در تحولی مثبت برای آینده حملونقل پاک در ایران، شورای اقتصاد در مصوبهای رسمی، احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی در جایگاههای سوخت را الزامی دانسته است. بر اساس این مصوبه که به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ابلاغ شده، تمدید مجوز فعالیت جایگاههای فعلی نیز منوط به رعایت این الزام خواهد بود.
در روزهایی که آینده حملونقل بیش از هر زمان دیگری با واژههایی مانند خودروهای برقی، زیرساخت پاک و کاهش آلایندگی گره خورده، تصویب و ابلاغ مقررات جدید از سوی نهادهای بالادستی میتواند نقش مهمی در تسهیل این گذار ایفا کند.
به تازگی تصویری از مصوبه شورای اقتصاد منتشر شده که در آن، در بند ۶-۳، به صراحت بر الزام احداث حداقل یک ایستگاه شارژ برق در جایگاههای سوخت کشور تأکید شده است. این مصوبه که به تأیید شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز رسیده، نهتنها گامی بهسوی گسترش زیرساختهای شارژ در کشور است، بلکه یک شرط الزامی برای تمدید مجوز فعالیت جایگاههای فعلی نیز به شمار میرود.
بر این اساس، جایگاهداران سوخت که قصد ادامه فعالیت دارند، ناچار خواهند بود نسبت به فراهمسازی امکانات شارژ خودروهای برقی اقدام کنند؛ اقدامی که نهتنها به نفع مصرفکنندگان آیندهنگر خودروهای الکتریکی خواهد بود، بلکه به توسعه تدریجی و هدفمند شبکه شارژ در کشور نیز کمک میکند.
تحلیل و پیامدها:
این مصوبه از چند منظر اهمیت دارد:
- تشویق سرمایهگذاری در زیرساخت برقی
الزام قانونی برای احداث ایستگاه شارژ میتواند جایگاهداران را به سمت سرمایهگذاری در این حوزه سوق دهد و راه را برای ورود شرکتهای فناور و دانشبنیان باز کند. - تسهیل استفاده عمومی از خودروهای برقی
یکی از موانع اصلی توسعه خودروهای برقی در ایران، کمبود ایستگاههای شارژ است. با تبدیل جایگاههای فعلی به مراکز سوخترسانی ترکیبی (سوخت فسیلی + شارژ برقی)، دسترسی عمومی به شارژ برقی بهمراتب آسانتر خواهد شد. - همراستایی با سیاستهای کاهش آلودگی هوا
با گسترش ناوگان خودروهای برقی، این مصوبه میتواند بهعنوان مکملی برای برنامههای کاهش آلودگی در کلانشهرها عمل کند. - گامی مهم در هموارسازی مسیر واردات و تولید خودروهای برقی داخلی
اگرچه هنوز تولید انبوه خودروهای برقی در کشور محقق نشده، اما چنین زیرساختهایی میتواند انگیزهای برای خودروسازان داخلی و نیز واردکنندگان خودروهای برقی باشد.
نتیجهگیری:
تصویب و اجرای چنین مصوبهای نشاندهندهی تغییر نگاه تصمیمگیران اقتصادی کشور نسبت به حملونقل آیندهمحور و پایدار است. حالا نوبت به عملیاتی شدن این تصمیمها و نظارت بر اجرای دقیق آنهاست تا زیرساخت شارژ خودروهای برقی از یک رؤیا، به واقعیت ملموس تبدیل شود.
ashkanyp
۲۸ فروردین ۱۴۰۴خبر خوبیه چون بیشتر از ۴ هزار جایگاه سوخت هست و اگه هر کدوم یدونه هم بذارن بیشتر از ۴ هزار ایستگاه برقی اضافه میشه، حتی اگه کند هم شارژ کنن حداقل کسی بین راه نمیمونه
net
۲۸ فروردین ۱۴۰۴حیفه ماشین های برقی لوکس امریکایی و لوکس اروپای غربی وارد کشورهای فقیر و جهان سوم خاورمیانه به غیر از کشورهای ثروتمند عربی (عربستان کویت امارات قطر بحرین عمان) و افریقایی و امریکای جنوبی شود
amirmohammadja79
۲۸ فروردین ۱۴۰۴خودکوچیک بین نباشیم
HamiD
۲۸ فروردین ۱۴۰۴چرا حیفه مشتی؟ مردممون شایسته نیستن یا ماشینای اونا از طلاست؟!
Navid A J
۲۸ فروردین ۱۴۰۴مغزهای کوچک زنگ زده
net
۲۸ فروردین ۱۴۰۴ماشین های لوکس برقی برای کشورهای پیشرفته و باکلاس غربی امریکای شمالی و اروپای غربی و استرالیا خوبه
amirmohammadja79
۲۹ فروردین ۱۴۰۴اونوقت به چه علت؟
BMW is GOD
۲۸ فروردین ۱۴۰۴وای فای رایگان و شارژر موبایل هم بزارید. تایپ ۳۰ باشه و پرسرعت
Saeedfarshchian
۲۸ فروردین ۱۴۰۴Type 30؟!
Farshad
۲۸ فروردین ۱۴۰۴اگه فقط جایگاه سوخت خارج از شهر هم به ایستگاه شارژ مجهز شوند مشکل شارژ خودروهای برقی حل می شود
ناصر
۲۸ فروردین ۱۴۰۴گفتند در تمام جایگاههای سرار کشور . هم شهری هم بین شهری
amirmohammadja79
۲۸ فروردین ۱۴۰۴چه کار خوبی واقعا عالی میشه
SS
۲۸ فروردین ۱۴۰۴ایده خوبی هست مخصوصا برای جایگاه های بین شهری
ولی یه مقدار خطرناک نیست؟ مخصوصا برای جایگاه های کوچک داخل شهری
همه جای دنیا معمولا شارژها رو کنار خیابون یا داخل پارکینگ های سقف باز یا مسقف عمومی نصب میکنن
در آیین نامه شارژهای داخل پارکینگ خانگی هم فاصله زیادی بین شارژر و گاز در نظر گرفته شده
Ehsan
۲۸ فروردین ۱۴۰۴کار خیلی خوبیه
بابالو
۲۸ فروردین ۱۴۰۴احمق ها یهعمری هرچی سرمایهگذاری بود توی تهران کردن همه چیز همه امکانات توی تهران بود که الآن داره از شلوغی و آلودگی هوا میترکه.
الانم بجای اینکه جاهای ظرفیت دار رو شناسایی کنن و برن جایگاه برق تاسیس کنن دارن شلوغی شدیدی رو توی پمپ بنزین ها ایجاد میکنن
خشایار
۲۸ فروردین ۱۴۰۴باید حداقل توان ایستگاه شارژ رو هم الزام میکردن. فقط توان بالای ۳۰ کیلووات میتونه کاربردی و مفید باشه. نتیجه این مصوبه اینه که همه یه ایستگاه شارژ ۷ کیلوواتی با قیمت اندک نصب میکنن صرفا برای تمدید مجوز. که در عمل هیچ کاربردی نداره. چون بالای ۸ ساعت زمان میبره و عملا کسی ماشینش رو بالای ۸ ساعت نمیگذاره داخل جایگاه بابت شارژ. بدون الزام توان شارژر مصوبه بی خاصیتی هست
ناصر
۲۸ فروردین ۱۴۰۴حتما از توان بالا استفاده خواهد شد. چون برق جایگاه ها برق سه فاز و با آمپر بالا هست قطعا اگه قرار بشه که جایگاه ها ملزم به نصب شارژ باشند از شارژر Dc استفاده میشه . چون اصلا صرف نمیکنه .و وقت گیر هم هست .. اتفاقا اگر عملی باشه بهترین راهکار در ایجاد ایستگاه شارژ در جایگاه سوخت هم زیر ساخت محیاست هم سریع ایجاد میشه . و هم فضا به اندازه ی کافی در جایگاهها وجود دارد .
KAIZEN
۲۸ فروردین ۱۴۰۴هیبریدی وارد کنید زیرساخت هم نمیخواد
ولی ارباب چین میگه برقی
ناصر
۲۸ فروردین ۱۴۰۴خب دوست عزیز . هیبریدی و پلاگین هیبریدی هم خوب ولی هزینه ی نگه داریش به مراتب از خودرو برقی بیشتر چون مکافات همون بنزینی رو داره
و هم هزینه تعمیر برقی رو اضافه کنید . یعنی به ی خودرو دو جور هزینه نگهداری ایجاد میشه
حسین
۲۹ فروردین ۱۴۰۴ربطی نداره، اتفاقا بزرگترین تولید کننده پلاگین هیبریدی هم بیوایدی هست.
کاربر
۲۸ فروردین ۱۴۰۴ماشین برقی نیروگاه اتمی میخواد . برقشو از کجا میارید شما تو تابستون و زمستون مشکل کمبود برق دارید
دینام
۲۹ فروردین ۱۴۰۴تبریک به ملت ایران .
جای خوشحالی و سرور هست .به امید هرچه سریعتر محقق شدن این مصوبه .از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ممنون.
mmd
۲۹ فروردین ۱۴۰۴فقط دوست دارید یه چیزی که جاهای دیگه میبینید رو بیارید داخل و بگید به به ما هم همراه با تکنولوژی داریم جلو میریم!
شما اول تولید برق رو تا یک حدی بالا ببرید که روزانه خاموشی نداشته باشیم، بعد بیاید ماشین برقی بفروشید و جایگاه شارژ بزارید! بعد بیاید مزرعه ماینر بزارید! بعد سرورهای هوش مصنوعی راه بندازید که به کلی برق و انرژی نیاز دارن!
باهر
۲۹ فروردین ۱۴۰۴این جایگاه های شارژ برقی باید همزمان با شروع ایجاد خط تولید یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی احداث می شدند و همه جانبه نگری می شد نه یک جانبه نگری.
خودروهای برقی که جایگاه شارژ برق ندارند بچه دردی می خورند جز سرمایه کلان بی فایده و راکد ؟!!
همیشه درکار انجام شده و انفعالی کار انجام می دهند و با دید بسته کار می کنند و نوک بینی خود را هم نمی بینند.
ان وقت میخواهند دنیا راهم بگیرند و همیشه غوغای جهانگیری دارند!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ فروردین ۱۴۰۴مگه چندتا ماشین برقی وارد شده
عددی نیست اصلا
مجید
۳۰ فروردین ۱۴۰۴خب طبق معمول دولت از جیب خودش خرج نمیکنه.
جایگاه دارها همین الان در نوزه cng ضرر کردن بخاطر تعرفه ها. حالا با پول خودشون بیان ایستگاه شارژ برقی که قطعا ضررده هست براشون.
همین الانش کارمزد بنزین و گازوئیل باتوجه به حجم سرمایه جایگاهشون جذابیتی نداره .
قبلترها که تورم انفجاری شروع نشده بود خوب بود ولی در این ۷ ۸ سال حداقل دیگه ساخت جایگاه جذابیتش رو از دست داد.
اما در کل به نفع مردمه که من هم خودم راغب میشم برقی بخرم.