باوجود تلاشهای دولت جدید ایران برای توسعهی صنعت خودروسازی و صادرات محصولات آن، بازارهای استفادهکننده از خودروهای ایرانی، روزبهروز کمتر میشوند. در تازهترین رویداد مرتبط، مقامات کشور سوریه اقدام به اعمال ممنوعیت برای واردات خودروهای خارجی کردهاند. جالبتر اینکه شرکت ایران خودرو در سوریه، کارخانهای با سه سالن مجهز احداث کرده است که با تصمیم جدید دولت سوریه، وضعیتی مبهم خواهند داشت.
به گزارش اقتصادنیوز، مجوز واردات خودرو از ایران به سوریه، به تازگی لغو نشده و حدود یک و نیم سال پیش انجام شده است. دلیل این امر، ظاهرا سختگیری دولت سوریه در امر استانداردهای کیفی و محیط زیستی است.
محمدرضا نجفیمنش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تایید ممنوعیت واردات خودرو و قطعات خودرو ساخت ایران از سوی سوریه، این تصمیم را شامل تمام خودروهای وارداتی به سوریه دانست و عنوان کرد که ممنوعیت بر تولیدات سایر کشورها نیز اعمال شدهاست:
دولت سوریه در حالی مجوز واردات خودرو از ایران به همراه دیگر کشورها را صادر کردهاست که نبود ارز کافی و نگرانی از جهش نرخ ارز در این کشور، دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم عنوان شدهاست. با اعلام اینکه ایران از سالهای گذشته، کارخانه تولید خودرو مجهز به سه سالن را در سوریه احداث کرد، یادآور شد که از سال گذشته، مذاکرات میان شرکت ایرانخودرو با نخستوزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از ایران آغاز شدهاست و ایرانخودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیمگیران این کشور را مجاب کند تا با توجه به وجود تنها کارخانه سه سالنی خودرو از ایران در این کشور، اجازه واردات به تولیدات ایرانی داده شود.
مذاکرهکنندگان ایرانی همچنین راهکارهایی برای عدم نیاز به نقلوانتقال ارز جهت واردات خودرو از ایران را به مقامات دولت سوریه ارائه دادهاند و ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات ایران، از جمله این راهکارها برای تشویق دولت سوریه به واردات مجدد خودرو از ایران است.
مجید مهتدی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه نیز با تأیید مشکلات ارزی در سوریه در این باره گفته:
سوریه هم مانند ایران محدودیت ارزی دارد و واردات برخی از کالاها که مشابه داخلی دارد را ممنوع کرده است.
اینکه در رسانهها عنوان شده واردات خودروی ایرانی به کشور ممنوع شده، درست نیست، زیرا واردات خودرو مدتهاست که برای این کشور ممنوع است.
او میافزاید: شرکتهای ایران خودرو و سایپا هم که در این کشورها نمایندگی دارند قطعات را به صورت CKD وارد کرده و مونتاژ میکنند که این وضعیت همچنان ادامه دارد و تغییری در آن ایجاد نشده است.
با این حال مهتدی یادآور میشود که واردات برخی قطعات مانند لنت ترمز و یا روغن موتور که در سوریه امکان تولید آنها وجود ندارد، همچنان ادامه دارد و ایران هم از مهمترین صادرکنندگان این کالاها به سوریه است.
براساس این گزارش در حال حاضر خودروسازان ایرانی به دنبال ورود به دیگر بازارهای منطقه از جمله ارمنستان هستند.
پویا
۲۴ آبان ۱۴۰۰😂😂😂😂😂سوریه در آینده نه چندان دور خیلی چیزای دیگه رو هم لغو میکنه!!
Reza Waffen SS
۲۵ آبان ۱۴۰۰کجایند مردان بی ادعا
ehsan fa
۲۴ آبان ۱۴۰۰من قبل جنگ رفته بودم فکر کنم سال ۸۳ . واقعا کشور زیبایی بود مثل بقیه اعراب ماشین های به روز داشتن شاید مدل های اقتصادی سوار میشدن ولی از برند های با کیفیت و مدل به روز حیف اون همه زیبایی. حتی الانم لگن های ما رو نمیخوان. ما که آمریکایی سوار بودیم چی شدیم که الان لگن سواریم
حسین دهمرد
۲۴ آبان ۱۴۰۰اشتباهتون همینجاست که فکر میکنین ایرانیهایی که آمریکایی سوار بودن الان لگن سوار میشن.
اونایی که اون زمان آمریکایی سوار بودن الان بهترشو سوار میشن. اونایی که اون زمان پیکان سوار بودن الان هم لگن های ایرانی و چینی سوار میشن.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۴ آبان ۱۴۰۰موضوع اصلی اینه که اونموقع همه جای دنیا کادیلاک سویل لوکس بود و در دسترس همه نبود و ماشینایی مثل پیکان مردمی بودن ، اما الان همه جای دنیا ماشین چینی لوکس نیست و پراید ماشین مردمی نیست ، الان همه جای دنیا e کلاس لوکسه و تویوتا کمری مردمی ، باید نسبت بگیرین ، در ضمن پدر بنده اون زمان یه بلیزر داشتن ولی الان یه ۲۰۶ دارن ، ۹۸ درصد کم یا زیاد ضرر کردن میمونه اون ۲ درصد که میدونین چرا ضرر نکردن
فرامرز
۲۴ آبان ۱۴۰۰تا سال ۷۳ که پراید و ۴۰۵ اومد پیکان واسه خیلی ها آرزو بود. شوهر عمه من مدیر ی شرکت بود تو دهه ۶۰ و با بودجه حدود ۵۰ هزار تومن تو بازار ۲ تا انتخاب داشت. پیکان ۳۸ هزار تومن و کرولا ۵۵ هزار تومن که متاسفانه ایشون پیکان رو انتخاب کرده بود
MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)
۲۴ آبان ۱۴۰۰آقای حسین دهمرد
لطفا اطلاعات غلط به مردم ندید
عموی من اون زمان ( به قول شما ) انواع ماشین های آمریکایی سوار میشد از بیوک و رویال و نیوا و ….
ولی الان توانش به یه سمند زپرتی چراغ بزرگ که دو بار هم تصادف داشته ؛ به زور میرسه …
ثانیا
ایران اون زمان از خر و الاغ و شتر سواری به پیکان و ژیان سواری رسیده بود و به این میگن پیشرفت … ابنم بگم پیکان اون زمان خیلی ماشین خوبی بود …
اگر الان هم اون زمان بود من به شما قول میدم همه ما بهترین ماشینای روز دنیا رو سوار میشدیم ….
در عرض ۵_۶ سال ایران به قدری پیشرفت کرد که ماشین های جنرال موتورز مثل نوا ؛رویال و بیوک و ( یه مدل ماشین آمریکایی هم به اسم شاهین بود ) مونتاژ میکرد …
ولی الان بعد از نزدیک به ۴_۵ دهه همچنان زباله های مال عهد تیرکمون شاه فرانسه رو مونتاژ میکنیم …
شما پیشرفت ۵ ساله اون زمان رو با پیشرفت ( که چه عرض کنم !!) ۵۰ ساله این زمان مقایسه کن …
در آخر باید به این توجه کرد که از کجا به کجا رسیدیم …
پیکان اون زمان میشه هیوندای سوناتا و کمری و … الان
کمری ملت کو ؟!
سوناتای ملت کو ؟!
تازه بازم میگم در یک قدمی تمدن بزرگ بودیم که نزاشتن ؛ پیش غذای اون زمان از غذای اصلیی این زمان خیلییی بهتر و خوشمزه تر بود
ehsan fa
۲۴ آبان ۱۴۰۰حسین دهمرد از بین کشورهایی که اون زمان آمریکایی سوار بودن یا خودشون پیشرفته بودند مثل ژاپن فقط ایران و کوبا بدبخت شدن بقیه همچنان آمریکایی سوارند فقط کره جنوبی از ۵۰ سال پیش به این ور تونسته خیلی پیشرفت بکنه و خودش دوتا برند در سطح جهانی داره در خودروسازی ، حتی آلبانی هم که تو فقر بودن از اون زمان بهتر شدن دو سه تا کشور پسرفت کردند بقیه یا بهتر شدند یا سطحشون ثابت مونده مثلا پرتقال میزان رفاهش از اون زمان تا حالا تقریبا ثابت بوده با کمی پیشرفت
MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)
۲۴ آبان ۱۴۰۰در ضمن همین پیکانی که حضرتعالی میفرمایید ؛ نخست وزیر مملکت ( بالاترین مقام اجرایی بعد از شاه مملکت ) ماشین شخصی خودش فقط یک عدد پیکان بود …
NAVID۰۰۹۸
۲۴ آبان ۱۴۰۰لگن سواریم چون میخواستیم سیستم گاندی را پیاده کنیم که از آن طرف پُل پرت شدیم پائین !
سوریه اگر لغو هم نمیکرد ، اینها خود به خود محو میشدند در بازاری که مثلاً دنا باید خودش را در برابر اکسنت یا یاریس ببیند با قیمت رقابتی !
مرغ سحر
۲۴ آبان ۱۴۰۰یه دروغی این سالها خیلی تو فضای مجازی خیلی مد شده.دروغی که میگه اغلب ایرانی ها در دهه 50 آمریکایی سوار بودن!!!…در حالی که عملا اینطور نبود و اغلب خانوارهای ایرانی تو دهه 50 پیکان سوار،ژیان سوار و رنو سوار بودند و ماشین آمریکایی رو فقط قشر مرفه یا بسیار مرفه اون زمان می خریدند.این درسته که شمال شهر تهران و بعضی از نقاط مرفه شما کشور پر از ماشین آمریکایی بود ولی تو بعضی در شهرهای کوچک ما تعداد ماشین های سواری کمتر از انگشتان یک دست بود و بالای 90 درصد روستاییان ما ماشین سواری نداشتند و شاید تک و توک روستایی پولدار وانت مزدا یا ایسوزو و یا وانت نیسان مونتاژ داخل داشت.کل ماشین های سواری کشور هم اون زمان کمتر از یک و نیم میلیون دستگاه بود و جمعیت ایران حدود 36 میلیون نفر (24 نفر به ازای یه دستگاه ماشین).در عوض،الان تعداد ماشین های سواری ایران بالای 22 میلیون دستگاه است و جمعیت کشور هم حدود 85 میلیون نفر (حدود 4 نفر به ازای یه دستگاه ماشین).پس با این حساب سطح رفاه ما از نظر تعداد ماشین حداقل 6 برابر نسبت به اون موقع بالاتر رفته.
Carbonado Aventador
۲۴ آبان ۱۴۰۰درود به شرفت
.
یه سریا که سنشون به اون زمان قد نمیده و صرفا با چندتا پستِ ادمینای اینستاگرامی که برای لایک هرچیزی که به ذهنشون میاد رو مینویسن ؛
نتیجه میگیرن که ایرانی ها اون موقع همه امریکایی سوار بودن!!!
.
دوستان خانواده ما اون زمان جزو خانواده های متوسط یه مقدار رو به بالا بودن..
تو کل فامیل ، دوست ، اشنا ، در و همسایه که نزدیک ۱۰۰ ۱۵۰ نفر میشدن..
یه نفر بی ام و ۲۰۰۲ داشت
همسایمون پاترول
دو نفر هم نوا..
خودمون هم پیکان داشتیم(با اینکه هم پدر و هم مادرم تحصیل کرده اون زمان بودن)
.
برید از خاله عمه عمو دایی هاتون بپرسید ببنیید چند درصد اونا یا ادمایی که میشناختن ، امریکایی سوار بودن!!!
NAVID۰۰۹۸
۲۴ آبان ۱۴۰۰کاربر مرغ سحر عزیز
این گفته شما بحث پیش میکشه طولانی !
که هم موافق نظر شما هستم و هم مخالف !
هر گردی گردو نمیشه ، هر خودروای هم خودرو نمیشه ، دلیل نمیشه چون هر خودرویی چهارتا چرخ داره به او بگوئیم خودرو !
خودِ همین خودروسازان ، یکی از دلایل بزرگ تورم در کشور هستند که بحث را طولانی میکند !
در حال حاضر حق همه داره ضایع میشه با این وضع خودروسازیمون که مثل یه بچه بابا پولدار لوس میمونه که کل یه خانواده را میتونه به منجلاب بیاندازه که میبینید انداخته ، چه کسانی که خودرو دارند و چه کسانی که توان خریدش را ندارند !
Avan
۲۴ آبان ۱۴۰۰ببین محصولات ایران چی هستند که ملتی که داعش و القاعده رو تجربه کرده از خرید اینها میترسه؟!
مصطفی
۲۴ آبان ۱۴۰۰یه جوری تیتر زدین انگار از رو پدرکشتگی واردات از ایران رو ممنوع کرده. خوب استاندارد نیستیم دیگه باید هم ممنوع بشه خودرویی که استاندارد نباشه رو هیچ جای جهان نمیخوان غیر ایران خودمون
ehsan fa
۲۴ آبان ۱۴۰۰ایرانی ها هم نمیخوان مجبورن
عاشق پدال
۲۴ آبان ۱۴۰۰همینو میخواستم بگم.
کلا تو این وبسایتای وطنی از این چیزا زیاده.
سوریه رفتیم. یکی بالاتر گفت. سوریه بر خلاف عراق واقعا کشور خوبی بود. حتی ازادی داشتن که بیان نمیشه. جالبه تاکسیهاشون یه جور بنز بود که سه تا در داشت به جا دو در. شبیه لیموزین. هنوز یادمه این تاکسیها رو.
مسئله ساده هست. کیفیت اشغاله. مرجوع کردن. الانم ممنوع.
برین ببینین چه ادمایی یا سردارهایی صادرات به عراق و سوریه رو قبضه کردن. و اینا چرا چایی گندیده یا کنسروهای تاریخ مصرف گذشته صادر میکردن. کنسروها داخلش گندیده بودن.
یا همین عراق تا جایی کالای خراب صادر کردن بهش که مسئول خودمون تو اتاق بازرگانی ایران و عراق صداش در اومد گفت تاجرای اشغال لطفا اشغال صادر نکنن. اینطوی بازار رو از دست میدین. اخرشم از دست دادن.
****
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۴ آبان ۱۴۰۰چقد رنگ دنای اول مقاله بهش میاد ، در واقع باعث شده که کمی شبیه به ماهیت اصلیش بشه 😑😑
تعادل
۲۴ آبان ۱۴۰۰ببخشید، مال شما رنگش متالیکه؟!
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۴ آبان ۱۴۰۰نه منظورم قهوه ای بودنش بود
تعادل
۲۴ آبان ۱۴۰۰منم منظورم اینه که مال شما قهوه ای متالیکه؟
مال ما که قهوه ای ماته
MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)
۲۴ آبان ۱۴۰۰دادا تو مث اینکه حال درست حسابی نداری ..
ایشون منظورشون اینه که رنگ قهوه ای دنا در عکس اول خبر از درون و ذاتش ( 💩)میدهد …
تو اومدی میگی قهوه ای متالیک یا ماته 😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐☹️☹️
ایشون کی گفت که من دنا دارم که شما رنگشو میپرسین ؟!
والا کم کم به این نتیجه میرسم یه عده مست میکنن می آیند تو پدال کامنت میزارن …
Porsche 911
۲۴ آبان ۱۴۰۰😂😂😂😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣
امیر
۲۴ آبان ۱۴۰۰چه ماشین های درب و داغون و نکبتی داریم که حتی سوریه هم دیگه ماشین های
مارو نمی خواد. بعد هزار تا فن پیج داره که بهشون می گن سلطان و …
واقعا یاد بدبختی هایی می افتم که از زمان به دنیا اومدن توی این کشور کشیدم.
حتی نزدیک بود امروز یه تصادف ناجور کنم که بخیر گذشت.
حسین دهمرد
۲۴ آبان ۱۴۰۰وقتی توان تامین نیاز بازار داخل رو ندارن چجوری میخوان به بقیه صادر کنن؟ فرضا که صادر هم بکنن واقعا بازار عراق و سوریه رو هم مگه چند هزارتاست که ارزش حساب کردن داشته باشه؟ خط تولید سوریه هیچی نداره یه سالنه که توش با دست پیچای قطعات رو میبندن.
یوسف
۲۴ آبان ۱۴۰۰صنعت خودروسازی ایران مثل یه شاگرد تنبل میمونه و از مدرسه اخراج شده حالا دنبال یه مدرسه دیگست…. جالب اینکه پدر مادرش فکر میکنن چه بچه ی درس خون و زرنگی داریم…
Karl Benz
۲۴ آبان ۱۴۰۰سوریه هم کشورشو باز سازی میکنه و از ایران جلو میزنه . ایران همچنان 😐
onegold
۲۶ آبان ۱۴۰۰ایران براشون بازسازی میکنه.واسشون ماشینهای خوب از برندهای معتبر هم میخره و تقدیمشون میکنه.بعد هم ایرانخودرو زاپاس رو از تابوتهاش حذف میکنه و بعنوان آپشن چند برابر قیمت میفروشه و….
ABOLFAZL.RAHMANI
۲۴ آبان ۱۴۰۰گفته بودم که تا عراق و سوریه ماشین های داخل و خارجی شون مدل بالا هست
ارمنستان هم ماشین ما رو نمیخواد تو مقال موقتی ماشین گران نمیشه نزدیک پایین ترین کامنت یک توضیح طولانی دادم
فرزاد
۲۴ آبان ۱۴۰۰بهتره که دو غول صنعت خودروسازی کشور با گفتن حقیقت یعنی اینکه این دو شرکت فقط نمایندگی فروش محصولات تستی چین و اسقاطی فرانسه هستند و هیچکدام از محصولات مثلا داخلی تولید خودشون نبوده و ایرادات خودروها ناشی از ناکارآمدی و نبود دانش مونتاژ کاری ایران،خوردو و سایه،پا بوده اونا رو راضی به خرید کنند
(Saeed(peugeot
۲۴ آبان ۱۴۰۰بابا شما نمایندگی داخل مملکت خودمون و پر کنید ……. ملت خودمون برای این خودروهایی که سوریه هم قبولش ندارن ما داریم صف میکشیم
آخه چه اصراری به صادرات هست وقتی از سال ۸۲ تا ۱۴۰۰ سمند و بدتر کردیم که بهتر نکردیم …..
سمندی که سال ۸۲ طراحی شده الان باید حداقل در حد استاندارد یه هیوندای اکسنت رسیده باشه
Twin H Power
۲۴ آبان ۱۴۰۰ببخشید بی ربطه ولی این دنای داداشمون مک میسل نیست ؟! D:
Irani
۲۴ آبان ۱۴۰۰کشورهای عربی خوب راهش رو یاد گرفتن که چجوری ایران رو بدوشن! دیگه نیاز به توضیح نیست که چه هزینه سنگینی از سمت ایران تو اون کشورا میشه.
الان هم به این بهونه یا کلا خط تولید رو مال خودشون میکنن یا ایران خودرو مجبوره با قیمتهای پایین و آپشنهای بالا ماشینهاشو با ضرر بفروشه.
همون جور که الان تو عراق پراید و سمند ارزون تر از ایران است. پس چطوره که هیچ موقع نمیگن تو عراق یا جاهای دیگه ضرر کردیم ولی از قیمت کم خودروها تو ایران ناله میکنن؟ (که البته به زعم اونا کمه وگرنه از نظر ما که زیادم هست.) چون اونا سوگلی هستن و مابه التفاوت ها توسط برخی نهادها پرداخت میشه!
net
۲۴ آبان ۱۴۰۰ایران خودرو چراغ جلو و جلوپنجره دنا رو از فورد موستانگ کپی کرده
Aliasn
۲۴ آبان ۱۴۰۰دوستان عزیز اگر سوریه ماشین فرانسوی بخواهد بخرد میرود و از خودش میخرد چرا باید یه یه چیزی رو بخره که اصل نیست و مونتاژیست؟؟. ویک چیز دیگه،داریم درباره ملتی صحبت میکنیم که به دو چیز اهمیت زیاد از حد میدن :
یک مبلمان خونشون و دوم مرکب (خودرو یا هر وسیله نقلیه ای ) پس تعجبی نداره که این پیت حلبی ها رو نخواد.
Clean Energy
۲۴ آبان ۱۴۰۰هههههههههههههههههههههههه
خوشم میاد سوریه هم شما رو نمیخواد😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
بعد هی برید پول بکنید تو ک.و…. عین لبنان که دیگه شما رو هم به یه ورش نمیگیره😂😐
عو.. همون پولو بیارید واسه ما ایرانیو بخوریم نه اون پد… من نخوام به لبنان و سوریه کمک کنم کی رو باید ببینم؟:/
احمد
۲۸ آبان ۱۴۰۰همانطور که میدانیم خارج از ایران ،دنیای رقابته و کشوری مانند سوریه حق انتخاب داره و پیش بینی میکنم این کشور هایی که ایران منظورم دولت مردان سنگشونو به سینه می زنند حتی واسه ایران تره هم خرد نمیکنند …..خواب عمیق تا کی؟
حسین
۱ آذر ۱۴۰۰آمریکا هم یک زمانی واردات ممنوع بود