روز سه شنبه، در مراسمی با حضور وزیر صمت و شهردار تهران، از تاکسی های جدید برقی تهران رونمایی شد.
در این مراسم ابتدا دکتر زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد که تاکنون ۴۹ هزار خودروی برقی در ۹ شرکت خصوصی ثبت سفارش شده است و به تدریح وارد کشور شده و به رانندگان واگذار خواهد شد. وی افزود این خودروها در آینده داخلی سازی می شود و بعد به بخش خصوصی واگذار می شود. قیمت این خودرو نزدیک به ۲۰ هزار دلار است که حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و دویست برآورد می شود.
زاکانی ادامه داد: پروژه حمل و نقل تهران پیچیده است، آلودگی هوا، ترافیک و ناایمنی و وجود بافت ناپایدار و بدمسکنی و بی مسکنی در این حوزه وجود دارد. در این مسیر دولت همت کرد و در برقی سازی پرچمدار آن وزارت صمت بود. در حوزه حمل و نقل نیز دولت تلاش زیادی دارد. در مجموعه مدیریت شهری نیز مسیری انتخاب شده که بتوانیم تحولی در حوزه رفع مشکلات شهر تهران در زمینه کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ایجاد آسایش برای مردم رقم بزنیم.
شهردار تهران گفت: ۷۸ هزار تاکسی و ون داریم که حدود ۹۶ درصد آنها فرسوده است. دولت از ماده ۱۲ برای این امر تسهیلات در نظر می گیرد و شهرداری نیز بر اساس قدر السهمی که از دولت گرفته خودرو از چین وارد می کند.
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز گفت: از سال گذشته تاکنون چهار هزار دستگاه تاکسی فرسوده پایتخت نوسازی شده است.
شادی ملکی گفت: مهمترین دغدغه پایتخت نشینان به موضوع آلودگی هوا مربوط است و برای اینکه بتوانیم میزان آلودگی را کاهش دهیم باید به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برویم.
وی اظهار کرد: در سالهای اخیر شهر تهران در توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی اقدام جدی نشده بود که در این ۲ سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: تاکسی سهم ۱۸ درصدی در حمل و نقل تهران به خود اختصاص داده که این ناوگان از فرسودگی رنج میبرد.
وی گفت: با انعقاد قراردادهایی که با چین بسته شد ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی به مرور به شهر وارد خواهد شد و به زودی شاهد تغییر خدمت رسانی در این حوزه خواهیم بود.
در ادامه این مراسم اولین سری تاکسی های تمام برقی کرمان موتور با حضور وزیر صمت به شرکت تاکسیرانی تحویل داده شد.
شرکت کرمان موتوردر فاز اول تعداد ۴۰۰ دستگاه کی ام سی EV تحت عنوان E۵۰A را به عنوان اولین تاکسی تمام برقی طی مراسمی تحویل تاکسیرانان تهران داد؛ این خودروها توسط شرکت خدمات بین الملل کرمان خودرو با همکاری شاتل و توسط اپلیکیشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی ارائه خدمات خواهد کرد.
این تاکسی ها به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت و قیمت آن یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان برآورد شده که طبق اعلام مسوولان قرار است دولت یارانه ای را بابت خرید این تاکسی ها (احتمالا ۵۰ درصد مبلغ خودرو) به متقاضیان پرداخت کند. همچنین بحث هایی مبنی بر لغو اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران این خودروها مطرح است.
در مرحله اول ۱۰۰ دستگاه تاکسی طی دو تا سه هفته آینده پلاک گذاری شده و در سطح شهر به ارائه خدمات می پردازند. از این تاکسی ها در مسیر ونک به تجریش و همچنین یک مسیر تاکسیرانی غرب به شرق استفاده خواهد شد.
مشخصات فنی جک E5A یا کی ام سی E تاکسی
حداکثر قدرت پیشرانه برقی این خودرو ۱۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۳۴۰ نیوتون متر است. مسافت قابل پیمایش با این خودرو بین ۴۰۱ الی ۵۰۰ کیلومتر بوده و نوع باطری این خودرو LFP است. نیروی حاصل از موتور الکتریکی از طریق یک جعبه دنده تکسرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.
کی ام سی EV مجهز به ۶ کیسه هوا، ای بی اس، ای بی دی، سیستم کنترل پایداری الکترونیک، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، اتوهلد، ورود بدون کلید، فرمان برقی و … است.
سیستم تغذیه این خودروی JAC شامل یک باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعتی است که بر اساس استانداردهای رسمی چین برای خودروهای برقی طراحی و ساخته شده است. این باتری از فناوری آبخنک بهره میبرد که باعث عملکرد پایدار آن در شرایط آب و هوایی مختلف میشود.
طراحی و پلتفرم این خودرو با کی ام سی J7 مشابه است بنابراین شاهد موارد مشابه زیادی چون کابین یکسان، ابعاد و پرفورمنس مشابه هم خواهید بود. با این حال به دلیل ذات تاکسی بودن این خودرو، تعدادی از ویژگیهای لوکس J7 در ان حذف شدهاند مثلا خبری از سیستمهای کمک راننده، صقف پانوراما و گرم کن صندلیها نیست. فضای سر سرنشینان عقب هم برای افراد بلندقد محدود است اما در سایر بخشها جادار است و صندوق بار نیز فضای خوبی دارد.
میزان پیمایش این خودرو با یک مرتبه شارژ چیزی حدود ۴۰۲ کیلومتر خواهد بود که با توجه به شرایط مسیر، تعداد سرنشینان و… در عمل به کمتر از این خواهد رسید. در مورد حداکثر زمان مورد نیاز برای شارژ باتری جک جی ۷ برقی، طبق اعلام شرکت سازنده، چیزی حدود ۸.۵ ساعت زمان نیاز است تا شارژ باتری از ۱۵ درصد تا ۱۰۰ درصد برسد. مدت زمان لازم برای شارژ باتری بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نیز حدود ۴۸ دقیقه برآورد شده است.
باتری این خودرو به مدت ۵ سال و یا ۲۰۰ هزار کیلونتر توسط شرکت کرمان موتور گارانتی می شود.
دیجی
۲۷ دی ۱۴۰۲برای پاکیزگی هوا از خودرو برقی استفاده می کنیم بعدش برای تولید برق ازمازوت استفاده می کنیم چقدر شما مسئولین خوبید
حسن
۲۸ دی ۱۴۰۲لابد آمریکا و چین دو کشور با بیشترین ماشین های برقی هیدروژن میسوزانند؟!
برو آمار جهانی رو ببین آمریکا اولین و چین دومین کشور دنیا در میزان تولید آلایندگی هوا هست!
ضمن اینکه بالای ۸۵درصد برق کشور از نیروگاه های گازیه، درصد کمیش مازوت هست زیر ۷ ۶ درصد
نانو
۲۷ دی ۱۴۰۲جرا مشکی تنها کشور تو دنیا هستیم که تاکسی تو رنگ های مختلف داریم
morteza
۲۷ دی ۱۴۰۲مثلا تاکسیه،در حالی که تاکسی نیست.
گاس فرینگ
۲۷ دی ۱۴۰۲از قدیم الایام رنگ تاکسی نارنجی بود که به خاطر نبود کولر برای جلوگیری از گرم شدن اتاق سقفشو سفید کردن ولی دهه ۸۰ به رنگ زرد که در اصل مال شرکت پست بود تغییر رنگ دادن
پیام
۲۷ دی ۱۴۰۲قلمی میخوره یا کتابی؟
رضا
۲۷ دی ۱۴۰۲ذات برقی سازی خودرو ها حرکت خوب و کاربردیه حتی تو ایران. ولی چند ایراد اساسی وحود داره. ما دقیقا هدفمون چیه از این کار؟ زمانی که ماشین ها فرسوده همچنان دارن حرکت میکنن و از سوخت رو به باد میدن برقی سازی چه کمکی قراره بکنه با این حجم و تعداد. بنزین بی کیفتی هم که میزنیم خودش باعث آلودگیه. چرا واس بهبودش هیچ قدیمی برنمیدارن که تو یه اسکیل عظیم تاثیر میزاره. بعد مزیت برقی بودن چیه که کسی بخواد ترغیب بشه؟ بنزین و گازوییل بی کیفیت رو با قیمت کم دارید میدید به همون ماشینی که داره به بادش میده. قیمت برقیایی که میارید اصلا در حد و توان چه راننده تاکسی و چه غیر تاکسی نیست که بخره.
هرموقع امکانات رو فراهم کردید و مزیت برقیا در حوزه قیمت چربید به بنزینیا اون موقع خود مردم اتومات میرن سمتش. شما هم یه ممنوعیت تردد بنزینی اخرش وضع میکنید کار تمومه.
تو شهری که میلیونی ماشین تردد داره صد تا و هزارتا و ده هزارتابرقی عددی نیست.
Amir Reza
۲۷ دی ۱۴۰۲یک مسیر غرب به شرق رو بره و بیاد
دیگه اون روز رو نباید کار کنه ، باید بره خونش بزنش به شارژ 😂🫤
amir-mr
۲۷ دی ۱۴۰۲تاکسی ها بین خودروهای سطح شهر بیشترین آسیب رو میبینن به دلیل سوار کردن مسافر،این لگن ها بعد ۵ سالی که گارانتی شون تموم شه صاحب هاشون باید چه کار کنن؟نکه قشر زحمتکش تاکسی ران پول دارن از پس مخارج همین های لگن های ایرانی بر نمیان بعد شما خودروی برقی چینی رو میخوان بندازین به جونشون هیچ نوع خدماتی در حال حاضر برای خودروهای برقی در ایران وجود نداره حتی ایستگاه شارژ هم نیست بعد میخوان تاکسی ها رو برقی کنن
کار مسئولین این مملکت فقط شده شوی رسانه ای باز نزدیک انتخاباته شروع کردن
Arshia m3csl
۲۷ دی ۱۴۰۲میشه مثل اون پریوس تاکسی ها و سوناتا تاکسی ها قیمت کرایه هاش نجومیه و فقط بنز و بی ام و سوارای ونک به بالا میتونن سوارش بشن آدمای عادی کرایه ۴۰۵ و فوقش کرایه سورن پلاس رو دارن بدن
مانی
۲۷ دی ۱۴۰۲نوسازی و برقی سازی تاکسی های داخل شهرهای کشور و به وِیژه پایتخت،عملی بسیار ضروری و مناسب و پسندیده هست و باید به این اقدام تا حذف آخرین تاکسی فرسوده ادامه داد زیرا که الان شمار قابل توجهی از تاکسی های داخل خیابان های کشور بسیار کهنه و قدیمی و با ظاهری کثیف و آلاینده هستند و از آنجایی که دائما در داخل شهرها رفت و آمد می کنند حتی چهره شهرهای کشور را نیز تا حدی زشت نمودند.همچنین به موازات نوسازی تاکسی ها باید به تأسیس بیش از پیش ایستگاه های شارژ برای خودروهای برقی در تمام استان ها اقدام نموده و از لحاظ لوازم یدکی نیز این خودروها را ساپورت نمود تا رضایت رانندگان تاکسی بیش از پیش جلب شود.
Taha Ayoobi
۲۷ دی ۱۴۰۲به به، چقدر خوب
kenshi
۲۷ دی ۱۴۰۲آخ جون مسئولین یه تپه خالی پیدا کردن !!!!
۲۷ دی ۱۴۰۲برق ایران تموم شد دوستان بیاید در مصرف برق صرفه جویی کنیم تا این بزها بفهمن ایران برق کم داره ما داریم مازوت میسوزونیم بعد شما تاکسی برقی میارید 😅
Saeed
۲۷ دی ۱۴۰۲تاکسی ها باید نوسازی میشدندکه الان تقریبا میشه گفت همش فرسوده شده چهره شهر رو زشت کرده
کوروش
۲۷ دی ۱۴۰۲تو این ۱۰ سال اخیر در حوضه حمل و نقل هیچ حرکتی نشده و الان بیشتر ناوگان فرسوده هست.
لعنت به باعث بانیش🗝🗝🗝
علی جردن
۲۷ دی ۱۴۰۲کل ناوگان حمل و نقل عمومی تاکسی تا اتوبوس خط واحد درون شهری و اتوبوس و مینی بوس های بین شهری و کل ناوگان باری از وانت بار تا کامیونت و کامیون ۱۸ چرخ کلش باید برقی باشن👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻🤝🏻
مجتبی .
۲۷ دی ۱۴۰۲مدیونین اگه فکر کنین رانت وکلکی تو کاره.. حالا به فرض شما سالی چهار هزارتا اضافه کردین بااین تعداد چندسال طول میکشه کل ناوگان برقی بشه؟؟ قبل این باید ایستگاه شارژ سریع براشون میزدین نه اینکه چهارتا عکس و چند دقیقه حرفای الکی وهیچ. اون راننده اینقدر پول ماشین بده چقدر کرایه بگیره روزی چند ساعت وچند سال کارکنه تاهزینه این جبران بشه وبعدش سود کنه؟؟ این کارا هم مثل اون پروفسوره که آسمون تهران رو بادوتا بیست لیتری آب پاشی کنه تاآلودگی رفع بشه. این شوها بعد انتخابات و زمستون کلا فراموش میشه تا سال بعد همین موقع.
Ramin
۲۸ دی ۱۴۰۲سلام دوست عزیز حدود 12ایستگاهه شارژ در مناطق مختلف تهران مثل آزادی و مناطق دیگه نصب شده و ایستگاه ها سال آینده بیشتر خواهد شد لطفا وقتی آگاهی و اطلاعی ندارید صحبت نکنید ایرانی جماعت کی میخواد یاد بگیره تا چیزی رو نمیدونه حرف نزنه
مجتبی .
۲۹ دی ۱۴۰۲شما هم اگه قبل از ابراز فضل درست کامنت روبخونی جوگیر نمیشی. گفتم شارژ سریع. بااونایی که شما رو اینقدر به وجد آورده نصف وقت یک راننده تاکسی تلف میشه.
مجتبی .
۲۷ دی ۱۴۰۲اگه واقعا دنبال رفع آلودگی هوا هستین قدم اول اجازه بدین ماشینای هیبریدی باکیفیت به قیمت واقعی وارد بشه تا شهروندان بتونن بخرن. بعدا به فکر تولید برق بدون مازوت سوزی باشین وسوم وسایل حمل ونقل عمومی روواقعی افزایش کیفی وکمی بدین.