چند خبرگزاری معتبر خارجی، مذاکرات اقتصادی بین ایران و عربستان را تایید کردهاند. نکتهی جالب، شایعات جدید مبنی بر احتمال سرمایهگذاری شرکتهای عربستانی در خودروسازی ایران است.
توسعهی مراودات اقتصادی بین ایران و عربستان، به شدت مورد علاقهی مسئولان طرفین است؛ اما نوع و محل سرمایهگذاریها مشخص نیست. مسلما، صندوقهای صاحب سرمایهی عربستانی به مقادیر بسیار بالای ارز دسترسی دارند و کشورما، شدیدا نیازمند سرمایهگذار خارجی است. تحریمهای سالهای اخیر، نهتنها فشار اقتصادی بر صنایع ایران را افزایش داد؛ شرکتهای خارجی و اشخاص سرمایهدار کلان را از بازار کشورمان دور کرد. حالا عربستانیها میتوانند دبا ارتباطات بینالمللی بسیار خوب و سرمایهی قابل توجه، ناجی صنایع ایران باشند.
با نگاهی گذرا به شرکتهای فعال در اقتصاد ایران، عقبافتادگی و ناکارآمدی خودروسازان به وضوح دیده میشود. سایپا و ایران خودرو، با نیروی کار ارزان نسبت به غالب کشورهای جهان، حتی با بهرهمندی از کمکهای دولتی و قیمت بسیار پایین هزینههای مربوط به مواد خام و منابع انرژی، توان حضور در بازار جهانی ندارند. رونمایی از مدلهای جدید مثل شاهین و ریرا طی سالهای اخیر ثابت میکند، سرعت پیبشرفت در خودروسازی ایران بسیار کند است. این شرایط، شاید با سرمایهگذاری بخش خصوصی از خارج ایران، جهش بیسابقه داشته باشد.
خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده که شخص ولیعهد عربستان به دنبال توسعه روابط با ایران است. بنابر ادعای بلومبرگ به نقل از اشخاصی که نخواست نامشان فاش شود، یکی از شرطهای سرمایهگذاری عربستان در ایران، رسیدن به توافقات سیاسی مربوط به فعالیتهای خارجی ایران در کشورهای عربزبان منطقه است. باتوجه به گفتگوهای محرمانه میان دو کشور، طبیعتا جزئیات مذاکرات برای رسانهها، مبهم خواهد بود.
صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان (PIF)، هماکنون یکی از قویترین منابع ثروت جهان است. این مجموعه، چندان شفاف عمل نمیکند؛ اما کارشناسان معتقدند، توان مالی ۵۰۰ میلیارد دلار دارد. سهامداری شرکتهای بزرگ نفتی، حوزه تکنولوژی، ورزش و سرگرمی، مورد توجه صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان هستند. هماکنون ۶۰ درصد سهام شرکت خودروسازی لوسید نیز در اختیار سرمایهگذاران عربستانی است؛ ضمن اینکه ارتباط تجاری قوی با هیوندای کره جنوبی نیز دارد.
تاکید وزارت صمت بر ساخت خودروی برقی در ایران
مونتاژ مدلهای الکتریکی برای خودروسازان ایرانی که عادت به واردات قطعه دارند، سادهتر از محصولات تمام بنزینی است. آنچه اهمیت دارد، فناوری پیچیده در ادوات برقی و تجهیزات الکترونیکی پیشرفته در خودروهای الکتریکی است که طبیعتا صنعتگران ایرانی را با مشکل مواجه میکند. از سویی دیگر، خودروهای برقی با تعداد بالا میتوانند آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران را کاهش دهند.
هفته گذشته خط تولید اتوبوس برقی در کشورمان افتتاح شد. ظاهرا برای هر اتوبوس برقی مناسب تردد عمومی داخل شهری، حدود ۱۲ میلیارد تومن هزینه تولید وجود دارد. فعلا عرضهی ۱۰۰ دستگاه برای تهران تصویب شده و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خرید ۱۰۰۰ دستگاه را پیشبینی کرده است. اگر فرض کنیم هزار دستگاه اتوبوس برقی با حدود قیمت ۱۰ میلیارد تومان در ایران تولید شود، تامین بودجهی سنگین با عدد ۱۰ هزار میلارد تومان، سوالبرانگیز خواهد بود. از سویی دیگر، نیاز شهر تهران به ۷ هزار اتوبوس برای خدمات عمومی، توسط وزیر صمت اعلام شده است.
عباس علیآبادی وزیر صمت با اعلام سیاست این وزارتخانه در توسعه خودروسازی به سمت مدلهای برقی، گفت:
در وزارت صمت ۲۰ طرح پیشران تعریف کردیم و در بحثهای صنعت به دنبال ایجاد تحول هستیم که این اقدامات به مردم معرفی خواهد شد.
در موضوع باتری یک کار پژوهشی در سالهای گذشته آغاز شده و دانشگاهها پیشرفت خیلی خوبی در این زمینه داشتند، اما باید به صورت موازی برای انتقال فناوری هم اقدام شد.
ظرفیتهای مهندسی کشور با گذشته بسیار فرق میکند، در بخش مهندسی و طراحی خودروهای برقی در دنیا چیزی کم نداریم و حتی میتوانیم با بهترینهای دنیا خود را مقایسه کنیم. الان در فناوری مانند خودروهای برقی به سطح خوبی رسیدیم.علیآبادی خاطرنشان کرد: دولت با همه شرایط سختی که دارد، موضوع برقی کردن خودروها را در اولویت اول گذاشته است و شخص رئیس جمهور و وزیر کشور روزانه موضوع برقیسازی خودروها را پیگیری میکنند.
yaghoub
۱۱ آذر ۱۴۰۲کارگر ارزان
بازار تشنه
در ضمن ایران اگر در تولید خودرو خیلی موفق نیست در عوض بیش از نیم قرن تجربه مونتاژ خودرو رو داره .
چیزی که تو غرب آسیا کمیابه.
اما چه سود که مافیای دولتی نمیذاره ملت از هیچ چیز بهره ای ببره
آرش
۱۱ آذر ۱۴۰۲فقط اون سه تایی که دیسلایک دادن
P
۱۱ آذر ۱۴۰۲فقط میشه گفت مغزهای کوچک زنگ زده
NAVID۰۰۹۸
۱۱ آذر ۱۴۰۲دستشم درد نکنه ، بیاد آقا ، بیاد ، فرقی به حال ما که نمیکنه ، پس بیاد یا نیادش هم به ما چه !!!
عربستان باشه زیمباوه باشه اوگاندا باشه مریممعصومی رو رامبدجوان باشه کلاً همش بهماچه!!!
مازیار
۱۱ آذر ۱۴۰۲چهار پنج تا کاربر ورزشکار (ورزشی) داریم که خوشبختانه تعداد دیسلایک ها جایگاهشان بین جمع رو بخوبی روشن کرده
NAVID۰۰۹۸
۱۱ آذر ۱۴۰۲یکی از کشورهایی که ایرانا اکثراً رفتند ترکیه و شهر استانبول هستش ، جالبه که این شهر از هر نظر ( جمعیت ، خودرو ، تراکم و… ) نزدیک به دو برابر تهران هستش اما شما در بدترین شرایط ممکن حتی یک روز هم آلودگیای که در تهران و باقی شهرهای ایران میبینید را آنجا نمیبینید ، چرا ؟؟؟؟؟!
تنها و تنها دو دلیل داره :
۱ – سوخت باکیفیت ، که اتفاقاً بیشترش دیزلسوز هستند !
۲ – خودروهای اکونومی اما به روز !
این دو گزینه وقتی با هم مکمل میشه ، حاصلش میشه آلایندگی کمتر و نفسکشیدن سالمتر !
حالا شماهام هر روز دعوا کنید سر اینکه کرهای بهتره یا چینی 😂 !
Ahmad
۱۱ آذر ۱۴۰۲هیچ اشتباه گفتی کاربر NAVID۰۰۹۸ یعنی هیچ دلیل اشتباه گفتن شما ناقص بودنشه چون فقط یه دلیل آلودگی هوا خودروهاست!!!!!!!!
حالا هی الان بیا این زیر ریپلای بزن لگن های کره ای و ژاپنی و چینی !!!!!!!!!!
البته کره ای بهتر از ژاپنی ها و ژاپنی هم بهتر از چینی هاست /////
یه بار قیمت جی تی آر یه میلیون دلاری رو رد میکنی یه جا دیگه قیمتش رو توجیه میکنی !!!!!!!!
این حرف ضایع که با هیچ ماله کشیدنی هم درست نمیشه
حالا هی بیا ماله بکش؛؛؛
morteza
۱۱ آذر ۱۴۰۲یجا خوندم استانبول هفت برابر شهر تهرانه!نمیدونم درسته یا نه!
امین
۱۱ آذر ۱۴۰۲آلودگی هوا شهرهای بزرگ در ایران دلایل خیلی زیادی داره فقط خودرو نیست پسر خوب
موقعیت جغرافیایی صنایع آلاینده سیستم حمل نقل عمومی و هزاران دلیل دیگه.
به نظرم استانبول یه سر برو تا ببینی که فقط خودرو نیست.
البته میدونم هزینه اش زیاده ولی خب آرزو میکنم بتونی بری
NAVID۰۰۹۸
۱۲ آذر ۱۴۰۲به نظرم تنها یک راه باقی مانده ، گرانی بنزین تا سر حد مرگ ، یعنی چی ؟!
یعنی مثلاً اولش بشه لیتری ۵۰ هزارتومن و بعد از اینکه همه اعتراض کردند بشه لیتری ۴۹،۹۹۹ تومن تا بلکه تک سرنشینها کم شوند و بشوند چند سرنشین تا با یک تیر چند نشان زده باشند ، چرا ؟
چون هم آشناییها بالا میره و مردم خوشحالتر میشوند و فرزندآوری آمارش بالا میره !
هم مصرف کم میشه چون دیگه پولی نمیمونه بره بنزین بشه بره تو باک ماشین جهت تکسرنشینی !
والا چه معنی تو کشور به این فقیری مردم بنزین بزنند !
من که حاضرم از خودم شروع کنم اگر اجازه تردد با الاغ را دهند و البته ررای مصارف خارج شهری شتر هم کارسازِ !
البته به نظر باید کاروانسراها هم راه بیوفته ، بعداً در موردش بیشتر تبادلنظر میکنیم که چرا باید سرمایهگذاری کنیم تا کاروانسراها را راه بیندازیم !
دوستان ، عزیزانم ، سَروَرانم ، لُپگُلگلینانم ، در این شرایط وانَفصا چه میشود کرد جز قناعت تا موتور مملکت نخوابد و پیش به سمت پیشرفت داشته باشیم !
باشد تا رستگار شوید شویم شوند شُند !
سامان اذری
۱۲ آذر ۱۴۰۲نوید جا علت اصلی این که هوای استانبول تمیز هست
اینه که استانبول کلا اطرافش پوشیده شده از جنگل که بزرگترینش جنگل بلکراد هست تو گوگل مپ هم نگاه کنید میبینید که استانبول تو منطقه سبز و درختی هست
بالا و پایین استانبول دریا هست که هوا همیشه در جریان هست بخاطر اختلاف دمای اب و خشکی
مورد بعدی بارش تو استانبول و کلا ترکیه خیلی بالا تر از شهری مثل تهران هست
و همین باعث میشه هوا تمیزتر باشه
حتی همین الان تو بعضی از شهر ها و مناطق خیلی فقیر استانبول که پول گاز کشی رو ندارن
از هیزم و زغالسنگ استفاده میکنن برا گرم شدن که وقتی میری اون منطقه یه دود سیاه و بسیار غلیظی اون منطقه رو گرفته ولی بخاطر اپن چیزهایی که تو موارد بالا ذکر کردم هواش سالم و تمیز میمونه
Ahmad
۱۲ آذر ۱۴۰۲این نظر شماست ولی اصلا هیچ اشتباهه NAVID۰۰۹۸ اشتباهه چون اصلا هیچ وجه فقط و فقط یه راه نیست خودمون اینها رو بهتر میدونیم نیازی به تکرار مکررات نیست البته بیشترش هم اشتباه و در تناقضه.
Ahmad
۱۲ آذر ۱۴۰۲اصلا هیچ اشتباهه NAVID۰۰۹۸ اشتباهه چون اصلا هیچ وجه فقط و فقط یه راه نیست خودمون اینها رو بهتر میدونیم نیازی به تکرار مکررات نیست البته بیشترش هم اشتباه و در تناقضه.
Ahmad
۱۲ آذر ۱۴۰۲اصلا هیچ اشتباهه NAVID۰۰۹۸ اصلا هیچ اشتباهه چون فقط و فقط یه راه نیست در این صورت مصداق اونهایی میشه که هیچی نمیدونن ولی تو هرچی نظر میدن البته بیشترش هم اشتباه و در تناقضه.
عاشق پدال
۱۳ آذر ۱۴۰۲هههه. من رفتم
باد میزنه از اینور دود رو میبره.
بگذریم که اکثر خودروها رنو داچیا اشکودا پژو هستن.
ولی دلیلهاتون اشتباه بود.
JaMsHiD
۱۴ آذر ۱۴۰۲موقعی هنوز با کارخونه مازوت سوز آشنا نشدی :
blackwing
۱۱ آذر ۱۴۰۲داداش این که خوبه ، من ملت رو راهنمایی کردم بیان تجربیات خودم تو زمینه ماشین رو ببینن ، دیسلایک دادن 😂😂
عالی هستین شماها یه سریهاتون ، همین فرمون پیش برین ، مستحقه.. 😉
مزدا
۱۱ آذر ۱۴۰۲مملکتی که منبع گازو نفت و معادن و چهار فصل و دریا و ماهیگیری و جاذبه توریستی و نیروی کار زیاد و تحصیل کرده زیاد و با 15 کشور همسایه و تاریخ و تمدن کهن و… است لنگ سرمایه گذاری عربستان هست!!
سرمایه گذاری خارجی برای پیشرفت هر کشوری لازم است نفعی نمیکنم
ولی این همه ثروت ایران کجا رفته که به این روز افتادیم!
ثروت عسلویه دست هر کشوری بود الان کلی شرکت های خارجی رو خرید بود مثل ارامکو عربستان!
Moro
۱۱ آذر ۱۴۰۲شما خاکت طلا باشه، تا وقتی تحریم باشی هیچی به هیچی
شهاب
۱۲ آذر ۱۴۰۲مگه تحریم از روز اول توی زمین ایران بوده ؟
نخیر برای مرگ مرگ کردن یه عده تحریم شدیم که داریم اونارو مخاطب قرار میدیم
JaMsHiD
۱۴ آذر ۱۴۰۲از جلو تحریم از پشت دست و رو بوسی😏هیچ ربطی به تحریم نداره
همه میدونن نفع کل اروپا و آمریکاس که یه عده احمق بی سواد بهشون مفتی منابع بده و کشور ایران رو به گند بکشن که به قدرت نرسه !
چون ایران اگه با این همه منابع و موقعیت جغرافیایی دست یه آدم درست حسابی بیوفته که واقعا اداره کشور رو بلد باشه ، قدرت اول جهان میشه ! برای همینه که این همه کشور های دیگه از ما میترسن و مارو پایین نگه میدارن
علی
۱۱ آذر ۱۴۰۲عربستان تازه فهمیده منطقه دست کیه 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
سامان اذری
۱۱ آذر ۱۴۰۲چند روز پیش خبر اومد که عربستان به ایران گفته اگه جنگ ا. س رائیل با فلسطین رو کشش ندید
ما هم قول میدیم تو ایران سرمایه گذاری کنیم
بعدش هم دیدید که بالاترین مقام ایران گفت که ما هیچ مشکلی با اون کشور که اسمشو چند سطر بالا نوشتم نداریم
الانم این خبر اومد :)
ظاهرا دشمن ولی در باطن قشنگ برا هم *****
Tecnica
۱۱ آذر ۱۴۰۲خدا می دونه آینده این مملکت چی میشه واقعا ما که توی ایرانیم داریم توی این لجن زار غرق میشیم
سامان اذری
۱۱ آذر ۱۴۰۲داداش اینده ایران خوب میشه
بهت قول میدم
نسل جدید خیلی باهوش هستن و به سادگی قول نمیخورن
JaMsHiD
۱۴ آذر ۱۴۰۲همین نسل جدید بخاطر اینکه یه مشت گا.و اون ور دنیا داشتن خط میدادن که فقط به فکر منافع خودشون هستن ، کشته شدن و پر پر شدن و هیچی به هیچی !
الان هم همون آدما که خط میدادن نشستن یه گوشه دارن مثلا غصه میخورن و همش میگن فردا پس فردا بگذره این میشه ! تا عید ای.ران را خلع سلاح میکنیم !
تا الان یه نفر ایرانو واقعا دوست داشت اونم ش.اه بود ! والسلام
پیام
۱۱ آذر ۱۴۰۲فقط عربستان ایران رو نچاپیده بود و پروژه نیمه کاره نداشت که اینم به امید خدا اجرا میشه
Genius
۱۱ آذر ۱۴۰۲خدا میدونه چه لذتی میبرن شهروندان امپراطوری سعودی که متولدین دهه70 میلادی و ماقبل هنوز خیلیاشون در قید حیات هستن و میبینن از التماس برای واردات سیتروئن ژیان و هانتر پیکان ایرانی رسیدن به شرط و شروط گذاشتن برای ما تا بیان و سرمایه گذاری کنن!!دقیقا به همین میزان اما برعکسش آه و افسوس و عصبانیت تو مردم ایران متبلوره
mohamad heydari
۱۱ آذر ۱۴۰۲دلیلش پیرو کمونیست بودن ایران
عربستان که الگوش سرمایی داریه
Tecnica
۱۱ آذر ۱۴۰۲اشتباه نکن پیرو کمونیست نیست برده کمونیسته
Tecnica
۱۱ آذر ۱۴۰۲اگه امپراطوری ایران در سال ایکس برای کشور هایی مثل آمریکا و شوروی سابق شاخ و شونه نمی کشید الان وضعیتمون این نبود که برده اونا بشیم…
امین
۱۱ آذر ۱۴۰۲آقا تو ظاهرا معنای امپراطوری برات جا نیوفتاده
امپراطوری دارای چندین مولفه هست که شامل عربستان و کلا کشورهای منطقه فعلا نمیشه.
امپراطوری یعنی قدرت نظامی و سیاسی و فرهنگی قالب یعنی اقتصادی پویا و چند وجهی و تولید محور داشتن منابع متنوع و بسیار زیاد و جمعیت زیاد برای به حرکت در آوردن چرخ این موارد و هزاران مولفه دیگر
امپراطوری یعنی بریتانیا در قرن گذشته یا آمریکا در حالت فعلی و
الکی هر عنوانی رو خرج چیزهای بی ربط نکن که اون عنوان مفهومش از دست نده
اگر تشریف بیارید اینستا پدال تا کتاب مفید معرفی کنم مطالعه کنید
بیقراق
۱۱ آذر ۱۴۰۲ایران در هر زمینه ای ضعیف شده و این واقعیتی غیر قابل چشم پوشی هست. از نام ایران و ایرانیت هم فقط یک اسم باقی مونده. ملیتی که دیگه وجه خودش رو از دست داده و ملتی که فقط برای زنده بودن زندن و برای 100 هزار نفر میلیاردر ایرانی کار می کنن
Anti Tesla
۱۱ آذر ۱۴۰۲ایرانیت نام یک کانی است.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ آذر ۱۴۰۲ایرانیت در شیمی داریم؟
amir
۱۱ آذر ۱۴۰۲مگه قراره هر کانی که داریم عنصرش هم در جدول تناوبی داشته باشیم؟ الان کانی آمتیست داریم که نوعی کوارتزه بنفشه با فرمول شیمیایی sio2 یعنی عنصر آمتیست هم داریم؟
Anti Tesla
۱۱ آذر ۱۴۰۲نمیدونم.
ولی در زمین شناسی ما کانی هایی مربوط به ایران مانند(آوسنیت،بیرونیت،ایرانیت،زیرکن
،…) داریم.
البته خادمیت هم است.
Tecnica
۱۱ آذر ۱۴۰۲نه منظور آقای اشتری درس شیمیه نه جدول تناوبی یا همون مندلیف😅
حسن
۱۱ آذر ۱۴۰۲ایرانیت یک کانی سیلیکات کرومات مس سرب تریکلینیک با فرمول Pb10Cu(CrO4)6(SiO4)2(F,OH)2 است.
این کانی برای اولین بار در ایران دیده شده این کانی از نوع آنالوگ مسی همی هدریت(Pb10Zn(CrO4)6(SiO4)2(F,OH)2) است.
ویکی پدیا
علی
۱۱ آذر ۱۴۰۲میشه بگی تو کجا قوی بوود که تضعیف شده تنها مشکل کشور ما تورم و بس امروز تمام منطقه و دنیا اسم ایران است با تمام دشمنی ها و تحریم ها🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
مازیار
۱۲ آذر ۱۴۰۲ایشالا با نامگذاری سال ۱۴۰۳ به نام (( انفجار تولید حقارت تورم )) این مشکل هم حل خواهد شد
مجتبی .
۱۲ آذر ۱۴۰۲اسم داعش هم سالها سرزبون همه دنیا بود وبحث محافل سیاسی.این یعنی داعش خیلی جلو بود؟؟
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۲داعش که هم محصول صادراتی اروپاست البته اگه بهت بر نخوره
JaMsHiD
۱۴ آذر ۱۴۰۲همش باید به پای یه مشت بی سواد بسوزیم که مثلا داریم با این تورم کم ، پیشرفت میکنیم و افتخار کنیم که خودروی تولید ملی با پلتفرم پژو ۴۰۵ سی سال پیش سوار شدیم و هنوز تو خاک خودمون یه خونه از خودمون نداریم ! افتخار کنیم که با این همه تورم هنوز زنده ایم و به دولت مردان افتخار کنیم که هنوز مارو زنده نگه داشتن !
جمع کن برو بابا
علی یوسفی
۱۱ آذر ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت خب شایعه بوده !سرمایه گذار آزادی و ثبات و البته مسئولین و مقامات باسواد در کشور هدف سرمایه گذاری میخواد که موارد بالا مخصوصا مسئولین و مقامات با صفت لازم در کشور ما اصلا وجود نداره!البته اینم میتونه مث توافق وزیر بیگانه با امور خارجه ما و همتای سعودیش در مورد بازی سپاهان و الاتحاد باشه که پس از سه صفر شدن به نفع حریف! وزیر به زیر برف شیفت کرد!! پس پول طرف مقابل علف خرس نیست و مسئلین اونا برخلاف ما هنوز دکان خرد رو تعطیل نکردن.
Anti Tesla
۱۱ آذر ۱۴۰۲عربستان با برقی شدن صنایع دیگر نفتش خریدار ندارد و سعی در سرمایه گذاری در کشور های مختلف و در آمد های توریستی دارد تا خود را در آینده از منجلاب بیرون بکشد.
ولی ایران و افغانستان منابع زیادی در حوضه فلزات قلیایی دارند و بعد از سقوط قیمت نفت همچنان درآمد خوبی دارند.
حال عربستان سعی در نفوذ در ایران را دارد تا بازار ایران را به دست بگیرد که مبدا در آینده با سقوط قیمت نفت ، ایران با یک موشک کل توریست های عربستان را فراری دهد و یکی از منابع حیاتی عربستان در آینده نابود شود.
نیدونم چرا گاهی اوقات انقدر کتابی می نویسم🤔
دوست دارم نظر آقای اشتری در مورد آینده کشور های عربی و ایران و افغانستان رو بشنوم.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ آذر ۱۴۰۲صد در صد با صحبت های شما مخالفم
در آینده هم مثل امروز، کشورهای صاحب فناوری و مالک شرکتهای دانشبنیان، قدرتمند و ثروتمند خواهند بود
جهان سومیها حتی با منابع عظیم طبیعی و معدنی، عقب افتاده و منزوی باقی خواهند ماند
datsun
۱۱ آذر ۱۴۰۲نفت فقط بنزین نمیشه که، این هزار بار گفتم کل زندگی امروزی بشر گره خورده به نفته ، نفت واقعا ماده ارزشمندی برا بشرِ حتی اگه کل خودرو ها هم الکتریکی بشه نفت باز هم خواهان زیادی داره
سامان اذری
۱۱ آذر ۱۴۰۲نفت خیلی مهمه
امریکا ونزوئلا رو نگه داشته برا روزی که نفت خاورمیانه تموم شه
اونوقت میبینید دنیا دست کیهالبته الانم دنیا دست همون امریکاست
امین
۱۱ آذر ۱۴۰۲تا وقتی که سیاست کشور همینطور هست ، هیچ مشکلی در کشور برطرف نخواهد شد و هر روز هم بد و بدتر خواهد شد
رضا
۱۱ آذر ۱۴۰۲اینا بیان تاکسی پیکان منو با یه ماشین گاز سوز عوض کنن تا بعد حرف از ماشین برقی بزنن.این حرف اینا انشالله پنجاه سال دیگه به ثمر میشینه.
Cowboy
۱۱ آذر ۱۴۰۲فقط عربا مارو نچاپیده بودن که خدا رو شکر اینم داره انجام میشه.
کشوری که نه موقعیت جغرافیایی ما رو داره و نه تحصیل کرده های مارو و حتی نفت برابر و منابع گازی ما بیشتر هست میخواد در ایران سرمایه گذاری کنه.
کشوری که ما قبلاً بهش میگفتیم چطور رفتار کنه و ما بهش دیکته میکردیم.
برای اینکه یکی لپ مارو نکشه گذاشتیم کل دنیا بیان گوشت پوست مارو ریش ریش کنند تازه خوشحالم هستیم.
شاهین
۱۱ آذر ۱۴۰۲ظرفیتهای مهندسی کشور با گذشته بسیار فرق میکند …
اره خیلی فرق کرده. همه ی مغز ها فرار کردن چند تا پشکل کله موندن که سر و ته یه پلتفرم رو میچسبونن بهم با یه سطل رنگ قرمز مشکی اثر خلق میکنن
بوتون میاد با این مملکت داریتون
آخرشم عربستان قدرت واقعی منطقه بهتون کمک کرد
علیرضا حشمدار
۱۲ آذر ۱۴۰۲دوستانی که به این دستاورد افتخار میکنند آنموقت که ایران در کارخانجات بنز و بی ام دبلیو و جنرال موتور و .. سرمایه گذاری میکرد به دنیا نیامده بودند.
ضمنا مونتاژ کردن افتخاری ندارد یکی از بزرگترین انتقاداتی که به شاه در اوایل انقلاب میشد همین صنعت مونتاژ بود
داوودع
۱۲ آذر ۱۴۰۲امیدوارم این اتفاق هرچه زودتر بیفته هم صنعت خودرو سازی ماپیشرفت میکنه همه یه عده مشغول کار میشن
و از همه مهمتر این جنگ نفرت پراکنی این تند رو ها به خاطر کم شدن درامدشون در منطقه کم میشه