ایستگاه خبر

ابلاغ آئین‌نامه واردات خودروهای نو و کارکرده توسط دولت، واردات برای همه آزاد شد

آیین‌نامه آزادسازی واردات خودروهای سواری نو و دست‌دوم برای افراد حقیقی و حقوقی توسط دولت ابلاغ شد. بدین ترتیب ازاین‌پس همه افراد قادرند باتوجه‌به مفاد این آیین‌نامه دست به واردات خودرو بزنند که جزئیات آن را خدمت شما ارائه می‌کنیم.

پس از افزایش رسمی قیمت خودروهای ایران‌خودرو و سایپا و فرصت‌طلبی دلالان و سودجویان برای افزایش قیمت تمامی خودروها در بازار آزاد، مطالبه عمومی برای کنترل و واکنش دولت به این موضوع افزایش یافت. در همین ارتباط رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم ابلاغ مصوبه واردات خودروهای دست دوم واکنش نشان داد. آقای قالیباف در این ارتباط گفت:

چطور می‌شود آنهایی که قطعات وارد می‌کنند، بیش از ۸ میلیارد دلار در سال، قطعه وارد می‌کنند؛ ولی جایی که می‌خواهد خرید خودرو انجام بشود می‌گویند برای واردات خودرو پول نیست!

رئیس مجلس افزود:

قریب به ۲ سال است که واردات خودروی دست دوم را تصویب کردیم؛ چرا نمی‌گذارند؟ چطور می‌شود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد می‌کنند؛ ولی برای واردات خودروی کارکرده می‌گویند پول نیست! چرا؟ چون نمی‌خواهند اجازه رقابت بدهند.

واکنش‌های نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های بودجه نیز در این میان در رسانه‌ها منعکس شد. به‌گونه‌ای که مجلس تصمیم گرفت تا عوارض واردات خودرو را در واکنش به افزایش قیمت‌های خودروهای داخلی، کاهش دهد. اما در نهایت دولت مصوبه آزادسازی واردات خودروهای سواری نو و دست دوم را ابلاغ کرد تا یک گام بزرگ برای ایجاد رقابت سالم در بازار، تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها و پاسخ به درخواست عمومی بردارد.

هرچند وزارت صمت در دوره جدید کاملاً منفعل و بدون برنامه عمل کرده و هنوز هم سیاست‌های کلی و جزئی و برنامه‌ای برای حوزه خودرو توسط این وزارتخانه اعلام نشده است. بااین‌حال لااقل حرکت روی ریل‌گذاری قدیم وزارت صمت و ادامه همان برنامه‌ها و تحقق همان اهداف هم می‌تواند تا حد زیادی راضی‌کننده باشد.

آزادسازی واردات خودروها برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بدین معناست که هر فردی می‌تواند برای مصرف شخصی خود نیز دست به واردات خودروی مدنظر بزند؛ اما شروطی مهم را باید درنظر داشته باشد. مهم‌ترین نکات در این آیین‌نامه به‌صورت خلاصه بدین شرح‌اند:

  • خودروی وارداتی باید نو یا کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال و کارکرد زیر ۸۰ هزار کیلومتر باشد.
  • خودروهای دست دوم باید از برندهای مطرح اروپایی، ژاپنی و کره‌ای باشند.
  • تنها خودروهای برقی و هیبریدی (HEV و PHEV) را می‌توان وارد کرد.
  • خودروها باید دارای گواهی‌های ایمنی و تأییدیه استاندارد از اروپا یا چین یا اوراسیا یا حوزه خلیج‌فارس باشند.
  • واردکنندگان شرکتی باید خدمات پس از فروش یا تأمین قطعات را تضمین کنند.
  • باتری خودروها باید از نوع لیتیوم – یون باشد.
  • حداقل ۷۵ درصد ظرفیت باتری در خودروهای کارکرده باید حفظ شده باشد.
  • بازده موتور الکتریکی خودروی نو باید بالای ۸۵ درصد باشد.
  • خودروهای کارکرده کمتر از ۹۹ کیلومتر، به‌عنوان خودروی نو شناخته می‌شوند
  • عوارض واردات خودروها در این طرح برای افراد عادی ۴ درصد در مورد خودروهای برقی و ۱۵ درصد برای واردات خودروهای هیبریدی تعیین شده است.
  • برای خودروهای عمومی مانند تاکسی، عوارض ۰.۵ درصد خواهد بود.
  • ارزش خودروهای دست دوم نباید بیشتر از ۲۰ هزار یورو و خودروهای نو بالاتر از ۴۰ هزار یورو باشد.
  • حجم موتور خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی نباید بیشتر از ۲.۵ لیتر باشد.
  • میزان پیمایش تمام الکتریکی در خودروهای هیبریدی و پلاگین باید با هر بار شارژ بیش از ۶۰ کیلومتر باشد.
  • واردکنندگان حقوقی باید ۵ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر، باتری خودروها را ضمانت کنند.
  • خودروها باید ابتدا ثبت سفارش شده و سپس وارد گمرکات کشور شوند.

قیمت خودروهای وارداتی برقی چقدر است؟

اگر گشتی در سایت‌های فروش خودرو در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بزنیم به خودروهای مشمول این قانون به تعداد معتنابهی بر می‌خوریم. به‌عنوان‌مثال قیمت یک خودروی بی وای دی سیگال که اخیراً هم توسط نبکا در نمایشگاه خودروی اصفهان رونمایی شد تنها ۱۲,۳۰۰ دلار برای مدل ۲۰۲۴ صفرکیلومتر اعلام شده است؛ بنابراین باتوجه‌به عوارض ۴ درصدی واردات و قیمت روز حدود ۷۰ هزار تومانی دلار، این خودرو ۸۹۵ میلیون تومان قیمت خواهد داشت که ارزان‌تر از تارا، شاهین و پژو 207i است.

BYD سیگل 2025

هوندا e:NS1 وارداتی هم با مدل ۲۰۲۳ و کارکرد صفر کیلومتر با قیمت ۱۸,۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد که با توجه به عوارض و قیمت ارز، ۱.۳۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که ارزان‌تر از بسیاری از کراس اوورهای بازر مانند ام وی ام X55 یا کی ام سی X5 تمام می‌شود و بازار آنها را باتوجه به برند ممتاز خود تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکی از گزینه‌های جالب هم چری iCar مدل ۲۰۲۴ صفرکیلومتر است که این شاسی بلند جعبه‌ای شکل آفرودی برقی بسیار جالب تنها با قیمت ۲۴,۴۰۰ دلار قابل خرید است که برای خریدار ایرانی ۱ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان تمام می‌شود که بسیار به صرفه تر از بسیاری دیگر از خودروهای مونتاژی است. اگر هم به دنبال خودرویی غیر چینی باشید، کیا EV5 را با همین قیمت جذاب می‌توان پیشنهاد کرد.

امیدواریم این مصوبه درگیر فشارهای مافیا و قوانین دست‌وپاگیر اضافی برای بی‌اثر کردن آن نشود. بدین ترتیب شأن مردم نیز حفظ شده و مردم نیز خواهد توانست بدون نیاز به تن دادن به خواسته‌های زیاده دلالان، با قیمت‌های منطقی‌تری به خودروهای روز جهان دسترسی پیدا کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. بهروز

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    این قضیه هم قطره چکانی خواهد بود و فقط خبردرمانیه. سرعت واردات پایینه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  2. سینا

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (351 ديدگاه)

    کسی که خونده میتونه بگه چقدر عوارض می بندن؟

  3. AMANTE

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1912 ديدگاه)

    یک با برندهای آمریکایی چه مشکلی دارید!؟
    دو یعنی من الان اگه پول داشتم که ندارم می تونستم یک BMW 330E وارد کنم؟
    مثل مدل پایین
    https://www.edmunds.com/bmw/3-series/2022/plug-in-hybrid/

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. Sina_carshow

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (263 ديدگاه)

    الان فکر کردین بی وای دی سیگال رو به ۸۹۵ میلیون میدن؟ زرشک زیر ۱.۶ میلیارد هرگز نمیاد این قیمتش
    بعدم برق از کجا میارن؟ خونه ها ۲۴ ساعته برقشون قطعه الان سر بزنید آگهی های سایتای مختلف تمام id4 ها زیر ۷-۸ هزار کار کرد گذاشتن برا فروش
    شارژ شدن اینجور خودرو ها یه مشکل اساسیه
    من الان دبی هستم مشکل شدید دارم برا شارژ ماشین یه برج زندگی می‌کنیم با ۲۰۰ خانوار کلا برا ۲ تا ماشین اونم شارژ آهسته ۶ کیلوواتی وجود داره همیشه هم پره فروشگاه هم میرم اونجام یک بار ندیدم خالی بشه
    الان یه جو راه افتاده به زودی هم میخوابه اونم خریدن ماشین برقیه چه سودی برا اونا داره نمیدونم کسی میدونه توضیح بده بهم
    من معتقدم تو ایران خریدی ماشین برقی صاحب اول و آخرش خودتی به شدت افت قیمت میکنه یا لاقل اندازه بنزینی ها قیمتش نمیره بالا

    اونقدری که تنوع تو انتخاب خودرو های برقی تو ایران هست تو دبی نیستش ( منظورم رسمی و نمایندگی هستش ) تو اینجا نهایت یه تسلا هستش و بنز و پورشه برقی حتی id4 هم رسمی نمیاد اینجا

    ماشالله به پشت کار مسئولین که از امارات زدن جلو تو تنوع خودرو های برقی

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. وحید هستم

      ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کسی قرار نیست به این قیمت بفروشه. منظور اینه که من می تونم برم با این قیمت از امارات و با این عوارض 4 درصدی وارد کنم این قدر برام تموم می شه. حالا با هزینه حمل و مالیات و خودروی فرسوده شاید 10 درصد هم بالاتر ولی خودت داری وارد می کنی برای خودت. داری از بازار ایران و شرکت ها نمی خری که دو برابر قیمت باشه.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  5. حميدرضا

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیچ اثری روی قیمت خودرو های بنزینی نمی زاره تو مملکتی که واسه روشن کردن لامپ خونه برق نیست از کجا واسه شارژ این اسباب بازی ها می خوان برق بیارن 🤦‍♂️

    موافقم 4
    مخالفم 3
  6. jaghori

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (112 ديدگاه)

    واردات خودرو دوسال پیش آزاد شده بود، نتیجه اش این است که می بینیم. این کاغذبازی ها تا دیدن نتیجه عملی آن دل کسی رو خوش نمی کنه.
    چیزی که محتمل است، اجرایی شدن این قانون و موضوعی که قطعی است، دولت مردم را به دلالان فروخته و کاملا رها کرده است. دولت و دلال دستشون تو یه کاسه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا