آگهی عرضه بلوک ۴۲ درصدی سهام شرکت سایپا برای واگذاری و فروش به بخش خصوصی منتشر شد.
به گزارش پدال، پس از سالها بحث و تأکید بر لزوم کاهش تصدیگری دولت در صنعت خودرو، فرایند خصوصیسازی شرکت سایپا بالاخره وارد مرحله عملیاتی شد. در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۴، نخستین آگهی رسمی مزایده برای فروش بیش از ۴۲ درصد از سهام این خودروساز بزرگ در روزنامههای رسمی منتشر شد.
این واگذاری، شامل سهام تودلی سایپا است که در اختیار شرکتهای زیرمجموعه آن قرار دارد. طبق اعلام منابع رسمی، سه مرحله آگهی با فواصل زمانی مشخص منتشر میشود و در صورت تأیید صلاحیت متقاضیان، پاکتهای پیشنهادی گشوده و فرآیند واگذاری نهایی خواهد شد.
خریداران احتمالی؛ بخش خصوصی واقعی یا شبهدولتی؟
در بین متقاضیان خرید این بلوک بزرگ سهام، نامهایی مثل کرمان موتور و گروه انتخاب (اسنوا) به چشم میخورد. ورود بخش خصوصی به هیئتمدیره سایپا میتواند بهمعنای پایان سلطه چنددهساله مدیریت دولتی در این مجموعه و آغاز اصلاحات عمیق مدیریتی باشد.
بخوانید: خریداران احتمالی سایپا را بشناسید
با این حال، برخی کارشناسان نسبت به شفافیت این واگذاری ابراز تردید کرده و خواهان آن هستند که فرایند خصوصیسازی کاملاً رقابتی، قانونمند و با نظارت نهادهای مستقل انجام شود تا از بازتولید شبهدولتیها در لباس خصوصی جلوگیری شود.
تأثیر بر بازار خودرو
خصوصیسازی سایپا در صورت اجرای صحیح، میتواند پیامدهای مثبتی برای بازار خودرو به همراه داشته باشد. کاهش مداخلات دولتی در قیمتگذاری، تسریع فرآیند توسعه محصول، اصلاح ساختار تولید، بهبود کیفیت و افزایش تنوع محصولات از جمله نتایجی هستند که فعالان صنعت و مصرفکنندگان نهایی انتظار آن را میکشند.
با حذف محدودیتهای بوروکراتیک، امکان انعقاد همکاریهای بینالمللی نیز بیشتر خواهد شد؛ مسألهای که در شرایط تحریم، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین افزایش بهرهوری و سودآوری در سایپا میتواند زمینهساز رشد بازار سرمایه و افزایش اعتماد عمومی شود.
سایپا به کدام سو میرود؟
اگرچه ورود سرمایهگذار جدید بهتنهایی تضمینکننده تحول نیست، اما تغییر در ترکیب سهامداری و مدیریت میتواند نخستین گام در مسیر نوسازی ساختار سایپا باشد. این موضوع بهویژه در شرایطی اهمیت دارد که این خودروساز با چالشهایی چون زیان انباشته، مطالبات قطعهسازان، ضعف تنوع محصول و فرسودگی خطوط تولید مواجه است.
در نهایت، موفقیت این خصوصیسازی به سه عامل بستگی دارد: شفافیت کامل در واگذاری، تعهد خریدار به برنامههای توسعهای و حمایت هوشمندانه دولت از مسیر رقابتی شدن صنعت خودرو.
Saeedfarshchian
۲۵ فروردین ۱۴۰۴یه نفر پیدا نمیشه همشو بخره تعطیلش کنه؟
خداوند صد در دنیا صد نیز در آخرت بهش میده ها!
Cehx
۲۵ فروردین ۱۴۰۴چه بخوایم چه نخوایم با این نرخ ارز یه جوون ایرونی کار کنه تهش بتونه یکی از اینا بخره تازه با کمک پدر و مادر و وام
ارسلان
۲۵ فروردین ۱۴۰۴داداش اینو به اسم خصوصی سازی مثل بقیه چیزا قراره هاپولی کنند و بیشتر بکنند تو پاچه ملت…….
بخره و تعطیل کنه ؟! 😂 سران مملکت فقط فکر تاراج مملکت و ملتش اند
حسن
۲۵ فروردین ۱۴۰۴طی 50 سال گذشته اگر یک فروش اموال دولتی را سراغ داشتید که درست و شفاف و قانونی انجام شده باشه مطمئن باشید اینم درست انجام میشه
بدبختی اینه حتی تو مزایده 4 تا خودرو یا اهن الات قراضه هم تقلب رانت و پارتی بازی انجام میشه و حتی یک فروش درست نداشتن 50 سال تقلب کردن اینم یکی دیگه
کرمان موتور خودش رانتی ترین شرکت تاریخ ایرانه اسنوا و برادران با رانت ال جی و سامسونگ را از ایران انداختن بیرون جلو واردات لوازم خانکی را گرفتن اینا هم متصل به جیب بزرگوارانن
حاجی دیانی کیست و در بازار لوازم خانگی چه میکند. جواباش عالیه
کلا امیدی به هیچ بهبودی نداشته باشید هر چه هست تباهی و نابودیه
حسن
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اسنوا، دوو و بست متعلق به مافیای بزرگ ایران زمین چند برند متعلق به یک مارکت هر چقد از این زالوها خرید نکنید به ایران و ایرانی خدمت کردید اتش زدن به بازار لوازم خانگی یه یخچال داغون که صدا گاری میده و سگ نگاهش نمیکرد را میفروشن صد تومن شرف تو این مملکت مرده حالا خودرو هم بیفته دستشون مث لوازم خانگی پیچ و مهره هم باید با نظارت اینا وارد بشه چه برسه به خودرو ی وارداتی
J
۲۶ فروردین ۱۴۰۴الان مثلا یه زوج جوان میخوان زندگی تشکیل بدن. اول زندگی هم کسی پول جنس خوب نداره. مجبورن از همین داخلیا انتخاب کنن. اصلا گزینه دیگری نیست که انتخابش کرد.همشون چینی هستند که آرم یه شرکت داخلی خورده روش. یا هم باید پول انچنانی بدی برات برند معتبر بیارن.
کالوس کاستاندا
۲۶ فروردین ۱۴۰۴خب اون موقع که خارجیها بودن اینا در حد اشغال بازار حساب میشدن و ارزون بودن متاسفانه واردات لوازم خانگی با دستور مستقیم رهبر ممنوع شد
علی صادقی نسب
۲۶ فروردین ۱۴۰۴واردات با هدف حمایت از تولید ملی بود. هر چند این ها قدر حمایت ها را ندونستند و رهبر معظم انقلاب هم چندی بعد گلایه کردند از کارخانجات داخلی
منصور
۲۶ فروردین ۱۴۰۴هدف هرچه که بوده ،تصمیم نادرست بوده. هیچ صنعتی در هیچ کجای دنیا با انحصاری شدن بازار به ویژه در دراز مدت پیشرفت نکرده. هزینه این انحصاری شدن بازار هم کوتاهی دست مردم از محصولات با کیفیت و ارزان تر بوده و این یعنی فقر
Yaghoob
۲۶ فروردین ۱۴۰۴به یاد ندارم اینا کاری رو درست انجام داده باشند.
Gabriel
۲۶ فروردین ۱۴۰۴خریدار نهایی معلومه،بنیادها و قرارگاه های متصل به برادران نهایتا با هزار و یک بازی میشن مالک اصلی. البته الآنم بهمن موتور و سی درصد سهام همین سایپا رو دارن!