ایستگاه خبر

پیش‌نویس جدید آیین نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شد

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌ زیست، پیش‌نویس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را مشخص کرد.

براساس سخنان منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، پیش‌نویس اصلاحیه مربوط به آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور تهیه و برای بررسی به دفتر هیئت دولت ارسال شده است:

این اقدام در راستای بازنگری مجدد آیین‌نامه مذکور و به منظور رفع ابهامات و ایجاد هماهنگی بیشتر در اجرای طرح واردات خودروهای کارکرده انجام شده است.

انتظار می‌رود پس از تصویب نهایی اصلاحیه پیشنهادی در دفتر هیأت دولت، ضمن حفظ منافع مصرف‌کنندگان، شفافیت و سلامت اجرای طرح واردات خودرو نیز تضمین شود. همچنین وزارت صمت و سازمان‌های ذی‌ربط نظارت دقیق‌تری بر اجرای این طرح خواهند داشت تا از بروز هرگونه سوءاستفاده جلوگیری شود.

در متن این نامه آمده است:

 پیرو نامه شماره ۱۰۱۴۷۱۰ تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در خصوصی <<بازنگری پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) عاده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موضوع واردات خودروهای کارکرده>>، به پیوست، متن پیش‌نویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهره‌برداری به حضور ارسال می‌شود.

مهمترین نکات در آئین نامه واردات خودروهای کارکرده

  • اشخاص حقیقی با داشتن کارت بازرگانی معتبر نسبت به واردات خودرو می‌توانند اقدام کنند.
  • واردات خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی مجاز است.
  • در صورت فروش خودرو وارداتی قبل از ۵ سال سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت مالیات غیرمتعارف اقدام کند.
  • ورود خودرو به کشور به‌صورت ثبت سفارش با رعایت ضوابط بانک مرکزی بوده و ثبت سفارش تنها پیش از ورود خودرو به کشور اعتبار دارد؛ یعنی امکان ترخیص خودرو با ثبت سفارشی که پس از ورود آن صادر شده باشد وجود ندارد.
  • خودروی وارداتی باید منطبق با استانداردهای سازمان ملی استاندارد باشد و عمر آن کمتر از ۵ سال و کارکرد آن بیش ۱۰۰ کیلومتر باشد.
  • صدور ثبت سفارش منوط به ارائه گواهی اسقاط موضوع ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو است.
  • شرکت‌های واردکننده به‌شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.

بدین ترتیب واردات خودروهای کارکرده نیز از دسترس عموم جامعه خارج شده و با قید شرکت‌های وارد کننده همراه با ضمانت خدمات پس از فروش و ثبت سفارش پیش از ورود خودرو به کشور، این امکان تنها به شرکت‌های خاصی داده می‌شود که روی قیمت‌گذاری این محصوات نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. این رانت، اهداف واردات خودروی کارکرده یعنی شکستن قیمت‌های کذایی، ایجاد رقابت و تامین نیاز بازار خودروی کشور را زیر سوال می‌برد ولی برای معدود شرکت‌های منتخب، سود بادآورده بزرگی به همراه خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. سینا

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (102 ديدگاه)

    این توپ قانون هم حالا ده دور، دور خودش می‌چرخه تا بیاد پایین ببینیم چی میشه… ببینیم آخرش منه کشاورز می‌تونم یه وانت خوب دو دیفرانسیل بخرم یا نه…

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      کارت بازرگانی بگیر

      موافقم 1
      مخالفم 4
  2. 제네시스

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (406 ديدگاه)

    خاک بر سرتون دو سه ساله مردمو سرکار ذاشتن
    حتی اجرا بشه فایده نداره با دلار ۵۰ تومن

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      با دلار 50 تومن هم میشه اگر عرضه بیشتر از تقاضا بشه.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  3. امین

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (464 ديدگاه)

    همش سرکاریه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. Ehsan

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    قشنگ ملتو دارن مسخره میکنن! تعداد آیین نامه تو ۲ سال اخیر بیشتر از تعداد ماشینای وارد شده بود!

    موافقم 30
  5. کیان

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1491 ديدگاه)

    من به شخصه اینطوری فکر میکنم :
    چرا وقتی این همه شرکتهای مونتاژ کار خودشون دارن چینی میارن و میکنن تو پاچه ملت بذارن خودروی کار کرده خوب بیاد !!! خوب حالا از هر برند اقتصادی
    الان این کره ایها هم که میگن اوردیم اردیم، رفتن دیدن این هیوندای و کیا محصول اشغالی فوق اقتصادی برای بقیه جاها چی میزنن اونارو اوردن که بگن یه چیزی اوردیم، یعنی حتی یه مدل درست هم بینشون نیست
    حالا چرا باید بذارن اقتصادی کار کرده درست درمون وارد بشه که کار خودشونو و خراب کنن ؟! نون خودشون و اجر کنن ؟!

    تنها در یه شرایطی این اتفاق میفته که روی هرچیزی ک بیارن سود خودشون از سودی ک ایرانخودرو براشون میفروشه بیشتر بیفته و …
    تازه همه هم نتونن بخرن باز

    موافقم 9
    مخالفم 5
  6. Hassan

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    حیات دولت رو اشتباه نوشتی!!! هیأت دولت درسته!!!

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. حسین

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اقای اشتری ،
    ایا شخص عادی با داشتن کارت بازرگانی میتونه واردات انجام بده برای خودش؟؟
    نمیخواهیم به کسی بفروشیم تا 5 سال ، فقط میخواهیم استفاده کنیم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. راد

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هرروزخبرگزاریهابنابرمصلحت دوستانشان خبرهای غلط رومینویسندتامردم روتحریک کنندولی بدانندعمرروزسیاه کوتاه هست وهیچ ظالمین وخاینین درتخت پادشاهی نمیتوانندبمانند. خبردروغ گفتن نیزحرام وگناه کبیره هست پس آه مردم روبه دوش نکشید

    موافقم 13
    مخالفم 4
  9. Enzo Ferrari 2008

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    هرروز یه آیین نامه جدید تو آستین کردم می کنن

    موافقم 2
    مخالفم 3
  10. مهردادکمال

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2003 ديدگاه)

    میخوان بگن ببینین چقد کار سخت و طاقت فرسایی داریم! شب و روز داریم روش کار میکنیم.
    فردا که وارد شد تازه هزار تا بند و تبصره جدید اضافه میکنن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. علی یوسفی

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت وقتی مردم عزیز پولی نداشته باشن خریدی نمیکنن تازه آگاهی و شناختشون هم از حیله گریهای متولیان بالا رفته خب چی میشه؟ نمایندگان یه دفعه یاد رانت خوردرو سازی و انحصار دو غولبچه جاده مخصوص می افتن و علامت پیروزی نشون میدن که واردات آزاد شد انگار واردات بجرم تشویش در بند بوده! چرا؟چون اگه از اینجا نتونستی درآمد داشته باشی اشکالی نداره از جای دیگه با ترفندی دیگه خزانرو پر کن به تعبیر سعدی حکیم دشمن وقتی از دشمنی نتیجه نگیره ژست دوستی میگیره و آنگاه به دوستی کارها کند که دشمن نکند ولی این هم فایده نداره چون آیین نامه برای جاییه که مردم پول داشته باشن و اعتماد به متولیان.واردات آزاد خودروهای با کیفیت حق ذاتی مردمه و هر چند سال که مردم به ناحق محروم شدن حداقل به همون اندازه زیان مردم از این عدم برخورداری فاکتورها تنظیم میشه و از متولیان امر کسر میشه.

  12. علی

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مردم به‌خاطر مسوولان «بالیاقت» باید خودروی کارکرده سوار شوند!

  13. هیراد

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    هشتاد میلیون گروگان

  14. Anti Tesla

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    تو ایران مشکلات اقتصادی هست.
    با واردات خودرو های کارکرده فقط کسانی‌ که تمکن مالی دارند،توانایی خرید این خودرو ها رو دارند.
    کارگر فوقش ۱۰۰ تومن هزینه کنه، ولی اینا بالای یک میلیارد هستند.
    انتقادی هم ندارم، ایم ها همش ثمره ی تحریم
    ناجوانمردانه آمریکا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا