ایران خودروایستگاه خبرهفته نامه

فاجعه در قیمت‌گذاری دستوری خودرو: دولت رسماً زیان خودروسازان را تقبل کرد!

مجمع عمومی سالیانه گروه صنعتی ایران‌خودرو در تاریخ ۲۸ ام تیرماه ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی گزارش هیئت‌مدیره و بازرس قانونی، در خصوص زیان انباشته و آینده سهام این شرکت نیز میان هیئت‌مدیره و نمایندگان سهامداران بحث و گفتگو صورت گرفت.

cartoon

طبق گزارش اعلام شده توسط حسابدار تا پایان سال مالی سال ۱۴۰۰، زیان انباشته شرکت به رقم نجومی ۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده است! عمدهٔ این رقم که با تبدیل به نرخ روز ارز بیش از دو میلیارد دلار آمریکا ارزش دارد، در طول سه سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام به شرکت تحمیل شده است.

تعیین نرخ دستوری به قیمت نابودی سرمایه ملی

بر اثر افزایش افسارگسیخته نرخ ارز در طول سال‌های گذشته و تحریم‌های اعمال شده بر صنعت خودروی کشور از سوی ایالات متحده، قیمت تمام شده تولیدات کاخانجات خودروسازی افزایش بسیار زیادی داشته و همین مسئله باعث بروز مشکلات عمیقی در این حوزه شده است. عدم رشد قیمت‌های فروش به‌اندازه تورم و هزینه تمام شده باعث تحمیل یک زیان عجیب بر خودروسازان شده؛ این مشکلات تا حدی گسترش پیدا کرده که در جلسه مجمع عمومی ایران‌خودرو، هیئت‌مدیره شرکت مکلف شد تا در صورت ادامه داشتن وضع موجود، با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در ظرف ۶ ماه آینده، جهت انحلال و یا ادامه فعالیت شرکت تصمیم‌گیری کند.

نکته حائز اهمیت در گزارش حسابدار شرکت، نحوه جالب پیش‌بینی سود و زیان برای سال مالی جاری است. شرکت ایران‌خودرو در برآورد قیمت محصولات خود به‌طور میانگین برای هر خودرو افزایش قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان را در نظر گرفته است. حتی در بعضی موارد مقادیری از سود را در نرخ‌های فروش خود شناسایی کرده؛ طبق پیش‌بینی کارشناسان صنعت خودرو، برنامه تولید امسال خودروسازان که با یک افزایش تیراژ تحمیلی از سوی وزارت صمت نیز همراه است، نه‌تنها در حل مشکل مؤثر واقع نشده بلکه با افزایش حجم زیان انباشته سازندگان، عملاً موجب ورشکستگی کامل آن‌ها می‌شود.

باوجود روشن بودن نتیجه قیمت‌گذاری دستوری، پس چگونه ایران‌خودرو اوضاع را طبیعی جلوه می‌دهد؟

طبق اظهارات ارائه شده از سوی هیئت‌مدیره شرکت در جلسه مجمع، ایران‌خودرو از طریق ۴ اقدام قصد دارد تا زیان انباشته را کاهش دهد و درنهایت به سودسازی واقعی برسد:

  1. کاهش هزینه‌های جاری از طریق تولید مستقیم و جمع‌آوری خودروهای ناقص از کف پارکینگ‌ها
  2. مذاکره با تأمین‌کنندگان جهت کاهش نرخ تمام شده قطعات
  3. کاهش تیراژ و یا حذف خودروهای زیان ده از خط تولید و جایگزینی آن‌ها با خودروهایی که سود ده هستند و یا تولید آن‌ها زیان مالی کمتری با خود به همراه دارد.
  4. جبران زیان تحمیل شده به شرکت از طریق ارائه فاکتور به دولت!

نکته عجیب این اظهارات به مورد آخر برمی‌گردد. در همین رابطه عضو هیئت‌مدیره ایران‌خودرو با اشاره به مکاتبات گسترده با نهادهای مختلف حاکمیتی عنوان کرد:

در جریان آخرین مکاتبات شرکت با معاون اول ریاست جمهوری در دولت گذشته، مقرر شد که ایران‌خودرو به‌اندازه زیان تحمیل شده ناشی از قیمت‌گذاری دستوری از محل بودجه عمومی کشوری از دولت پول دریافت کند!

طبق مصوبه دولت و برای جبران قیمت‌گذاری دستوری محصولات، مقرر شده مابه‌تفاوت قیمت تمام شده با قیمت دستوری طبق ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی و از زمان انتصاب مدیرعامل جدید در دولت سیزدهم از محل بودجه عمومی کل کشور پرداخت شود. مسئولین شرکت این وعده را به سهامداران دادند که با وصول این پول‌ها وضعیت شرکت روبه راه می‌شود. ظاهراً از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اجرای این مسئله به جریان افتاده و تا به امروز بصورت منظم ریز هزینه‌های تولید خودرو به پاستور ارسال می‌شود. اگر چه تاکنون پولی از این محل به خودروسازان داده نشده اما این قول از سوی دولت داده شده که در اسرع وقت نسبت به پرداخت آن اقدام خواهد شد.

در سال‌های گذشته و به بهانه‌های مختلف تحت عنوان جبران زیان و یا کمک به تولید ملی اعتبارات مختلفی به خودروسازان و قطعه سازان داده شده که درنهایت نیز خودروسازان هیچ‌کدام از این وام‌ها را تا به امروز پس نداده‌اند؛ اما این عنوان جدیدی که از آن در مجمع عمومی ایران‌خودرو نام برده شد تا به امروز سابقه نداشته است. البته که ایران‌خودرو در توجیه این مسئله می‌گوید چون دولت مسئول قیمت‌گذاری خودرو است برای همین زیان ناشی از این مسئله نیز متوجه خود اوست.

معلوم نیست که دولت با چه انگیزه‌ای اصرار به قیمت‌گذاری خودرو دارد. ۳ سال است که میلیون‌ها نفر برای بهره‌مندی از تفاوت نرخ بازار و کارخانه خودروهای ایرانی در صف قرعه‌کشی ایستاده‌اند. این تراژدی غم‌انگیز موجب شده تا یارانهٔ کلانی به برندگان قرعه‌کشی داده شود. گویی که هر خودروی ایرانی که از درب کارخانه تحویل مشتری شده بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان وجه نقد نیز در صندوق عقب آن به مالک خودرو هدیه داده می‌شود!

در جریان پرداخت وام‌های بزرگ به مجموعه‌های خودروسازی، خودروسازان به دلیل اینکه در حال ثبت زیان هستند، از بازپرداخت وام‌ها سر باز می‌زدند. بانک‌ها نیز در پایان سال با اضافه برداشت و تحمیل کسری بودجه به بانک مرکزی عملاً باعث ایجاد تورم می‌شدند و تک‌تک مردم ایران با تحمل این تورم وظیفه بازپرداخت این وام‌ها را بر عهده می‌گرفتند.

حال با طرح جدید دولت، به‌طور مستقیم از محل درآمدهای نفتی و مالیات اخذ شده از مردم، مابه‌التفاوت نرخ واقعی تمام شده و نرخ فرمایشی فروش به خودروسازان پرداخت خواهد شد. درواقع با این اقدام تمام مردم ایران مستقیماٌ بخش قابل‌توجهی از مبلغ خودروی خریداری شده توسط یک نفر را پرداخت خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. بهنام

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (155 ديدگاه)

    زیان چیه دیگه با همین قبمت های کارخانه کلی سود میکنن
    رسما ملتو خ* فرض کردن که اینم منطقیه…

    موافقم 86
    مخالفم 5
    1. امین

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (438 ديدگاه)

      زیان که قطعا میدن.به چند دلیل.یکی اینکه زنجیره تامین در ایران و هزینه تولید قطعات بدلیل تکنولوژی و بهره وری بالا هست.یکی اینکه نرخ تولید خودرو به ازای هر نیروی انسانی هم استاندارد نیست.میانگین تولید خودرو در. تویوتا به ازای هر نفر سالی هفت تا هشت دستگاه هست ، ایران سالی نهایت دو دستگاه. در آخر قیمت درب کارخانه یک دستگاه ساینا ۱۲۵ میلیون تومان هست که میشود چهار هزار دلار. شما هیچ کجای دنیا نمیبینید که چنین خودرویی در این سگمنت چهار هزار دلار باشد.البته منکر این نیستیم که کلا تولید خودرو در ایران به صلاح مردم و محیط زیست نیست و کلا باید درش تخته بشه و واردات انجام بشه به صورت کاملا آزاد

      موافقم 38
      مخالفم 13
    2. new reventon

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (413 ديدگاه)

      پول خوبی گرفته پدال از این مقاله

      موافقم 8
      مخالفم 64
      1. جواد عقیلی

        ۳۰ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (764 ديدگاه)

        بابت چی؟ توسط چه کسی و چرا؟ اصلا مطلب رو خوندین؟

        موافقم 47
        مخالفم 2
    3. SS

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (751 ديدگاه)

      مشکل از قیمت ها نیست
      وقتی مدیران نالایق آخر سال میلیاردی پاداش بگیرن و برای یه پروژه تغییر چراغ چند ده و صد میلیارد خرج (بخوانید حیف و میل) بشه هرچقدر هم روی ماشین سود کنی کم میاری
      نگرانی هم وجود نداره آخرش از بودجه عمومی جبران میشه و تکرار چرخه…

      موافقم 34
      مخالفم 1
    4. سامان اذری

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3199 ديدگاه)

      چند روز پیش
      پیشه یه نفر بودم که یکی از قطعه سازهای اصلی سایپا بود
      ازش پرسیدم الله وکیلی هر پراید برا دولت درمیاد

      گفت حدودا ۷۰ میلیون تومن

      اونوقت سه برابر بیشتر ب مردم‌میفروشن‌

      موافقم 33
      مخالفم 8
      1. نوید AJ

        ۳۰ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        در همه ی تولیدات همینجوره. یه برند اینجا هست که کاپشناش خیلی گرونه به اسم ” کندا گوس” برای این کمپانی دو عدد نصب داشتیم. با کارگرا ک صحبت کردم دقیقا همین موارد رو متوجه شدم. اینا مواد اولیه رو از ارزانترین جایی که بتونن تهیه میکنن (چین و تایلند) و در اینجا سرهم میکنن و کاپشن تولید میکنن. قیمت تمام شده ی هر کاپشن بین 300- 500 دلار در میاد. و کاپشن های این برند از 1200 دلار هست به بالا. یکی از کاپشناش که 2400 دلار قیمت داره رو پرسیدم، 400 دلار پای کمپانی در میاد.

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. پویا

          ۲ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (456 ديدگاه)

          یه شرکت خصوصی رو داری با یه شرکت عظیم دولتی که بامالیات مردم اداره میشه و بخاطرش واردات رو کامل بستن مقایسه میکنی؟!

          موافقم 2
          مخالفم 2
    5. Mustang shelby gt 350

      ۳۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (116 ديدگاه)

      یعنی والا یه جوری رفتار میکنن انگار تو اوروپاییم اینم شرکت‌های مرسدس و بی ام و یه بحران مالی شدید محتمل شدن و….. چاخان ، بقول ما گیلانیا همین بوبو خوصه(بسیار چاخان) پراید و سمند و تو پاچه ملت میکنن رسما اجباری بعد ضرر میخوان بکنن؟

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. آرین

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (444 ديدگاه)

    بلاهت پایانی نداره.
    این قضیه جبران هزینه‌ها به دست دولت مشابه ورشکستگی موسسات اعتباری چند سال پیش هست فقط این‌بار صاحبان منافع تفاوت دارند. از جیب همه مردم به جیب تعداد اندک.
    هر دوره از برکت سفره‌ای که پهنه، احزاب و قدرت‌ها متولد می‌شند و برای اضافه شدن به ردیف مصارف بودجه اعمال زور می‌کنند که مشخصا خودروسازها یکی از اون‌ها هستند.

    موافقم 53
    مخالفم 0
    1. آرین

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (444 ديدگاه)

      البته سال‌های زیادیه که دولت هزینه‌های این دوتا رو جبران می‌کنه. برای نمونه سال 98 ده هزار میلیارد و سال 87 هفتاد و پنج میلیارد تومن بلاعوض بهشون داد.

      موافقم 22
      مخالفم 0
  3. Afg

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    بخدا عجب مملکتی شده طرف میلیاردها تومن پول به جیب میزنه دلال بازی و رانت به وجود میاره عده زیادی از مردم در قبال خرید خودروی مورد نیاز خود پول بیشتری نسبت به ارزش خودرو پرداخت میکنه اخرشم میگن ما هزاران میلیارد تومن ضرر کردیم و باید این ضرر مثل ضررهای دیگه از جیب مردم و از سفره مردم پرداخت بشه جدا از بی کفایتی دولت طرف کارمند دولت هست ولی به دولت حساب پس نمیده آقا نمیتومی برو کنار یا اصلا تعطیلش کن ادم میمونه خنده کنه یا گریه

    موافقم 48
    مخالفم 2
  4. phonix

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1820 ديدگاه)

    دیوار حاشا بلنده

    موافقم 23
    مخالفم 0
  5. imperial

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    کل مقاله یه طرف… این عکس یه طرف دیگه.
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/05/cartoon.jpg
    پدال جان خدابگم چیکارت نکنه.بوق چیه دیگه🤣 خودروساز=ماتر😂سازمان حمایت=مکوین🤣

    ولی جدا از طنز واقعا هیجوره نمیفهمم چطوری 61هزار میلیارد تومن آدم ضرر میده بعد میاد میگه نه مردم باید صبر کنن ما درست میشیم…بر فرض مثال از فردا وارد سودهی هم بشن حداقل 10سال طول میکشه حسابشون صاف بشه بعدا برن تو سود بعد بخوان پیشرفت کنن خودش کلی زمان میبره.

    .
    بهترین کار این است که گمرکی رو 20 درصد کنن و در سایپا و ایرانخودرو بسته بشه و تمام 100هزار کارمندسایپا و ایرانخودرو موجود بیان تو نمایندگی های کیا هیوندای تویوتا هوندا نیسان سوبارو میتسوبیشی استخدام شن! تو همین تهران 5تا نمایندگی بزنن تو هر نمایندگی 10 نفر کار کنن خودتون ببینید چه اتفاقی می افته… حساب کن کل ایران رو.

    کلا 7 تا برند ژاپنی کره ای تو هر شهر 5 نمایندگی هر نمایندگی 10 نفر استخدام شن میکنه به عبارتی فقط تو تهران تقریبا 3500 کارمند سایپا و ایرانخودرو میتونن برن کار کنن. تازه من فقط تهرانو گفتم کرج مازندارن و…کل استان تهرانو نگفتم. کل ایران بماند!

    تو هر شهر ایران میشه 4 یا 5 تا نمایندگی کیا هیوندای تویوتا نیسان سوبارو و…زد(هرکدومشون 4یا5تا.یکی شمال شهر پایین شهر شرق و غرب .و نمایندگی کوچیک فروش قطعا بماند من فقط نمایندگی شوروم منظورمه)تو هر نمایندگی هم 10 نفر استخدام شن تمام کارمندای سایپا و ایرانخودرو تو کل ایران رو ساپورت میکنه…کمرگی هم بشه 20 درصد راحت میشه تویوتا یاریس رو 400تومن خرید.النترا و i10 سراتو و…هم450تومن.

    به خداقرار نیست همه کشورهای جهان خودروساز بشن. میتونیم مثل بقیه کره زمین ماشین وارد کنیم و مردم ماشین خوب و ایمن سوار شن. دقیقا عین موبایل.

    به فکر مردم بودن اصلا سخت نیست فقط اینا نمیخوان اینا میخوان مردم آشغال حلبی 405 سمند پارس سوار شن خودشون برن اون ور آب ماشین آمریکایی اروپایی سوار شن. مرگ بر آمریکا….

    موافقم 28
    مخالفم 0
    1. imperial

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      (به عبارتی فقط تو تهران تقریبا ۳۵۰۰ کارمند سایپا و ایرانخودرو میتونن برن کار کنن)
      دوستان منظورم 350 نفر بود.

      (و نمایندگی کوچیک فروش قطعا بماند من فقط نمایندگی شوروم منظورمه)
      نمایندگی کوچیک فروش قطعات منظورم بود. قطعات حرف ت جا افتاد.

      موافقم 12
      مخالفم 0
  6. AMANTE

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1861 ديدگاه)

    مردم راضی به زحمت تون نیستن اگه میبینید اینجوری دارید ضرر میکنید خوب تعطیل اش کنید. بجاش بیاد و چینی مونتاژ کنید تا اون کارگران هم بیکار نشن.
    در کل به نظرم همه اش الکیه و این پول ها فقط به اسم های مختلف به جایی واریز و بعد تیکه تیکه به اشخاص مختلف منتقل میشه تا بتونن خونه و اقامت کانادا و…. رو بگیرن و پسر و دختر و پسردایی و دختردایی و دختر عمه و….. برن اونجا عشق و حال و در کنارش مثلا درس بخونن.
    البته شاید متنی که بالا نوشتم درست نباشه ولی از بس توی ایران این شرایط هارو دیدم نمیتونیم خوشبین باشم.

    موافقم 47
    مخالفم 0
  7. GMA

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (769 ديدگاه)

    درشو تخته کنید همه از شرشون راحت بشن…

    موافقم 45
    مخالفم 0
  8. احمدرضا

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (733 ديدگاه)

    😄

    موافقم 14
    مخالفم 1
  9. Mohamad

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (812 ديدگاه)

    گزارش دادن ایران خودرو حدود ۵۶ هزااار نفر پرسنل داره !
    تصور کنید یه شرکت با ظرفیت تولید خیلی کمتر از ۱ میلیون واحد به لطف رانت دولتی چه تعداد نیروی کار مازاد و سفارشی داخلش ول میچرخن و هزینه ایجاد میکنن ! طبیعیه که قیمت تمام شده هر خودرو با اون کیفیت و متریال ضعیف انقدر هنگفت دربیاد که حتی اگر بنا باشه با همین نرخ دلار ماشین اقتصادی از برندهای معتبر وارد کنیم بازم از تولیدات اینها ارزون‌تر درمیاد ، چون به جز ریسک های ناشی از تحریم و بی انضباطی های مالی (اگر فساد رو فاکتور بگیریم ) داره به دو تا سه برابر بیشتر از چیزی که نیاز داره دستمزد میده. و متاسفانه تاوان این تحمیل هزینه ها رو باید مردم بدن .چطوری ؟
    دولت به جای حل مساله میاد قیمت گذاری دستوری وضع میکنه
    لاتاری راه میندازه و بین عده ای خاص رانت تقسیم میکنه و مردم رو سفته باز و حریص و عده ای رو پولدار کرده و نرخ گرون بازار آزاد و بی ثبات سهم مردمه!
    خودروسازا هم ناچارن به وام بانکی کلان پناه ببرن که از پس دادنش عاجزن . این وسط شبکه بانکی که تحت فشار قرار گرفته و نزده میرقصه، پاشو میزاره رو پدال چاپ اسکناس چون اعتباراتش برنمیگرده و تورمش سهم مردمه!
    دقت کنید اقتصاد با کسی شوخی نداره و دو دوتا نمیشه پنج ها و دود این همه بی بند و باری و توزیع رانت تو چشم مردم میره و طول میکشه که بفهمیم تو اقتصاد چلو کباب مجانی به کسی نمیدن!!

    موافقم 36
    مخالفم 0
    1. فرشید

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (190 ديدگاه)

      این کامنت به شدت درست، فنی و پر محتوا بود. ممنون

      موافقم 7
      مخالفم 0
  10. Alan.r

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1096 ديدگاه)

    ماشین رو با ۲۰ برابر قیمت به مردم قالب می‌کنن بعد می‌گن ضرر می‌کنیم

    موافقم 22
    مخالفم 1
  11. شاهین

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    کاهش تیراژ و یا حذف خودروهای زیان ده از خط تولید و جایگزینی آن‌ها با خودروهایی که سود ده هستند و یا تولید آن‌ها زیان مالی کمتری با خود به همراه دارد.
    الان فهمیدین چرا سمند و تیبا و ساینا از خط تولید خارج شدن؟
    افرین. به خاطر رعایت اصول ایمنی و استاندارد نبوده!!!!
    گفته بودم که تقاضا براشون کم بوده و سودی نداشتن برای همین هم با این بهونه کنار گذاشته شدن تا بتونن محصولات مشابه رو با قیمت بیشتر فروگذار باشن.
    و صد هزار افسوس برای اونایی که میرن ثبت نام میکنن و پولشون رو میزارن تو جیب اینا
    رفیقِ رفیقم هفته پیش 510 میلیون داده پژو 207 سقف شیشه ای خریده. درحالی که این موجود به اصطلاح اشرف مخلوقات میتونست بره مزدا 3 سالم و تمیز بخره و پولشو بده به خریدار نیازمندی که داره ماشینشو میفروشه
    دیگه نمیدونم چی بگم. عاقلان دانند

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. آرین

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (444 ديدگاه)

      تقاضا براشون کم نبوده. اتفاقا خیلی زیاده.
      یک دلیل توقف تولید اینه که این ماشین‌ها چند سال پیش قیمت گذاری شدند و نرخ رشد قیمت دوره‌ای اون‌ها کمتر از رشد هزینه‌های تولید بوده بنابراین با معرفی پلاس همون ماشین‌ها و توقف تولید مدل پایه، قیمت‌گذاری جدید به نرخ روز انجام میدند.
      یک دلیل دیگه اینه که اگر مدل قدیمی حذف بشه، بخاطر این که همراه مدل جدید آپشن‌های بیشتری فروخته میشه سود بیشتری به دست میاد. برای همین ایرانخودرو ترجیح میده 207 رو به جای 206 تیپ پنج تولید کنه.

      موافقم 10
      مخالفم 0
  12. افشار

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (762 ديدگاه)

    سایپا اگر هر یک دستگاه تیبا و ساینا را یک میلیارد تومان هم بفروشه باز هم میگه داریم ضرر میدیم

    موافقم 29
    مخالفم 0
  13. امیرشایان فرازی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    چه عکس حقی داشت 😂😂😂😂

    موافقم 15
    مخالفم 0
  14. علی جردن

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    چرا اسرار دارید هم فرغون بسازید هم ضرر مالی به دولت ایران بزنید؟؟ مجبورید ادامه بدید؟؟ شما نه خودروی استاندارد می توتید بسازید نه می تونید به نفع دولت ایران باشید!! فقط جمع کنید!! شما این کاره نیستید!! نه خودروساز خوبی هستید!!!!! نه منفعتی برای دولت ایران دارید!!!!! مردم هم از همه ماشین هایی که ساختین و از چین مونتاژ کردید ناراضین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    یکی بخاطر تولید ابرماشین مثل بوگاتی ضرر مالی می ده یه مدیر ابله هم بخاطر ساخت چهارچرخ بدرد نخور ضرر می ده… برید خونه هاتون

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. خوب

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (24 ديدگاه)

      بسیار موافقم

      موافقم 10
      مخالفم 0
  15. behnam1012

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (987 ديدگاه)

    من نمی‌دونم چرا تعطیل نمیکنن واردات بدون تعرفه آزاد کنید یا تعرفه پایین بگرین هم شما ضرر نکنین هم مردم خودروهای خوب و ایمن سوار بشن

    موافقم 23
    مخالفم 0
  16. حمید

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (371 ديدگاه)

    تمام مشکل از مافیا قطعه سازی که قطعه رو چون لابی داره تو کارخونه گرون میده به خط تولید، حرفم بهشون بزنید یک میلیون کارگر و بیکار میکنن میریزن تو خیابون ، پس هیچ کاری از هیچ کس برنمیاد

    موافقم 10
    مخالفم 0
  17. Hamid

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (62 ديدگاه)

    سلام. نگران نباشید. دولت هیچ پولی برای پرداخت به این دشمنان انسانیت و محیط زیست ندارد. یه وعده سرخرمن است.

