ایستگاه خبر

خروج 3 خودرو داخلی از خط تولید تا پایان تیرماه

پس از کش‌وقوس‌های فراوان و وعده‌های بسیار از سوی مدیران وزارت صمت، سازمان استاندارد و پلیس راهور مبنی بر خروج خودروهای قدیمی از خط تولید خودروسازان داخلی، بنا بر اعلام سید رضا فاطمی امین وزیر صمت تولید خودروهای ساینا، تیبا و سمند تا آخر تیرماه امسال متوقف و خودروی ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز در آینده نزدیک از خط تولید خارج می‌شود.

در همین راستا امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت با اعلام اینکه از آغاز مرداد ماه هیچ‌یک از خودروهای عنوان‌شده دیگر تولید نخواهند شد، افزود: هم‌زمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف می‌شود و خودروهای نظیر شاهین CVT، آریا، رانا AMT, هایما S8 و آریسان ۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین آن‌ها خواهند شد.

وی در ادامه اظهار داشت با توجه به اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار تعهد در مورد سه خودروی اعلامی وجود دارد، با توافق صورت گرفته با سازمان استاندارد قرار بر این شد که همکاری‌های لازم با خودروسازان جهت تکمیل تعهدات باقی‌مانده صورت بگیرد.

نکته جالب‌توجه در صحبت‌های آقای سخنگو بحث جایگزینی خودروهای گران‌قیمت به‌جای خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت بازار است. ذکر همین نکته کافی به نظر می‌رسد که تنها محصول نام برده شده از برند هایما قیمتی فراتر از ۱ میلیارد تومان خواهد داشت و از این مدل به‌عنوان جانشین تیبای ۱۱۰ میلیون تومانی یاد می‌شود!

حذف خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت در فضای انحصاری بازار خودرو به‌عنوان یک مطالبه ملی از سوی مردم مطرح است. اما در ادامه این مطالبه از سوی جامعه، بحث عرضه خودروهای اقتصادی و با کیفیت نیز وجود دارد. حال باید دید که فاطمی امین به‌عنوان سکان‌دار صنعت خودروی کشور چه تدبیری برای حل این معضل خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. امیرشایان فرازی

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    آخر تیرشون کی میرسه الله اعلم

    موافقم 29
  2. حمید

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (97 ديدگاه)

    همین شاهین رو ۱۶ سوپاپ کنین بجای توربو با تنفس طبیعی کار کنه

    موافقم 31
    مخالفم 1
  3. Ali

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (88 ديدگاه)

    ” با ابتکار وزیر صمت”
    !

    موافقم 20
    مخالفم 1
  4. Farzad

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    تعجب میکنم که ملت ماشین صفر میخرن ! ( عزیزان دلال رو عرض نمیکنم کسی که برای استفاده خانوادگی می‌خره )
    یعنی یه سرچ ساده انجان نمیدن تا متوجه بشن ماشین های صفر چه وضعیتی دارن ، خرید ماشین ایرانی بالای مدل ۹۷ عاقلانه نیست چون قطعات به شدت افتضاح هستن و مرتب باید تعویض شن قطعات توی بازار هم که از فابریک افتضاح تره . طرف پژو پارس صفر خریده رکابش با فشار انگشت خورد میشه ، زه های پنجره کلا آویزون و هزار جور مشکل دیگه که باید ببره اوراقش کنن بهتره ، کلیپ های زیادی تو یوتیوب هست میتونید ببینید .
    باتوجه به وضعیت بازار خودرو و جلوگیری از واردات خرید ماشین چینی بسیار بهتر از ایرانی هست .

    موافقم 30
    مخالفم 7
    1. امیرشایان فرازی

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (459 ديدگاه)

      قضیه برف پاکنش 😂😂

      موافقم 16
      1. Farzad

        ۲۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        چجوری بود ؟

    2. Avan

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (79 ديدگاه)

      خب مجبور اند شما چون خودت نمی خوای ماشین بخری اینجور می گی. من ماشین مدل ۹۸ خریدم از فروشنده تقریباً آشنا که خیالم راحت تر باشه، کارشناس و تعمیرکار هم نشونش دادم حالا که چند وقته دستمه هزار جور عیب ازش فهمیدم.ماشین صفر لااقل می دونی طرف باهاش مسافرکشی نکرده و بعد کیلومتر را دستکاری کنه

      موافقم 14
      مخالفم 3
      1. Farzad

        ۲۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        بنده هدفم این بود که کسانی که مطلع نیستن رو آگاه کنم . آیا یک ماشین بالای مدل ۹۷ که شمارو با تمام مکانیک های شهرتون رفیق میکنه انتخاب خوبیه ؟!
        ماشینی هم که شما خریدید عیب از مکانیک و کارشناس و فروشنده نبوده ، وقتی قطعات ماشین بی کیفیت باشه خود به خود ایراد پیدا میکنه کاریش هم نمیشه کرد تقریبا ۲۰۰۰۰ قطعه بی کیفیت با یه بدنه حلبی شوخی نیست .

        موافقم 22
        مخالفم 4
        1. رضا قاری

          ۲۹ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (5 ديدگاه)

          اینجوری که شما می گید هم نیست. ما یه ۲۰۷ ۹۹ داریم حد اقل تو این دو سال خراب نشده. بدنش هم با ۲۰۶ قبلی مون که مدل ۸۴ فرقی نمی‌کرد اینجوری که می گید فشار می دی غر میشه نبود.۲۰۶ هر ماه تعمیرگاه بود هر قطعه ای شم که باز می کردی یا آلمانی بود یا فرانسوی ولی خراب شده بود.

          موافقم 2
          مخالفم 2
  5. AMANTE

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    الان این روش جدید فروش مثل قبل امکان خرید حواله هست یا دیگه کسی نمیتونه حواله اش رو بفروشه!؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. net

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3397 ديدگاه)

    طراحی بیرونی ساینا و تیبا صندوقدار و کوییک بد هست

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. مزدا

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (715 ديدگاه)

      همه جایشان بد هست

  7. JDM lover

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    سایپا اریا vs نیسان اریا

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. علی جردن

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    رانا AMT 😍😍

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. فرزاد

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (43 ديدگاه)

      شدیداً منتظر رانا اتوماتیک هستیم کاری ندارم گیربکس ۲۰۷ رو بندازم رو رانا خیلی سخته اینقدر طول دادین؟ راناپلاس سقف فلزی ثبت نام کردیم تحویل مهرآبان ای کاش طرح تبدیل بزنن اتومات🚀 برداریم

  9. تحت پیگرد

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (359 ديدگاه)

    تیر امسال یا 10 سال بعد

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. Comodor

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    آقایی که میفرمایی ملت ماشین بالای ۹۷ نخرن، میشه بفرمایی کسی که نیاز مبرم به ماشین داره، با بودجه‌ی قیمت کارخونه‌ای سایپا که بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ میلیون هست تو بازار آزاد چی میتونه بخره؟! نمیشه که نخرن، نیاز بازار ما سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه ماشینه. چند نفر نخرن؟!
    مشکل جای دیگه‌ست آقا

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. Farzad

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      کیفیت خودروهای صفر داخلی مثل اسباب بازی شده ، یعنی مردم پولشون رو بریزن تو جوب ؟ چرا نمیشه نخرن ؟! واقعا نمیدونم چرا این حرف رو میزنید ؟! یعنی نمیتونیم حتی مثل مردم عراق و افغانستان باشیم که بهترین ماشینارو سوار میشن ؟!

      موافقم 5
      مخالفم 5
  11. یوسف

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (746 ديدگاه)

    قطعا حذف خودرویی مانند تیبا به خاطر کیفیت و ایمنی نیست. کیه که ندونه همه خودروهای داخلی زیرساخت فنی یکسان و کیفیت پایین دارن. داستانه سوده. قبلا سایپا میخواست تیبا رو حذف بکنه تا فقط ساینا رو که در واقع همون ماشینه با حاشیه سود بالاتر بفروشه. ظاهرا سود ساینا هم جوابگو نیست. این یعنی خیلی زود حتی خودروی داخلی صفرکیلومتر زیر سیصد چهارصد میلیون پیدا نمیشه. تعهدات باقی مونده تیبا و ساینا هم تو بازار آزاد با قیمت های مسخره فروخته میشن.

  12. SLR _ 722

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    بعد الان فرق کوییک با ساینا چیه ؟ شاید منظور از تیبا هم فقط تیبا صندوق دار باشه و هاچبکش تولید بشه . چون همانطور که مشخصه این تزئینات ماشین و صندوق اون هست که سبب آلودگی و ایمنی کم اون میشه

    من به عنوان مالک یک lx ef7 همین امروز چراغ و سپر جلو رو با مدل سورن عوض میکنم تا به مراحل جدیدی از ایمنی دست پیدا کنم

    چون تصادف از عقب کمتر منجر به جرح میشه چراغ و سپر عقب رو عوض نمی کنم و در هزینه هم صرفه جویی میشه

    خدا خیرشون بده که آنقدر بفکر مردم هستند

  13. reza342

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (216 ديدگاه)

    مردم خوابیده هیچ وقت بیدار نمیشن

  14. فرشید

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (266 ديدگاه)

    با ابتکار وزیر صمت خودروهای نظیر شاهین CVT، آریا، رانا AMT, هایما S8 و آریسان ۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین ساینا، تیبا و سمند خواهند شد.
    مرزهای ابتکار جابه جا شد
    این همه ابتکار باور نکردنیه
    هایما قبول ولی هرجور آنالیز میکنم نمی فهمم وانت آریسان چطوری جایگزین تیبا و سمند میشه.
    تو رو خدا به اقای وزیر بگو دیگه یادش نره قرص آبیه رو بخوره
    ضمناً حواسمون هست چراغ سمند رو عوض میکنی بعد دو برابر به اسم سورن به مردم میفروشی تازه منت میذاری به خاطر مشکلات کیفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا