در نشستی مهم با حضور معاون اول رئیسجمهور و مقامات ارشد اقتصادی و صنعتی کشور، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی بدون تغییر باقی ماند. اما درباره تعرفه خودروهای بنزینی، تصمیمگیری به بررسیهای کارشناسی آینده موکول شد. این تصمیمات در راستای حفظ آرامش روانی بازار و کنترل آثار تورمی اتخاذ میشود.
پس از انتقادها نسبت به مصوبه غیرکارشناسی تعیین تعرفه صددرصدی برای همه انواع خودرو بدون درنظرگرفتن ویژگیها، کاربرد، تاثیر در مصرف سوخت و آلایندگی، ایجاد رقابت و کنترل بازار دولت سرانجام تصمیم گرفت که این مصوبه را بازنگری کند.
بنابراین دیروز در دفتر معاون اول رئیسجمهور و با حضور وزیر صمت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی و مدیران سازمانهای مرتبط جلسهای با موضوع تعیین تعرفههای خودرو برگزار شد. بر اساس مصوبات این نشست، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و تمام برقی بدون تغییر نسبت به گذشته باقی میماند؛ این یعنی همچنان شرایط فعلی واردات این نوع خودروها، که عمدتاً با تعرفهای ترجیحی و کمتر نسبت به خودروهای بنزینی انجام میشود، پابرجا خواهد ماند. این تصمیم میتواند سیگنالی مثبت برای بازار خودروهای کممصرف و پاک تلقی شود.
اما در خصوص خودروهای بنزینی، مقامات تصمیم گرفتند که تعیین نرخ تعرفه واردات این خودروها منوط به بررسیهای دقیق کارشناسی باشد و میزان تغییر احتمالی در تعرفهها پس از مطالعات تکمیلی اعلام خواهد شد. هنوز مشخص نیست که این تصمیم منجر به افزایش یا کاهش تعرفهها خواهد شد، اما ممکن است با هدف تنظیم بازار، کنترل واردات و کاهش فشار بر منابع ارزی انجام شود.
معاون اول رئیسجمهور در این نشست تأکید کرد که در فرآیند تصمیمگیری، باید همزمان به آثار تورمی و روانی تصمیمات توجه شود و هیچ اقدامی نباید به آرامش روانی جامعه و بازار لطمه بزند. این تأکید نشان میدهد که دولت نسبت به بازخوردهای اجتماعی و واکنشهای افکار عمومی به تغییرات تعرفهای هوشیار است.
بررسی اثرات تثبیت تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی و تعویق تصمیمگیری درباره خودروهای بنزینی
در پی نشست اخیر با حضور معاون اول رئیسجمهور و مقامات ارشد اقتصادی کشور، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و تمام برقی بدون تغییر باقی ماند. این تصمیم نشاندهنده استمرار سیاستهای حمایتی دولت از واردات خودروهای پاک و کممصرف بهمنظور کاهش آلایندگی هوا و مصرف سوخت در کشور است.
در مقابل، تصمیمگیری درباره تعرفه خودروهای بنزینی و همین طور واردات خودروهای کارکرده دست دوم به بررسیهای کارشناسی موکول شده و مقرر شده میزان دقیق تعرفههای این گروه از خودروها در آیندهای نزدیک اعلام شود. این رویکرد، بازار خودروهای بنزینی وارداتی را در شرایطی از ابهام قرار میدهد و ممکن است سبب توقف موقت برخی سفارشها از سوی واردکنندگان شود تا وضعیت نهایی مشخص گردد.
افزایش احتمالی تعرفه خودروهای بنزینی میتواند با هدف کنترل واردات، کاهش فشار بر منابع ارزی و حمایت از تولید داخلی صورت گیرد. این در حالی است که تثبیت تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی میتواند موجب افزایش رغبت واردکنندگان به این گروه از خودروها و گسترش سهم آنها در بازار کشور شود.
جدول مقایسهای تعرفه خودروهای وارداتی:
نوع خودرو | تعرفه قبلی | وضعیت در جلسه اخیر | احتمال تغییر در آینده |
---|---|---|---|
خودروهای بنزینی | حدود ۴۵ تا ۹۵ درصد (بسته به حجم موتور و قیمت خودرو) | ۱۰۰ درصد – نیاز به بررسی کارشناسی | زیاد |
خودروهای هیبریدی | حدود ۱۵ درصد | بدون تغییر – تعرفه تثبیت شد | کم |
خودروهای تمام برقی | ۰.۵ تا ۴ درصد | بدون تغییر – تعرفه تثبیت شد | کم |
یادآوری: خودروهای با ارزش بالای ۲۰ هزار یورو مشمول تعرفه بالاتر هستند و واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی همچنان ممنوع است.
Saleh
۱۷ فروردین ۱۴۰۴خیلی عالیه که اول تصمیم میگیرن و ابلاغ میکنن بعد میگن حالا بیاید بشینیم فکر کنیم ببینیم این کار درسته یا نه
هاشمی
۱۷ فروردین ۱۴۰۴پس چطوریه که قیمت هیبریدهای بازار و برقی ها از رقیب های تمام بنزینی گرون تر هستند باوجود اینکه تعرفه ندارن
ashkanyp
۱۷ فروردین ۱۴۰۴با قیمتای برقی و هایبرید تو ایران واقعا تعجب میکنم چرا خریداری میشن وقتی هزینه های نگهداریشون بعدا به شدت بالا خواهد بود