ایستگاه خبر

الزام نصب ایستگاه شارژ برقی در جایگاه‌های سوخت کشور

در تحولی مثبت برای آینده حمل‌ونقل پاک در ایران، شورای اقتصاد در مصوبه‌ای رسمی، احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی در جایگاه‌های سوخت را الزامی دانسته است. بر اساس این مصوبه که به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ شده، تمدید مجوز فعالیت جایگاه‌های فعلی نیز منوط به رعایت این الزام خواهد بود.

در روزهایی که آینده حمل‌ونقل بیش از هر زمان دیگری با واژه‌هایی مانند خودروهای برقی، زیرساخت پاک و کاهش آلایندگی گره خورده، تصویب و ابلاغ مقررات جدید از سوی نهادهای بالادستی می‌تواند نقش مهمی در تسهیل این گذار ایفا کند.

به تازگی تصویری از مصوبه شورای اقتصاد منتشر شده که در آن، در بند ۶-۳، به صراحت بر الزام احداث حداقل یک ایستگاه شارژ برق در جایگاه‌های سوخت کشور تأکید شده است. این مصوبه که به تأیید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز رسیده، نه‌تنها گامی به‌سوی گسترش زیرساخت‌های شارژ در کشور است، بلکه یک شرط الزامی برای تمدید مجوز فعالیت جایگاه‌های فعلی نیز به شمار می‌رود.

بر این اساس، جایگاه‌داران سوخت که قصد ادامه فعالیت دارند، ناچار خواهند بود نسبت به فراهم‌سازی امکانات شارژ خودروهای برقی اقدام کنند؛ اقدامی که نه‌تنها به نفع مصرف‌کنندگان آینده‌نگر خودروهای الکتریکی خواهد بود، بلکه به توسعه تدریجی و هدفمند شبکه شارژ در کشور نیز کمک می‌کند.

تحلیل و پیامدها:

این مصوبه از چند منظر اهمیت دارد:

  1. تشویق سرمایه‌گذاری در زیرساخت برقی
    الزام قانونی برای احداث ایستگاه شارژ می‌تواند جایگاه‌داران را به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه سوق دهد و راه را برای ورود شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان باز کند.
  2. تسهیل استفاده عمومی از خودروهای برقی
    یکی از موانع اصلی توسعه خودروهای برقی در ایران، کمبود ایستگاه‌های شارژ است. با تبدیل جایگاه‌های فعلی به مراکز سوخت‌رسانی ترکیبی (سوخت فسیلی + شارژ برقی)، دسترسی عمومی به شارژ برقی به‌مراتب آسان‌تر خواهد شد.
  3. هم‌راستایی با سیاست‌های کاهش آلودگی هوا
    با گسترش ناوگان خودروهای برقی، این مصوبه می‌تواند به‌عنوان مکملی برای برنامه‌های کاهش آلودگی در کلانشهرها عمل کند.
  4. گامی مهم در هموارسازی مسیر واردات و تولید خودروهای برقی داخلی
    اگرچه هنوز تولید انبوه خودروهای برقی در کشور محقق نشده، اما چنین زیرساخت‌هایی می‌تواند انگیزه‌ای برای خودروسازان داخلی و نیز واردکنندگان خودروهای برقی باشد.

نتیجه‌گیری:

تصویب و اجرای چنین مصوبه‌ای نشان‌دهنده‌ی تغییر نگاه تصمیم‌گیران اقتصادی کشور نسبت به حمل‌ونقل آینده‌محور و پایدار است. حالا نوبت به عملیاتی شدن این تصمیم‌ها و نظارت بر اجرای دقیق آن‌هاست تا زیرساخت شارژ خودروهای برقی از یک رؤیا، به واقعیت ملموس تبدیل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. ashkanyp

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    خبر خوبیه چون بیشتر از ۴ هزار جایگاه سوخت هست و اگه هر کدوم یدونه هم بذارن بیشتر از ۴ هزار ایستگاه برقی اضافه میشه، حتی اگه کند هم شارژ کنن حداقل کسی بین راه نمیمونه

    موافقم 46
    مخالفم 3
    1. net

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3777 ديدگاه)

      حیفه ماشین های برقی لوکس امریکایی و لوکس اروپای غربی وارد کشورهای فقیر و جهان سوم خاورمیانه به غیر از کشورهای ثروتمند عربی (عربستان کویت امارات قطر بحرین عمان) و افریقایی و امریکای جنوبی شود

      موافقم 7
      مخالفم 54
      1. amirmohammadja79

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (200 ديدگاه)

        خودکوچیک بین نباشیم

        موافقم 29
        مخالفم 11
      2. HamiD

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2461 ديدگاه)

        چرا حیفه مشتی؟ مردممون شایسته نیستن یا ماشینای اونا از طلاست؟!

        موافقم 34
        مخالفم 5
      3. Navid A J

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3906 ديدگاه)

        مغزهای کوچک زنگ زده

        موافقم 29
        مخالفم 4
      4. net

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3777 ديدگاه)

        ماشین های لوکس برقی برای کشورهای پیشرفته و باکلاس غربی امریکای شمالی و اروپای غربی و استرالیا خوبه

        موافقم 5
        مخالفم 19
        1. amirmohammadja79

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (200 ديدگاه)

          اونوقت به چه علت؟

          موافقم 5
          مخالفم 2
  2. BMW is GOD

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    وای فای رایگان و شارژر موبایل هم بزارید. تایپ ۳۰ باشه و پرسرعت

    موافقم 16
    مخالفم 6
    1. Saeedfarshchian

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (334 ديدگاه)

      Type 30؟!

      موافقم 15
      مخالفم 2
  3. Farshad

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه فقط جایگاه سوخت خارج از شهر هم به ایستگاه شارژ مجهز شوند مشکل شارژ خودروهای برقی حل می شود

    موافقم 33
    مخالفم 3
    1. ناصر

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      گفتند در تمام جایگاههای سرار کشور . هم شهری هم بین شهری

      موافقم 11
  4. amirmohammadja79

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (200 ديدگاه)

    چه کار خوبی واقعا عالی میشه

    موافقم 21
    مخالفم 4
  5. SS

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (871 ديدگاه)

    ایده خوبی هست مخصوصا برای جایگاه های بین شهری
    ولی یه مقدار خطرناک نیست؟ مخصوصا برای جایگاه های کوچک داخل شهری
    همه جای دنیا معمولا شارژها رو کنار خیابون یا داخل پارکینگ های سقف باز یا مسقف عمومی نصب میکنن
    در آیین نامه شارژهای داخل پارکینگ خانگی هم فاصله زیادی بین شارژر و گاز در نظر گرفته شده

    موافقم 14
    مخالفم 7
  6. Ehsan

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    کار خیلی خوبیه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. بابالو

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    احمق ها یه‌عمری هرچی سرمایه‌گذاری بود توی تهران کردن همه چیز همه امکانات توی تهران بود که الآن داره از شلوغی و آلودگی هوا میترکه.

    الانم بجای اینکه جاهای ظرفیت دار رو شناسایی کنن و برن جایگاه برق تاسیس کنن دارن شلوغی شدیدی رو توی پمپ بنزین ها ایجاد میکنن

    موافقم 17
    مخالفم 3
  8. خشایار

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید حداقل توان ایستگاه شارژ رو هم الزام میکردن. فقط توان بالای ۳۰ کیلووات میتونه کاربردی و مفید باشه. نتیجه این مصوبه اینه که همه یه ایستگاه شارژ ۷ کیلوواتی با قیمت اندک نصب میکنن صرفا برای تمدید مجوز. که در عمل هیچ کاربردی نداره. چون بالای ۸ ساعت زمان میبره و عملا کسی ماشینش رو بالای ۸ ساعت نمیگذاره داخل جایگاه بابت شارژ. بدون الزام توان شارژر مصوبه بی خاصیتی هست

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. ناصر

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      حتما از توان بالا استفاده خواهد شد. چون برق جایگاه ها برق سه فاز و با آمپر بالا هست قطعا اگه قرار بشه که جایگاه ها ملزم به نصب شارژ باشند از شارژر Dc استفاده میشه . چون اصلا صرف نمیکنه .و وقت گیر هم هست .. اتفاقا اگر عملی باشه بهترین راهکار در ایجاد ایستگاه شارژ در جایگاه سوخت هم زیر ساخت محیاست هم سریع ایجاد میشه . و هم فضا به اندازه ی کافی در جایگاه‌ها وجود دارد .

  9. KAIZEN

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (413 ديدگاه)

    هیبریدی وارد کنید زیرساخت هم نمیخواد
    ولی ارباب چین میگه برقی

    موافقم 10
    مخالفم 11
    1. ناصر

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      خب دوست عزیز . هیبریدی و پلاگین هیبریدی هم خوب ولی هزینه ی نگه داریش به مراتب از خودرو برقی بیشتر چون مکافات همون بنزینی رو داره
      و هم هزینه تعمیر برقی رو اضافه کنید . یعنی به ی خودرو دو جور هزینه نگهداری ایجاد میشه

      موافقم 14
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (407 ديدگاه)

      ربطی نداره، اتفاقا بزرگترین تولید کننده پلاگین هیبریدی هم بی‌وای‌دی هست.

      موافقم 5
      مخالفم 2
  10. کاربر

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ماشین برقی نیروگاه اتمی میخواد . برقشو از کجا میارید شما تو تابستون و زمستون مشکل کمبود برق دارید

    موافقم 8
    مخالفم 5
  11. دینام

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    تبریک به ملت ایران .
    جای خوشحالی و سرور هست .به امید هرچه سریعتر محقق شدن این مصوبه .از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ممنون.

  12. mmd

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    فقط دوست دارید یه چیزی که جاهای دیگه میبینید رو بیارید داخل و بگید به به ما هم همراه با تکنولوژی داریم جلو میریم!
    شما اول تولید برق رو تا یک حدی بالا ببرید که روزانه خاموشی نداشته باشیم، بعد بیاید ماشین برقی بفروشید و جایگاه شارژ بزارید! بعد بیاید مزرعه ماینر بزارید! بعد سرورهای هوش مصنوعی راه بندازید که به کلی برق و انرژی نیاز دارن!

    موافقم 3
    مخالفم 3
  13. باهر

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این جایگاه های شارژ برقی باید همزمان با شروع ایجاد خط تولید یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی احداث می شدند و همه جانبه نگری می شد نه یک جانبه نگری.
    خودروهای برقی که جایگاه شارژ برق ندارند بچه دردی می خورند جز سرمایه کلان بی فایده و راکد ؟!!
    همیشه درکار انجام شده و انفعالی کار انجام می دهند و با دید بسته کار می کنند و نوک بینی خود را هم نمی بینند.
    ان وقت میخواهند دنیا راهم بگیرند و همیشه غوغای جهانگیری دارند!!!

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3289 ديدگاه)

      مگه چندتا ماشین برقی وارد شده
      عددی نیست اصلا

      موافقم 3
      مخالفم 1
  14. مجید

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خب طبق معمول دولت از جیب خودش خرج نمیکنه.
    جایگاه دارها همین الان در نوزه cng ضرر کردن بخاطر تعرفه ها. حالا با پول خودشون بیان ایستگاه شارژ برقی که قطعا ضررده هست براشون.
    همین الانش کارمزد بنزین و گازوئیل باتوجه به حجم سرمایه جایگاهشون جذابیتی نداره .
    قبلترها که تورم انفجاری شروع نشده بود خوب بود ولی در این ۷ ۸ سال حداقل دیگه ساخت جایگاه جذابیتش رو از دست داد.
    اما در کل به نفع مردمه که من هم خودم راغب میشم برقی بخرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا