلندر را نیز نشان میدهد که باید به این موضوع دقت نمود. نقطه قوت آن نیز فراوانی قطعات یدکی و مصرف سوخت نسبتاً کم خواهد بود. شایان ذکر است ایرانخودرو در برگه مشخصات فنی ۲۰۷ TU5 صفر تا صد این خودرو را به اشتباه ۱۱.۶ ثانیه ذکر کرده درحالیکه صفر تا صد واقعی این خودرو چیزی بین ۱۳ تا ۱۵ ثانیه خواهد بود.
کد کلاس (های) خودرو | ۲۶۹۰۲ |
نوع موتور | TU3 |
حجم موتور (cc) | ۱۳۶۰ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۷۵ اسب بخار در دور ۵۳۰۰ در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۹.۶:۱ |
تعداد سوپاپ | ۸ سوپاپ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اکتان ۹۱ |
سیستم انژکتوری | چندنقطهای با پاشش الکترونیکی |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۱.۶ ثانیه |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | ۹/۹ |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | ۵/۶ |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۶/۳۶ |
طول خودرو (mm) | ۳۸۷۲ |
عرض خودرو (mm) | ۱۶۶۹ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۴۱ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۴۴۳ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۰۵۹ |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | ۲۴۵ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ |
قیمت پژو ۲۰۷ TU3
در جدول زیر قیمت خودرو پژو ۲۰۷ TU3 به همراه قیمت سایر نسخههای ۲۰۷ تقدیم شما میشود:
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
پژو ۲۰۷ | ۸۵ گانه - TU3 | ۵۹۰,۷۷۵,۰۰۰ | ۷۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی پانوراما-ارتقا یافته | ۶۷۵,۵۷۵,۰۰۰ | ۸۶۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | پانوراما TU5P-ارتقا یافته | ۷۹۶,۱۴۶,۰۰۰ | ۱,۰۳۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۹ آذر ۱۴۰۳
آیا پژو ۲۰۷ TU3 ارزش خرید دارد؟
رویه برندهای معتبر جهانی به این صورت است که معمولاً نسخههای پایه و ساده خودروهای خود را ابتدا عرضه کرده و سپس نسخههای فول و پرچمدار را نیز ارائه میکنند اما ظاهراً ایرانخودرو در پیمایش گامهای معکوس تبحر خاصی دارد و این عمل را قبلاً با پژو ۴۰۵ در نسخههای GLX و GLI و همچنین سمند LX و EL نشان داده است. پژو ۲۰۷ TU3 نیز در واقع همان پژو ۲۰۶ با لباسی متفاوت است با این تفاوت که چند ده میلیون تومانی گرانتر از ۲۰۶ اصلی خواهد بود.
همچنین بخوانید: مقایسه پژو ۲۰۷ با رانا پلاس ؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
اگر اولویت اصلی شما برای خرید این خودرو همان ظاهر و داشبورد ۲۰۷ باشد شاید بتوان خرید نسخه TU3 با پیشرانه و قیمت ضعیفتر را توجیه کرد اما به نظر میرسد خرید ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمتی به مراتب کمتر گزینه عقلانیتری خواهد بود. حتی با بودجه در نظر گرفته شده برای ۲۰۷ TU3 میتوان ۲۰۶ تیپ ۵ یا نسخه کم کارکرد از ۲۰۷ با پیشرانه TU5 و داشبورد اصلی این خودرو را انتخاب نمود. به این نکته نیز باید اشاره کرد که خودروی موردبحث از نظر سرعت و شتاب کاملاً در ردههای پایینی قرار میگیرد و شاید حتی توان رقابت با هاچبک هایی نظیر تیبا و کوییک را نیز نداشته باشد. احتمال دارد ۲۰۷ TU3 و ۲۰۷ تیپ ۵ نیز به سرنوشت ۴۰۵ GLI دچار شده و پس از چند سال از خط تولید کنار بروند.
پژو ۲۰۷ TU3 | |
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری و کابین مشابه ۲۰۷، قیمت پایینتر در مقایسه با سایر نسخههای ۲۰۷، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش، مصرف سوخت مناسب در مقایسه با رقبا | ارزش خرید پایین، پیشرانه ضعیف و با استهلاک، فضای کابین محدود به ویژه در بخش عقب، سرعت و شتاب کم، بازار خریدوفروش کم رونق |
۵ آذر ۱۴۰۲۲۰۷ Tu3 لایک
۲۰۷ تیپ ۵ دیس لایک
Dark Knight
۵ آذر ۱۴۰۲نه واقعا میخوام بدون از نظرت این سوال پرسیدن داره ؟ 😂
NAVID۰۰۹۸
۵ آذر ۱۴۰۲این خبر با ماشین همه سمِ خالصِ !!!!
اما از اون سم خطرناکتر یعنی سیانور ، اون خریداری هست که پول میده براش چون ظاهر ۲۰۷ با مبلغی بالاتر جلوه میکنه !
𝐀𝐥𝐢
۵ آذر ۱۴۰۲این خودرو حتی ارزش اینم نداره که آدم دربارش خبر تهیه کنه و فکر کنم کم کمش تا ۱۰ سال دیگه تولید میشه
Siyavash
۵ آذر ۱۴۰۲دیگه اشکی برایه ریختن ندارم برایه حال خودم و مردم بیچاره با این قیمت ماشین و گرونی….آخه بی وجدان ها ۱۱تیپ و مدل از یه ماشین ساده و پیش پا افتاده و تاریخ مصرف گذشته مگه میشه،مگه داریم….
الان باید به جایه این لگن هایه ملی بین فورد فیستا یا سیویک یا نسل جدید همین ۲۰۶ یعنی ۲۰۸ رو انتخاب کنیم نه ماشین زمان نئاندرتال ها….فقط و فقط با حمایت از تولید ملی میتونیم خودمون گول بزنیم و این بدبختی و خفت رو حفظ کنیم و تا آخر عمر همینارو داشته باشیم….کاشکی همه اینا مثل یه خواب باشه یهو بیدار بشیم…
فرشاد
۵ آذر ۱۴۰۲کلمه خجالت رو کشفم نکردن که بخوان تازه درکش کنن
Dark Knight
۵ آذر ۱۴۰۲207 موتور 206 تیپ ۲ دیگه چه سمیه !! همه دنیا دارن روز به روز ماشین های سریع تر و قویتری میسازن ولی اینا دارن برعکس بقیه حرکت میکنن ! ( قطار پیشرفت راهشو داره اشتباه میره ) 🤣🤣
Dark Knight
۵ آذر ۱۴۰۲واقعا صنعت ایران فاجعست !! خداییش باید یه اینا مدال افتخار داد که کاری کردن ایران در عرض ۴۵ سال حداقل ۱۰۰ سال عقب گرد کنه ( نابود کردن هم یک هنر است )
arash2004
۵ آذر ۱۴۰۲بله شتاب رو هم حتما تو همون ۱۱.۶ ثانیه اعلامی میزنه.
دست ایران فرغون درد نکنه.
amir
۵ آذر ۱۴۰۲حیف ملت دنبال رخ و داشبرد ۲۰۷ هستن وگرنه جان این دو تیپ جدید ۲۰۷ ۲۰۶ بخری سنگین تری
علی
۵ آذر ۱۴۰۲این دیگه آشغال آشغال هاست اصلا ارزش خرید نداره فقط با اضافه های قطعه ته انباراشون یه آشغال تولید کردن با این پول خیلی ماشینای بهتری میشه خرید حتی در بین هاچبک ها اگه پول ۲۰۷ tu5 صفر کیلومتر رو ندارید یا نمونه کم کارکرد بگیرید یا پول جمع کنید در بین سدان ها هم همه گزینه های این قیمتی از این tu3 بهتر هستند سقف سرعت نوشته ۱۹۰ تا که من با بهترین شرایط بیشتر از ۱۶۰ تا بیشتر نتونستم برم که حماقت با این ماشین ترمز و هندلینگ هم که خودتون میدونید چیه همون 206 تیپ 2 فقط با این تفاوت که موقع تصادف باید هزینه بیشتری رو بپردازید و دردسر های بیشتری داره
( سلام داداش چطوری سابق )
۵ آذر ۱۴۰۲صفر تا صد بین ۱۳ تا ۱۵ ؟ تیپ ۲ فرانسوی دریچه سیمی به زور ۱۶ ، ۱۷ میزنه ، این تازه با دریچه گاز برقی و یورو ۵ بودن و افزایش نسبی وزن ، بتونه ۲۰ ثانیه بزنه هنر کرده !
حسین
۵ آذر ۱۴۰۲دوستانی که این ماشین را دارند میشه بگویند مصرف سوختش چطوره؟
برای داخل شهر خوبه؟
مصرفش چقدر از tu5 کمتره؟
کاش فرمانش برقی بود .
امیدکیان
۷ خرداد ۱۴۰۳مصرفش فوق العاده پایین هست گول تبلیغات منفی نخوریده نزدیک۱۰ماه هست دارم فوق العاده ماشین نرم راحتی هست وتوهیچ جاده سربالایی کم نیاورده۴بارازتهران تبریزرفتم جدداماشین کم استهلاک کم مصرفی هست ومیگن ماشین ضعیف هست واقعاهمچین چیزی نیست کاش خیلیاکه نظرمنفی دادن سوارمیشدن متوجه میشدن ماشین چقدرراحت نرم سربالایی میره
روزبه نوربخش
۲۱ شهریور ۱۴۰۳من ۱سال دارم راضیم از کوئیک تیبا خیلی بهتره شتاب از ۲۰۶تیپ۲بیشتره وکولر عالی نرم وبی صدا با نصف باک تا اصفهان ۵۰۰کیلومتر رفتم
روزبه نوربخش
۲۱ شهریور ۱۴۰۳بله همه چیش عالی وصفرتاصد ازتیپ۲ بیشتره
محسن
۷ آذر ۱۴۰۲من دارم خیلی هم راضی هستم البته ثبت نامی بوده بوده از بازار خرید نکردم که بخوام اینقدر هزینه کنم::
*در خصوص این ماشین باید بگم خیلی هم ازش راضی هستم
*مصرف سوخت هم واقعا خیلی کمه
*سرعت هم که واقعاً ریسک کردم ولی ۱۹۲ تا رفتم
*نسبت به همه خودروهای سایپا و خودروی ۲۰۶ سرتر هست
Nima
۷ آذر ۱۴۰۲سلام اقای اشتری ممنون میشم راهنمایی کنید.من حقیقتا زیاد اطلتعات زیادی راجب خودرو ندارم و خواستم کمکی به بنده کنید🙏
میخواستم خودروی اروند تهیه کنم.با بودجه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ انتخاب هاای زیادی از جمله کره ای ژاپنی و حتی آمریکایی وجود داره ولی حقیقتا نمیدونم چه چیزی انتخاب کنم.ترجیها دوست دارم شاسی بلند باشه.انتخاب هایی هم که میتونم در این محدوده داشته باشم راوفور ۲۰۱۵ و سانتافه ۲۰۱۶ کیا اپتیما ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ تمیز و کمری ۲۰۱۷ و توسان ۲۰۱۷ و نیسان ماکسیما ۲۰۱۷ جیپ چروکی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و اسپورتیج ۲۰۱۷ و النترا۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ و کرولا ۲۰۱۵.حتما نمیخوام شاسی بلند باشه اگه سدان هم باشه مشکلی نیست ولی خودرو های شاسی بلند رو بیشتر میپسندم.
mamad66
۱۱ آذر ۱۴۰۲از بچگی یادمه ایران خر رو موتور یه ماشینو میزاشت رو اتاق یه ماشین دیگه و میگفت این یه ماشینه جدیده از آردی و روآ بگیر تا آریسان و پرشیا و 405 تیو فایو و دانگ فنگ و … حالا هم داره محصولات جدید با مواد اولیه در دسترس تولید میکنه، ال نود تیو فایو پلاس چیشد پسسسس ….
احمد رضا زارع
۶ دی ۱۴۰۲سلام وقت بخیر ایران خودرو بهترین کار کرده چون شاید یکی دوست داشته باشه ۲۰۷ نو داشته باشه ولی پولش نرسه با این کار کار تونسه خیلی هارو ۲۰۷ سوار بکنه دسش درد نکنه درمورد موتور یم که گذاشته روش میشه گفت اگر کسی به آب و روعن این موتور برسه عمرش تز tu5 بیشتره
فرهاد
۴ خرداد ۱۴۰۳دستشون درد نکنه واقعا که ۲۰۷ اقتصادی کرده
من ۲۰۶ تیپ ۲ صفر داشتم با ۵۰ میلیون بیشتر تونستم
TU3 ۲۰۷ صفر کنم
امینم
۱۳ آبان ۱۴۰۳اولش میای به امید این که ۲۰۷ داری دزد گیر رو میزنی و میشینی، بعدش خیلی خوش حال استارت میزنی، صدایی که از موتور به گوشت میرسه( صدای گاری) حالتو بهم میزنه و به خودت میگی این چه سمی بود من خریدم. بعد میگی حالا بزار یه دوری بزنیم ، پارو که رو گاز فشار میدی حالت از هر چی ماشینو دور دور بهم میخوره.
اینا اولش میان با هر چی که ته مونده یه چیز من دراوردی درست میکنن میدن بیرون. یه سال وای میستن ، اگر بازار فروش خوب بود که تا ۱۰ سال دیگه میدن بیرون، اگرم بازارش خوب نبود توقف تولیدش میکنن و باد میکنه رو دست صاحبش. این وسط ماییم که ضرر میکنیم.