ایستگاه خبرچشم انداز

کاهش تعداد و تنوع خودروهای قابل عرضه در مرحله دوم فروش یکپارچه

اولین ترکش‌های پیش فروش ابداعی وزارت صمت!

با  آغاز رسمی مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو، شاهد هستیم برخلاف مرحله قبل که ۹ خودروساز در برنامه فروش شرکت داشتند اینبار تنها ۴ شرکت خودروهای خودرو را برای عرضه آماده کرده اند. همین ۴ خودروساز نیز نسبت به مرحله قبلی عرضه، مدل‌های کمتری را برای فروش در نظر گرفته‌اند.

به گزارش پدال، با اعلام تدریجی برنامه‌های فروش خودروسازان مختلف برای مرحله دوم فروش یکپارچه شاهد کاهش تنوع مدل‌های قابل عرضه نسبت به دور قبل هستیم.

کلیه خودروهایی که در این برنامه فروش عرضه خواهند شد عبارتند از:

سایپا

  • کوییک GX (شهریور۱۴۰۲ به‌ بعد)
  • کوییک اتوماتیک
  • کوییک GX R (شهریور ۱۴۰۲ به‌ بعد)
  • ساینا S
  • ساینا S اتوماتیک  ساینا GX (شهریور ۱۴۰۲ به‌ بعد)
  • ساینا GX اتوماتیک (شهریور ۱۴۰۲ به‌ بعد)
  • ساینا GX دوگانه‌سوز (شهریور ۱۴۰۲ به‌ بعد)
  • شاهین
  • شاهین اتوماتیک (شهریور ۱۴۰۲ به‌ بعد)
  • اطلس (شهریور ۱۴۰۲ به‌ بعد)

مدیران‌ خودرو

  • فونیکس آریزو ۶ پرو اکسلنت
  • فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم ۱.۶
  • ام وی ام X55 پرو
  • ام وی ام X22 پرو اتوماتیک
  • ام وی ام X22 پرو دنده‌ای
  • آریزو ۵ توربو اسپرت

کرمان‌ موتور

  • جک J4
  • جک S3
  • کی ام سی J7

فردا موتورز

  • SX5
  • T5
  • suba m4

با بررسی لیست فوق شاهد هستیم که برخلاف مرحله قبل که ۹ خودروساز در برنامه فروش شرکت داشتند اینبار تنها ۴ شرکت خودروهای خود را برای عرضه آماده کرده‌اند. از بین تمام خودروسازان دولتی و خصوصی، ۵ شرکت خودروسازی ایران خودرو، آرین پارس موتور، مکث موتور، صنایع خودروسازی ایلیا و بهمن موتور هیچ خودرویی برای عرضه آماده نکرده‌اند. بنابراین در دومین طرح سامانه یکپارچه هیچ یک از محصولات معروفی مانند پارس، فیدلیتی، هایما، لاماری و… فروخته نخواهد شد.

دلیل این اتفاق مهم این است که تمامی تولیدات مدل‌های نامبرده برای سال جاری به فروش رسیده و دیگر هیچ خودرویی برای فروش وجود ندارد.

در بین شرکت‌های حاضر نیز سایپا و فردا موتورز با همه محصولات در این برنامه حاضر شده و سایرین یعنی کرمان موتور و مدیران خودرو محصولات اصلی و محبوب خود مثل جک S5، کی ام سی T8، تیگو ۸ پرو مکس، تیگو ۷ پرو و فونیکس اف ایکس را از برنامه فروش حذف کردند.

پیش‌بینی کارشناسان و اهالی بازار خودرو به وقوع پیوست؛ چوب حراج به کل تیراژ تولید سال جاری طی یک برنامه فروش عاقبت خوبی ندارد!

در همان روزهای ابتدایی تصمیم‌گیری وزارت صمت جهت ابداع این شیوه فروش، کارشناسان صنعت خودرو نسبت به عواقب آن هشدار دادند. با توجه به اینکه برنامه تولید سال جاری از پیش تنظیم شده و مقدار آن محدود است، وعده‌ی پوچ به خریداران خودرو مبنی بر اینکه همه شما برنده هستید یک سراب بود.

در دور نخست شاهد بودیم که تحویل خودروی خیلی از متقاضیان به زمستان ۱۴۰۳ موکول شد؛ وزارت‌ صمت مجددا با برقراری امکان تغییر خودرو سعی کرد تا موعد تحویل ها را کاهش دهد. اما خروجی این ترفند نیز تنها توانست یک فصل موعد تحویل را کاهش دهد و از زمستان به پاییز ۱۴۰۳ منتقل کند.

با توجه به تکمیل نسبی ظرفیت فروش خودروهای خوش بازار برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و عدم حضور آن‌ها در برنامه مرحله دوم، پیش‌بینی می‌شود وعده‌های تحویل این دور که شامل محصولات بد بازار و کم مشتری می‌شود نیز به همین ترتیب پر شود.

تبدیل قرعه کشی به نوبت تحویل؛ میراث شوم فاطمی امین برای بازار و صنعت خودروی کشور

وزیر برکنار شده صمت طی دو سال حضور خود در راس صنعت خودروی کشور وعده داده بود تا قرعه کشی را از برنامه فروش خودرو حذف کند. وعده‌ای که تا اواخر حضور وی محقق نشده بود. نمایندگان مجلس عدم تحقق این وعده را بهانه‌ای برای  استیضاح او قرار دادند. فاطمی امین برای اینکه از مهلکه استیضاح فرار کند تصمیم گرفت که با ترفندی این ماجرا را خاتمه دهد.

برنامه فروش یکپارچه و بدون قرعه کشی برای ۹۰۰ هزار متقاضی مرحله نخست طرح دقیقا این موضوع را گوشزد می‌کرد که واگذاری کل تیراژ امسال صنعت خودرو در یک فرایند فروش آن هم در ابتدای سال باعث می‌شود که امکان پاسخ‌دهی به تقاضاهای ادامه سال وجود نداشته باشد.

صنعت خودروی ایران راه شوروی را رفت؛ برای تحویل خودروی خود دو سال دیگر مراجعه کنید!

با مرور تاریخ شاهد هستیم که تنها مردم ایران قربانی اقتصاد و صنعت دستوری نیستند. در اتحاد جماهیر شوروی و در تلاطم جنگ سرد با ایالات متحده نیز مردم این کشور برای خرید خودرو با یک ساز و کار پیچیده و بسیار طولانی روبرو بودند. این ماجرا به حدی عجیب بوده که رونالد ریگان نیز در یکی از سخنرانی‌های معروف خود به زبان طنز از این واقعه یاد می‌کند.

خرید خودروی تولید شوروی در بقیه اروپا ساده ولی روند دریافت آن در داخل کشور طولانی بوده است. میانگین انتطار برای دریافت خودرو ۷ تا ۱۰ سال بوده و در شوروی کسی نمی‌توانسته تا از یک بنگاه، خودرو خریداری کند. به جای آن اتحادیه‌های تحت نظارت دولت تصمیم می‌گرفتند که هر شرکتی چند خودرو بگیرد! این سهمیه به حدی کم بوده که به طور مثال به شرکتی با ۳۰۰ کارمند ۴ یا ۵ خودرو در سال تعلق می‌گرفته است!

چنانچه عضو حزب کمونیست بودید شانس تان برای دریافت خودرو بیشتر بوده؛ به روایت رسانه‌های محلی اگر کسانی مثل مقامات دولتی یا رهبران اتحادیه را می شناختید می‌توانستید خودروی خود را زودتر تحویل بگیرید!

تمامی روایات فوق نشان می‌دهد که لحظه به لحظه تاریخ در حال تکرار شدن است؛ خطا و آزمایش و افشای مواردی همچون شاسی بلند گیت نشان از شکست آشکار دستوری بودن اقتصاد دارد. مشخص نیست چه زمانی کابوس خودرو از زندگی ایرانیان پر می‌کشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. vahidb

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    بسیار عالی
    ما مردم تعریف میکنیم جایگاه مون کجاس و چی لیاقت داریم
    اون آمریکایی اگه بنز و کادیلاک سوار میشه لیاقتش داره ما هم اگه پراید سوار میشم لیاقتش داریم نه کمتر نه بیشتر

    موافقم 184
    مخالفم 28
    1. Haji

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      قصدم دفاع از خودمون یا تخریب بقیه نیست ولی چه بسا همون امریکایی هم تو شرایط اینچنین رفتار بدتری نشون بده. گذر از شرایطی که برامون بوجود “اوردن” سخت و زمانبر هست شایدم نشدنی!! اما اگه یکمم عادلانه نگاه کنیم حتی با همین رفتار فعلی خیلی لیاقت بیشتری از اوضاعی که بهمون تحمیل شده داریم.

      موافقم 39
      مخالفم 95
      1. RTS

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شرایطی که بر سر ما «آورده شده» حاصل سکوت و غفلت ما بوده .
        «ما» بودیم که با خواب غفلت خودمون اجازه دادیم این بلا سرمون بیاد .
        سهم تقصیر ما هیچ کمتر از مدیران و سیاست مداران نالایق نیست .

        موافقم 134
        مخالفم 18
        1. Haji

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (22 ديدگاه)

          دوست عزیز مردم یه بخشی از این اوضاع هستن نه همه عوامل و شما نمیتونی صفر و یکی یه جامعه رو قضاوت کنی من گفتم سزاوار این شرایط فعلی نیستیم نه که کاملا بی عیب نقصیم

          موافقم 20
          مخالفم 29
      2. محمد

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (34 ديدگاه)

        شرایط فرهنگ میسازه یا فرهنگ شرایط را. خیلی قابل تفکیک نیست اما بی شک بسیاری از مختصات فرهنگی ما بخاطر شرایط حاکمیتی تحمیل شده به ماست.
        ما در جبر شرایطیم.

        موافقم 35
        مخالفم 6
    2. بی طرف

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اواز دهل شنیدن از دور خوشست من که فامیلی دارم توی امریکا که سالیان سال اونجا مستاجره و خودرویی هم نتونسته بخره
      طبق نظر شما لیاقت ایشون حتما باد هواست

      موافقم 13
      مخالفم 15
      1. ملیح

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اگه الان ایران بود احتمالا زباله گردی میکرد

        موافقم 14
        مخالفم 3
        1. سید محمود

          ۷ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام علیکم
          اینم یکی از موارد خود تحقیری است
          البته بنده منکر شرایط بد خودرو نیستم ولی اینکه بگیم اونی که تو آمریکا هیچی ندارم بیاد اینجا زباله گرد میشه واقعا ته خود تحقیری است

    3. رضا

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بنظرتون نقش استثمار و فساد این وسط چیه. همش که تقصیر مردم نیست. این یه جور فرافکنیه

  2. Genius

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    دهه ۷۰ من بچه مدرسه ای بودم آقام ماشین نوشت دوماه بعد با کلی عزت‌ و احترام سود مشارکت گرفت ماشینش هم تحویل شد روش هم کلی اشانتیون از سررسید و خودکار و قرآن و اینجور چیزا دادن؛خلاصه مشتری محترم بود.حالا باید ۱۷۰ تا شرط رو پاس کنی ۱۰۰ میلیون پولت رو هم بلوکه کنی به نفع دولت بعد بری تو قرعه کشی واسه سال ۴۰۳ یا ۴۰۴ بهت نوبت بدن که به نرخ روز تحویل باهاشون تسویه کنی مدل و رنگ و اینا هم چیزی که تو میخوای تعهدی ندارن بدن!!ماشین زمان تو این مملکت اختراع شده مشکلش اینه فقط به قرون وسطا میبرت نه آینده:(((

    موافقم 96
    مخالفم 13
    1. احسان

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من کاری به اینکه چقدوضع جامعه عصفناکه واینکه بعضی جناح های خاص برنامه ی تخریب فاطمی امین راچقدرزیباپیش بردن ندارم ولی بعنوان کسی که چهارسال بودچهل بارثبتنام کرده بودم ودرنیومده بود الان راضیم که بهار۴۰۳ماشین بگیرم.چرا؟؟چون مصرف کننده واقعیم وهرکی مثل منه قطعاراضیه‌…اونایی که فریادوامصیبتا سردادن دلالن وبس….وگرنه کل تولید بابرنامه ریزی وفیلتر تقاضای واقعی فروخته شده.نتیجش هم کاملا واضحه….

      موافقم 35
      مخالفم 62
      1. حسن

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1909 ديدگاه)

        مساله ی اصلی همین راضی بودنه . به چی راضی شدیم دو سال صبر برا ماشین که تو بقیه کشورها در حد دستمال توالته این دردناکه ما ملتی بی عرضه و ناتوانیم متاسفانه نادانی و بیسوادیه پدرانمان ما را به اینجا رساند و بی همتی و ترسو بودن و عافیت طلبی خودمان به نکبت و ذلت راضیمان کرد.
        البته من دلال نیستم پولم داشتم ثبت نام کنم ثبت نام نکردم ماشینمم مدل 90 است

        موافقم 63
        مخالفم 11
  3. حمید

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (371 ديدگاه)

    همه میدونیم تاوان چی رو میدیم !

    موافقم 75
    مخالفم 20
    1. مردیم از خوشی

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1418 ديدگاه)

      احتمالا اون فیلم را خیلی ها دیدید،که طرف افتاده بود رو زمین و داد میزد جانم فدااای ایران
      جانم فداااای ایران

      موافقم 14
      مخالفم 23
    2. علیرضا

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تاوان جهل رو میدیم و خواهیم داد

      موافقم 30
      مخالفم 8
  4. مجتبی

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از ماست که بر ماست…

    موافقم 31
    مخالفم 5
  5. هیچکس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    خوبه که همه جوره دارن راه شوروی را میرن

    موافقم 40
    مخالفم 6
  6. Saji

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (82 ديدگاه)

    الان این طرح فروش چجوریه مثلا فلان ماشینو ثبت نام کنم بعد چندماه قطعی بهم میدن یا دوباره قرعه کشی داره؟؟ و اینکه نسبت به قیمت اعلامی کارخونه مثلا کوییک ساده که ۲۶۵ملیونه چند دیگه باید داد؟؟ لطفا اگه میدونید راهنمایی کنید من نیاز به ماشین دارم تو بازارم ک قیمتا چرته ۶۰ تومنم اینجا کمتر باشه به نفعمه…..

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. افشین

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      درود قربان
      قرعه کشی دیگه ای نیست اما تضمینی به دادن خودرو هم نیست
      خیلی روش حساب نکن. ضمنا قیمتها با چیزی که گفتن متفاوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست