ایستگاه خبر

رئیس‌جمهور خواهان اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر برای رانندگی پرخطر شد

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در نوزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بر لزوم اجرای قوانین بازدارنده برای جلوگیری از رانندگی پرخطر تأکید کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، پزشکیان در ابتدای سخنان خود در این جلسه، درباره مباحث مربوط به پیش‌نویس مصوبه راهبرد‌های ملی اولویت‌دار آسیب‌های جسمی و روانی و پیامد‌های ناشی از حوادث ترافیکی گفت: موضوعات مربوط به آموزش و سلامت در اولویت دولت چهاردهم قرار دارد. این موضوعات فرای مسائل جناحی و گرایش‌های سیاسی دنبال می‌شود و هدف آن بهبود خدمات‌رسانی به مردم و حفظ سلامت آن‌هاست و امیدوارم با کمک مردم و تلاش‌های همکارانم در دولت چهاردهم کاری کنیم که مردم در حوزه آموزش و سلامت، بهبود را به چشم خود ببینند.

پزشکیان با تأکید بر لزوم اجرای قوانین بازدارنده سخت‌گیرانه‌تر برای جلوگیری از رانندگی پرخطر خاطرنشان کرد: عملکرد کسی که در رانندگی رفتار غیرمعمول و پرخطر دارد، می‌تواند قتل غیر عمد محسوب شود، چراکه زندگی دیگران را به خطر می‌اندازد و لذا مقررات بازدارنده باید به گونه‌ای باشد که اجازه رانندگی به این فرد داده نشود. البته برای گسترش رانندگی ایمن در جاده‌ها، نهاد‌هایی مانند آموزش و پرورش، صداوسیما و مساجد می‌توانند رانندگی درست را به گونه‌ای مؤثر ترویج و تبلیغ کنند. در کنار مقررات سخت‌گیرانه برای رانندگان پرخطر، باید نظام تشویقی برای رانندگانی که درست رانندگی می‌کنند هم در نظر گرفت.

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم ایجاد تشکیلاتی برای نظارت بر عملکرد نهاد‌ها و سازمان‌ها و ایفای وظایف آن‌ها در راستای رانندگی ایمن و جلوگیری از تصادفات اظهار داشت: باید از تریبون‌هایی مانند صداوسیما برای مردم توضیح داده شود که سخت‌گیری‌ها در برابر رانندگان پرخطر برای این است که نمی‌خواهیم آن‌ها با رفتارهایشان علاوه بر آسیب‌رسانی به خود و خانواده‌شان، جان و زندگی سایر مردم را نیز به خطر بیندازند، البته برخورد با این رانندگان هم باید با نهایت احترام باشد و ضمن رعایت احترام به آن‌ها گفته شود که حق رانندگی ندارند و اگر طبق مقررات خودروی آن‌ها در جاده توقیف شود، خانواده و سرنشینان آن‌ها باید به مقصد رسانده شوند.

پزشکیان درباره پویش «نه به تصادف» تصریح کرد: این پویش نیز فراتر از جناح و گرایش‌های سیاسی دنبال می‌شود؛ فقط نمی‌خواهیم تخلفات کسی که رانندگی پرخطر دارد، به دیگران آسیب بزند. نمی‌خواهیم با این رانندگان هم بدرفتاری کنیم، اما باید متوجه شوند که عملکردشان برای دیگران تهدید جانی دارد و نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد. رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ رانندگی سالم و ایمن در جامعه خاطرنشان کرد: در جامعه امروز دیگر کسی نمی‌پذیرد که فردی با رانندگی پرخطر جان دیگران را به خطر بیندازد و قانون هم در برابر او سکوت کند.

بیشتر بخوانید: بحران مرگبار جاده‌های ایران؛ چه کسی پاسخگوست؟

بر اساس آمار موجود روزانه بیش از ۵۰ نفر در جاده‌های ایران جان خود را از دست می‌دهند و به همین خاطر موضوع کاهش تلفات رانندگی به ویژه در ایام نوروز اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه این امر جنبه‌های مختلف زندگی خانوارها و همچنین سیستم اقتصادی و سلامت کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید هر مرگ ناشی از تصادفات ۱۸ میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌کند و اگر تلفات سالانه را ۱۵ هزار نفر در نظر بگیریم بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از مرگ‌ومیر عزیزانمان در جاده‌ها خواهد بود. مسئله ایمنی خودروها جزو مهم‌ترین مباحثی است که علیرغم پیگیری برخی نهادها هنوز به نتیجه نرسیده و همچنان شاهد تولید خودروهایی قدیمی با پلتفرم‌های منسوخ و ایمنی بسیار پایین هستیم. حال که چنین وضعیتی بر صنعت خودرو حاکم است از شما راننده عزیز می‌خواهیم با رعایت قانون و مقررات رانندگی جان خود، سرنشینان خودرو و دیگر کاربران جاده را حفظ نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4012 ديدگاه)

    اول باید به فکر خودروهای ناایمن بود دوم اصلاح جادها سوم فرهنگ سازی و برخورد شدید با تخلف

    موافقم 26
    مخالفم 10
    1. سهیل

      ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (282 ديدگاه)

      وقتی جاده و ماشین ایمن باشه ولی مغز در بدن نباشه نتیجه همونه. پس اول فرهنگ سازی. تنها راهی که در ایران جواب میده هم مثل امریکا جریمه های سنگین هست. تا یه نوجوون جلب.. مغز جون یک خانواده رو به خطر نندازه

      موافقم 32
      مخالفم 6
  2. saeedfarshchian

    ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    وقتی توجاده برات نور بالا زدن شاخه شونه کشیدن میخوای تلافی کنی

    موافقم 5
    مخالفم 19
    1. ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5825 ديدگاه)

      شاخ شودن بچه خوشگلا

  3. علی

    ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    آقا شما فقط جلوی ورود موتورسیکلتها به پیاده روهای تهران رو بگیر بقیش پیشکش! یعنی ته عقب موندگی فرهنگی یک ملت رو میشه تو موتورسوارای تهران دید که با خیال راحت هر غلطی میخوان میکنن و پلیس فقط نظاره گره

    موافقم 34
    مخالفم 4
    1. ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5825 ديدگاه)

      متاسفانه مغز بعضی یا بیشتر موتور سوارای تهران : 💩

      موافقم 23
      مخالفم 5
    2. سهیل

      ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (282 ديدگاه)

      جلو ورود ۶۸-۳۸ و مخصوصا ۲۱ رو به تهران بگیرن به ولله تهران گل و بلبل میشه. شدن کابوس جاده ها. حتی بد تر از موتوری ها. پیرمرد ها و راننده های خانم.

      موافقم 19
      مخالفم 8
      1. گاس فرینگ

        ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (663 ديدگاه)

        ۳۰ و ۴۰ هم دست کمی ندارن

        موافقم 5
        مخالفم 5
      2. MAHDI

        ۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        باید اول جلو خودروهای اسلامشهر شما رو بگیرن
        که ماشاالله خودشون درس میدن به کرجیا

        موافقم 4
        مخالفم 2
  4. Alireza

    ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (646 ديدگاه)

    بنظرم قبل فرهنگ سازی و این کارا بیان اول موتور سوارا و مسافرکش هارو جمع کنن بعد برن مرحله بعد

    موافقم 7
    مخالفم 4
  5. Mk

    ۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    احمدی نژاد اصلاحات هستند فقط خدعه خدعه د روغ

    موافقم 3
    مخالفم 5
  6. Navid A J

    ۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3882 ديدگاه)

    خیلی خوبه. به شرطی که همه برای خودشون انجام بدن. نه این که اگر خلاف کردن و پلیس خواست اعمال قانون کنه،‌ فحشو بکشن به اول و آخرش.
    اعمال و نظارت سختگیرانه ی قانون مخصوصا در حمل و نقل،‌ اثر مستقیم داره در کاهش تصادفات. شما کیش رو ببینین،‌ اونم جزئی از ایرانه ولی به خوبی قوانین توسط ما ایرانی ها در اونجا اجرا و نظارت میشه. همه ی ایران باید به همون شکل انجام شه.
    بعدش هم در اولین فرصت وظیفه ی دولت رسیدگی به جاده ها و نوسازی حمل و نقل به خصوص ماشین های سنگینه.
    (به جای تعرفه بر اساس حجم موتور و محدودیت قیمتی،‌ میتونن تعرفه رو بر اساس کربن دی اکسید تولیدی، یا مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر و ستاره ی ایمنی بزارن)
    اجازه بدن هر کس هر ماشینی میخواد رو بتونه وارد کنه این بساط دلال بازی هم برداشته میشه.
    والا رانندگی درست شه اعصاب مردم خیلی آروم تر میشه در کل روزشون.

  7. مهدی جعفرزاده

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (122 ديدگاه)

    برای فرغون سازا هم سیاستای سختگیرانه دارین یا فقط منافعی که براتون دارن در اولویته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا