اکثر خودروسازان بزرگ جهان، زادهی کشورهای ثروتمند و متمول امروزی محسوب میشوند. امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و کره جنوبی، سالهاست بیشترین تعداد خودرو در جهان را تولید میکنند. از ابتدای قرن بیست و یکم، چین و هند نیز به گروه خودروسازان بزرگ جهان وارد شدهاند؛ اما هنوز سهم اندکی از صادرات خارجی و حضور فعال در بازار سراسر دنیا دارند.
کارشناسان صنعت خودرو، چین را به عنوان بازیگری جدید و بسیار قدرتمند در خودروسازی جهان پذیرفتهاند. باتوجه به رشد کمی و کیفی انواع وسایل نقلیهی تولیدی در چین، شکی نیست که خودروهای ساخت این کشور، بهزودی استانداردهای لازم برای عرضهی در اروپا و امریکا را کسب خواهند کرد. همانطور که طی سالهای اخیر، برندهای برتر چین افزایش فروش چشمگیر در سراسر آسیا، افریقا و امریکای لاتین را تجربه کردند.
باتوجه به تیراژ تولید بسیار بالا در هند و چین، انواع خودرو در دنیا به دو دستهی کلی تقسیم شده است. گروه اول، توسط برندهای ساخت کشورهای توسعهیافته (جهان اول) عرضه میشوند و عموما بیش از ۱۵ هزار دلار قیمت دارند؛ درحالیکه گروه دوم، ارزانتر هستند و اکثرا برای افراد با بودجهی ۵ تا ۱۵ هزار دلار ساخته میشوند.
امروزه تقسیمبندی اقتصادی خودروسازارن، از طریق کشورهای صاحب برند، معنی و مفهوم گذشته را ندارد.مثلا رنو، سوزوکی، تویوتا و هیوندای، خودروهای ارزانقیمت مخصوص مناطق ویژه (مثل بازار داخلی کره و ژاپن یا کشورهای کمتر توسعهیافته نظیر هند) نیز تولید میکنند. همچنین خودروسازان متنوعی در چین وجود دارند که مدلهای گوناگون با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار دارند. با این شرایط، عجیب نیست که در کشورهای متمول مثل انگلیس، آلمان، امریکا یا ژاپن، خودروهای ارزانقیمت و اقتصادی تولید شود یا برند چینی هونگ چی، محصول ۱۰۰ هزار دلاری داشته باشد.
موفقیت گروههای صنعتی متشکل از سهامداران، مدیران و کارکنان چند ملیتی، نشان داد وابستگی شرکتهای مختلف به یک کشور یا ناحیهی خاص، رو به کاهش است. امروزه بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان، دفاتر مهندسی و خط تولید متنوع در قارههای مختلف دارند. به این صورت، ظهور بازیگران جدید از کشورهایی ویتنام یا ترکیه باورپذیر است.
سه عامل مهم، برای موفقیت برندهای وینفست و تاگ در خودروسازی وجود دارد. نخست، سابقهی بسیار خوب شرکتهای قطعهساز در کشورهای مبدا (ویتنام و ترکیه) است. نکتهی دوم را میتوان در میزبانی از خطوط مونتاژ برندهای مشهور جهان دید. مثلا تویوتا در ترکیه و ویتنام فعالیت صنعتی دارد؛ ضمن اینکه قطعات ساخت این کشورها را استفاده میکند. مورد سوم، که البته اهمیت زیادی برای شروع خودروسازی دارد؛ سرمایهگذاری سنگین بخش خصوصی در برندهای وینفست و تاگ است.
تاریخچه وین فست و صنعت خودروی ویتنام
تا قبل از سال ۲۰۱۸، ویتنام هم مثل ایران و ترکیه، جزو کشورهایی محسوب میشد که مالیات نسبتا بالا از خودروهای وارداتی دریافت میکند. در سمت دیگر ماجرا، عوارض و اضافه هزینه برای خرید خودروهای مونتاژ ویتنام برای مردم این کشور، پایین نگه داشته شده بود. این شرایط با هدف تشویق برندهای خودروساز خارجی به سرمایهگذاری آزاد در ویتنام وجود داشت و البته برای افزایش اشتغالزایی برای عامهی مردم، بسیار مفید واقع شد.
نیروی کار ارزان و بازار مناسب با جمعیت ۹۰ میلیون نفری در ویتنام، مشوق بسیار خوبی برای خودروسازان خارجی محسوب میشود. امروزه تویوتا، هوندا، مزدا، میتسوبیشی، دایهاتسو، شورولت، فورد، پژو، فیات، کیا و هیوندا دارای خط مونتاژ فعال در ویتنام هستند.
وین فست به عنوان زیرمجموعهای از وینگروپ در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. ساخت کارخانه به سرعت در شهر هایفونگ (منطقهی ویژه صنعتی در شمال ویتنام) به ثمر رسید و نخستین خودروی وینفست، سال ۲۰۱۹ تحویل خریدار شد. این شرکت، از ابتدا برای تولید خودرو هماهنگ با استاندارد جهانی برنامهریزی شده بود و خیلی زود، صادرات به کشورهای نزدیک، شامل اندونزی و چین را آغاز کرد. وینفست در سال ۲۰۲۱ توانست، اولین خودروی تمام الکتریکی ویتنام را تولید کند.
درحالیکه بسیاری از خودروسازان باسابقه و قدرتمند چینی، هنوز موفق به حضور گسترده در بازار امریکا نشدهاند، وینفست برای فروش محصول ویژه در امریکا و اروپا آماده میشود. خودروهای صادراتی وینفست برای کشورهای متمول، تمام الکتریکی و احتمالا گرانقیمت (بالای ۴۰ هزار دلار) خواهند بود. طی ماههای اخیر، ۱۰ مدل جدید توسط وینفست رونمایی شده است؛ درحالیکه ۶ خودرو از این تعداد، تمام برقی هستند.
وین فست در سال ۲۰۱۷ و چندماه قبل از تاسیس رسمی، دیوید لیون (David Lyon) طراح برجستهی جنرال موتورز را به عنوان مدیر اصلی و سرپرست تیم طراحی خود استخدام کرد. لیون به مدت ۱۲ سال سابقهی کار برای برندهای امریکایی دارد و خودروهای مشهوری مثل شورولت ولت سدان، شورولت کروز، بیوک لاکراس و کادیلاک CTS را طراحی کرده است.
دیگر نکتهی مهم مرتبط با وینفست، حضور کمرنگ در بازار داخلی ویتنام است. این موضوع، البته با قیمت نسبتا گران محصولات در مقایسه با درآمد مردم ویتنام توجیح میشود. امسال نیز مشابه گذشته، تویوتا بیشترین تعداد خودروی صفر کیلومتر را در ویتنام عرضه کرد و حدود سه برابر وینفست، فروش داشت. سهم تویوتا از کل بازار خودروهای دست اول ویتنام، تقریبا ۲۲ درصد است، درحالیکه وینفست، تنها ۷/۳ درصد سهم دارد و هفتمین برند پرفروش کشور محسوب میشود.
وین فست ساخت کارخانه برای مونتاژ محصول در امریکا را آغاز کرده است. این مجموعه واقع در کارولینای شمالی، از سال ۲۰۲۴ تیراژ تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خواهد داشت و علاوهبر خودرو برقی، اتوبوس برقی نیز عرضه خواهد کرد. دو کراساور اندازه متوسط و بزرگ به نامهای VF 8 و VF 9در امریکا تولید خواهند شد.
مشخصات فنی و قیمت وین فست VF8
نسخهی پایه از VF8 با توان پیمایش۴۲۰ کیلومتر، آستانه قیمت ۴۲ هزار دلار دارد. این خودرو، همراه باتریهای ظرفیت بالاتر و شعاع حرکتی ۴۷۰ کیلومتر نیز تولید خواهد شد.
شرکت سازنده ادعا میکند سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت VF8، کمتر از ۶ ثانیه است. کراساور وین فست با پیشرانهی قویتر، تنها ۵/۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و توان پیمایش ۴۵۰ کیلومتر خواهد داشت. خریدار احتمالی برای خرید این مدل، ۴۹ هزار دلار پرداخت خواهد کرد.
مشخصات فنی و قیمت وین فست VF9
بزرگترین خودروی تولیدی وینفست، ۵ متر و ۱۲ سانتیمتر طول دارد. کراساور VF9 میتواند با سه ردیف صندلی و ظرفیت باتریهای مختلف سفارش داده شود.
توان پیمایش VF9 با توجه به نوع پیشرانه و تجهیزات فنی، ۴۲۰ تا ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود. مدل تولیدی در سال ۲۰۲۴، دو دیفرانسیل با قدرت ۴۲۰ اسب بخار است و میتواند در زمان ۶/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. آستانه قیمت وین فست VF9 در مدلهای مختلف، ۵۷ تا ۶۲ هزار دلار پیشبینی شده است.
تاریخچه تاگ و خودروسازی ترکیه
در کمال تعجب، باوجود قطعهسازان بزرگ و بسیار موفق در صنعت خودروی ترکیه، تلاش چندانی برای تولید خودروی ملی یا تاسیس یک برند خاص برای این کشور، کمسابقه است. ظاهرا، سرمایهداران و صنعتگران ترکیه ترجیج دادهاند از تجربیات دیگر کشورها مثل ایران و استرالیا درس بگیرند.
در سال ۲۰۲۱، ارزش صادرات قطعات خودرو و مدلهای مونتاژی ترکیه به عدد شگفتانگیز ۲۵ میلیارد دلار رسید. این میزان تقریبا برابر با صادرات نفت و فرآوردههای نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ است. نکتهی مهمتر اینکه، صنعت قطعهسازی ترکیه در مقایسه با صنعت نفت و پتروشیمی ایران، افراد بیشتری را مشغول کرده و البته از نظر مهندسی، اهمیت بیشتری برای صنعت یک کشور دارد.
صنعتگران ترکیه در سال اخیر، ۳/۵ میلیارد دلار قطعه خودرو به آلمان صادر کردهاند. در رتبههای بعدی خرید قطعات یا خودروی مونتاژ شده از ترکیه، کشورهای فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، اسلوونی، بلژیک و امریکا هستند که همگی بیش از یک میلیارد دلار واردات داشتند. برندهای رنو، فورد، تویوتا، هوندا، هیوندای، فیات، داچیا، اوپل و مرسدس بنز در ترکیه خط مونتاژ دارند و خودروهای ساخته شده در این کشور را به دیگر نقاط جهان صادر میکنند.
خودروسازی تاگ ترکیه قدمتی مشابه وینفست دارد و بسیار جوان است. تاگ در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و مشابه شرکت ویتنامی، تلاش برای ساخت خودروی باکیفیت برقی، نزدیک به استاندارد جهانی را هدف خود قرار داد. البته برخلاف وینفست، عملیات عمرانی در کارخانهی تاگ ترکیه هنوز به پایان نرسیده و این شرکت، تولید انبوه خودرو را آغاز نکرده است. تیراژ نهایی برای مدلهای مختلف تاگ، مجموعا ۱۷۵ هزار دستگاه در سال خواهد بود.
تا امروز دو خودرو شامل سدان و کراساور توسط تاگ رونمایی شدهاند که هر دو حاصل طراحی استودیو پینین فارینا ایتالیا هستند. شرکت سازنده امیدوار است طی ماههای آینده و اواخر سال جاری میلادی، تولید کراساور الکتریکی خود را آغاز کند و سال ۲۰۲۴، سدان برقی را به مصرفکننده تحویل دهد. تولید هاچبک، کراساور کوچک و مینیون هم در برنامهی سالهای بعد تاگ وجود دارد. بنابر اطلاعات رسمی، ۳/۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری توسط شرکتهای مختلف ترکیه در تاگ انجام شده است.
از نظر فنی، تفاوت خاصی بین سدان و شاسی بلند تاگ وجود ندارد. هر دو خودرو طراحی متناسب با نیاز جهانی ارائه میکنند و ظاهرا، هماهنگ با برندهای مشهور دنیا هستند.
ترکیب ادوات بدنه در تاگ SUV شباهت زیادی با مدل سدان دارد؛ اما تناسب بیشتری بین اجزای آن دیده میشود. فرم کلی بدنه، یک کراساور کوپه را نشان میدهد که اسپرت و کمارتفاع است.
مدل پایه از خودروهای برقی تاگ، با یک موتور برقی ۲۰۰ اسب بخار روی محور عقب تولید میشود و نسخهی قویتر، دارای دو موتور با سیستم دو دیفرانسیل ۴۰۰ اسب بخار خواهد بود. با این اوصاف، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای مدلهای یک و دو موتوره، حدود ۷/۵ و ۵ ثانیه، پیشبینی شده است. توان پیمایش این خودروها نیز ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود.
قیمت نهایی برای تولیدات تاگ هنوز مشخص نیست اما باتوجه به کیفیت طراحی و تجهیزات فنی، میتوان اطمینان داشت، آستانه قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار داشته باشند.
T
۷ شهریور ۱۴۰۱تاگ ترکیه ؟ اسم دیگه ای نبود ؟
سامان اذری
۷ شهریور ۱۴۰۱توگ هست در واقع
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ شهریور ۱۴۰۱من قبل از انتشار مطلب رفتم یوتیوب و چندتا کلیپ نگاه نزدیک ازش دیدم، تاگ تلفظ کردن
https://m.youtube.com/watch?v=Ge5z3AkGK4M
Dian
۸ شهریور ۱۴۰۱آقای اشتری بنده خودم ترک هستم
تو زبان ترکی همه کلمات جوری که نوشته میشن تلفظ میشن
ADAK
۸ شهریور ۱۴۰۱تاریخچه وین فست و صنعت خودروی یتنام
لطفا املای “ویتنام” اصلاح شود
Reza Waffen SS
۷ شهریور ۱۴۰۱تاگ نیست توگه
charger
۸ شهریور ۱۴۰۱معنیش چیه ؟؟؟؟؟
Reza Waffen SS
۸ شهریور ۱۴۰۱مخفف Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu هستش که معنیش میشه گروه خودروسازی ترکیه
OM.01
۷ شهریور ۱۴۰۱@اشتری
آقای اشتری بنظر شما تا سال 2030 چه برندهایی برای برند های مطرح آلمانی آمریکایی و ژاپنی شاخ خواهند شد و اون هارو برکنار خواهد کرد یا حداقل به اونا نزدیک خواهد شد؟ از لحاظ آمار فروش محبوبیت منظورمه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ شهریور ۱۴۰۱من فکر می کنم حتما چند برند ِچینی موفق به فروش بالا در اروپا و امریکا خواهند شد
حق گوی باطل
۷ شهریور ۱۴۰۱BYDبا بازار چین خالی دوم جهانه توی فروش فکرشو بکنید داره وارد بازار ژاپن و اروپا هم میشه که این یعنی اول جهان
حسین
۷ شهریور ۱۴۰۱این مقاله رو باید به مدیران به اصطلاح دلسوز داخلی و همچنین امثال آقای م** تاجر گردن کلفت که ادعای حمایت از صنعت داخلی و پیشرفت صنعت داخلی دارن نشون داد تا یاد بگیرن دانش چطوری بومی میشه و صنعت داخلی هم چطور پیشرفت می کنه. هرچند اونا خودشون این چیزا رو میدونن ولی خب منافعشون باعث میشه چیز دیگه ای بگن. کاسبان انحصار و تحریم
بی نام
۷ شهریور ۱۴۰۱وقتی اینارو می بینم دلم میخواد زار بزنم. ویتنام جنگ زده چی درست کرده انصافا..
محمد
۷ شهریور ۱۴۰۱از یه کشوری که با سرعت داشت پله های ترقی رو طی میکرد و فقط ژاپن تو آسیا از نظر رشد و توسعه ازش بالاتر بود ویرانه ای ساختن که صنعت ، گردشگری و کشاورزی که هیچ دیگه هوای تمیز و آب کافی هم نداره خدا لعنت کنه باعث و بانی این وضع رو که پیشرفت دنیا رو دیدیم و پسرفت خودمون رو
meysam
۷ شهریور ۱۴۰۱باعث و بانیش پدرانمون هستن متاسفانه
مانی
۷ شهریور ۱۴۰۱محمد جان
ایران در آن دوره به هیچ وجه کشور پیشرفته ای از نظر خودروسازی نبود و اصلا از نظر خودروسازی با ژاپن قابل مقایسه نبود.همون زمان برندهای ژاپنی به آمریکا و اروپا فله ای ماشین صادر می کزدند و کره ای ها هم وارد فاز برند سازی شده بودند.(اولین ماشین ملی کره جنوبی هیوندای پونی بود که در سال 1355 شمسی یا 1976 میلادی معرفی شده بود) و کره ای ها کم کم صادرات به بازارهای کشورهای در حال توسعه و فقیر رو شروع می کردن.ایران اون دوره حتی جاده های درست و حسابی و استاندارد هم نداشت.تمام جاده اتوبان (دو بانده) ایران فقط خلاصه میشد در یک اتوبان 40 کیلومتری بین تهران و کرج و بقیه جاده ها دو بانده یا شوسه و خاکی بود.خودروسازی ایران تو اون زمان فقط روی چرخ مونتاژ می چرخید و اغلب تولیدات اونهم پنج تا 5 تا ماشین پیکان (یا همون هیلمن آرو از رده خارج انگستان)،رنو 5،ژیان (یا همون سیتروئن دیان)،جیب شهباز و لندروور بودن و ماشین های لوکس مونتاژی هم شامل سه ماشین شورولت نوا،بیوک اسکای لارک و کادیلاک سویل و وانت جمس بود.تمام این ماشین ها بالای 80 درصد قطعات اونها وارداتی بودند و اصلا هیچ کدوم از شرکت های ایرانی وارد فاز برندسازی نشده بودن و فقط در حد پایینی قطعه سازی می کردن.صاحبان خصوصی شرکت های خودروسازی در ایران اون زمان فقط با حمایت های شدید دولتی بود که سر پا مونده بودن ولی خوب همین صاحبان خصوصی شدیدا توهم داشتن و به شدت هم جوگیر بودن و فکر می کردن به صرف شعار و خالی بندی و ادا و اصول می تونن با صنعت ژاپن رقابت کنند در حالی که همون موقع هم تو رسانه های ایران می نوشتند که پیکان اصلا قابل رقابت با تویوتا و مزدا و نیسان و ماشین های ژاپنی نیست و صنعت مونتاژکار نمی تونه رقیبی برای ژاپن و اروپا و آمریکا باشه.
محمد
۸ شهریور ۱۴۰۱توسعه یک شبه اتفاق نمی افته قاجار از بدو تولدش تا ۱۲۹۹ ویرانه ای ساخته بود از اون کشور باشکوه که دو سوم مساحتش رو از دست داده بود و توی جهل و فقر دست و پا میزد و توی جنگ جهانی اول نصف مردمش رو انگلیس با قحطی کشت تا دوباره خودمون رو پیدا کردیم جنگ جهانی دوم و قضایای اشغال ایران پیش اومد ، پایه همه زیر ساخت های الان ایران و همه اون پیشرفت ها فقط تو ۳۳ سال اتفاق افتاد بعد شما استدلال میاری که وارداتی بود صنعت و قطعات ؟ خب عیبش چیه چرخ رو که نباید از اول اختراع کرد همونطور که تو قرون وسطی پایه علوم مختلف رو غربی ها از ما و مشرق زمین یاد گرفتن حالا ما علومی که اونا توسعه داده بودن استفاده میکردیم و اینکه عاشق چشم و ابرو مون نبودن برای انتقال تکنولوژی و تحصیل دانشجویان و متخصصان ما پول خوبی هم دریافت میکردن ولی بازی دو سر برد بود هم به نفع ما بود هم غربی ها ، اگه یک سلسله اتفاقات نمی افتاد حاضرم قسم بخورم اگه ایران جزو پنج کشور پیشرفته دنیا نبود حداقل جزو ده تای اول بود
دروغ
۸ شهریور ۱۴۰۱ایران در سال 1340 پیکان تولید کرد با همکاری انگلیس و شورلت و کادیلاک و تویوتا بخش تولید اون داخل ایران داشت و مونتاژ میشد سی درصد سهام بنز داشت نصف محصولات بنز داخل ایران مونتاژ میشد اتفاقا ایران در زمینه خودرو در دوره قبل انقلاب بسیار قوی بود
KHAN
۹ مهر ۱۴۰۱کسی به قاجار ارث پدری نداده بود خودش همه اون ممالک رو گرفته بود که با جنگ در مقابل شوروی منحوس قسمتی از ممالک اذربایجان رو از دست دادن. قاجار جرات داشت با روس چندین سال بجنگه.حداقل مثل رضا پالانی دو ساعته کشورو تقدیم روسیه نکرد که از کشور فرار کنه.
عاشق پدال
۸ شهریور ۱۴۰۱منفی دادم.
امشب خواب دیدم من یه سامورایی ام. بهم برخورد اینو گفتی. مثل اینه بحرین بیاد بگه من ژائن خاورمیانم
ببینین شما کادیلاک سواری رو دیدی. من عقب موندگی رو.
شما دیدی عه طرف کادیالک داشته اون موقع. گفتی پس پیشرفته بودن.
ما حتی اون موقع پیکان نمیتونستیم تولید کنیم. پیکان که میدونی تا 10 سال قطعاتش وارد میشد سرهم میشد.
ما به اندازه ی خودمون در حال پیشرفت بودیم. به اندازه ی خودمون نه بیشتر نه کمتر.
نه مثلا مثل انگولا عقب مونده بودیم. نه ژاپن خاورمیانه.
لاکچری ترین صنعت ما همون فولاد هستش که دیگ های ذوبش هنوز القایی زمان پهلویه. فقط همونو به روز کنن قطعی برق نداریم.
کادیلاک و این مدلا وارد میشد.
بله ما در حال پیشرفت بودیم. داشتیم خوب جلو میرفتیم. اما اغراق نکنین خواهشا. نه ژاپن بودیم و نه به گرد ژاپن و کره میرسیدیم. حتی از کره عقب مونده تر بودیم. اینایی که میان اسم خیابونای تهران و سئول رو مقایسه میکنن تنها به همین اسم اکتفا میکنن. وگرنه نه کره جنوبی ارزوی ایران شدن داشت نه ما جلوتر بودیم. بلکه اون موقع کره جنوبی یه کشوری مثل مالزی امروز بود. دقیقا مالزی. مالزی چندسال دیگه مثل کره جنوبی میشه. همین الان پیشرفته ترین کشور مسلمون تو دنیا نه ترکیه هست نه امارات نه عربستان نه ما. مالزی هست. مالزی.
این اغراق نمیدونم چرا تو خون ماست. تصفیه هم نمیشه لامصب.
ژاپن هیچی.
کره جنوبی رو میگم.
طی یک دهه ی بین 1960 تا 1970 کره ی جنوبی بوم اقتصادی شو داشت. اغاز کرد. بهش رسید. و در همین اثنا هست که کره جنوبی صنایعی که امروز میشناسیم رو روشون سرمایه گذاری میکنه. شروع به طرح های سواد اموزی تو مناطق روستایی میکنه. شروع به سرمایه گذاری پایدار تو همه ی زمینه ها میکنه. ما تو قرن 21 تو سال 2022 میلادی یا 1401 شمسی هنوز به توسعه پایدار نرسیدیم. بعد بعضیا میان میگن ژاپن بودیم.
اون موقع تمام کشاورزای کره ی جنوبی کمتر از 20 هزار متر مربع زمین کشاورزی داشتن. غذای خودشون به زور تامین میشد. تولید ناخالص داخلی کره جنوبی بیشتر از کشاورزی بود تا صنعت. اما با اصللاحاتی که کردن زمینهای کشاورزی رو بهم چسبوندن و به کشاورزایی که واقعا دنبال کشاورزی بودن وام دادن و اینا زمینای بقیه رو خریدن. ما چیکار کردیم؟ برعکس عمل کردیم. زمینها رو تیکه تیکه کردیم و به کشاورزا دادیم. و شدیم کشوری که حتی غذای خودشو نمیتونه تامین کنه. برا گوشت تا برزیل میره. برا مرغ تا تایلند میره. برا گندم تا روسیه میره.
کشاورزا بیکار نشدن. کره دوره صنعتی رو شروع کرد کشاورزا یا نسل بعدی خانواده های کشاورز تبدیل به نیروی ماهر و متخصص صنعت شدن.
اما خواستین بدونین ما حتی زمان پهلوی هیچ پخی نبودیم کره جنوبی رو بعد جنگ کره دنبال کنین.
بعد بگین نمیدونم ژاپن خاورمیانه بودیم.
زمان پهلوی هم ما یه بافر بودین بین شوروی و مناطق نفت خیز جنوب. یعنی چی؟ یعنی شوروی حمله میکرد ما باید قربانی میشدیم تا نیروهای اصلی حمایتی از غرب برسه و نزاره شوروی به نفت خاورمیانه برسه. حالا بعضیا اینو با ژاپن شدن اشتباه گرفتن. اگه قرار بود ژاپن بشیم همون زمان پهلوی استراتژی یا دکترین مملکت طوری چیده میشد که برا کره جنوبی چیدن.
تازه زمان پهلوی که حصرتشو میخورین ترکیه مهمتر بود. گفتن چرا به ایران هواپیما میدین اما نمیزارین جزو ناتو بشه؟ ولی ترکیه رو گذاشتین جزو ناتو بشه؟ جوابش همون بالا هست که گفتم. چون شوروی حمله میکرد کل جنگ باید تو ایران اتفاق میوفتاد و ما میشدیم گوشت قربانی . برا همین اگه ایران جزو ناتو میشد و شوروی حمله میکرد کل ناتو باید وارد جنگ میشدن. برا همین رضا شاه اواخر سرش به سنگ خورده بود و مصاحبه های خطرناک با غرب میکرد. چون غرب تکنولوژی های لازم رو نمیداد و همکاری نمیکرد. اما راحت همون تکنولوژی رو به ترکیه یا کره جنوبی یا تایوان میداد.
محمد
۸ شهریور ۱۴۰۱دیگه کسی که اهل مطالعه و آمار و ارقام و انصاف بوده باشه تو این چهار دهه باید متوجه میشده چه بلایی سر این مملکت اومده حالا شما بیا یه کتاب بنویس اصلا به جای یک صفحه و از وضع موجود دفاع کن ، کسی که تا الان متوجه نشده بعد این هم متوجه نمیشه ، موفق باشی
سامان
۸ شهریور ۱۴۰۱اولا ما خودمون سنتوداشتیم که ورزن خاورمیانه ای ناتو بود و ماشین سازی اراک ئاشتیم که ترکیه هنوزشبیه اونو نساخته و ورزن ایرانی صتایغ سنگین هیوندای هست و یا دوب اهن اصقهان و یا ایدم ویا ماشین سازی تبریز و یا ترتکتور سازیتبریز و یا هبکو ویا ایران ناسونال ویا ایران کاوه قندچی ویا فولاد هورستان و یا واگن بارس اراک که ئر دهه 70 و 80 کیلادی در منطقه ای یه بیچ تولید نمی شد شاخص ترین بودند به منال می زنم الان توی رسانه ها میگن اصلاخات بن سلمان اما بن سلمان چیکار به جزو برگزاری مسابفه بوکس کشتب کج رانندگی زنان و اصلاهات ارضی گام مهمب برای رهایی ار ارغاب رعببتب بود ایا در کره ارباب رغیبی بود و در صمن قزار بود بابگرد بل 214در کشور تولید کنیم
سامان
۸ شهریور ۱۴۰۱ودر ضمن مالی چه صتایغی داره که بیشرفته ترین هست
Si
۷ شهریور ۱۴۰۱به گرد ویران خودرو نمیرسه
سامان اذری
۷ شهریور ۱۴۰۱ترکیه تو مدیا خیلی قوی هست همونجور که پهپاد بایراکتار رو تبلیغ کرد و به خیلی از کشور ها میفروشه
مطمئنم که این ماشین رو به خیلی از کشورها صادر میکنه
پهپاد بایراکتار موتور و قطعات اصلیش برا کشور های دیگه هست
مطمئنم که خیلی از قطعات همین ماشین هم وارداتی هست
ولی مهم محصول نهایی هست که ماشین خوبی به نظر میاد
برا کل کارخونه توگ ۳.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردن در حالی که اون عدد تو کشور ما تو یه شرکت اختلاس میشه 😭
عید اومده بودم ایران سوار کوئیک شدم موقع پیاده شدن خواستم دستگیره در رو بکشم تا درش باز شه بخدا نزدیک بود کنده بشه بیاد دستم
از یه پلاستیک بازیافتی و بسیار نازک انگار پوست تخم مرغه بخدا اسباب بازی از این ماشین کیفیتش بیشتره
اون اهرم قفل درب ها هم از رو دری اوردن کنار دستگیره بعد جاش رو از رودری با یه پلاستیک بستن
عکسشو الان اپلود میکنم زیر این کامنتم
ببینید چه شاهکاریه
۲۰۰ تومن هم بابت همین ماشین از مردم میگیرن یعنی ۳۳ ماه حقوق یک کارگر
واقعا اینده به نسل ما لعن و نفرینه که میفرستند ..
سامان اذری
۷ شهریور ۱۴۰۱https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2018/02/quick-1.jpg
دکمه قفل درب رو بردن کنار دستگیره بعد
جاش رو با پلاستیک پوشوندن
سمت چپ نگاه کنید
GMA
۷ شهریور ۱۴۰۱وای خیلی خوب جاشو پر کردن😐😂😂😂
green
۸ شهریور ۱۴۰۱(عید اومده بودم ایران سوار کوئیک شدم )
اگه خارجی عکس کوییک از کجا گرفتی مگه خارج کوییک هست
سامان اذری
۸ شهریور ۱۴۰۱مغز متفکر جان
تو اینترنت سرچ کنی رودری کوئیک میاره برات
لینک بالا رو یه نگاه بکنی رو از از سایت اسب بخار ورداشتم
نوشته اسب بخار دات کام
Mehdi
۹ شهریور ۱۴۰۱Green
تو دیگه چقدر حسود و بی اعتمادی که همه رو دروغ گو میبینی
که دنبال پیدا کردن یه دروغ تو حرف یه ادمی که خارج زندگی میکنه و وقتی میاد ایران تفاوت کیفیت حس میکنه
و چرا یه ادم باید دردش بگیره از این موضوع ؟؟؟!!!
هنوز نمیفهمی اشغالترین محصولات خودرویی خوراکی مصرف میکنی و میخوای بگی خوبه چون دردت میگیره واقغعیت ببینی و ببینی یکی دیگه که ایرانی خارج زندگی میکنه
green
۷ شهریور ۱۴۰۱آیا وین فست ویتنام و تاگ ترکیه غولهای جدید در خودروسازی جهان خواهند بود؟ نه
meysam
۷ شهریور ۱۴۰۱اون ماهیندرا ۱۵ هزار دلاری خیلی حرف برا گفتن داره
آینده صنعت خودرو هند رو بوضوح نشون میده
ilia2008
۸ شهریور ۱۴۰۱خداوکیلی از تارا بیشتر قبولش دارم
Payfast
۸ شهریور ۱۴۰۱آیا وین فست ویتنام و تاگ ترکیه غولهای جدید در خودروسازی جهان خواهند بود? خیر
مسئول بی کفایت
۸ شهریور ۱۴۰۱فکر نمیکنم ویتنام بتواند با اینگونه ماشین ها موفق شود چون همین الان مدل های ارزان تر مثل تسلا در بحث برقی و مدل های بنزینی مثل هیوندا یا انواع خودرو های ارزان کره و ژاپن وجود داره مثل تویوتا کمری یا هیوندای توسان و غیره که خودرو های اقتصادی هستند در بازار آمریکا ولی ترکیه مکن است در بازار اروپا بتواند در صورت افزایش کیفیت فروش داشت باشد
پارسا
۸ شهریور ۱۴۰۱خوب صد در صد پیشرفت میکنن
بعد ۵۰ سال دوباره کشور های در حال توسعه واقعا دارن توسعه پیدا میکنن . دوره قبل ما و کره و امثالهم بودیم . بعضی مثل کره خرابش نکردن ولی ما کردیم . حیف . از صبح تا شب باید درباره افتضاح های ایرانخودرو و سایپا بخونیم آخرشم از خودمون بپرسیم آیا شرکت خودروسازی ترکیه یه روز میشه غول خودروسازی جهان یا نه . حتی خیلی بعد از انقلاب از مرز ایران تا آنکارا جاده خاکی بود انصافا روحیمون هنوز خیلی خوبه هر کس جای ما بود افسردگی شدید میگرفت خودش میکشت ولی ما میایم پدال کل کل آلمانی ژاپنی آمریکایی کره ای میکنیم 😂😂
پویا
۹ شهریور ۱۴۰۱🤣🤣👍👍👍👍
نوید AJ
۹ شهریور ۱۴۰۱مزیت رقابتیشون چیه؟ من که مزیت رقابتی نمیبینم هنوز. یا باید قیمتشون رقابتی باشه یا تکنولوژیشون و یا لوکس بودنشون. اینام میان، یه درصدی از بازار به سمتشون میاد و بعد در همون حد میمونن. تازه اگر سهامشون رو کمپانی های بزرگتر تصاحب نکنن. بازار آینده یه تعداد گجته، مثل گوشی و لپ تاپ و … که فقط اسمشون فرق میکنه و همشون باطنشون یکیه.