وزیر صمت و سرپرست ریاست جمهوری در لایحهای از مجلس خواستند تا بند مربوط به واردات خودرو به شرط انتقال فناوری تولید به داخل را حذف کند.
به گزارش پدال به نقل از تسنیم، در این نامه آمده است:
مقدمه توجیهی مطابق بند (۲) ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰، یکی از شرایط لازم برای واردات خودرو انتقال فناوری است با این حال با عنایت به لزوم تسهیل واردات خودرو برای تنظیم بازار آن و انتظارات عمومی برای رفع محدودیت مزبور در زمینه واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و شرکتها و مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری برای انتقال فناوری با توجه به شرایط کنونی تجارت بینالمللی و وجود شر کتهای دانش بنیان برای انتقال فناوری، لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی مربوط تقدیم میشود.
شرط و دست و پا گیر و دور از دسترس انتقال فناوری تولید خودرو
در طرح واردات خودرو که دو سال قبل به تصویب مجلس رسید قرار شد برای حمایت از تولید داخل، هر شرکتی که اقدام به واردات خودرو میکند در ادامه راه، زمینه احداث کارخانه و تولید داخل را پیگیری کند. به نظر میرسد در شرایط تحریم و در حالی که واردات خودروها با واسطه انجام میشود، بحث تولید داخل امری دور از واقعیت باشد.
این بند مهم باعث شده تا خیلی از شرکتهایی که توانایی واردات خودروهای معتبر را دارند اقدام به واردات نکنند چرا که از تبعات فرار از قانون میترسند. شرکتهایی هم که تا کنون اقدام به واردات کردند تنها قول دادهاند تا در آینده مونتاژ محدود انجام دهند و خبری از خودروسازی و قطعه سازی نیست.
به نظر میرسد قانون گذاران در زمان تصویب طرح واردات یا با واقعیات کشور آشنا نبودند و یا برای جلوگیری از نقد سایر نهادهای حاکمیتی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نطام این بند تزئینی را در قانون گنجاندهاند. در هر صورت شرایط روز کشور امکان اجرای این قانون را به صورت واقعی نمیدهد.
اکنون وزیر صمت در اواخر دوران کاری خود در دولت سیزدهم در تلاش است تا موانع موجود بر سر راه واردات را بردارد؛ امید است شرایط برای واردات مؤثر خودرو ایجاد شده و قیمتها در بازار خودرو کاهشی شوند.
ممد ژانگولر
۱۷ تیر ۱۴۰۳تسلا و شیائومی و مرسدس در یک قدمیه ایران .تعرفه گمرکی هم بردارن دیگه برو تا خود لاسوگاس و برگرد
رضا
۱۸ تیر ۱۴۰۳چرا دولت سیر نمیشه ؟ چرا توی این کشور کاری به نفع مردم صورت نمیگیره ؟ دولت فقط به فکر جیب خودشه ؟ 7 درصد دیگه رفت روی تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی …
Absurd Hero
۱۷ تیر ۱۴۰۳یعنی وقتی داشتن همچین شرطی میذاشتن خندهشون نگرفته؟
Mad.z.Max
۱۷ تیر ۱۴۰۳مافیای خودروی کشورمون همیشه درحال خندیدن به ریش ملت هستن
زیزیگولو
۱۷ تیر ۱۴۰۳مافیا به هر دری میزنن تا سنگ اندازی کنن و به یه طریقی جلوی واردات رو بگیرن
امیرحسین
۱۷ تیر ۱۴۰۳مردم ایران سلام اصلی ترین مشگل مشگله ازدواج کار امنیت شغلی اینارو رها کردید حرص ی عده ادم پولدارو میخورید که فلان بیصار واقعا چه میشه گفت 😔
۱۷ تیر ۱۴۰۳عزیز دلم اینا اگه واقعا شرف داشتن این ماشینا رو میدادن برای آدمایی که تو رنج متوسط و پایین تر هستن
…
ab0lf4zl
۱۷ تیر ۱۴۰۳چندباری گفتم فکر کن بعد کامنت بزار. ماشین کالای ضروریه مستقیم با جان انسان ها سروکار داره. باید خودو وارد بشه بدون هیچ شرایط و مالیات و گمرک و سایر چالش های مسخره.
شما وقتی ک داری میزاری برا کامنت های بیهوده و جهت دار اگه کار میکردی الانم زن هم گرفته بودی.
شماها ک مکتبتون اینه ک ازدواج رو ساده بگیر و زن رو بیار خونه بقیه ش درست میشه. نمیدونم چرا عملتون با حرفتون 180درجه تفاوت داره
علی جردن
۱۷ تیر ۱۴۰۳بالای ۸۰ درصد اونایی که در اسران بنز و بیامو سوار میشن توانایی خرید لامبورگینی و فراری راهم دارند لطفا واردات خودرو بی قید و شرط آزاد کنید تا پولدارای مهندس و پزشک کشور بجای ماشین مدل پایین سوار ماشین مدل بالا بشه و خیابونای شهرو زیباتر کنند.
چرا تو ایران لامبورگینی پلاک ملی نداریم؟ مگه کم پولدار داریم؟ قانون نمیزاره لامبورگینی پلاک ملی شه! قانون واردات باید اصلاح شه. پول دارای ایران ناچار پولاشونو میبرن در بیابان دبی خرج میکنن و خیابونای اونجارو زیباتر میکنند
بیخبر
۱۷ تیر ۱۴۰۳اگه واردات رو آزاد کنند ، دیگه کسی سراغ چینی نمیره هااا
اون وقت خیابونا به گوهر چین مزین نمیشه
ناراحت کننده که نیست ؟
علی جردن
۱۷ تیر ۱۴۰۳مگه اروپایی ها و آمریکایی ها ماشین چینی نمیخرن ؟
اتفاقا اگه واردات آزاد باشه و شما فرق فورد و با چانگان از نزدیک ببینی و از نزدیک دست بزنی میفهمی چانگان چند مدل از فورد بهتره.
تعرفه واردات وقتی در ایران به شدت اجرا میشه لکسوس ۲ ملیاردیو میخری ۴۵ میلیارد بنزینم بکنید لیتری ۱۰۰ هزار تومن واسه لوکس سوارا یا مثل گذشته همه ی درهارو ببندید سوار بنز و بیامو های مدل پایین بشیم لیاقت پزشک مهندس مملکت بنز بیامو مدل پایینه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینام مهاجرت میکنن هم از ماشین بروز محروم میمونیم هم از مهندس و پزشکان نخبه.
محمد امین
۱۷ تیر ۱۴۰۳مگه اروپایی ها و آمریکایی ها ماشین چینی نمیخرن ؟
پاسخش خیلی واضحه : نه نمی خرن
froG-driVer
۱۷ تیر ۱۴۰۳اگه میخریدن که دولتها روشون تعرفه ۱۰۰ به بالا نمیکشیدن😑😑
محمد
۱۹ تیر ۱۴۰۳آقای محمد امین همین الان خود مردم اروپا دارن اعتراض می کنن که چرا روی خودرو های چینی تعرفه گذاشتند.
بعد شما می گی نمیخرند؟
احمدی
۱۷ تیر ۱۴۰۳من مشکل ندارم ولی بنزین برای ماشین بالا دو هزار سی سی پول نرخ کشور های خارجی مالیات سالانه و عایدی هم داشته باشه در این صورت آقای جردن نشین برو هر ماشین حتی بوگاتی بیار اصلا
رضا
۱۸ تیر ۱۴۰۳الویت فعلا سوار شدن پولدارا تو ایران و دوبی نیستش
الویت فعلا خودرو با کیفیت و به روز هستش که حالا با وارادات یا با تولید میسر میشه که فعلا تحربه ۴۵ ساله نشون داده با تولید نمیشه رسید اما وارادات تا حدودی امکان پذیر هستش ..مهمتر از زیبایی خیابونا با دیدن خودروهای لاکجری ،استاندارد بودن و دسترس بودن خودرو استش گه نقریبا تو ۹۹ درصد کشورهای دنیا اولویت هستش بعد لاکمری بودن و سوار شدن دکتر مهندس پولدار
shetab-car
۱۷ تیر ۱۴۰۳من کاری به این قانون ندارم آخه کدوم خودروسازی میاد دانش فنی روزش رو به شما انتقال بده تویوتا و هوندا که هیچ حتی ماهیندرا هند هم چنین کاری نمی کنه رو چه حسابی باید با شما همکاری کنن وقتی تحریم هستید و اصلا رو چه حسابی دانش فنی خودشون رو در اختیار ایران بذارن؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ تیر ۱۴۰۳اصلا همین الان تمام نقشه و فرمول های ساخت خودرو از تویوتا و مرسدس بنز تحویل سایپا ایران خودرو
مگر در این مملکت پیشرفته، صنعت پایه در ساخت قطعات فلزی سطح بالا وجود داره؟
مگر ما امکانات متالورژی در سطح جهانی داریم؟
دانش الکترونیک و توانایی ساخت ساده ترین امکانات مرتبط با لوازم برقی خودرو در ایران نیست
میم
۱۸ تیر ۱۴۰۳شک نکنید به صورت بالقوه اون دانش و منابعش هست (تا همین ۱۰_۲۰ سال پیش خودروسازیمون مگه چقدر با دنیا فاصله داشت؟)؛ اما تا وقتی که قیمتگذاری دستوری باشه، دولت تو خودروسازی دخالت کنه، تعرفههای واردات بالای ۴۰_۵۰ درصد باشه، شرکتها خودروسازیمون چه دولتی و چه خصوصی نه میخوان رشد کنن، نه میتونن رشد کنن.
اینکه میگن مافیای خودروسازی، مافیای فلان، مافیای بهمان هم بیشترش از همین مواردی که بالا اسم بردم نشأت میگیره. یه شیرمرد باید اون چندتا کارو انجام بده تا هم تولید هم بازار خودرو تو کشورمون بیفته رو غلتک
محمد
۱۹ تیر ۱۴۰۳دانشش نیست.
در ۸۰ درصد رشته ها ایران ۲۰ سال از کشور های غربی و شرقی عقب تر هست.
من تخصصم در حوضه علوم پزشکی و تجربی هست.
به طور کلی تکنولوژی ایران در حد اواخر دهه ۹۰ میلادی آمریکا است.
یعنی ۲۵ الی ۳۰ سال پیش آمریکا.
B
۱۷ تیر ۱۴۰۳بخاطر هارت و پورت کردن این چیزارو میگن و این بندارو میزارن وگرنه همین چینی ها هم هیچی به ایران نمیدن چه برسه ژاپنیا
و البته دلیل دومشم جلوگیری از واردات به اندازه کافیه تا سودشون کم نشه
گاس فرینگ
۱۷ تیر ۱۴۰۳یه مقام سابق که خیلی هم حرف مذاکره و اینا میزد وقتی ازش پرسیدن آمریکا ممکنه از برجام خارج بشه گفت خب خارج بشه مگه بقیه دنیا به حرفش اهمیت میدن؟
حسن
۱۸ تیر ۱۴۰۳اکنون تکنولوژی به سمت خودروهای برقی میرود وکشورهای غربی سعی در فروش تکنولوژی تولید اتومبیل های بنزینی به کشورهای جهان سوم هستندکه دیگه مقرون به صرفه نیست ایران نباید در این تله بیافتد