ایستگاه خبر

واردات خودرو در معرض خطر انحصار تازه

درحالی‌که در ماه‌های اخیر، بحث آزادسازی واردات خودرو داغ شده و نهایتاً پس از کش‌وقوس‌های فراوان، دولت تصمیم بر تهیه مصوبه آزادسازی گرفت، اما هنوز چهارچوب اصلی این مصوبه اعلام نشده و گمانه‌زنی‌ها و اخبار غیررسمی درباره آن ادامه دارد.

جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی برخی نمایندگان مجلس و منابع آگاه خبر از تصمیماتی دارد که می‌تواند پای دو خودروساز بزرگ کشور را به ماجرای واردات باز کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، ترکیب احتمالی واردکنندگان خودرو را بدین گونه پیش‌بینی کرده که ایران‌خودرو و سایپا به عنوان متولی واردات خودروهای اقتصادی یا ارزان‌قیمت انتخاب می‌شوند و سهم خودروهای گران‌قیمت‌تر نیز به واردکنندگان خرد و نمایندگی‌ها و گری مارکت‌ها می‌رسد.

بدین ترتیب وزارت صمت با سپردن نقش اصلی واردات به دو خودروساز بزرگ کشور، علاوه بر امکان تأمین نقدینگی برای آن‌ها از این مسیر، به حفظ تولیدات آن‌ها بدون ایجاد خطر رقابت کمک خواهد نمود. البته این موضوع در لفافه حفظ اعتبار محصولات داخلی و کمک به تولید داخل از طریق انتقال تکنولوژی پیچیده می‌شود تا زهر انحصار آن به چشم نیاید.

طبیعی است که دو خودروساز کشور که اکنون فشار افکار عمومی را بابت امنیت و کیفیت پایین محصولات و قیمت بالای آن‌ها روی شانه احساس می‌کنند، محصولاتی را با قیمت‌هایی وارد بازار خواهند نمود که کوچک‌ترین خللی به سودآوری محصولات قدیمی آن‌ها وارد نکند و درعین‌حال باعث درامدهای بیشتر و تأمین نقدینگی آن‌ها شود. درواقع فرصت و امکان واردات خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت با سپردن مسئولیت آن به خودروسازان بی‌اثر و ضد مصرف‌کننده خواهد شد.

درعین‌حال گری مارکت ها و نمایندگی‌ها نیز سهم خودروهای گران‌قیمت‌تر ۲۰ تا ۲۵ هزار دلاری را به دست می‌آورند که با توجه به آثار خودروهای انتخابی گروه ارزان‌قیمت توسط خودروسازان داخلی و سیاست‌های عرضه و قیمت‌گذاری آن‌ها، باید دید قادر به تأمین مناسب و منصفانه خودرو برای بازار هستند یا خیر. بعلاوه واردات در این محدوده قیمت می‌تواند خطری بزرگ برای مونتاژ کنندگان خودروهای چینی باشد که اکنون با فراق بال از سودهای چند برابری منتفع می‌شوند.

بااینکه معاون وزیر صمت ایجاد محدودیت در واردات را بارها تکذیب کرده، اما آیین‌نامه اجرایی به‌طور حتم بدون ایجاد محدودیت در واردات تدوین نخواهد شد و قدرت‌های خودرویی حال حاضر کشور بدون سهم از آن اجازه جنین کاری را نمی‌دهند.

فربد زاوه به دنیای‌ اقتصاد می‌گوید:

با توجه به ذهنیتی که در میان مسئولان وزارت صمت حاکم است، خیلی بعید به نظر می‌رسد اجازه دهند از مسیر ورود خودرو به کشور بازار رقابتی شود.

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد:

آنچه مطلوب سیاست‌گذار است این است که هر بازیگر قلمرو خود را در بازار داشته باشد و واردات خودرو به‌گونه‌ای مهندسی شود تا هیچ بازیگری به قلمرو بازیگر دیگر، تعدی نکند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم عقیده دارد کسانی در حال نگارش دستورالعمل واردات خودرو هستند که خود از بانیان مشکلات موجود بوده و یا مدیران خودروسازی بوده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. KSH

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    اصلا دنبال کردن این اخبار توهین به خودمون اینکه دوباره وعده سر خرمن بدن و فکر کنن مردمو سرگرم کردن

    موافقم 59
    مخالفم 2
    1. H2_H2

      ۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (38 ديدگاه)

      تو اون کشوری که فولکس واگن هست با اون زیرمجموعه هاش از پورشه و آئودی و لامبورگینی و بنتلی و دوکاتی و…….. +سایر شرکتای دیگه از جمله دایملر رو داره که خدای صنعت خودرو سازیه انحصار ندارن ،،،یا فیات و فورد و تویوتا توی کشورشون کل بازار خودرو رو قفل نکردن ،،دوتا کارخونه آشغال منتاژی هستن که ،تمام قوانین اسلامی کل حرفای پیامبر که پایه و بنا به گفته خودشونه ،فریب کاری تو معامله و تولید کالا با کیفت پایین و ۱۰۰کار دیگه میکنن ،،دست هم نمی کشن ،،، شباهت بسیار عجیبی به کفار بعد اسلام دارن ،،،،تو منطق خودشون دارم میگم از چیزی که روش بلند شدن تا دیده بشه که نقض شده توسط خودشون

      موافقم 39
      مخالفم 4
  2. AMANTE

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    ( آنچه مطلوب سیاست‌گذار است این است که هر بازیگر قلمرو خود را در بازار داشته باشد و واردات خودرو به‌گونه‌ای مهندسی شود تا هیچ بازیگری به قلمرو بازیگر دیگر، تعدی نکند. ) = رقابت بی رقابت.
    درواقع فرق اش با انحصارگری امروز این میشه که ماشین های امروزی تر میبینیم و از اونجایی که دو خودروساز وطنی ماشین های پرچمدارشون بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومن هست، یعنی ماشینی زیر این قیمت نمیبینیم و بقیه هم که کلا به فکر جیب شون هستن و با کنار رفتن چینی ها، البته اگه برن بازه ی ۵۰۰ تا ۱ میلیارد برای تولید کننده و مونتاژ کننده های ایرانی میشه و بالای ۱ میلیارد برای بقیه که از خداشون هم هست.

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. دکتر استاپ

      ۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (249 ديدگاه)

      اونی که وزارت صمت رو داد دست تو پیدا میکنم همین گوشیو…..

      موافقم 27
      مخالفم 3
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    در لا‌به‌لای شوی وارداتی که یکسالی میشه راه انداختن ، کُرور کُرور وارداتی‌ها دارند وارد میشوند جهت استفاده‌ی عزیزان زحمت‌کِش !

    بر فرض ۱٪ واردات آزاد بشه با اون همه بگیر و ببند بخوان مثلاً چینی بیارند یا هیوندای اکسنت و تویوتا کرولا ، چه کاریه ، کی توان خرید داره ؟!
    اون آقا پولدار پولداره !
    حالا اون آقا پولداره چیکار میکنه ؟!
    فکرش رو به کار میندازه و به درآمد میلیاردیش نگاه میندازه و بهترین و قدرتمندین آلمانی ژاپنی‌ها را میاره چند ماه سولر میشه و برمیگردونه و یکی دیگه میاره و این داستان ادامه پیدا میکنه !!!!

    حالا این وسط کی سر کاره ؟!
    اَمثال من و شما که جوش واردات رو میزنیم !

    در صورتی که یه نگاه به اطرافتون بندازید ، پلاک گذر موقت‌ها جولان میدهند !
    بی‌سر و صدا میان حالشون رو میکنند و به عقب‌ماندگی ما میخندن 😂🤦‍♂️!

    وقتی میگم خیلی اوضاع خیطه ، برای واردات یا خودرو نمیگم ! برای اون عقلی میگم که کار نمیکنه و ذهنی میگم که پَرتَش میکنند به سمتی که خودشان با خبرهای زرد میخواهند پَرت شود !

    اونی که پولداره نه با خبر‌های دوزاری کار داره و نه نشسته ببینه چی میخواد بشه !
    قشنگ میره پیشِ کارگذار محترم خودروهای وارداتی یه سفارش میده ، خودروش را سوار میشه حالشو میبره و در کنار من و شما تَخمَشَم میشکونه ، تو جاده چالوس جوج با نوشابشم میخوره !

    برای ما و پدال و بقیه هم حکایت همچنان باقیست 😂👋🏻.

    موافقم 36
    مخالفم 3
    1. افشار

      ۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (765 ديدگاه)

      همین که نقش اصلی واردات را سایپا و ایرانخودرو بر عهده دارن معلومه که آخرش چی میشه 🤦‍♂️ یک مشت مافیا و سلطان خودرو سودهای چند تریلیونی میکنند

      موافقم 17
      مخالفم 4
  4. بهنام

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (983 ديدگاه)

    خب اگه کامنت های قبلی من رو خونده باشین الان به حرفم میرسین
    اینا کاری نمیکنن به نفع مردم باشه
    اینا کاری نمیکنن به ضرر خودشون باشه
    تنها کاری که میکنن خودروهای جدید وارد میکنن با قیمت گزاف به مردم میفروشن جوری که هیچ لطمه ای به فروش خودروهای داخلی یا مونتاژی چینی وارد نشه و مثل قبل بتونین با قیمت گزاف به مردم بندازم و واسش صف کشیده باشه

    موافقم 16
    مخالفم 3
  5. Dna

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (296 ديدگاه)

    تعدی به قلمرو بازیگر دیگر اشکال داره؟
    تعدی به جان مال مردم اشکال نداره؟

    موافقم 17
    مخالفم 3
  6. کیفام

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    بهتره واردات خودرو به پنج خودرو ساز اول ایران نداده و در عوض به قطعه سازان مطرح داده شود و شرط واردات هم صادرات قطعه باشد.
    هر نفر هم یک ظرفیت برای وارد کردن و استفاده شخصی بهش فرصت داده شود.

    موافقم 7
    مخالفم 9
  7. مظلوم

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    خاک بر سر ملتی که حرف این مسئولین بیشرف رو باور میکنن

    موافقم 19
    مخالفم 1
  8. Avan

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (114 ديدگاه)

    هر کس کمی عقل داشته باشه هیچ امیدی به اینها ندارد

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    چراباید مونتاژکاران، درحالی که چین خرید نفتش را ازروسیه می کنه، نوکرچین شدن وچندبرابر سودرا با خرید قطعه به شرکتهای چینی می رسونن. اگرچین خرید نفت را ازما نداشته باشه چه لزومی داره این نوکری؟؟!!!!!!

  10. amirAli

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    این گرگ سالهاست که با گله آشناست . البته لقب گرگ برای زالو صفتان نوعی تمجید محسوب می شه .

  11. ناشناسی

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به به چه سفره ای پهن شد دوباره برای این دو خودرو ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا