در راستای حذف دلالی و سفتهبازی در بازار خودرو، مقررات جدیدی در نظر گرفته شدهاند، ازجمله اینکه فروشندگان خودروهای صفر داخلی تا ۵ سال باید تا ۷۰ درصد مابهالتفاوت قیمت کارخانه و بازار را هنگام فروش، بهعنوان مالیات پرداخت کنند. همچنین سند خودروها نیز تا دو سال در رهن شرکتهای خودروساز باقی میماند.
در صورت تصویب این قانون، مهمترین گام برای حذف دلالی گسترده در بازار خرید و فروش خودروهای صفر و از بین بردن تقاضای کاذب در بازار برداشته میشود و قیمت مصرفکننده به قیمت کارخانه نزدیک خواهد شد.
وزارت صمت در نخستین گام، فرایند قرعهکشی و فروش را از دست خودروسازان بیرون کشید و در یک سامانه یکپارچه قرار داد تا میزان نفوذ آنها روی فروش و بازارسازی را کنترل نماید. هرچند این موضوع با قول وزیر صمت درباره حذف فرایند قرعهکشی تا پایان سال ۱۴۰۰ منافات دارد اما میتوان آن را پاسخی به عملکرد خودروسازان در عدم همراهی با وزارت دانست.
مسئولان وزارت صمت ادعا کردهاند که تا پایان امسال، سیستم قرعهکشی از طرحهای فروش حذف خواهد شد. علاوه بر این برنامه اصلی وزارت صمت این خواهد بود که بعد از حذف قرعهکشی و در صورت تصویب طرح مالیات بر درآمد اتفاقی در مجلس شورای اسلامی، از فروشندگان خودرو (فقط آنهایی که از مسیر طرحهای فروش خودروسازان خرید انجام دادهاند) مالیات دریافت شود. بر این اساس، فروش خودرو تا پنج سال پس از خرید از کارخانه، مشمول مالیات خواهد بود. در صورت تصویب طرح موردنظر، فروشندگان خودروهای صفر داخلی باید تا ۷۰ درصد مابهالتفاوت قیمت کارخانه و بازار آنها، مالیات بپردازند. بهعنوانمثال اگر فردی در طرح فروش یکی از شرکتها، خودرویی را با قیمت ۴۰۰ میلیون خریداری کرده و با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان یعنی سود ۲۰۰ میلیونی به فروش رساند، باید ۱۴۰ میلیون تومان مالیات بر عایدی این سود را پرداخت کند. در این صورت با کاهش قابل توجه سود مورد انتظار و جذابیتهای سوداگری، دلالی در این حوزه از رونق خواهد افتاد.
علاوه بر این قرار است سند خودروها تا دو سال در رهن شرکتهای خودروساز باقی بماند و برای خانوارهای دارای پلاک فعال نیز محدودیت ثبتنام لحاظ خواهد شد. بهجز برنامه مالیاتی، سایر طرحهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا قبلاً اجرا شده و تأثیری روی کاهش التهاب بازار و قیمتها و فرایند دلالی و تقاضای کاذب نداشتهاند.
عمدهترین دلیل شکست طرحهای وزارت صمت، دولت، شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و سازمانهای دیگر در کنترل بازار خودرو، عدم توجه به میزان عرضه و تقاضا و استفاده از قیمتگذاری دستوری بوده که رانت بزرگی را به ضرر مصرفکنندگان واقعی ایجاد کرده است. به همین دلیل اولویت اصلی وزارت صمت روی افزایش تولید و حتی عرضه از طریق واردات برای کنترل تقاضا قرار گرفته است. هدفگذاری تولید یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال جاری در صورت تحقق میتواند کمک بزرگی در رسیدن به پایداری بازار باشد.
البته تولید میلیونی خودروها برای کنترل بازار یک نیمه تاریک نیز دارد و آن این است که حتی اگر باعث کاهش قیمت و حذف دلالی بشود اما چالش بزرگتر مصرف سوخت این خودروهای از رده خارج با تکنولوژی قدیمی و ایمنی پایین که زیانهای هنگفتی روی دوش اقتصاد کشور تحمیل خواهند کرد در آینده دوچندان خواهد بود. خودروسازان نیز برای تحقق جهش ۵۰ درصدی تولید بیکار ننشسته و به دنبال حمایتهای انحصارساز بیشتری از سوی مسئولان خواهند بود و درنهایت بار کمبود نقدینگی آنها نیز روی دوش مردم و بیتالمال خواهد آمد.
باقری
۲ خرداد ۱۴۰۱وقتی سند ۲ سال تو رهن هست. چطور میشه فروخت ؟ یعنی تا ۲ سال خریدو فروش ممنوع، حالا اومدیم و صاحب ماشین میخواست خونشو عوض کنه پول می خواست؟!! چه خاکی برسرش بذاره تا ۲ سال ؟ بعد از اون هم اومدیم و قیمت ها افزایش پیدا کرد . قیمت پایه ۵ سال پیش پراید ۲۰ تومن بوده ، الان میخوان ۱۳۶ میلیون مالیات بگیرن؟ و کلی دردسر دیگه
بهنام
۲ خرداد ۱۴۰۱این طرح ها هیچ تغییری ایجاد نمیکنه بجز این که دیگه کسی تعویض پلاک نمیکنه قول نامه ای خرید و فروش میشه
Mohsen. G
۳ خرداد ۱۴۰۱بالاخره یکی پیدا شد وسط اینهمه اراجیف یه حرف درست بزنه، قولنامه باعث شکست این طرحیه پس اجرا نمیشه
فورد
۲ خرداد ۱۴۰۱دلالان هیچ وقت از بازار خودروسازان حذف نمیشن دلال تو ایران بازو خودروساز برای افزایش قیمت و فروش خودرو تعین قیمت هست
افشین
۲ خرداد ۱۴۰۱قیمت خودرو توی بازار رابطه مستقیم با عرضه و تقاضا داره. با زور و فشار و قیمتگذاری دستوری هیچوقت درست که نمیشه حتی بدتر هم میشه.
البته تجربه این همه سال نشون داده که آقایان هر سیاست و طرحی که میزارن نه برای نفع مردم بلکه برای خالی کردن جیبشون بوده!
شهر نشین
۲ خرداد ۱۴۰۱برخی از بچه های پدال میگن خبر داخلی نزارید.
چه اشکال داره آخه؟هم داخلی میزاره هم خارجی!!
من که نفهمیدم چطور سطح تخصصیش میاد پایین.پدال همون پداله و آشنا با خارجی ها.مثل بعضی سایتا نیست اصلا خارجی ها رو نمیشناسند.
شهر نشین
۲ خرداد ۱۴۰۱من خودم باز خیلی از اخبار داخلی باز نمی کنم.ولی هنوزم پدال کلی خبر خارجی خوب داره مثل مقایسه کادیلا و جیپ و بنز و آلپینا…
NAVID۰۰۹۸
۲ خرداد ۱۴۰۱اوه اوه اوه
اینم یه طرحِ که مثل باقی میره تو بایگانی چرندیات دیگه ، اما ، چه اَمایی داره ؟!
اما نمیفهمند که خودروهایی که ۵ سال قبل و قبلتر تولید شدند جهش قیمت وحشتناکی پیدا میکنند که مردم دیگه حتی صفر نمیتوانند بخرند اما ۵ سال کارکردهها را چنان میخرند که از صفرش هم بالاتر میره🤦♂️🖤 !
اینا چی میزنند ، ساقیشون چی میزنه ، خوب هستن ، احوالاتشون در حد اوگاندا هم نیست !!
تمام این مسخره بازیها برای اینه که بازار خودرو مُدام تو شوک باشه در حالی که هزاران راه برای این هست که بازار خودرو آرام گیرد از بسیج خودروسازان در ساخت و عرضه یا آزادی واردات به جای نفت و … و … !
ENER-G-FORCE
۲ خرداد ۱۴۰۱اصولا در جوامع پیشرفته، مالیات یکی از مهمترین ابزارهای دولتهاست که هم باعث افزلیش قدرت دولت در کنترل فاکتورهای اقتصادی میشه و هم اساسا منبع درآمد بزرگی برای دولت محسوب میشه…
کاش مالیات بر خانههای خالی هم به شکل محکم و بی نقص تو کشورمون اجرایی میشد که اگر میشد اوضاع مسکن این نبود
HamiD
۲ خرداد ۱۴۰۱درسته اما مالیات کشور های پیشرفته توسط سگ زاده ها توی کشور های دیگه خرج نمیشه :)
Mohsen. G
۳ خرداد ۱۴۰۱دین اسلام مالکیت خصوصی رو به رسمیت میشناسه و کسی حق نداره منافع اموال مسلمون رو ضایع کنه، پس مالیات بر خانه های خالی منتفی است
ممد ژانگولر
۲ خرداد ۱۴۰۱احسنت به این اصلاحات قوانین اقتصادی
دقیق داره میخوره به سولاخ هدف 👌
عارف
۲ خرداد ۱۴۰۱ممد جان این سولاخ اون سولاخ نیست . اشتباهی هدف گرفتن
AMIR / ARMI
۲ خرداد ۱۴۰۱گرفتن مالیات ۷۰ درصدی تا ۵ سال یعنی حذف بازار دسته دوم
یعنی کاهش خرید فروش خودرو های دسته دوم
یعنی راکت شدن بازار
این مالیات ۷۰ درصدی همون ضرری رو که مدیر ایرانخودرو توی برنامه زنده گفت و اظهار داشت ارزون دست مشتری میدن رو جبران قرار بکنه
اگه بازار دسته دوم خودرو به خاطر مالیات راکت بشه
و قرعه کشی حذف بشه یعنی قرار خودرو رو با قیمت آزاد تو بازار آزاد بفروشن
اینجوری دیگه تقاضایی هم که وجود داره از بین میره
نه تنها علم اقتصاد از اول نوشتن
بلکه علومی مثل دزدی مدرن رو هم بنا کردن
دولت دیگه چجوری بگه کسری بودجه رو از جیب شما مردم جبران میکنیم
بلایی که سر خودرو آوردن سر بازار گوشی دارن میارن
#ایفون_ممنوع_شد
AMIR / ARMI
۲ خرداد ۱۴۰۱نکته ای که وجود داره اینه
نه تنها دیگه خودروی دسته دوم تو بازار کم یاب میشه چون به خاطر مالیات کسی حاظر نیست ماشینی رو که تحویل گرفته رو بفروشه
بلکه قیمت خودروی صفر آزاد میشه و قیمت ها چندین ده درصد افزایش پیدا میکنه
پس عملا اگه یکی ماشین بخواد بخره باید تو صف انتظار وایسه و چاره ای جز این نداره
خودروی کوپنی هم اضافه شد به به
سلام بر کمون…
Navid_A.J
۲ خرداد ۱۴۰۱مردم عادی که چندین تا چندین تا خودرو ندارن، اما اون کله گنده ای که چند ده تا و چند صد تا خودرو دلالی میکنه، واقعا نباید نقره داغ شه؟ رکود بشه ولی به عدالت نزدیک تر باشه بهتر از اینه که این بلبشو باشه و اونی که میتونه، از خون مشتری بخوره و یه آب هم روش.
NAVID۰۰۹۸
۲ خرداد ۱۴۰۱بازاری که عرضه نداره و تقاضا زیاده یعنی اگر ۷۰٪ مالیات بگیرند از طرف مقابل هر چقدر قیمت بازاری خودرو باشه مثلاً ۶۰۰ میلیون یه ۷۰ میلیون هم اضافه میشه و این خریدار هست که باید بخره ۶۷۰ میلیون و مطمئناً فروشنده ضرر نمیکنه !
انیشتین AMIR/ ARMI
قشنگ پیداست که مقاله را نخواندی و مثل همیشه فقط حرف میزنی ، مثل همون نظر فیلسوفانهای که در مورد حملونقل ترانزیت آمریکا دادی 😂🤦♂️ !
AMIR / ARMI
۲ خرداد ۱۴۰۱مالیات کسی میده که میفروشه و از این طریق کار و کاسبی داره
نه اونی که مصرف کننده هستش
تو که حتی نمیدونی مالیات باید فروشنده بده یا خریدار
فیلم های علی بخردی رو میبینی فکر میکنی اینجا هم آمریکاس مالیات مشتری بده
دوم اینکه بر فرض مثال فروشنده پول مالیات بکشه روی خودرو و از مشتری بگیره
اینجوری قیمت بازار آزاد خودرو به قدری افزایش پیدا میکنه صرف نمیکنه یکی بخواد پراید صفر کیلومتر از بازار آزاد بخره
پراید دو مدل قدیمی تر قیمتش از پراید صفر بیشتر میشه
کورش
۲ خرداد ۱۴۰۱اتفاقا عرضه هم زیاد است. شما همن الان اراده کن و هر خودروی مونتاژ داخلی را که بخواهید در بازار آزاد می توانی بخری. موضوع عدم عرضه خودرو بصورت صحیح و با قیمت واقعی به مصرف کننده اصلی است.
aliakbarkhoei
۳ خرداد ۱۴۰۱جسارتا “راکد”
حرف مفت بسه
۲۲ خرداد ۱۴۰۱سلام این یک طرح مسخره وبیخود هست که ازبیسوادی مردم سوء استفاده کردن و بعضی ها این طرح الکی رو دادن تا بازار همیشه درشوک باشه.قیمت امروز تیبا توبازار200میلیون هستش سال دیگه میشه 250تومن تا 5سال دیگه میرسه 600تومن حالا کسی خواست بفروشه این هفتاد درصد رو باکدوم قیمت حساب خواهند کرد؟
Navid_A.J
۲ خرداد ۱۴۰۱هرچقدر دست دلالان رو کوتاه کنن، باز کمه. اگر سیستم فروش لیزینگ و فایننس رو هم اجرا کنن، کمک بزرگی به خریداران و تبدیل ماشین از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی میشه.
بهنام
۲ خرداد ۱۴۰۱از هر روشی برای قاپیدن جیب مردم استفاده میکنن
اگه قرار بود دست دلال کوتاه بشه یک یا دو سال هم کافی بود
پنج سال یعنی میخوام ازت پول زور بگیرم
هر چند کلا با این طرح های مزخرف مخالفم و میگم این کار ها همش برای بازار گرمی و افزایش قیمت خودروهای خودشونه
حسین
۲ خرداد ۱۴۰۱این طرح یعنی انفجار قیمت مسکن !
احتمالا تا سال 1403
SLR _ 722
۲ خرداد ۱۴۰۱من یک سوالی برام هست ، تولیدات خودرو ساز ها که از سال ۹۷ به ۹۸ که یک دفعه کم نشده ، جمعیت هم که بیشتر نشده . چطور سال ۹۷ عرضه و تقاضا بالانس بود بعد سال ۹۸ یک دفعه از بالانس خارج شد ؟
آیا بخاطر این نیست که خرید ماشین از نیاز تبدیل شد به یک محل برای درآوردن پول باد آورده ؟
قطعا اکثر خیلی از ثبت نام کنندگان فقط برای پول ماشین ثبت نام می کنند
حالا اینکه تقاضای کاذب رو چطور باید از بین برد رو متخصصین باید بگن ( بنظر من تقاضا واقعی نیست که با افزایش تولید مشکل حل بشه ) . امیدوارم هرچه زودتر دو قیمتی بودن ماشین ( به نفع مصرف کننده ) از بین بره تا این تقاضای کاذب برای پول مفت از بین بره
دکتر
۲ خرداد ۱۴۰۱یعنی چی خانوار, شاید یه ماشین قدیمی داشته باشن بخوان لگن صفر بخرن
Jdm باز
۲ خرداد ۱۴۰۱هیکاش هیچوقت این پست پدالو نمیخوندم
از بس که از این طرح های عجیب غریبشون حالم بهم میخوره
HamiD
۲ خرداد ۱۴۰۱مسئولان اینقدر زحمت نکشند …
فقط کافیست به توله هایشان بگویند : “نکن بچه جان اینقدر دلالی نکن! اینقدر احتکار نکن! اینقدر قیمتا رو دستکاری نکن!”
HamiD
۲ خرداد ۱۴۰۱خب همینایی که این قانون رو گذاشتن خودشون تا حالا دلال های اصلی بودن!!!
با این کار میخوان جوجه دلال های دیگه رو حذف کنن از بازی و خودشون هر کار دلشون بخواد بکنن …
خیلی ساده ان کسایی که حرف اینا رو باور میکنن!
کی این وضع بازار امروز خودرو رو به وجود آورد؟! همینا!
کی میخواد درستش کنه مثلا؟! همینا!
بنظرتون تناقض نیست؟!
حمید
۲ خرداد ۱۴۰۱زحمت نکشین، همون روز اول ماشینو قولنامهای میفروشه اصلا اداره مالیات هم بو نمیبره که بخواد مالیات بگیره
aliakbarkhoei
۳ خرداد ۱۴۰۱این طرح اشکال زیاد داره درست.
اما به نظر من قولنامه منتفیه.
مثلا من یه ماشین قولنامهای داشته باشم باهاش برم آدمربایی و…، مالک ماشین تشریف میبره زندان. البته با من.
در نتیجه قولنامه منتفی.
مجید
۳ خرداد ۱۴۰۱بر مدار جهل ………
مهدی پودینه
۱۴ خرداد ۱۴۰۱عده ای گفتن که با قولنامه میشه دور زد
کافیه که قوه قضاییه قولنامه ای که در رابطه با خودروهای صفر هست رو «به رسمیت» نشناسه ، هرگونه اختلاف بین خریدار و فروشنده باعث ضرر خریدار میشه چون سندی ( قولنامه ای ) که برای خرید خودروش گرفته بی اعتباره !
دوم اینکه خودرویی که انتقال پلاکش انجام نشه تمام مسئولیت جرایم انجام شده با اون خودرو به پای «صاحب پلاک» هست !
یعنی خریدار باهاش بره ادم بکشه ، دزدی کنه ، مواد مخدر جابجا کنه و فرار کنه صاحب پلاک رو میگیرن !
اینم یه بازدارندگی دیگه !
عده ای میگن که بازار خودرو دست دوم از بین میره ! خب بره ، چه بهتر که مردم خودرو صفر سوار بشن !
مگر در خارج کشور همینطور نیست ؟ خودروهایی که چند سال از عمرشون گذشته اسقاطی میشن و از خیابون ها حذف میشن نه اینکه پراید مدل 78 توی دیوار آگهی بشه ! مگه هدف این نبود که خودروهای بی کیفیت که آمار افتضاح تصادفات و آلایندگی ها و مصرف سوخت رو ایجاد کرده از خیابون ها جمع بشه ؟
دوما ، اگر این طرح به صورت «صحیح» اجرا بشه قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش شدیدی پیدا میکنه و نزدیک به قیمت کارخونه میشه ، چون تقاضای کاذب و دلالی از بین میره ، چون فرد میتونه مستقیما از کارخونه بخره چرا بره از بازار آزاد گرونتر بخره ؟
وقتی اختلاف قیمت کارخونه و بازار کاهش پیدا کنه ، این 70 درصد «اختلاف قیمت کارخونه و بازار» هم مبلغ ناچیزی میشه ! => در نتیجه بازار خودروهای دست دوم هم همچنان پابرجا میمونه !
نکته مهم اینجاست :
این طرح در صورتی موفق میشه که قرعه کشی به طور کامل حذف بشه و هر شخصی نیاز به خودرو صفر داشته باشه «به راحتی» بتونه از کارخونه خریداری کنه ، دیگه توی صف نباشه و خرید خودروش به اما و اگر وابسته نباشه !
در غیر این صورت چنان انحصار شدیدی ایجاد میکنه که مردم رو بیچاره میکنه !
عباس
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲یعنی خودتون حالتون بهم نمیخوره با این همه طرح های پیچیده و مضخرف، اشتباه ما بوده که تا الان به شماها رای میدادیم خودتون هم میدونید مثل همه جای دنیا ایران هم باید واردات خودرو انجام بشه وگرنه این دلال بازیها ادامه پیدا خواهد کرد تا الان که طرح هاتون همش در حد کودکستان بوده.