با آغاز رسمی مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو، شاهد هستیم برخلاف مرحله قبل که ۹ خودروساز در برنامه فروش شرکت داشتند اینبار تنها ۴ شرکت خودروهای خودرو را برای عرضه آماده کرده اند. همین ۴ خودروساز نیز نسبت به مرحله قبلی عرضه، مدلهای کمتری را برای فروش در نظر گرفتهاند.
به گزارش پدال، با اعلام تدریجی برنامههای فروش خودروسازان مختلف برای مرحله دوم فروش یکپارچه شاهد کاهش تنوع مدلهای قابل عرضه نسبت به دور قبل هستیم.
کلیه خودروهایی که در این برنامه فروش عرضه خواهند شد عبارتند از:
سایپا
- کوییک GX (شهریور۱۴۰۲ به بعد)
- کوییک اتوماتیک
- کوییک GX R (شهریور ۱۴۰۲ به بعد)
- ساینا S
- ساینا S اتوماتیک ساینا GX (شهریور ۱۴۰۲ به بعد)
- ساینا GX اتوماتیک (شهریور ۱۴۰۲ به بعد)
- ساینا GX دوگانهسوز (شهریور ۱۴۰۲ به بعد)
- شاهین
- شاهین اتوماتیک (شهریور ۱۴۰۲ به بعد)
- اطلس (شهریور ۱۴۰۲ به بعد)
مدیران خودرو
- فونیکس آریزو ۶ پرو اکسلنت
- فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم ۱.۶
- ام وی ام X55 پرو
- ام وی ام X22 پرو اتوماتیک
- ام وی ام X22 پرو دندهای
- آریزو ۵ توربو اسپرت
کرمان موتور
- جک J4
- جک S3
- کی ام سی J7
فردا موتورز
- SX5
- T5
- suba m4
با بررسی لیست فوق شاهد هستیم که برخلاف مرحله قبل که ۹ خودروساز در برنامه فروش شرکت داشتند اینبار تنها ۴ شرکت خودروهای خود را برای عرضه آماده کردهاند. از بین تمام خودروسازان دولتی و خصوصی، ۵ شرکت خودروسازی ایران خودرو، آرین پارس موتور، مکث موتور، صنایع خودروسازی ایلیا و بهمن موتور هیچ خودرویی برای عرضه آماده نکردهاند. بنابراین در دومین طرح سامانه یکپارچه هیچ یک از محصولات معروفی مانند پارس، فیدلیتی، هایما، لاماری و… فروخته نخواهد شد.
دلیل این اتفاق مهم این است که تمامی تولیدات مدلهای نامبرده برای سال جاری به فروش رسیده و دیگر هیچ خودرویی برای فروش وجود ندارد.
در بین شرکتهای حاضر نیز سایپا و فردا موتورز با همه محصولات در این برنامه حاضر شده و سایرین یعنی کرمان موتور و مدیران خودرو محصولات اصلی و محبوب خود مثل جک S5، کی ام سی T8، تیگو ۸ پرو مکس، تیگو ۷ پرو و فونیکس اف ایکس را از برنامه فروش حذف کردند.
پیشبینی کارشناسان و اهالی بازار خودرو به وقوع پیوست؛ چوب حراج به کل تیراژ تولید سال جاری طی یک برنامه فروش عاقبت خوبی ندارد!
در همان روزهای ابتدایی تصمیمگیری وزارت صمت جهت ابداع این شیوه فروش، کارشناسان صنعت خودرو نسبت به عواقب آن هشدار دادند. با توجه به اینکه برنامه تولید سال جاری از پیش تنظیم شده و مقدار آن محدود است، وعدهی پوچ به خریداران خودرو مبنی بر اینکه همه شما برنده هستید یک سراب بود.
در دور نخست شاهد بودیم که تحویل خودروی خیلی از متقاضیان به زمستان ۱۴۰۳ موکول شد؛ وزارت صمت مجددا با برقراری امکان تغییر خودرو سعی کرد تا موعد تحویل ها را کاهش دهد. اما خروجی این ترفند نیز تنها توانست یک فصل موعد تحویل را کاهش دهد و از زمستان به پاییز ۱۴۰۳ منتقل کند.
با توجه به تکمیل نسبی ظرفیت فروش خودروهای خوش بازار برای سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و عدم حضور آنها در برنامه مرحله دوم، پیشبینی میشود وعدههای تحویل این دور که شامل محصولات بد بازار و کم مشتری میشود نیز به همین ترتیب پر شود.
تبدیل قرعه کشی به نوبت تحویل؛ میراث شوم فاطمی امین برای بازار و صنعت خودروی کشور
وزیر برکنار شده صمت طی دو سال حضور خود در راس صنعت خودروی کشور وعده داده بود تا قرعه کشی را از برنامه فروش خودرو حذف کند. وعدهای که تا اواخر حضور وی محقق نشده بود. نمایندگان مجلس عدم تحقق این وعده را بهانهای برای استیضاح او قرار دادند. فاطمی امین برای اینکه از مهلکه استیضاح فرار کند تصمیم گرفت که با ترفندی این ماجرا را خاتمه دهد.
برنامه فروش یکپارچه و بدون قرعه کشی برای ۹۰۰ هزار متقاضی مرحله نخست طرح دقیقا این موضوع را گوشزد میکرد که واگذاری کل تیراژ امسال صنعت خودرو در یک فرایند فروش آن هم در ابتدای سال باعث میشود که امکان پاسخدهی به تقاضاهای ادامه سال وجود نداشته باشد.
صنعت خودروی ایران راه شوروی را رفت؛ برای تحویل خودروی خود دو سال دیگر مراجعه کنید!
با مرور تاریخ شاهد هستیم که تنها مردم ایران قربانی اقتصاد و صنعت دستوری نیستند. در اتحاد جماهیر شوروی و در تلاطم جنگ سرد با ایالات متحده نیز مردم این کشور برای خرید خودرو با یک ساز و کار پیچیده و بسیار طولانی روبرو بودند. این ماجرا به حدی عجیب بوده که رونالد ریگان نیز در یکی از سخنرانیهای معروف خود به زبان طنز از این واقعه یاد میکند.
خرید خودروی تولید شوروی در بقیه اروپا ساده ولی روند دریافت آن در داخل کشور طولانی بوده است. میانگین انتطار برای دریافت خودرو ۷ تا ۱۰ سال بوده و در شوروی کسی نمیتوانسته تا از یک بنگاه، خودرو خریداری کند. به جای آن اتحادیههای تحت نظارت دولت تصمیم میگرفتند که هر شرکتی چند خودرو بگیرد! این سهمیه به حدی کم بوده که به طور مثال به شرکتی با ۳۰۰ کارمند ۴ یا ۵ خودرو در سال تعلق میگرفته است!
چنانچه عضو حزب کمونیست بودید شانس تان برای دریافت خودرو بیشتر بوده؛ به روایت رسانههای محلی اگر کسانی مثل مقامات دولتی یا رهبران اتحادیه را می شناختید میتوانستید خودروی خود را زودتر تحویل بگیرید!
تمامی روایات فوق نشان میدهد که لحظه به لحظه تاریخ در حال تکرار شدن است؛ خطا و آزمایش و افشای مواردی همچون شاسی بلند گیت نشان از شکست آشکار دستوری بودن اقتصاد دارد. مشخص نیست چه زمانی کابوس خودرو از زندگی ایرانیان پر میکشد.
vahidb
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲بسیار عالی
ما مردم تعریف میکنیم جایگاه مون کجاس و چی لیاقت داریم
اون آمریکایی اگه بنز و کادیلاک سوار میشه لیاقتش داره ما هم اگه پراید سوار میشم لیاقتش داریم نه کمتر نه بیشتر
Haji
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲قصدم دفاع از خودمون یا تخریب بقیه نیست ولی چه بسا همون امریکایی هم تو شرایط اینچنین رفتار بدتری نشون بده. گذر از شرایطی که برامون بوجود “اوردن” سخت و زمانبر هست شایدم نشدنی!! اما اگه یکمم عادلانه نگاه کنیم حتی با همین رفتار فعلی خیلی لیاقت بیشتری از اوضاعی که بهمون تحمیل شده داریم.
RTS
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲شرایطی که بر سر ما «آورده شده» حاصل سکوت و غفلت ما بوده .
«ما» بودیم که با خواب غفلت خودمون اجازه دادیم این بلا سرمون بیاد .
سهم تقصیر ما هیچ کمتر از مدیران و سیاست مداران نالایق نیست .
Haji
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲دوست عزیز مردم یه بخشی از این اوضاع هستن نه همه عوامل و شما نمیتونی صفر و یکی یه جامعه رو قضاوت کنی من گفتم سزاوار این شرایط فعلی نیستیم نه که کاملا بی عیب نقصیم
محمد
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شرایط فرهنگ میسازه یا فرهنگ شرایط را. خیلی قابل تفکیک نیست اما بی شک بسیاری از مختصات فرهنگی ما بخاطر شرایط حاکمیتی تحمیل شده به ماست.
ما در جبر شرایطیم.
بی طرف
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲اواز دهل شنیدن از دور خوشست من که فامیلی دارم توی امریکا که سالیان سال اونجا مستاجره و خودرویی هم نتونسته بخره
طبق نظر شما لیاقت ایشون حتما باد هواست
ملیح
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲اگه الان ایران بود احتمالا زباله گردی میکرد
سید محمود
۷ خرداد ۱۴۰۲سلام علیکم
اینم یکی از موارد خود تحقیری است
البته بنده منکر شرایط بد خودرو نیستم ولی اینکه بگیم اونی که تو آمریکا هیچی ندارم بیاد اینجا زباله گرد میشه واقعا ته خود تحقیری است
رضا
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲بنظرتون نقش استثمار و فساد این وسط چیه. همش که تقصیر مردم نیست. این یه جور فرافکنیه
Genius
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲دهه ۷۰ من بچه مدرسه ای بودم آقام ماشین نوشت دوماه بعد با کلی عزت و احترام سود مشارکت گرفت ماشینش هم تحویل شد روش هم کلی اشانتیون از سررسید و خودکار و قرآن و اینجور چیزا دادن؛خلاصه مشتری محترم بود.حالا باید ۱۷۰ تا شرط رو پاس کنی ۱۰۰ میلیون پولت رو هم بلوکه کنی به نفع دولت بعد بری تو قرعه کشی واسه سال ۴۰۳ یا ۴۰۴ بهت نوبت بدن که به نرخ روز تحویل باهاشون تسویه کنی مدل و رنگ و اینا هم چیزی که تو میخوای تعهدی ندارن بدن!!ماشین زمان تو این مملکت اختراع شده مشکلش اینه فقط به قرون وسطا میبرت نه آینده:(((
احسان
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲من کاری به اینکه چقدوضع جامعه عصفناکه واینکه بعضی جناح های خاص برنامه ی تخریب فاطمی امین راچقدرزیباپیش بردن ندارم ولی بعنوان کسی که چهارسال بودچهل بارثبتنام کرده بودم ودرنیومده بود الان راضیم که بهار۴۰۳ماشین بگیرم.چرا؟؟چون مصرف کننده واقعیم وهرکی مثل منه قطعاراضیه…اونایی که فریادوامصیبتا سردادن دلالن وبس….وگرنه کل تولید بابرنامه ریزی وفیلتر تقاضای واقعی فروخته شده.نتیجش هم کاملا واضحه….
حسن
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مساله ی اصلی همین راضی بودنه . به چی راضی شدیم دو سال صبر برا ماشین که تو بقیه کشورها در حد دستمال توالته این دردناکه ما ملتی بی عرضه و ناتوانیم متاسفانه نادانی و بیسوادیه پدرانمان ما را به اینجا رساند و بی همتی و ترسو بودن و عافیت طلبی خودمان به نکبت و ذلت راضیمان کرد.
البته من دلال نیستم پولم داشتم ثبت نام کنم ثبت نام نکردم ماشینمم مدل 90 است
حمید
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲همه میدونیم تاوان چی رو میدیم !
مردیم از خوشی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲احتمالا اون فیلم را خیلی ها دیدید،که طرف افتاده بود رو زمین و داد میزد جانم فدااای ایران
جانم فداااای ایران
علیرضا
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲تاوان جهل رو میدیم و خواهیم داد
مجتبی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲از ماست که بر ماست…
هیچکس
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خوبه که همه جوره دارن راه شوروی را میرن
Saji
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲الان این طرح فروش چجوریه مثلا فلان ماشینو ثبت نام کنم بعد چندماه قطعی بهم میدن یا دوباره قرعه کشی داره؟؟ و اینکه نسبت به قیمت اعلامی کارخونه مثلا کوییک ساده که ۲۶۵ملیونه چند دیگه باید داد؟؟ لطفا اگه میدونید راهنمایی کنید من نیاز به ماشین دارم تو بازارم ک قیمتا چرته ۶۰ تومنم اینجا کمتر باشه به نفعمه…..
افشین
۱۶ خرداد ۱۴۰۲درود قربان
قرعه کشی دیگه ای نیست اما تضمینی به دادن خودرو هم نیست
خیلی روش حساب نکن. ضمنا قیمتها با چیزی که گفتن متفاوته