پس از کشوقوسهای فراوان و وعدههای بسیار از سوی مدیران وزارت صمت، سازمان استاندارد و پلیس راهور مبنی بر خروج خودروهای قدیمی از خط تولید خودروسازان داخلی، بنا بر اعلام سید رضا فاطمی امین وزیر صمت تولید خودروهای ساینا، تیبا و سمند تا آخر تیرماه امسال متوقف و خودروی ۴۰۵ دوگانهسوز نیز در آینده نزدیک از خط تولید خارج میشود.
در همین راستا امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت با اعلام اینکه از آغاز مرداد ماه هیچیک از خودروهای عنوانشده دیگر تولید نخواهند شد، افزود: همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف میشود و خودروهای نظیر شاهین CVT، آریا، رانا AMT, هایما S8 و آریسان ۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین آنها خواهند شد.
وی در ادامه اظهار داشت با توجه به اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار تعهد در مورد سه خودروی اعلامی وجود دارد، با توافق صورت گرفته با سازمان استاندارد قرار بر این شد که همکاریهای لازم با خودروسازان جهت تکمیل تعهدات باقیمانده صورت بگیرد.
نکته جالبتوجه در صحبتهای آقای سخنگو بحث جایگزینی خودروهای گرانقیمت بهجای خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت بازار است. ذکر همین نکته کافی به نظر میرسد که تنها محصول نام برده شده از برند هایما قیمتی فراتر از ۱ میلیارد تومان خواهد داشت و از این مدل بهعنوان جانشین تیبای ۱۱۰ میلیون تومانی یاد میشود!
حذف خودروهای قدیمی و بیکیفیت در فضای انحصاری بازار خودرو بهعنوان یک مطالبه ملی از سوی مردم مطرح است. اما در ادامه این مطالبه از سوی جامعه، بحث عرضه خودروهای اقتصادی و با کیفیت نیز وجود دارد. حال باید دید که فاطمی امین بهعنوان سکاندار صنعت خودروی کشور چه تدبیری برای حل این معضل خواهد داشت.
امیرشایان فرازی
۲۸ تیر ۱۴۰۱آخر تیرشون کی میرسه الله اعلم
حمید
۲۸ تیر ۱۴۰۱همین شاهین رو ۱۶ سوپاپ کنین بجای توربو با تنفس طبیعی کار کنه
Ali
۲۸ تیر ۱۴۰۱” با ابتکار وزیر صمت”
!
Farzad
۲۸ تیر ۱۴۰۱تعجب میکنم که ملت ماشین صفر میخرن ! ( عزیزان دلال رو عرض نمیکنم کسی که برای استفاده خانوادگی میخره )
یعنی یه سرچ ساده انجان نمیدن تا متوجه بشن ماشین های صفر چه وضعیتی دارن ، خرید ماشین ایرانی بالای مدل ۹۷ عاقلانه نیست چون قطعات به شدت افتضاح هستن و مرتب باید تعویض شن قطعات توی بازار هم که از فابریک افتضاح تره . طرف پژو پارس صفر خریده رکابش با فشار انگشت خورد میشه ، زه های پنجره کلا آویزون و هزار جور مشکل دیگه که باید ببره اوراقش کنن بهتره ، کلیپ های زیادی تو یوتیوب هست میتونید ببینید .
باتوجه به وضعیت بازار خودرو و جلوگیری از واردات خرید ماشین چینی بسیار بهتر از ایرانی هست .
امیرشایان فرازی
۲۸ تیر ۱۴۰۱قضیه برف پاکنش 😂😂
Farzad
۲۸ تیر ۱۴۰۱چجوری بود ؟
Avan
۲۸ تیر ۱۴۰۱خب مجبور اند شما چون خودت نمی خوای ماشین بخری اینجور می گی. من ماشین مدل ۹۸ خریدم از فروشنده تقریباً آشنا که خیالم راحت تر باشه، کارشناس و تعمیرکار هم نشونش دادم حالا که چند وقته دستمه هزار جور عیب ازش فهمیدم.ماشین صفر لااقل می دونی طرف باهاش مسافرکشی نکرده و بعد کیلومتر را دستکاری کنه
Farzad
۲۸ تیر ۱۴۰۱بنده هدفم این بود که کسانی که مطلع نیستن رو آگاه کنم . آیا یک ماشین بالای مدل ۹۷ که شمارو با تمام مکانیک های شهرتون رفیق میکنه انتخاب خوبیه ؟!
ماشینی هم که شما خریدید عیب از مکانیک و کارشناس و فروشنده نبوده ، وقتی قطعات ماشین بی کیفیت باشه خود به خود ایراد پیدا میکنه کاریش هم نمیشه کرد تقریبا ۲۰۰۰۰ قطعه بی کیفیت با یه بدنه حلبی شوخی نیست .
رضا قاری
۲۹ تیر ۱۴۰۱اینجوری که شما می گید هم نیست. ما یه ۲۰۷ ۹۹ داریم حد اقل تو این دو سال خراب نشده. بدنش هم با ۲۰۶ قبلی مون که مدل ۸۴ فرقی نمیکرد اینجوری که می گید فشار می دی غر میشه نبود.۲۰۶ هر ماه تعمیرگاه بود هر قطعه ای شم که باز می کردی یا آلمانی بود یا فرانسوی ولی خراب شده بود.
AMANTE
۲۸ تیر ۱۴۰۱الان این روش جدید فروش مثل قبل امکان خرید حواله هست یا دیگه کسی نمیتونه حواله اش رو بفروشه!؟
net
۲۸ تیر ۱۴۰۱طراحی بیرونی ساینا و تیبا صندوقدار و کوییک بد هست
مزدا
۲۹ تیر ۱۴۰۱همه جایشان بد هست
JDM lover
۲۸ تیر ۱۴۰۱سایپا اریا vs نیسان اریا
علی جردن
۲۸ تیر ۱۴۰۱رانا AMT 😍😍
فرزاد
۳۰ تیر ۱۴۰۱شدیداً منتظر رانا اتوماتیک هستیم کاری ندارم گیربکس ۲۰۷ رو بندازم رو رانا خیلی سخته اینقدر طول دادین؟ راناپلاس سقف فلزی ثبت نام کردیم تحویل مهرآبان ای کاش طرح تبدیل بزنن اتومات🚀 برداریم
تحت پیگرد
۲۸ تیر ۱۴۰۱تیر امسال یا 10 سال بعد
Comodor
۲۹ تیر ۱۴۰۱آقایی که میفرمایی ملت ماشین بالای ۹۷ نخرن، میشه بفرمایی کسی که نیاز مبرم به ماشین داره، با بودجهی قیمت کارخونهای سایپا که بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ میلیون هست تو بازار آزاد چی میتونه بخره؟! نمیشه که نخرن، نیاز بازار ما سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه ماشینه. چند نفر نخرن؟!
مشکل جای دیگهست آقا
Farzad
۲۹ تیر ۱۴۰۱کیفیت خودروهای صفر داخلی مثل اسباب بازی شده ، یعنی مردم پولشون رو بریزن تو جوب ؟ چرا نمیشه نخرن ؟! واقعا نمیدونم چرا این حرف رو میزنید ؟! یعنی نمیتونیم حتی مثل مردم عراق و افغانستان باشیم که بهترین ماشینارو سوار میشن ؟!
یوسف
۲۹ تیر ۱۴۰۱قطعا حذف خودرویی مانند تیبا به خاطر کیفیت و ایمنی نیست. کیه که ندونه همه خودروهای داخلی زیرساخت فنی یکسان و کیفیت پایین دارن. داستانه سوده. قبلا سایپا میخواست تیبا رو حذف بکنه تا فقط ساینا رو که در واقع همون ماشینه با حاشیه سود بالاتر بفروشه. ظاهرا سود ساینا هم جوابگو نیست. این یعنی خیلی زود حتی خودروی داخلی صفرکیلومتر زیر سیصد چهارصد میلیون پیدا نمیشه. تعهدات باقی مونده تیبا و ساینا هم تو بازار آزاد با قیمت های مسخره فروخته میشن.
SLR _ 722
۲۹ تیر ۱۴۰۱بعد الان فرق کوییک با ساینا چیه ؟ شاید منظور از تیبا هم فقط تیبا صندوق دار باشه و هاچبکش تولید بشه . چون همانطور که مشخصه این تزئینات ماشین و صندوق اون هست که سبب آلودگی و ایمنی کم اون میشه
من به عنوان مالک یک lx ef7 همین امروز چراغ و سپر جلو رو با مدل سورن عوض میکنم تا به مراحل جدیدی از ایمنی دست پیدا کنم
چون تصادف از عقب کمتر منجر به جرح میشه چراغ و سپر عقب رو عوض نمی کنم و در هزینه هم صرفه جویی میشه
خدا خیرشون بده که آنقدر بفکر مردم هستند
reza342
۲۹ تیر ۱۴۰۱مردم خوابیده هیچ وقت بیدار نمیشن
فرشید
۲۹ تیر ۱۴۰۱با ابتکار وزیر صمت خودروهای نظیر شاهین CVT، آریا، رانا AMT, هایما S8 و آریسان ۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین ساینا، تیبا و سمند خواهند شد.
مرزهای ابتکار جابه جا شد
این همه ابتکار باور نکردنیه
هایما قبول ولی هرجور آنالیز میکنم نمی فهمم وانت آریسان چطوری جایگزین تیبا و سمند میشه.
تو رو خدا به اقای وزیر بگو دیگه یادش نره قرص آبیه رو بخوره
ضمناً حواسمون هست چراغ سمند رو عوض میکنی بعد دو برابر به اسم سورن به مردم میفروشی تازه منت میذاری به خاطر مشکلات کیفی