هیئت دولت بند عرضهٔ انحصاری خودروهای وارداتی از طریق بورس را حذف کرده و حالا امکان فروش این خودروها به شیوهٔ معمولی هم فراهم خواهد بود.
در آییننامهٔ واردات خودرو که چند ماه پیش تصویب شد، بندی وجود داشت که عرضهٔ خودروهای وارداتی را فقط از طریق بورس اعلام کرده بود. این الزام در بند ۲ آییننامهٔ واردات خودرو ذکر شده و باعث انحصار عرضهٔ خودروهای وارداتی میشد. حال اما هیئت دولت تصویب کرده است که عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه میشود» از بند ۲ آییننامه واردات حذف شود. این یعنی احتمالاً فروش خودروهای وارداتی از طریقهای دیگر و غیربورسی هم انجام خواهد گرفت.
زمانی که آییننامهٔ واردات خودرو پس از کشوقوسهای فراوان سرانجام تصویب شد، قرار بود پس از واردات اولین محموله خودروهای وارداتی در سوم دیماه، از هفته سوم دیماه این محموله در بورس کالا برای فروش عرضه شود اما خبری نشد. پس از آن هم ۱۹ دیماه اطلاعیههای بورس کالا از پذیرش خودروهای خارجی حکایت داشتند و این انتظار میرفت که خودروهای خارجی طبق وعدهای که داده شده بود نهایتاً تا پایان دیماه در بورس کالا عرضه شوند اما تاکنون و درحالیکه به روزهای پایانی بهمنماه نزدیک میشویم، هنوز این اتفاق نیفتاده است. حال اما با مصوبهٔ جدید هیئت دولت، به نظر میرسد دولت به دنبال راههای دیگری برای عرضه و قیمتگذاری خودروهای وارداتی است.
قبلاً مقرر شده بود که قیمت خودروهای وارداتی از طریق رقابت در بورس مشخص شود اما حالا با حذف این بند باید شیوهٔ جدیدی برای قیمتگذاری خودروها اتخاذ شود. پیش از این در مورد قیمتگذاری خودروهای وارداتی گفته شده بود:
خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. این خودروها در چند رده قیمتی قرار است وارد شوند. کمترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است. حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است اما سود بازرگانی متغیر است؛ کمترین میزان را خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت. ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز سود بازرگانی است که وارد میکند و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت صورت پذیرد
البته با وجود حذف این بند، بهاحتمالزیاد هنوز هم یکی از راههای فروش خودروهای وارداتی، عرضه از طریق بورس خواهد بود زیرا تاکنون بورس کالا بیش از ۲۱ هزار دستگاه خودروی وارداتی را پذیرش کرده است. البته از این تعداد ۱۹ هزار دستگاه چینی بوده و هنوز زمان عرضهٔ آنها مشخص نیست. این در حالی است که وزارت صنعت وعدهٔ عرضهٔ صد هزار دستگاه خودروی وارداتی تا پایان امسال و صد هزار دستگاه دیگر تا پایان بهار سال ۱۴۰۲ را داده است. با توجه به اینکه هنوز فروش خودروهای وارداتی آغاز نشده و تاکنون تنها ۱۴۲ دستگاه خودروی وارداتی به گمرکات کشور رسیدهاند، این وعدهها قطعاً عملی نخواهند شد.
طبق پیشبینی انجمن واردکنندگان خودرو، اگر همه شرایط برای ورود خودرو به کشور مهیا باشد، تا پایان سال نهایتاً ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد که نیمی از وعده وزارت صمت را پوشش میدهد. هرچند وزارت صمت توضیحی در مورد دلایل عقب ماندن واردات خودرو از وعدهاش نمیدهد، اما به نظر میرسد مسائلی مانند کمبود ارز و چالشهای تحریم، بهویژه انتقال پول و عدم وجود نمایندگیهای رسمی در کشور، جزء مشکلات اصلی و چالشهای موجود بر سر راه واردات خودرو هستند؛ بنابراین تا این چالشها برطرف نشوند، وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو حداقل تا بازه زمانی در نظر گرفته شده، یعنی انتهای بهار ۱۴۰۲، محقق نخواهد شد.
Alan.r
۲۶ بهمن ۱۴۰۱در هر صورت ۹۰ درصد مردم نمیتونن بخرن
morteza
۲۶ بهمن ۱۴۰۱97 درصد
amirali
۳۰ بهمن ۱۴۰۱به صورت کلی آقازاده ها شدن دو دسته ؛ انهایی که توانستند خودرو وارد کنند و انهایی که نتوانسته اند ، دسته دوم با متوجه شدن سود کالانی که دسته اول می کنند و اونها ازش بی بهره هستند دارن برای دسته اول سنگ اندازی می کنند . مثلا یکبار میگن باید در بورس عرضه بشه یکبار میگن نه ! بعد یکدفعه تصمیم می گرن خودشون خودرو کارکرده وارد کنن ! ( حالا چجوری خدمات پس و فروش و سایر بندهای ایین نامه واردات خودرو را دور بزنن خود خدا هم نمی دونه !) دسته اول هم چون دلار داره بالا میره خیلی از این سنگ اندازی دسته دوم ناراحت نیستند و حتی استقبال هم می کنند . این وسط مردم دارن پله ی صعود ثروت آقازاده می شن .
Souls_Master
۲۶ بهمن ۱۴۰۱وقتی فونت بخشنامه شون رو میبینم یاد دوران قاجار می افتم و وقتی محتوای بخشنامه رو میخونم به حالتی بدتر از زمان قاجار میرسم.
زیزیگولو
۲۶ بهمن ۱۴۰۱وقتی خودرو سه نرخی هستش ((قیمت کارخونه و قیمت بورس و قیمت بازار آزاد)) خوب معلومه که وارد کننده ها که اکثراً هم به جایی وصل هستن سومی رو که نرخ بازار آزاد هستش واسه فروش به مردم انتخاب میکنن
Sigma
۲۶ بهمن ۱۴۰۱تصور من وقتی وزیر از واردات خودرو استاندارد زیر10 هزار یورو صحبت میکنه:
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/lamborghini-veneno-1.jpg
❤BMW❤
۲۶ بهمن ۱۴۰۱(.) (.)
○
ben
۲۶ بهمن ۱۴۰۱این بندم برداشتن برای آقازاده ها….
TESLA
۲۶ بهمن ۱۴۰۱مطمئن باش هیچ ** زاده ای سوار ماشین ۱۵ هزار یورویی نمیشه
Amard
۲۶ بهمن ۱۴۰۱کلا 200 دستگاه وارد کردن اونم برای فریب افکار عمومی تیتر بزنید هیاهو برای هیچ . این سیستم حکم یه ادم ورشکسته داره که فقط وعده وعید میده وگرنه کاری نداره همین فردا هم میشه از دبی عمان چین ماشین وارد کرد ولی سهم خواهی سیستم از جیب مردم و مخالف علنی با رفاه اسایش مردم باعث میشه هیچ اتفاق مثبتی نیوفته چون میدان تعیین میکنه ما قربانی لجبازی یه عده متوهم پرو هستیم که فکر میکنند تو جهان کاره ای هستن کسی ادم حسابشون میکنه در صورتی که هر روز دارن بیشتر باج میدن چون از جیب خودشون نیست ناراحت نیستن
Hamilton1970
۲۶ بهمن ۱۴۰۱تو بورس سود به دولت میرسه
خارج از بورس سود به دلالها میرسه
عملا منفعتی برای مردم نداره
#نمیخریم