در جدیدترین اظهارات سردار رادان، استفاده از پلاک سوم برای خودروها تاکید شد. این فناوری جدید، تاثیر چشمگیر بر کاهش اشتباه پلیس در جریمههای رانندگی خواهد داشت.
اواسط سال ۱۴۰۱، نصب چیپ الکترونیک موسوم به پلاک سوم توسط راهنمایی رانندگی ایران تاکید شد. این فناوری در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود دارد و مزایای مختلف برای رانندگان، نیروهای انتظامی و نهادهای نیازمند آمارگیری از خودروها فراهم میکند. ظاهرا نصب پلاک سوم خودروها سال ۱۳۸۴ مجوزهای قانونی را گرفته؛ اما تاکنون موفق به دریافت سختافزارهای لازم نشده است.
امروز احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، در گفتگو با خبرنگاران گفت:
اجرای طرح پلاک سوم، اشتباهات درباره جریمه ها به صفر میرسد.
ما به دنبال فناوریهای نوین از جمله «پلاک سوم» هستیم که این مسئله، میتواند به هوشمندسازی بیشتر پلیس در کشور کمک کند. در این روش، یک چیپ الکترونیکی حاوی اطلاعات خودرو بهعنوان پلاک سوم روی خودروها نصب میشود. برخی رانندگان در پلاک خود دستکاریهایی انجام داده و باعث میشوند خودروی دیگری جای آنها جریمه شود؛ ادامه داد: با اجرای طرح پلاک سوم، قطعا اشتباهات ماموران پلیس راهور و سیستم، درباره جریمه ها صفر می شود.
اجرای این طرح نیازمند تامین بودجه از طرف دولت است که امیدواریم زودتر برنامهریزیهای آن انجام شود.
ما قصد داریم به نحوی کارها را پیش ببریم که به جای اینکه مردم به دنبال خدمت بروند و به پلیس مراجعه کنند، ما خدمت را به آنها ارائه کنیم اما قطعا این مسیر زمانبر خواهد بود. به عنوان مثال میخواهیم وقتی مردم خودرو خریداری میکنند و نیاز به پلاک خودرو دارند به جای اینکه آنها به مراکز ما مراجعه کنند؛ ما سراغ آنها برویم و از آنها اطلاعات را دریافت کرده و پلاک تحویل بدهیم. البته در حال حاضر این خدمت ارائه میشود اما تعداد آن کم است.
پلاک سوم چیست و چه فایدهای دارد؟
پلاک سوم چیپ الکترونیک کوچکی است که زیر شیشه جلو یا زیر آئینه وسط نصب میشود و اطلاعات VIN کارت ماشین و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره خودرو در آن وجود دارد. اطلاعات موجود بر روی این چیپ با فناوری RFID در اختیار پلیس قرار میگیرد تا مأموران راهور بتوانند با سختافزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک یا دیگر اطلاعات خودرو دسترسی داشته باشند.
سامانهٔ بازشناسی با امواج رادیویی (Radio Frequency Identification) که RFID گفته میشود، سامانهٔ شناسایی بیسیمی است که قادر به تبادل دادهها بهوسیلهٔ برقراری اطّلاعات بین یک چیپ یا برچسب دارای کدهای اطلاعاتی با یک رابط (Reader) است. سامانههای RFID از سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن دادهها بدون تماس بهره میگیرند.
بهطور کلی شناسایی خودکار و نگهداری دادهها (AIDC) روشی است که طی آن خواه سختافزار یا نرمافزار قادر به خواندن و تشخیص دادهها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستمهای انگشت نگاری، سامانهٔ شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و… از جمله این راهکارها هستند. این فناوری تاکنون توسط فروشگاههای زنجیرهای بزرگ مثل «وال مارت» و «مک دونالد» و نیز سازمانهای مهمی چون “وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا استفاده شده است.
مهدی
۱۵ مهر ۱۴۰۳شک ندارم و شک ندارید که ازین تکنولوژی هم قراره برا یسری کارهای دیگه استفاده بشه نه صرفا ثبت تخلفات رانندگی…
amirkhanzadeh
۱۵ مهر ۱۴۰۳کاملا تابلو مرد
این چیز جدیدی نیست
فورد
۱۵ مهر ۱۴۰۳برای اختلاص گرها هم از این ردیاب ها بزارین
دیا
۱۵ مهر ۱۴۰۳واسه خودتون هم یه پلاک سوم بزارید . خدایی تو ماسئل امنیتی که رو مردم اعمال میکنن اگه رو اختلاص و فساد مسئولین اعمال میشد الان وضعیت اینجوری نبود . فقط زورشون به مردم می رسه.
SS
۱۵ مهر ۱۴۰۳اگر ماشین RFID نداشت و پلاک دستکاری شده بود جریمه نمیکنن؟
یا سارقی که کیلس رو هک میکنه به عقلش نمیرسه که اول تگ رو غیرفعال کنه؟
توجیهات درجه یک
سینا
۱۵ مهر ۱۴۰۳دوست عزیز اون کشورهایی که اینهارو استفاده کردن این مواردی که شما میگید رو نمی دونستن؟
یا اصلا کسایی که اینو اختراع کردن؟ :)))
کمتر بهونه های بنی اسرائیلی بگیرید اونم تو این شرایط :)