ایران خودروایستگاه خبر

طرح جایگزینی تاکسی ون با سورن پلاس و 200 میلیون تومان وام!

مدیر نوسازی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهر تهران از اختصاص وام ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۸ درصد برای نوسازی ون‌های فرسوده خبر داد.

بسیاری از کشورها دنیا، خصوصا نواحی کمتر توسعه یافته در خاورمیانه، توجه ویژه به خودروهای ون دارند. این نوع از وسایل نقلیه، حمل بار و مسافر را با حجم و تعداد بالاتر نسبت به خودروی معمولی انجام می‌دهند؛ درحالی‌که چندان گران و پرمصرف نیستند. شهروندان کشورهای مختلف می‌توانند با  اضافه پرداخت منطقی نسبت به یک خودروی سدان، ون اندازه متوسط بخرند. مثلا مدل‌های ۹ نفره ساخت رنو، سیتروئن، فیات، تویوتا و نیسان، آستانه قیمت ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار دارند.

متاسفانه خودروهای ون در بازار ایران، پرفروش و پراستفاده نیستند. شاید دلیل این شرایط، علاوه‌بر کوتاهی مسئولان در توسعه حمل و نقل عمومی، قیمت بسیار ارزان بنزین است. در اروپا و امریکا و  شرق آسیا، بخش بزرگی از باربری و مسافربری داخل شهری، توسط ون‌ها انجام می‌شود. این محصولات، نقش مهمی در کاهش ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست دارند؛ اما شهرهای شلوغ ایران از مزیت‌های گفته شده محروم هستند.

ون وانا ایران خودرو تاکسی

حدود ۲۰ سال پیش، تعداد قابل توجی ون از برندهای مختلف وارد ایران شد. غالب این خودروها، چینی و ساخت دلیکا بودند اما مدل‌های ساخت تویوتا، هیوندای، فیات، مرسدس بنز و فولکس نیز به بازار کشورمان رسیدند. حالا پس از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو و استهلاک موجود در ون‌های وارداتی، قرار است سورن پلاس ایران خودرو جای‌گزین ون‌های ۷ یا ۹ نفره شوند. این تصمیم نه‌تنها باعث تشدید ترافیک در شهرهای بزرگ مثل تهران خواهد شد؛ بلکه درآمد رانندگان را در درازمدت، کاهش می‌دهد.

امین رهبر، مدیر نوسازی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ارایه تسهیلات ویژه برای نوسازی تاکسی‌های ون فرسوده خبر داد و گفت:

با توجه به قیمت بالای ون‌های موجود و عدم امکان پرداخت آن برای تاکسیرانان، این تسهیلات به منظور نوسازی ون‌های فرسوده در دستور کار قرار دارد.

برای جایگزینی ون‌های فرسوده خودروی «سمند سورن پلاس دوگانه سوز» در نظر گرفته شده است که مالکان ون‌های فرسوده برای این منظور می‌توانند از تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۸ درصد و اقساط ۶۰ ماهه با سه ماه تنفس بهره‌مند شوند.

تاکسیرانان دارای خودرو ون فرسوده می‌توانند با دریافت وام و اسقاط خودرو خود تا قبل از ارائه پیش فاکتورهای جدید از سوی خودرو ساز با کمترین آورده نقدی ماشین خود را نوسازی کنند. تاکسیرانان متقاضی برای کسب اطلاعات بیشتر  یا ثبت نام می‌توانند از ساعت ۸ الی ۱۱ به اداره نوسازی سازمان مراجعه نمایند.

کم‌کاری سایپا و ایران خودرو در تولید ون ارزان‌قیمت

مطابق انتظار، بزرگ‌ترین خودروسازان ایران توجه چندانی به معضلات مهم کشور، مثل آلودگی هوا و ترافیک شهرهای بزرگ ندارند. تاکنون پروژه‌های متنوع برای تولید یا مونتاژ انواع ون در ایران شروع شده اما موفقیت تجاری و فروش چشمگیر نداشته است. حتی تولید مینی‌بوس که از سال‌ها قبل توسط شرکت‌های مختلف داخلی انجام می‌شد؛ امروز با کاهش عرضه مواجه است.

ون وانا ایران خودرو

طرح جای‌گزینی ون‌های تاکسی تهران با سورن پلاس، درحالی تصویب شده که ایران خودرو دیزل حدود یک سال پیش، پروژه‌ی ون وانا را معرفی کرد. حتی پیش‌فروش این مدل، اسفندماه ۱۴۰۱ انجام شد و هم‌اکنون نیز با پیش پرداخت ۸۲۳ میلیون تومان، ثبت نام می‌شود. نکته مهم، قیمت نهایی ون وانا است که برای خریدار، ۱/۶ میلیارد تومان هزینه دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    بهتر نیست یه ون خوب بیارید به جای این کارا؟

    موافقم 24
    مخالفم 1
  2. حسین

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    بعضی وقتا خوبه یکسری چیزا دولتی باشه ، مثلاً وقتی اینقدر ون گرونه ، خود دولت وندبخره و راننده استخدام کنه برای رفع ترافیک!
    یا وقتی یکسری کارخونه خصوصی لوازم خانگی بازار را گروگان گرفتن ، یک کارخونه دولتی هم باشه که باشون رقابت کنه .
    البته نباید از این ور بام بیفتن و کلا بشه انحصار دولت که نتیجه اش میشه ویران خودرو!

    موافقم 16
    مخالفم 7
  3. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    اومدن از تویوتا هایس کپی کردن
    گذاشتن ون وانا 200

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2909 ديدگاه)

      کاش ما می‌تونستیم از تویوتا تقلید کنیم، ایران خودرو داره فوتون ویو G9 مونتاژ می کنه که View G9 خودش کپی تویوتا هایاس با موتور گیربکس چینی هست

      موافقم 27
      مخالفم 3
  4. مانی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    خودرویی برای تاکسی در ایران مناسب است که از شرایط ذیل برخوردار باشد :
    1) موتور آن ترجیحا از نوع هیبریدی یا تنفس طبیعی و با دوام و کم استهلاک و کم خرج و کم مصرف باشد.
    2) لولا ها و درب های آن تقویت شده باشند.چون استهلاک و کاربرد درب ها در تاکسی ها بسیار بالاتر از خودروهای شخصی هست.
    3)سامانه فنربندی آن توان لازم برای جذب و دفع دست اندازهای پر شمار خیابان های شهرها و جاده ها را داشته و در عین حال نرم و راحت و کم هزینه باشد.
    4)سامانه تهویه مطبوع آن قوی و کارآمد باشد و بتواند اتاق خودرو را در سریع ترین زمان ممکن خنک کند.
    5)متریال مورد استفاده در صندلی های آن از بافت قوی و محکم و در عین حال،نرم و انعطاف پذیر باشد.
    6)حجم صندوق عقب آن برای جاگذاری بار مسافران بالا باشد.
    7) رنگ بدنه آن از کیفیت عالی برخوردار باشد و تحت شرایط آب و هوایی گرم و خشک و رطوبتی کشورمان حداکثر مقاومت را دارا باشد.
    در پایان،اگر موارد دیگری است لطفا کاربران سایت ذکر نمایند.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. هومن

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (66 ديدگاه)

    آخه سورن پلاس که یه خودروی پر استهلاکه واسه تاکسی شدن! بیچاره راننده تاکسیا خدایی خیلی ظلم میکنن بهشون، البته به کی نمیکنن!

    موافقم 17
    مخالفم 1
  6. Anti Tesla

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    دولت باید خودش از مونتاژ کار های داخلی حمایت کنه و اولین خریدارشون باشه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. بهروز خمسه

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام والا متاسفانه بعضی دوستان اطلاعات کافی ندارن و نظر میدن من خودم مهندس مکانیک هستم. بیش از ۴۰ ساله ت کارخودرو هستم
    به اطلاع شما می‌رسانم ایران شرکت ایران خودرو دیزل داره سو استفاده میکنه و مرم مارا هالو فرض کرده قیمت ون وانا اینقدر نیست و هزینه تمام شده ون با سواری و وانت آنقدرها فرق نداره قیمت موتور گیربکس و دیفرانسیل روی همه خودرو ها هست بنظر شما چقدر تفاوت داره خیلی کم قیمت موتور و گیربکس و دیفرانسیل این خودرو با قیمت موتور گیر بکس وانت اریسمان بنظر شما فرق میکنه شما دست بالا بگیری میشه ۱۰ میلیون خوب میریم سر اطاق از نظر حجم شما درنظر بگیر دورتادور این خودرو حدود یک متر آهن بیشتر برده شماهم حساب کنید اینم ده میلیون با همه مخلفات خوب یه ون باید ۱۰ میلیون هم برای سایر تجهیزات اون مثل صندلی و غیره حساب کنید چقدر تفاوت داره شما اگر دست بالا بگیرید ۲۰ میلیون بیشتر حالا سر جمع یه ون باید بایک وانت ۵۰ مثل وانت اریسان حداکثر ۵۰ میلیون بیشتر باشه نه اینکه الان ون وانا یک ملیاردو ششصد ویک وانت اریسمان حدود سیصد میلیون خودتون حساب کنید کسی نیست این کلاهبرداری شرکت ایرانخودرو دیزل را حساب کنه بسه دیگه نامردی در حق این ملت ای آقای وزیر صنعت ای سازمان حمایت از مصرف کننده شما کجاهستید کی باید پاسخ کو باشه مت اسمم بهروز خمسه هست لطفا بیاید حساب کنیم و مقایسه کنید بعد قضاوت کنید

  8. بهروز خمسه

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام والا متاسفانه بعضی دوستان اطلاعات کافی ندارن و نظر میدن من خودم مهندس مکانیک هستم. بیش از ۴۰ ساله تو کارخودرو هستم
    به اطلاع شما می‌رسانم شرکت ایران خودرو دیزل داره سو استفاده میکنه و مرم مارا هالو فرض کرده قیمت ون وانا اینقدر نیست و هزینه تمام شده ون با سواری سمند و وانت آنقدرها فرق نداره قیمت موتور گیربکس و دیفرانسیل روی همه خودرو ها هست بنظر شما چقدر تفاوت داره قیمت موتور و گیربکس و دیفرانسیل این خودرو با قیمت موتور گیر بکس وانت اریسان بنظر شما چقدر فرق میکنه شما دست بالا بگیری میشه ۱۰ نه ۲۰ میلیون خوب میریم سر اطاق از نظر حجم شما درنظر بگیر دورتادور این خودرو حدود یک متر آهن بیشتر برده شماهم حساب کنید اینم ده میلیون نه اینم ۲۰ میلیون با همه مخلفات خوب یه ون باید ۱۰ میلیون هم برای سایر تجهیزات اون مثل صندلی و غیره حساب کنید چقدر تفاوت داره شما اگر دست بالا بگیرید ۵۰ میلیون بیشتر حالا سر جمع یه ون باید بایک وانت مثل وانت اریسان حداکثر ۵۰ میلیون بیشتر باشه نه اینکه الان ون وانا یک ملیاردو ششصد ویک وانت اریسان حدود سیصد میلیون خودتون حساب کنید کسی نیست این کلاهبرداری شرکت ایرانخودرو دیزل را حساب کنه بسه دیگه نامردی در حق این ملت ای آقای وزیر صنعت ای سازمان حمایت از مصرف کننده شما کجاهستید کی باید پاسخ کو باشه من اسمم هست ایمیل ام هست لطفا بیاید حساب کنیم و مقایسه کنید بعد قضاوت کنید اداره تاکسی رانی الکی نگید ون گرا ن است بیایید حساب کنید ایران خودرو دیزل داره تمن تومن داره سود میبره یکی تواین مملکت نیست پاسخ گو باشه آقای ریس جمهور با تمام وزارت و قوه قضائیه کسی نیست پاسخ گو باشه حالا نه فکر کنی وانت ارزون میدن اونم توپاچه ملت میکنند تماس بگیرید پاسخ میدم

  9. بهروز خمسه

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام والا متاسفانه بعضی دوستان اطلاعات کافی ندارن و نظر میدن من خودم مهندس مکانیک هستم. بیش از ۴۰ ساله تو کارخودرو هستم
    به اطلاع شما می‌رسانم شرکت ایران خودرو دیزل داره سو استفاده میکنه و مردم مارا هالو فرض کرده قیمت ون وانا اینقدر نیست و هزینه تمام شده ون با سواری سمند و وانت آنقدرها فرق نداره قیمت موتور گیربکس و دیفرانسیل روی همه خودرو ها هست بنظر شما چقدر تفاوت داره قیمت موتور و گیربکس و دیفرانسیل این خودرو با قیمت موتور گیر بکس وانت اریسان بنظر شما چقدر فرق میکنه شما دست بالا بگیری میشه ۱۰ نه ۲۰ میلیون خوب میریم سر اطاق از نظر حجم شما درنظر بگیر دورتادور این خودرو حدود یک متر آهن بیشتر برده شماهم حساب کنید اینم ده میلیون نه اینم ۲۰ میلیون با همه مخلفات خوب یه ون باید ۱۰ میلیون هم برای سایر تجهیزات اون مثل صندلی و غیره حساب کنید چقدر تفاوت داره شما اگر دست بالا بگیرید ۵۰ میلیون بیشتر حالا سر جمع یه ون باید بایک وانت مثل وانت اریسان حداکثر ۵۰ میلیون بیشتر تموم باشه نه اینکه الان ون وانا یک ملیاردو ششصد ویک وانت اریسان حدود سیصد میلیون خودتون حساب کنید کسی نیست این کلاهبرداری شرکت ایرانخودرو دیزل را حساب کنه بسه دیگه نامردی در حق این ملت ای آقای وزیر صنعت ای سازمان حمایت از مصرف کننده شما کجاهستید کی باید پاسخ کو باشه من اسمم هست ایمیل ام هست لطفا بیاید حساب کنیم و مقایسه کنید بعد قضاوت کنید اداره تاکسی رانی الکی نگید ون گرا ن است بیایید حساب کنید ایران خودرو دیزل داره تمن تومن داره سود میبره یکی تواین مملکت نیست پاسخ گو باشه آقای ریس جمهور با تمام وزارت و قوه قضائیه کسی نیست پاسخ گو باشه حالا نه فکر کنی وانت ارزون میدن اونم توپاچه ملت میکنند تماس بگیرید پاسخ میدم

  10. بهروز خمسه

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اداره تاکسی رانی خودش بیاد یه شرکت تعاونی بزنه و ون وارد کنه اگر میخواد هوای تاکسیرانان زحمت کش داشته باشه با همون وام ۲۰۰ میلونی و دلار۴۴ هزارتومانی که به هرنفر ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی بانک مرکزی میدن بوجشو تامین کنند میتونه ون وارد کننه و در نهایت اگر خواستید میتونید کارخانه تولید اتومبیل ون سازی تو ایران تاسیس کنید شما که این همه ون احتیاج دارید به صرفه است کارخانه اتومبیل سازی بزنید هم پاسخ گوی مصرف داخلی باشید وهم میتونید صادرات کنید کمی فکرتون کار بیندازید آقایان مدیران تاکسیرانی ببخشید مشاوره خواستید در خدمتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا