سازمان توسعه تجارت ساز و کار ثبت سفارش و واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی توسط اشخاص حقیقی را صرفا برای دو ماه آخر سال ۱۴۰۳ ابلاغ کرد.
به گزارش پدال، با گذشت یک ماه پس از ابلاغ آئین نامه واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی، سازمان توسعه و تجارت در بهمنماه ۱۴۰۳، سازوکار ثبت سفارش واردات خودرو شخصی نو و دست دوم برقی و هیبریدی را براساس قوانین و ضوابط جدید، و صرفا تا پایان سال ۱۴۰۳ ابلاغ کرد.
بر اساس ضوابط این بخشنامه، واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی با مجوز موردی به شرح زیر است:
۱- ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی صرفاً در کد تعرفههای پیوست ابلاغیه، ذیل عنوان کد تعرفههای خودرو موضوع آئین نامه اجرایی بند (ت) تبصره (۹) امکانپذیر است.
بر اساس آنچه که سازمان توسعه تجارت ایران از ضوابط ثبت آماری واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی اعلام کرده، واردات خودروهای با سن بالاتر از پنج سال (۲۰۲۰ به قبل) ممنوع است؛ همچنین تاکید شده که ثبت آماری سفارش، صرفاً از محل تأمین ارزهای بانکی و با ارز «یورو» امکان پذیر است.
۷- ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی صرفاً با نوع ارز یورو امکانپذیر است.
۸- مبلغ فوب (FOB) خودرو در ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی در حالت «نو» ۴۰ هزار یورو و در حالت «کارکرده» ۲۰ هزار یورو است.
۹- مبلغ کل پرونده ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی در حالت نو، باید کمتر از ۴۲.۰۰۱ یورو و در حالت ”مستعمل” باید کمتر از ۲۱٫۵۰۱ یورو باشد.
۱۰- ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی صرفاً در برندهایی امکان پذیر است که حداقل یک شرکت نمایندگی خدمات پس از فروش آنها را در کشور ارائه میدهد.
۱۱- سن خودرو مورد ثبت آماری، باید کمتر از پنج سال باشد؛ بنابراین واردات خودروهای دارای سال ساخت برابر ۲۰۲۰ وماقبل آن مجاز نیست.
۱۲- تنها خودروهای دارای سال ساخت ۲۰۲۴ و ما بعد آن در آئیننامه «نو» محسوب میشوند.
و در نهایت ۱۳- مجوزهای مورد نیاز برای ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی، بایستی از دفتر صنایع خودرو وزارت صمت و سازمان حفاظت محیطزیست (جز برای خودروهای برقی) اخذ شود.
واردات خودرو با کد ملی چه محدودیتهایی دارد؟
اول – کمتر از دو ماه به پایان سال باقی مانده است در حالیکه این مجوز بر اساس ضوابط قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ و تاکید شده تا پایان سال ۱۴۰۳ هم معتبر است. بنابراین مشخص نیست در این مدت کوتاه چه کسانی موفق به اخذ مجوز ثبت سفارش یا ثبت آماری و واردات خودرو خواهند شد.
دوم – چگونگی ثبت سفارش برای افراد حقیقی، به روش ثبت آماری و صرفاً با ارز یورو اعلام شده که هم اکنون از روش ثبت آماری برای واردات به مناطق آزاد و ته لنجی استفاده میشود و بسیار آسانتر از ثبت سفارش تجاری است با این حال تاکید بر مجوز موردی برای اشخاص حقیقی آن هم در مدت زمان کوتاه ابهامات برای چگونگی اجرای این مصوبه را بیشتر کرده است.
سوم- مبلغ فوب (FOB) خودرو در ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی در حالت نو ۴۰۰۰۰ یورو و در حالت مستعمل ۲۰۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده و حکایت از آن دارد که خودروهای نو و کارکرده با حجم موتور تا ۲۵۰۰ سی سی توسط اشخاص حقیقی امکان واردات خواهند داشت.
چهارم – خودروهای تمام بنزینی و گازوئیلی امکان واردات ندارند.
صامورایی
۶ بهمن ۱۴۰۳۳میلیاردو ۳۰۰ میلیون یورو ارز ( کمتر از ارزی که برای موبایل خرج میشه) + مهلت تنها ۲ماهه برای ثبت سفارش = تلاش برای کمترین تغییر قیمت در بازار ( نه سیخ بسوزه نه کباب. از یطرف بگن بفرما اینم واردات اشخاص حقیقی که همش میگفتید. ارون طرفم طوری باشه که قیمتای بازار نشکنه یهو)
ارزی که قراره بخشی ازون توسط مردم تامین شه چرا باید انقد کم باشه ؟ اونم مسئله ی خودرو که خیلی متفاوت با مموبایل و غیرهست.
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳البته همینم اگه واقعی باشه و رخ بده نعمته
اما برای پایین اومدن قیمت باید حجم وازدات بالا باشه . ضمنا تو مملکت ما قانون و طرح و برنامه زیاده اما به سرانجام رسیدنش مهمه نه اینکه یهو یه هفته بعد بگن رفت برا اصلاحیه یا پولو بگیرن ۶ ماه بلوکه کنن و بزنن زیرش و این داستانا
مهدی کلانتری
۷ بهمن ۱۴۰۳داداش حرص نخور…فقط تا پایان سال به خاطر این هست که مجوزها اینطوری هست که تا پایان سال تاریخش هست و در ابتدای سال بعد باز برای یک سال تمدید میشه…اینطوری نیست که بگی تا دو ماه و دیگه تمام…چون آئین نامه در دوماه انتهایی باقیمانده تهیه شده اینطوری گفتن…وگرنه اگر برج فروردین بودیم میخورد تا 29 اسفند ….نگران نباشید…اینا موضوع خودرو رو آروم آروم دارن وارد میشن که کم کم قیمت ها کاهش پیدا کنه …وگرنه برای نظام موضوع تمام شده و دیگه قرار نیست چیزی ممنوع بشه…
محمد
۷ بهمن ۱۴۰۳خیلی ساده لوحانه هست که فکر می کنی قیمت خودرو ارزان میشه.
خودرو گران نیست، قدرت خرید پایین است.
۶ بهمن ۱۴۰۳آخه خودروی وارداتی کارکرده رو کی تا حالا آورده دارین چی میگین حالتون خوش نیست
مهدی کلانتری
۷ بهمن ۱۴۰۳عزیز تا الان کسی نیاورده …تازه استارتش خورده چند روزه…
۷ بهمن ۱۴۰۳پس چرا میگن قراره زود تموم شه
Cehx
۶ بهمن ۱۴۰۳حتی علاقه ای ندارم بخونم مطمئنم اینقدر اما و اگر اوردن اونقدر گمرک می گیرن که ادم به همون چینی های مونتاژی راضی میشه
Hamidrez
۶ بهمن ۱۴۰۳اگه نمیخواید واردات بشه ،بگید نمیخوایم ، این ادا اطوارا چیه اخه !؟
Taha Ayoobi
۶ بهمن ۱۴۰۳آقا بسمالله
من E-ray میارم، هیبریدی و عالی.
البته حجم موتورش بالاس ای ام جی وان بهتره
گاس فرینگ
۶ بهمن ۱۴۰۳با بیست هزار دلار اتاق خالی eray نهایت بتونی بیاری
بعد اینجا یه موتور زانتیا روش ببندی بری خط شوتی دغدغه قطعات هم نداری
یا یه موتور آریسان ۲ براش ببند گرید روغنش با سی اچ آر و کرولا ۱۲۰۰ یکیه بری تعویض روغنی سیس بگیری برای یارو آره دایی من روغن موتورم میلیونی قیمتشه
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳ولی این شرایطی که گذاشتن برای واردات کره ای و ژاپنی جوابه چون هم هیبرید زیاد دارند هن قیمتا اوکیه .با این پول میشه النترا هیبرید صفر اورد اونم تریم فول با ۳۱ هزاردلار ( طبیعتا شرط سقف یورو هم اوکیه ) یا مثلا سوناتا فول هیبریدصفر با ۳۹ هزاردلار
ازژاپن هم اکورد هیبرید صفر فول با ۳۷ هزاردلار ، یا هوندا سیویک فول هییرید صفر ۳۵ هزاردلار ، تویوتا کمری صفر فول ۳۶ هزاردلار ، کرولا فول هیبرید صفر ۳۰ هزاردلار و …
محی
۶ بهمن ۱۴۰۳دوستان یادشون رفته دلار ۵۰ تومن بود کرولا ۳۵۰۰ بود یعنی ۷۰ هزار دلار،الان با این دلار شده ۳۰ هزار دلار،با همین واردات نیم بند هم کلی قیمت ماشین ریخته،باز هم میریزه،پس اینقدر منفی نگاه نکنید
گاس فرینگ
۶ بهمن ۱۴۰۳روی مونتاژی های چینی که بی اثر بوده. تیگو ۸ و فیدلیتی که رند ترین های بازارن قیمت هاشون تقریبا کاهشی نبود که هیج افزایش هم داشته تا حدی
ملت آپشن پرست هم عوض اون کرولا با همون پول فیدلیتی پرستیژ میخرن عین نقل و نبات خرید و فروش میشه
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳بنظرم خریدار حق داره. اخه ۳،۴ تومن بدی که تویوتا لو اپشن بگیری؟ قراره داخل ماشین راحت باشی نه اینکه فقط زل بزنی به لوگوی برند. خب همینو میدی یچیزی میگیری که اپشنال باشه و این کاملا طبیعیه. کلا دوره برند پرستی تموم شده اپنشال نباشی میخوره تو سر قیمت ماشین تو بازارم دیدیم چی شد..
محی
۷ بهمن ۱۴۰۳والا فیدلیتی کجا عین دلار و …رشد داشته ؟حساب کن پارسال چند دلار بود و امسال چند دلاره اون ماشین
علی جردن
۷ بهمن ۱۴۰۳فقط امیدوارم بتونیم یه روز خودروهای منطقه آزاد کیش و ارس پلاک ملی ببینیم
میشه سه تا لامبورگینی و کلی کامارو و موستانگ و کلی کادیلاک نیو فیس
احمد
۷ بهمن ۱۴۰۳سلام به کمبود دلار در بازار
سلام به افزایش قیمت دلار
سلام به صف بستن مردم جلوی صرافی ها برای خرید دلار
سلام به له شدن قشر متوسط و فقیر مردم ایران و رفتن پول شون تو جیب قشر ثروتمند ِ خریدار خودروهای وارداتی
سلام به اعتراض های خیابانی مردم به گرانی به کاهش ارزش تومن
سلام به چند برابر شدن همه چی
و در آخر ، سلام به فشار حداکثری مسولین خائن به مردم
سلام به مذاکره و بستن ترکمنچای