پس از اعلام آزادسازی واردات خودرو قرار بود تا پایان خرداد ماه آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شود. حال با گذشت بیش از یک ماه ظاهرا سه بند از این آیین نامه رونمایی شده است و در انتظار تصویب نهایی دولت است.
اولین بند از این مقررات در نظر گرفتن سقف ارزی برای قیمت خودروهای وارداتی است. اختصاص دو رده قیمتی ۱۰ و ۲۰ هزار دلاری خودروی وارداتی مد نظر مسئولان است، به طوری که برای واردات خودروهای اقتصادی سقف ۱۰ هزار دلاری در نظر گرفته شده و برای تشویق واردات این خودروها نیز تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصد است.
دومین بند نیز سقف ارزی واردات نیز یک میلیارد دلار پیشبینی شده است. بند سومی که در کمیسیون صنایع رونمایی شده مربوط به واردات به شرط تولید مشارکتی است. مطابق این بند اگر فراتر از سقف ارزی تخصیص یافته، داوطلب واردات وجود داشته باشد، باید ورود محصول خارجی در ازای سرمایهگذاری در صنعت خودروی کشور باشد.
بحث سقف ارزی واردات، بانک مرکزی را در واردات خودرو به چالش انداخت. بانک مرکزی در بازه سه ساله ممنوعیت واردات، هر زمانی که موضوع آزادسازی واردات از سوی مجلس یا دولت مطرح میشد با طرح ساماندهی ارزی کشور با آن مخالفت میکرد. این در حالی است که در شرایط کنونی نیز از بانک مرکزی به عنوان یکی از موانع اصلی لغو توقف واردات خودرو یاد میشود. با این حال آنچه از آییننامه رونمایی شده تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو است.
مطابق بند سوم آیین نامه واردات اگر فراتر از یک میلیارد دلار سقفی که برای تخصیص ارز واردات خودرو در نظر گرفته شده، همچنان داوطلب واردات وجود داشته باشد باید این واردات در ازای سرمایهگذاری در صنعت خودروی کشور باشد. علاوه بر این در آییننامه مورد اشاره تاکید شده است که واردکنندگان باید نمایندگی و ارائه خدمات پس از فروش در کشور داشته باشند. مشکلی که بسیاری از دارندگان خودروهای خارجی در کشور بعد از شروع تحریمها و خروج شرکتهای خارجی از کشور با آن دسته و پنجه نرم میکنند.
نظر مجلس بر این است که هر شخص حقیقی یا حقوقی باید بتواند واردات خودرو را انجام دهد اما هنوز دولت در آییننامه واردات تصمیمی برای شروط لازم برای واردکنندگان نگرفته است.
علاوه بر این بندهای منتشر شده نیز محل اختلاف و بحث است و بین دولت و مجلس نیز اجماعی در مورد آن وجود ندارد. برای مثال مجلس موافق تعیین سقف قیمتی برای واردات نیست اما دولت در آییننامه اجرایی سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلاری را در نظر گرفته است. همچنین تولید مشارکتی که پیش از این توضیح داده شد نیز این سوال را ایجاد میکند که با توجه به تحریمها چه کشوری حاضر به سرمایهگذاری در صنعت خودروی ایران خواهد شد؟
کرگدن باواریا
۱۱ مرداد ۱۴۰۱خداییش دیگه حوصلمون سر رفت از بس اخبار تیتر زرد راجب واردات خودرو( همه رسانه هارو میگم) وگر نه میدونم مقصد اطلاع رسانی عمومی هست
دیروز تو ترافیک بودم از بخت خوبم جلوم یه جنسیس g70 2020 بود ؛ پشتمم شورلت تاهو “2020” اگه اشتباه نکنم..
یه نگاه به جنسیسه کردم قشنگ آقا و خانوم نشستن دارن به الکسیس سوارا میخندن که سلطان صداش میزنن حالا کاری به این حرفا ندارم ولی از کی تاحالا ماشینی وه پلاکش گذر هست اقا و خانم ایرانی توشون سوار میشن و گل میگن و گل میشنون ؟ :)
غیر اینه واردات آزاد شده و با برچسب پلاک گذر مارو فریب میدن ؟؟؟
دلخوش به این اخبار نباشید مگه میشه بازار بی رقیب حلبی های وطنی رو ول کرد و کیوندا ی ۲۰۲۰ بیارن ؟
واردات برای ملت باز نشده فقط !
حقق گوی باطل
۱۱ مرداد ۱۴۰۱شما هم اگه پول داری همین الان میتونی بری از کشورای همسایه ماشین بخری گذر بیاری ببری
مزدا
۱۱ مرداد ۱۴۰۱این یک میلیارد دلار هم تو جیب برادران چینی میره به اسم واردات.
مزدا
۱۱ مرداد ۱۴۰۱خدایش خسته ام !!!
از قصه واردات خودرو
از قصه رتبه بندی معلمان
از قصه برجام
از قصه عمری که میرود
…..
چند سال هست که تو این مملکت به خبر خوش نشنیدیم
خدا همتون رو لعنت کنه که عمرمون در عصر شما به هدر رفت
ایکس
۱۳ مرداد ۱۴۰۱داداش گل،عزیزه دل،شما برو از هر جای دنیا بغیر از آمریکا، ماشین نو یا دسته دو بخر.۶ ماه پلاک موقت بگیر و بعد ۶ ماه ببر گمرک تحویل بده و ببر از همونجا که خریدی بهشون بفروش و یکی دیگه بخر.این چرخه رو ادامه بده هر هر و کرکر به همون شوتی ها بخند.ماشین صد میلیونی بیست سال پیشم برو امارات بخر ضرر نکنی.از این راهنمایی بهتر؟خواستی هم میتونی تمدید کنی تو ایران گذرش رو.اگر دوسنداری پس بدی
AMANTE
۱۱ مرداد ۱۴۰۱اول محدودیت حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی و حالا سقف دلاری مسخره ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری که عملا یا چیزی نمیشه آورد یا اگه هم بشه ماشین چینی یا ماشین های برند های مطرح با آپشن کم رو میشه وارد کرد که با دلار و وضع مملکت میشن ماشین های نیم میلیاردی یا میلیاردی.
بعد سرمایه گذاری برند های خارجی در ایران!؟ اگه وضع خوب بود احتمال داشت سرمایه گذاری کنن چون قبلا این اتفاق افتاده.
تنها بند خوب این آیین نامه بخشی که گفته ( واردکنندگان باید نمایندگی و ارائه خدمات پس از فروش در کشور داشته باشند. )
hamid
۱۱ مرداد ۱۴۰۱بعد از چند ماه چند بند مبهم دادن بیرون
… .. …
JDM lover
۱۱ مرداد ۱۴۰۱من مطمئنم خودرویی که قابلیت رقابت با مدل های داخلی رو داشته باشه و قیمت مناسب داشته باشه وارد نمیشه چون امکان نداره بیان این بازار انحصاری خودشون رو از بین ببرن
هر چی وارد بشه بالای یه تومن میشه قیمتش
aMiRsHaYaN
۱۱ مرداد ۱۴۰۱دوستان این ماشین های عجیب غریبی که میبینید بری ایران نیست و به روسیه میرن چون روسیه تحریمه نمیتونه ماشین خودش وارد کنه از ایران وارد می کنه من داشتم تو جاده انزلی میرفتم قطار قطار تریلی های ماشین بر بود که باورم نمیشد چه چیزایی روش دیدم. یه تریلی id4 gtx و یه تریلی چارجر و یه تریلی تویوتا سی ینا.
و من چون آروم میرفتم وقتی رسیدم انزلی همون اولش گمرکشه اگه دقت کرده باشین همه اون کامیونا اونجا صف کشیده بودن
پارسا
۱۱ مرداد ۱۴۰۱چه جالب
Ali
۱۲ مرداد ۱۴۰۱باهوش مال روسیه نیست مال عراقه
سالهاست رد میشه
بیا طرف سلفچگان ببین…
hamid
۱۱ مرداد ۱۴۰۱با این ایین نامه مشخص شد وارداتی در کار نیست. از همون اول معلوم بود.
بازار اشفته خودرو با حرف درمانی درست نخواهد شد.
علی جردن
۱۲ مرداد ۱۴۰۱تعرفه واردات رو از ۱۰۰درصد بکنید ۵۰۰درصد برای خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار اما بزارید مثل گذشته پای اسطوره های علم و تکنولوژی مثل کاررا کاین … دوباره به ایران باز بشه و با اون تعرفه واردات هرکاری دوست داشتید بکنید هرجا دوس دارین سرمایه گذاری کنید کسی هم که دلش پورشه مازراتی می خواد ۱۰۰در۱۰۰ می تونه گمرک ۵۰۰درصدی پرداخت کنه
💣این واقعا ظالمانه اس که به هیچ طریقی به هیچ مبلغی نتونی ماشین دلخواهتو تو کشور خودت پلاک کنی. فرار مغزها اینجوری اتفاق می افته همون مغز راضیه چندبرابر هزینه کنه اما تو کشور خودش عشق کنه
هادی
۱۲ مرداد ۱۴۰۱انقدر ملت را با واردات بازی ندهید کشورهای در پیتی اطرافمان ببینید چه خکدروهایی سوار میشوند دزدی از ملت چقدر شرم و حیا هم خوب چیزی.
مهدی
۱۲ مرداد ۱۴۰۱الان میرن با زیر ده هزار دلار اشغال صفر ستاره وارد میکنن،هند ،روسیه و کلی اشغال رده پایین چینی که نهایتا مشتری مجبور بشه گاری های داخلی را بخره،بعد هم اسمش را میزارن بازار رقابتی،بهمین سادگی،مردم بیچاره هم همچنان سرکارن
علی شکوهی
۱۲ مرداد ۱۴۰۱دیگه میرن ماشین های مدیران کرمان و آرین موتور میارن که همه چینی هستند
قاسم
۱۳ مرداد ۱۴۰۱سلام
وقتی موتور سیکلت و هر موتوری که دوتا چرخ دارد مردم با آن کار می کنند
الان هم ماشین ارزان قیمت بیاورند و مردم خودشان تصمیم بگیرند که بخرند یا نخرند اگر خواهان داشت توسعه دهند و به مردم بفروشند من به همان ارزانی که ماشین خارجی باشد راضی هستم
ماشین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلاری