مجمع عمومی سالیانه گروه صنعتی ایرانخودرو در تاریخ ۲۸ ام تیرماه ۱۴۰۱ در مرکز همایشهای پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی گزارش هیئتمدیره و بازرس قانونی، در خصوص زیان انباشته و آینده سهام این شرکت نیز میان هیئتمدیره و نمایندگان سهامداران بحث و گفتگو صورت گرفت.
طبق گزارش اعلام شده توسط حسابدار تا پایان سال مالی سال ۱۴۰۰، زیان انباشته شرکت به رقم نجومی ۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده است! عمدهٔ این رقم که با تبدیل به نرخ روز ارز بیش از دو میلیارد دلار آمریکا ارزش دارد، در طول سه سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام به شرکت تحمیل شده است.
تعیین نرخ دستوری به قیمت نابودی سرمایه ملی
بر اثر افزایش افسارگسیخته نرخ ارز در طول سالهای گذشته و تحریمهای اعمال شده بر صنعت خودروی کشور از سوی ایالات متحده، قیمت تمام شده تولیدات کاخانجات خودروسازی افزایش بسیار زیادی داشته و همین مسئله باعث بروز مشکلات عمیقی در این حوزه شده است. عدم رشد قیمتهای فروش بهاندازه تورم و هزینه تمام شده باعث تحمیل یک زیان عجیب بر خودروسازان شده؛ این مشکلات تا حدی گسترش پیدا کرده که در جلسه مجمع عمومی ایرانخودرو، هیئتمدیره شرکت مکلف شد تا در صورت ادامه داشتن وضع موجود، با برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده در ظرف ۶ ماه آینده، جهت انحلال و یا ادامه فعالیت شرکت تصمیمگیری کند.
نکته حائز اهمیت در گزارش حسابدار شرکت، نحوه جالب پیشبینی سود و زیان برای سال مالی جاری است. شرکت ایرانخودرو در برآورد قیمت محصولات خود بهطور میانگین برای هر خودرو افزایش قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان را در نظر گرفته است. حتی در بعضی موارد مقادیری از سود را در نرخهای فروش خود شناسایی کرده؛ طبق پیشبینی کارشناسان صنعت خودرو، برنامه تولید امسال خودروسازان که با یک افزایش تیراژ تحمیلی از سوی وزارت صمت نیز همراه است، نهتنها در حل مشکل مؤثر واقع نشده بلکه با افزایش حجم زیان انباشته سازندگان، عملاً موجب ورشکستگی کامل آنها میشود.
باوجود روشن بودن نتیجه قیمتگذاری دستوری، پس چگونه ایرانخودرو اوضاع را طبیعی جلوه میدهد؟
طبق اظهارات ارائه شده از سوی هیئتمدیره شرکت در جلسه مجمع، ایرانخودرو از طریق ۴ اقدام قصد دارد تا زیان انباشته را کاهش دهد و درنهایت به سودسازی واقعی برسد:
- کاهش هزینههای جاری از طریق تولید مستقیم و جمعآوری خودروهای ناقص از کف پارکینگها
- مذاکره با تأمینکنندگان جهت کاهش نرخ تمام شده قطعات
- کاهش تیراژ و یا حذف خودروهای زیان ده از خط تولید و جایگزینی آنها با خودروهایی که سود ده هستند و یا تولید آنها زیان مالی کمتری با خود به همراه دارد.
- جبران زیان تحمیل شده به شرکت از طریق ارائه فاکتور به دولت!
نکته عجیب این اظهارات به مورد آخر برمیگردد. در همین رابطه عضو هیئتمدیره ایرانخودرو با اشاره به مکاتبات گسترده با نهادهای مختلف حاکمیتی عنوان کرد:
در جریان آخرین مکاتبات شرکت با معاون اول ریاست جمهوری در دولت گذشته، مقرر شد که ایرانخودرو بهاندازه زیان تحمیل شده ناشی از قیمتگذاری دستوری از محل بودجه عمومی کشوری از دولت پول دریافت کند!
طبق مصوبه دولت و برای جبران قیمتگذاری دستوری محصولات، مقرر شده مابهتفاوت قیمت تمام شده با قیمت دستوری طبق ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی و از زمان انتصاب مدیرعامل جدید در دولت سیزدهم از محل بودجه عمومی کل کشور پرداخت شود. مسئولین شرکت این وعده را به سهامداران دادند که با وصول این پولها وضعیت شرکت روبه راه میشود. ظاهراً از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اجرای این مسئله به جریان افتاده و تا به امروز بصورت منظم ریز هزینههای تولید خودرو به پاستور ارسال میشود. اگر چه تاکنون پولی از این محل به خودروسازان داده نشده اما این قول از سوی دولت داده شده که در اسرع وقت نسبت به پرداخت آن اقدام خواهد شد.
در سالهای گذشته و به بهانههای مختلف تحت عنوان جبران زیان و یا کمک به تولید ملی اعتبارات مختلفی به خودروسازان و قطعه سازان داده شده که درنهایت نیز خودروسازان هیچکدام از این وامها را تا به امروز پس ندادهاند؛ اما این عنوان جدیدی که از آن در مجمع عمومی ایرانخودرو نام برده شد تا به امروز سابقه نداشته است. البته که ایرانخودرو در توجیه این مسئله میگوید چون دولت مسئول قیمتگذاری خودرو است برای همین زیان ناشی از این مسئله نیز متوجه خود اوست.
معلوم نیست که دولت با چه انگیزهای اصرار به قیمتگذاری خودرو دارد. ۳ سال است که میلیونها نفر برای بهرهمندی از تفاوت نرخ بازار و کارخانه خودروهای ایرانی در صف قرعهکشی ایستادهاند. این تراژدی غمانگیز موجب شده تا یارانهٔ کلانی به برندگان قرعهکشی داده شود. گویی که هر خودروی ایرانی که از درب کارخانه تحویل مشتری شده بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان وجه نقد نیز در صندوق عقب آن به مالک خودرو هدیه داده میشود!
در جریان پرداخت وامهای بزرگ به مجموعههای خودروسازی، خودروسازان به دلیل اینکه در حال ثبت زیان هستند، از بازپرداخت وامها سر باز میزدند. بانکها نیز در پایان سال با اضافه برداشت و تحمیل کسری بودجه به بانک مرکزی عملاً باعث ایجاد تورم میشدند و تکتک مردم ایران با تحمل این تورم وظیفه بازپرداخت این وامها را بر عهده میگرفتند.
حال با طرح جدید دولت، بهطور مستقیم از محل درآمدهای نفتی و مالیات اخذ شده از مردم، مابهالتفاوت نرخ واقعی تمام شده و نرخ فرمایشی فروش به خودروسازان پرداخت خواهد شد. درواقع با این اقدام تمام مردم ایران مستقیماٌ بخش قابلتوجهی از مبلغ خودروی خریداری شده توسط یک نفر را پرداخت خواهند کرد.
بهنام
۲۹ تیر ۱۴۰۱زیان چیه دیگه با همین قبمت های کارخانه کلی سود میکنن
رسما ملتو خ* فرض کردن که اینم منطقیه…
امین
۲۹ تیر ۱۴۰۱زیان که قطعا میدن.به چند دلیل.یکی اینکه زنجیره تامین در ایران و هزینه تولید قطعات بدلیل تکنولوژی و بهره وری بالا هست.یکی اینکه نرخ تولید خودرو به ازای هر نیروی انسانی هم استاندارد نیست.میانگین تولید خودرو در. تویوتا به ازای هر نفر سالی هفت تا هشت دستگاه هست ، ایران سالی نهایت دو دستگاه. در آخر قیمت درب کارخانه یک دستگاه ساینا ۱۲۵ میلیون تومان هست که میشود چهار هزار دلار. شما هیچ کجای دنیا نمیبینید که چنین خودرویی در این سگمنت چهار هزار دلار باشد.البته منکر این نیستیم که کلا تولید خودرو در ایران به صلاح مردم و محیط زیست نیست و کلا باید درش تخته بشه و واردات انجام بشه به صورت کاملا آزاد
new reventon
۲۹ تیر ۱۴۰۱پول خوبی گرفته پدال از این مقاله
جواد عقیلی
۳۰ تیر ۱۴۰۱بابت چی؟ توسط چه کسی و چرا؟ اصلا مطلب رو خوندین؟
SS
۳۰ تیر ۱۴۰۱مشکل از قیمت ها نیست
وقتی مدیران نالایق آخر سال میلیاردی پاداش بگیرن و برای یه پروژه تغییر چراغ چند ده و صد میلیارد خرج (بخوانید حیف و میل) بشه هرچقدر هم روی ماشین سود کنی کم میاری
نگرانی هم وجود نداره آخرش از بودجه عمومی جبران میشه و تکرار چرخه…
سامان اذری
۳۰ تیر ۱۴۰۱چند روز پیش
پیشه یه نفر بودم که یکی از قطعه سازهای اصلی سایپا بود
ازش پرسیدم الله وکیلی هر پراید برا دولت درمیاد
گفت حدودا ۷۰ میلیون تومن
اونوقت سه برابر بیشتر ب مردممیفروشن
نوید AJ
۳۰ تیر ۱۴۰۱در همه ی تولیدات همینجوره. یه برند اینجا هست که کاپشناش خیلی گرونه به اسم ” کندا گوس” برای این کمپانی دو عدد نصب داشتیم. با کارگرا ک صحبت کردم دقیقا همین موارد رو متوجه شدم. اینا مواد اولیه رو از ارزانترین جایی که بتونن تهیه میکنن (چین و تایلند) و در اینجا سرهم میکنن و کاپشن تولید میکنن. قیمت تمام شده ی هر کاپشن بین 300- 500 دلار در میاد. و کاپشن های این برند از 1200 دلار هست به بالا. یکی از کاپشناش که 2400 دلار قیمت داره رو پرسیدم، 400 دلار پای کمپانی در میاد.
پویا
۲ مرداد ۱۴۰۱یه شرکت خصوصی رو داری با یه شرکت عظیم دولتی که بامالیات مردم اداره میشه و بخاطرش واردات رو کامل بستن مقایسه میکنی؟!
Mustang shelby gt 350
۳۱ تیر ۱۴۰۱یعنی والا یه جوری رفتار میکنن انگار تو اوروپاییم اینم شرکتهای مرسدس و بی ام و یه بحران مالی شدید محتمل شدن و….. چاخان ، بقول ما گیلانیا همین بوبو خوصه(بسیار چاخان) پراید و سمند و تو پاچه ملت میکنن رسما اجباری بعد ضرر میخوان بکنن؟
آرین
۲۹ تیر ۱۴۰۱بلاهت پایانی نداره.
این قضیه جبران هزینهها به دست دولت مشابه ورشکستگی موسسات اعتباری چند سال پیش هست فقط اینبار صاحبان منافع تفاوت دارند. از جیب همه مردم به جیب تعداد اندک.
هر دوره از برکت سفرهای که پهنه، احزاب و قدرتها متولد میشند و برای اضافه شدن به ردیف مصارف بودجه اعمال زور میکنند که مشخصا خودروسازها یکی از اونها هستند.
آرین
۲۹ تیر ۱۴۰۱البته سالهای زیادیه که دولت هزینههای این دوتا رو جبران میکنه. برای نمونه سال 98 ده هزار میلیارد و سال 87 هفتاد و پنج میلیارد تومن بلاعوض بهشون داد.
Afg
۲۹ تیر ۱۴۰۱بخدا عجب مملکتی شده طرف میلیاردها تومن پول به جیب میزنه دلال بازی و رانت به وجود میاره عده زیادی از مردم در قبال خرید خودروی مورد نیاز خود پول بیشتری نسبت به ارزش خودرو پرداخت میکنه اخرشم میگن ما هزاران میلیارد تومن ضرر کردیم و باید این ضرر مثل ضررهای دیگه از جیب مردم و از سفره مردم پرداخت بشه جدا از بی کفایتی دولت طرف کارمند دولت هست ولی به دولت حساب پس نمیده آقا نمیتومی برو کنار یا اصلا تعطیلش کن ادم میمونه خنده کنه یا گریه
phonix
۲۹ تیر ۱۴۰۱دیوار حاشا بلنده
imperial
۲۹ تیر ۱۴۰۱کل مقاله یه طرف… این عکس یه طرف دیگه.
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/05/cartoon.jpg
پدال جان خدابگم چیکارت نکنه.بوق چیه دیگه🤣 خودروساز=ماتر😂سازمان حمایت=مکوین🤣
ولی جدا از طنز واقعا هیجوره نمیفهمم چطوری 61هزار میلیارد تومن آدم ضرر میده بعد میاد میگه نه مردم باید صبر کنن ما درست میشیم…بر فرض مثال از فردا وارد سودهی هم بشن حداقل 10سال طول میکشه حسابشون صاف بشه بعدا برن تو سود بعد بخوان پیشرفت کنن خودش کلی زمان میبره.
.
بهترین کار این است که گمرکی رو 20 درصد کنن و در سایپا و ایرانخودرو بسته بشه و تمام 100هزار کارمندسایپا و ایرانخودرو موجود بیان تو نمایندگی های کیا هیوندای تویوتا هوندا نیسان سوبارو میتسوبیشی استخدام شن! تو همین تهران 5تا نمایندگی بزنن تو هر نمایندگی 10 نفر کار کنن خودتون ببینید چه اتفاقی می افته… حساب کن کل ایران رو.
کلا 7 تا برند ژاپنی کره ای تو هر شهر 5 نمایندگی هر نمایندگی 10 نفر استخدام شن میکنه به عبارتی فقط تو تهران تقریبا 3500 کارمند سایپا و ایرانخودرو میتونن برن کار کنن. تازه من فقط تهرانو گفتم کرج مازندارن و…کل استان تهرانو نگفتم. کل ایران بماند!
تو هر شهر ایران میشه 4 یا 5 تا نمایندگی کیا هیوندای تویوتا نیسان سوبارو و…زد(هرکدومشون 4یا5تا.یکی شمال شهر پایین شهر شرق و غرب .و نمایندگی کوچیک فروش قطعا بماند من فقط نمایندگی شوروم منظورمه)تو هر نمایندگی هم 10 نفر استخدام شن تمام کارمندای سایپا و ایرانخودرو تو کل ایران رو ساپورت میکنه…کمرگی هم بشه 20 درصد راحت میشه تویوتا یاریس رو 400تومن خرید.النترا و i10 سراتو و…هم450تومن.
به خداقرار نیست همه کشورهای جهان خودروساز بشن. میتونیم مثل بقیه کره زمین ماشین وارد کنیم و مردم ماشین خوب و ایمن سوار شن. دقیقا عین موبایل.
به فکر مردم بودن اصلا سخت نیست فقط اینا نمیخوان اینا میخوان مردم آشغال حلبی 405 سمند پارس سوار شن خودشون برن اون ور آب ماشین آمریکایی اروپایی سوار شن. مرگ بر آمریکا….
imperial
۲۹ تیر ۱۴۰۱(به عبارتی فقط تو تهران تقریبا ۳۵۰۰ کارمند سایپا و ایرانخودرو میتونن برن کار کنن)
دوستان منظورم 350 نفر بود.
(و نمایندگی کوچیک فروش قطعا بماند من فقط نمایندگی شوروم منظورمه)
نمایندگی کوچیک فروش قطعات منظورم بود. قطعات حرف ت جا افتاد.
AMANTE
۲۹ تیر ۱۴۰۱مردم راضی به زحمت تون نیستن اگه میبینید اینجوری دارید ضرر میکنید خوب تعطیل اش کنید. بجاش بیاد و چینی مونتاژ کنید تا اون کارگران هم بیکار نشن.
در کل به نظرم همه اش الکیه و این پول ها فقط به اسم های مختلف به جایی واریز و بعد تیکه تیکه به اشخاص مختلف منتقل میشه تا بتونن خونه و اقامت کانادا و…. رو بگیرن و پسر و دختر و پسردایی و دختردایی و دختر عمه و….. برن اونجا عشق و حال و در کنارش مثلا درس بخونن.
البته شاید متنی که بالا نوشتم درست نباشه ولی از بس توی ایران این شرایط هارو دیدم نمیتونیم خوشبین باشم.
GMA
۲۹ تیر ۱۴۰۱درشو تخته کنید همه از شرشون راحت بشن…
احمدرضا
۲۹ تیر ۱۴۰۱😄
Mohamad
۲۹ تیر ۱۴۰۱گزارش دادن ایران خودرو حدود ۵۶ هزااار نفر پرسنل داره !
تصور کنید یه شرکت با ظرفیت تولید خیلی کمتر از ۱ میلیون واحد به لطف رانت دولتی چه تعداد نیروی کار مازاد و سفارشی داخلش ول میچرخن و هزینه ایجاد میکنن ! طبیعیه که قیمت تمام شده هر خودرو با اون کیفیت و متریال ضعیف انقدر هنگفت دربیاد که حتی اگر بنا باشه با همین نرخ دلار ماشین اقتصادی از برندهای معتبر وارد کنیم بازم از تولیدات اینها ارزونتر درمیاد ، چون به جز ریسک های ناشی از تحریم و بی انضباطی های مالی (اگر فساد رو فاکتور بگیریم ) داره به دو تا سه برابر بیشتر از چیزی که نیاز داره دستمزد میده. و متاسفانه تاوان این تحمیل هزینه ها رو باید مردم بدن .چطوری ؟
دولت به جای حل مساله میاد قیمت گذاری دستوری وضع میکنه
لاتاری راه میندازه و بین عده ای خاص رانت تقسیم میکنه و مردم رو سفته باز و حریص و عده ای رو پولدار کرده و نرخ گرون بازار آزاد و بی ثبات سهم مردمه!
خودروسازا هم ناچارن به وام بانکی کلان پناه ببرن که از پس دادنش عاجزن . این وسط شبکه بانکی که تحت فشار قرار گرفته و نزده میرقصه، پاشو میزاره رو پدال چاپ اسکناس چون اعتباراتش برنمیگرده و تورمش سهم مردمه!
دقت کنید اقتصاد با کسی شوخی نداره و دو دوتا نمیشه پنج ها و دود این همه بی بند و باری و توزیع رانت تو چشم مردم میره و طول میکشه که بفهمیم تو اقتصاد چلو کباب مجانی به کسی نمیدن!!
فرشید
۳۰ تیر ۱۴۰۱این کامنت به شدت درست، فنی و پر محتوا بود. ممنون
Alan.r
۲۹ تیر ۱۴۰۱ماشین رو با ۲۰ برابر قیمت به مردم قالب میکنن بعد میگن ضرر میکنیم
شاهین
۲۹ تیر ۱۴۰۱کاهش تیراژ و یا حذف خودروهای زیان ده از خط تولید و جایگزینی آنها با خودروهایی که سود ده هستند و یا تولید آنها زیان مالی کمتری با خود به همراه دارد.
الان فهمیدین چرا سمند و تیبا و ساینا از خط تولید خارج شدن؟
افرین. به خاطر رعایت اصول ایمنی و استاندارد نبوده!!!!
گفته بودم که تقاضا براشون کم بوده و سودی نداشتن برای همین هم با این بهونه کنار گذاشته شدن تا بتونن محصولات مشابه رو با قیمت بیشتر فروگذار باشن.
و صد هزار افسوس برای اونایی که میرن ثبت نام میکنن و پولشون رو میزارن تو جیب اینا
رفیقِ رفیقم هفته پیش 510 میلیون داده پژو 207 سقف شیشه ای خریده. درحالی که این موجود به اصطلاح اشرف مخلوقات میتونست بره مزدا 3 سالم و تمیز بخره و پولشو بده به خریدار نیازمندی که داره ماشینشو میفروشه
دیگه نمیدونم چی بگم. عاقلان دانند
آرین
۳۰ تیر ۱۴۰۱تقاضا براشون کم نبوده. اتفاقا خیلی زیاده.
یک دلیل توقف تولید اینه که این ماشینها چند سال پیش قیمت گذاری شدند و نرخ رشد قیمت دورهای اونها کمتر از رشد هزینههای تولید بوده بنابراین با معرفی پلاس همون ماشینها و توقف تولید مدل پایه، قیمتگذاری جدید به نرخ روز انجام میدند.
یک دلیل دیگه اینه که اگر مدل قدیمی حذف بشه، بخاطر این که همراه مدل جدید آپشنهای بیشتری فروخته میشه سود بیشتری به دست میاد. برای همین ایرانخودرو ترجیح میده 207 رو به جای 206 تیپ پنج تولید کنه.
افشار
۲۹ تیر ۱۴۰۱سایپا اگر هر یک دستگاه تیبا و ساینا را یک میلیارد تومان هم بفروشه باز هم میگه داریم ضرر میدیم
امیرشایان فرازی
۲۹ تیر ۱۴۰۱چه عکس حقی داشت 😂😂😂😂
علی جردن
۲۹ تیر ۱۴۰۱چرا اسرار دارید هم فرغون بسازید هم ضرر مالی به دولت ایران بزنید؟؟ مجبورید ادامه بدید؟؟ شما نه خودروی استاندارد می توتید بسازید نه می تونید به نفع دولت ایران باشید!! فقط جمع کنید!! شما این کاره نیستید!! نه خودروساز خوبی هستید!!!!! نه منفعتی برای دولت ایران دارید!!!!! مردم هم از همه ماشین هایی که ساختین و از چین مونتاژ کردید ناراضین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکی بخاطر تولید ابرماشین مثل بوگاتی ضرر مالی می ده یه مدیر ابله هم بخاطر ساخت چهارچرخ بدرد نخور ضرر می ده… برید خونه هاتون
خوب
۳۰ تیر ۱۴۰۱بسیار موافقم
behnam1012
۲۹ تیر ۱۴۰۱من نمیدونم چرا تعطیل نمیکنن واردات بدون تعرفه آزاد کنید یا تعرفه پایین بگرین هم شما ضرر نکنین هم مردم خودروهای خوب و ایمن سوار بشن
حمید
۳۰ تیر ۱۴۰۱تمام مشکل از مافیا قطعه سازی که قطعه رو چون لابی داره تو کارخونه گرون میده به خط تولید، حرفم بهشون بزنید یک میلیون کارگر و بیکار میکنن میریزن تو خیابون ، پس هیچ کاری از هیچ کس برنمیاد
Hamid
۳۰ تیر ۱۴۰۱سلام. نگران نباشید. دولت هیچ پولی برای پرداخت به این دشمنان انسانیت و محیط زیست ندارد. یه وعده سرخرمن است.
فرشید
۳۰ تیر ۱۴۰۱توی شرکت های دولتی حداقل چهار برابر ظرفیت استاندارد پرسنل دارن. و به تعداد عجیبی مدیر با حقوق های نجومی و پاداش های کلان. به عنوان نمونه مدیر روابط بین الملل. خوب توجه کنید” مدیر روابط بین الملل ” انگار که وزارت خارجست. همین مدیر یه عالمه رییس و کارشناس و… زیر مجموعه داره که در نهایت کاره خاصی هم نمیکنن. باورتون نمیشه توی مجموعه های دولتی مثل همین خودروسازها چقدر منابع مالی هدر میره و چقدر بهره وری کمه. اینجور موسسات پر از افراد نالایق و مسائل غیر فنی و چیزای دیگست. مثلاً برای صندوق دار کردن پژو 206 حدود سیصد میلیون دلار هزینه شده. همین عدد نشون دهنده اوج فاجعه و بی کفایتی و بریز و بپاش رو نشون میده. ولی در نهایت تاوان و هزینه همه اینا رو مردم میدن. اینجور مقاله ها پیش زمینه آزاد کردن قیمت خودروهاست. این یعنی به عنوان مثال به زودی قیمت کارخونه پژو 206 تیپ 2 برابر با 300 میلیون میشه (که یعنی حدود 10 هزار دلار). به چه گناهی مردمی که با هزار بدبختی توی این گرونی پول جمع کردن و میخوان ماشین بخرن مجبورن بابت ماشین سی سال پیش و بدون کیفیت و بدون آپشن ده هزار دلار پرداخت کنن. نمیشه که هم بازار رو کاملاً منحصر کنی (با هزار روش مستقیم و غیر مستقیم) و هم ماشین های چند دهه پیش رو با نرخ ماشین های امروز بفروشی.
پدرام
۳۰ تیر ۱۴۰۱به امید ورشکستگی کامل ویران خودرو و سایپا که هر دو اسم و اعتبار ایران ناسیونال و سایپا قدیم رو خراب کردن
اول که شرکت خصوصی ایران ناسیونال رو مصادره کردن در عین بی شرمی
علی
۳۰ تیر ۱۴۰۱تمام نظرات کاربران قبول ، اما مشکل اصلی ما کاهش شدید ارزش پول ملی مان است ، توجه کنید که خیلی از اقتصاد دانان عقیده دارن ارزش واقعی ریال در برابر دلار ،، هردلار بالای ۵۰ هزارتومان است!!!! توجه بفرمایید آنها میگن اون چیزی که رسمیه زیر فشار دولته و باید ببینیم ارزش خرید مثلا هر ۱۰۰ دلار تو آمریکا چه قدره و حال با ۱۰۰ دلار تو ایران چی میشه خرید!!! اینطوری نرخ واقعی ارز بدست میاد .
بی نام
۳۰ تیر ۱۴۰۱ناکارآمدی از در و دیوار این مملکت میباره. آخه چطور ممکنه هم فاسد باشید و هم ناکارآمد؟
محمد
۲ مرداد ۱۴۰۱گل بگیرید درشو تخته کنیددرشو نمیخواد ماشین تولید کنید آقا ما ماشین ملی نمیخوایم !!! واردات کنید ملی شما هم که بیشتر قطعاتش از خارج میارید یه دفعه کل ماشین از خارج وارد کنید با گمرک کم. از جیب مردم همش برای این دو شرکت خودروساز (ارابه ساز) هزینه نکنید که رقابت اصلا نمیکنن هرچی هم با هر شرایطی میخوان به مردم میندازن. ظلم وجود این دو شرکت جمعشون کنید
رامتین
۴ مرداد ۱۴۰۱عامل بدبختی این 40 سال در بخش خودرو 100% خود دولته. اگر از ابتدا خصوصی میشدند تا الان پیشرفت بدی نداشتیم.