    موافقم 9
    مخالفم 0
  18. فرشید

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (190 ديدگاه)

    توی شرکت های دولتی حداقل چهار برابر ظرفیت استاندارد پرسنل دارن. و به تعداد عجیبی مدیر با حقوق های نجومی و پاداش های کلان. به عنوان نمونه مدیر روابط بین الملل. خوب توجه کنید” مدیر روابط بین الملل ” انگار که وزارت خارجست. همین مدیر یه عالمه رییس و کارشناس و… زیر مجموعه داره که در نهایت کاره خاصی هم نمیکنن. باورتون نمیشه توی مجموعه های دولتی مثل همین خودروسازها چقدر منابع مالی هدر میره و چقدر بهره وری کمه. اینجور موسسات پر از افراد نالایق و مسائل غیر فنی و چیزای دیگست. مثلاً برای صندوق دار کردن پژو 206 حدود سیصد میلیون دلار هزینه شده. همین عدد نشون دهنده اوج فاجعه و بی کفایتی و بریز و بپاش رو نشون میده. ولی در نهایت تاوان و هزینه همه اینا رو مردم میدن. اینجور مقاله ها پیش زمینه آزاد کردن قیمت خودروهاست. این یعنی به عنوان مثال به زودی قیمت کارخونه پژو 206 تیپ 2 برابر با 300 میلیون میشه (که یعنی حدود 10 هزار دلار). به چه گناهی مردمی که با هزار بدبختی توی این گرونی پول جمع کردن و میخوان ماشین بخرن مجبورن بابت ماشین سی سال پیش و بدون کیفیت و بدون آپشن ده هزار دلار پرداخت کنن. نمیشه که هم بازار رو کاملاً منحصر کنی (با هزار روش مستقیم و غیر مستقیم) و هم ماشین های چند دهه پیش رو با نرخ ماشین های امروز بفروشی.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  19. پدرام

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    به امید ورشکستگی کامل ویران خودرو و سایپا که هر دو اسم و اعتبار ایران ناسیونال و سایپا قدیم رو خراب کردن
    اول که شرکت خصوصی ایران ناسیونال رو مصادره کردن در عین بی شرمی

    موافقم 9
    مخالفم 0
  20. علی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (839 ديدگاه)

    تمام نظرات کاربران قبول ، اما مشکل اصلی ما کاهش شدید ارزش پول ملی مان است ، توجه کنید که خیلی از اقتصاد دانان عقیده دارن ارزش واقعی ریال در برابر دلار ،، هردلار بالای ۵۰ هزارتومان است!!!! توجه بفرمایید آنها میگن اون چیزی که رسمیه زیر فشار دولته و باید ببینیم ارزش خرید مثلا هر ۱۰۰ دلار تو آمریکا چه قدره و حال با ۱۰۰ دلار تو ایران چی میشه خرید!!! اینطوری نرخ واقعی ارز بدست میاد .

    موافقم 7
    مخالفم 1
  21. بی نام

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2874 ديدگاه)

    ناکارآمدی از در و دیوار این مملکت میباره. آخه چطور ممکنه هم فاسد باشید و هم ناکارآمد؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. محمد

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گل بگیرید درشو تخته کنیددرشو نمیخواد ماشین تولید کنید آقا ما ماشین ملی نمیخوایم !!! واردات کنید ملی شما هم که بیشتر قطعاتش از خارج میارید یه دفعه کل ماشین از خارج وارد کنید با گمرک کم. از جیب مردم همش برای این دو شرکت خودروساز (ارابه ساز) هزینه نکنید که رقابت اصلا نمیکنن هرچی هم با هر شرایطی میخوان به مردم میندازن. ظلم وجود این دو شرکت جمعشون کنید

    موافقم 2
    مخالفم 0
  23. رامتین

    ۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3080 ديدگاه)

    عامل بدبختی این 40 سال در بخش خودرو 100% خود دولته. اگر از ابتدا خصوصی میشدند تا الان پیشرفت بدی نداشتیم.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا