ایستگاه خبر

پلاک سوم خودرو چیست و چه زمانی روی خودروها نصب می‌شود؟

بنابر اظهارات پلیس راهور ایران، فرایند نصب پلاک سوم اجرایی خواهد شد تا یک چیپ الکترونیکی زیر شیشه جلو و آینه خودرو نصب می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفته است به زودی طرح نصب پلاک سوم بر روی خودروها اجرایی خواهد شد. به گزارش ایسنا، سید کمال هادیانفر، با اعلام این خبر اظهار داشت:

نصب پلاک سوم روی خودروها کار بسیار اثربخش و درستی است که باید انجام شود، این موضوع تکلیف قانونی سال ۸۴ است که به دلایل مختلفی اجرا نشده بود و از وقتی‌که من به پلیس راهور آمدم پیگیر اجرای آن هستم.

وی درباره اینکه در حال حاضر نصب پلاک سوم در چه مرحله‌ای قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ما در مرحله تولید نرم‌افزار هستیم و نرم‌افزارهای این پلاک سوم باید آماده شود. این موضوع در اولویت قرار دارد. موضوع دیگر بحث چیپ‌هایی است که باید زیر شیشه و آیینه خودرو نصب شود. برای این موضوع خود من به دانشگاه‌های مختلفی مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و … رفتم و جلساتی را داشتیم، آن‌ها آماده بودند که بیایند و در تولید چیپ به ما کمک کنند. این موضوع خوبی است که سبب می‌شود وابستگی ارزی هم نداشته باشیم.

پلاک سوم خودرو

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا افزود:

در مواردی که اشاره کردم اقداماتی انجام شده اما برخی مشکلات هم هنوز وجود دارد. یکی دیگر از مواردی که باید تهیه شود، دستگاه خواننده این چیپ‌هاست که در واقع به آن «چیپ ریدر» می‌گویند و ما این راه هم باید تهیه کنیم.

هادیانفر با تأکید بر اینکه نصب پلاک سوم روی خودرو الزام قانونی دارد، درباره فواید نصب پلاک سوم نیز گفت:

این پلاک‌ها فواید زیادی دارد، از جمله اینکه در کشف خودروهای سرقتی بسیار مؤثر است. در مورد پلاک‌های مخدوش و دستکاری شده بسیار کارآمدی دارد و پلیس دیگر برای اصالت خودرو نیز نیازی به کنترل تمام اجزای خودرو ندارد.

وی ادامه داد:

گاهی برخی از رانندگان گلایه می‌کنند در محلی نبوده اما از آن محل برای آنان پیامک جریمه آمده است و بعد که پیامک را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که فردی پلاکش را مخدوش کرده است. با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرائم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد. همچنین افسر راهور برای اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این کار نیازی نیست و افسر می‌تواند کنار خیابان با دست‌افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را مشاهده کند.

هادیانفر درباره اینکه طرح پلاک سوم چه زمانی اجرایی خواهد شد، متذکر شد:

ما تلاش داریم که پلاک سوم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱ به اجرا برسد و فاز اولیه آن اجرایی شود، اقداماتی که انجام می‌دهیم نیز در همین راستا است.

همان‌طور که عرض کردیم که پلاک سوم یک چیپ یا تراشه است که زیر شیشه جلو و زیر آیینه خودرو نصب می‌شود و اطلاعات شماره بدنه و شاسی و سایر اطلاعات موردنیاز درباره خودرو در آن گنجانده می‌شود. اطلاعات موجود بر روی این چیپ به‌صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست‌افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. روح الله

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (134 ديدگاه)

    دولت عزیز هرجایی ک قراره مردم عزیز رو تیغ بزنه ازجدیدترین تکنولوژی روز دونیا استفاده میکنه

    موافقم 118
    مخالفم 12
    1. ممد ژانگولر

      ۱۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3993 ديدگاه)

      داداش اصلا بحث تیغ زدن نیست بحث امنیتی

      گردو با عسل برای هوش بسیار عالیست

      موافقم 12
      مخالفم 76
      1. RENAULT5

        ۱۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        نمیدونم چرا ملت اعصاب ندارن
        زیر هر پستی میری از کامنتاشون معلومه
        اقا ایران خودرو گرونه قبول دیگه این کار خوبیه
        ماشین های زیادی میشناسم که دزدیده شدن وتجزیه…

        موافقم 10
        مخالفم 7
      2. Muty

        ۱۶ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1858 ديدگاه)

        گردو و عسل به تمام مسئولین تون هم بدید بد نیست! به مدیر بانک مرکزی و …. ( که نام بردنشان سبب حذف کامنتم میشه)

        هر چند همین الانم رفت او صف تایید!!!

    2. AHMADREZA

      ۱۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (877 ديدگاه)

      سه ساله کارت‌ ملی من نیومده 😐

      موافقم 63
      مخالفم 5
    3. عاشق پدال

      ۱۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (254 ديدگاه)

      کار دولت همینه. جمع مالیات و خرج کشور

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. AMANTE

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1899 ديدگاه)

    روش جالبی هست به شرطی که دوربین های ثبت سرعت هم قابلیت اسکن این چیپ ها داشته باشن.
    البته بعضی از جماعت ایرانی روش های دور زدن اش رو پیدا میکنن.
    ولی بجای اینکار ها باید روی آلودگی هوا و شلوغی کلان شهر ها و ایمن سازی جاده های بین شهری و… کاری انجام بدن.

    موافقم 65
    مخالفم 4
    1. genius

      ۱۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1335 ديدگاه)

      باید روی آمایش سرزمینی و تقسیم قدرت اقتصادی و مرکزیت در تک تک 31 استان کشور تمرکز کرد.انتقال پایتخت حقیقتا الزامیه امــا نه به یک شهر یا استان دیگه بلکه به تک تک مراکز استانها باید یکی دوتا وزارتخونه و سازمان مادرتخصصی تعلق بگیره

      موافقم 29
      مخالفم 8
    2. مهردادکمال

      ۱۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1920 ديدگاه)

      پول کم اوردن دلشون به حال من و شما نسوخته که

      موافقم 34
      مخالفم 3
  3. زمستانم

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (219 ديدگاه)

    این طرح 100 سال پیش کفاره در ضمن تا الان عملی نشد چونکه مافیای تعویض پلاک اجازه نداده اصلا چه معنایی داره که پلاکت مشخص کنه اهل کجایی ایا این یک نشانه بارز ز اختلاف افکنی و نژاد پرستی و تفکیک ادم ها از هم نیست؟ خب از همون ابتدا که کسی مراجعه میکنه واسه اخذ پلاک خودرو بر حسب کد ملیش یه پلاک بهش بدید بره اینکه ایران 19 یا ایران 11 دیگه چه سیغه ایه شما به این کاراتون بالاشهر و پایین شهر درست کردید حالا بقیه مثال هم بماند که اینجا جاش نیست این موضوع عریض و طویل تعویض پلاک واقعا تهوع اوره نوبت بگیر برو اونجا تو صف هم انفلانزا بگیر بعد میگن قبض برقت باطل شده بعد چرا بابات متولد فلان جا نیست ……عزیزم من متولد این کشورم شناسنامه دارم کد ملی دارم دییگه این چه مسخره بازیه واسه منی که ماشینم کلا دویست میلیونم نیست فرقی نمیکنه غیر رند ترین پلاکت رو بده برم به بدبختیم برسم اونم فقط یه بار برای همیشه یه پلاک به نام من صادر کن الله اکبببببببببببررررر خستمون کردید

    موافقم 43
    مخالفم 26
    1. GABRIEL

      ۱۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ماده 1 دستورالعمل شماره 369488 سازمان ادارای استخدامی کل کشور تعریف بومی رو واضح معین کرده.متاسفانه هیچ کجای جهان آی دی نامبر یا همون کد ملی رو براساس محل “صدور” که لزوما محل تولد افراد نیست و براساس محل اشتغال بکار پدر مولود تعیین میشه نمیدن و محل ولادت خود شخص و والدینش نمایانگر اصالت هست تو آئین نامه موردبحث هم محل””تولد”” ملاک بومی بودنه نه کدملی.ناجا بایستی یکبار تمام پلاکهای فعلی رو ابطال و یک پلاک خیلی جمع و جور با کد 4 رقمه در ابعاد متناسب که میشه برای رسوندن به تعداد درخواستها پله پله 5 و 6 و 7 رقمیش کرد براساس محل تولد یکایک ایرانیان ضرب کنه و تا طرف زنده است اون بشه پلاک خودروش پس از وفاتش هم برسه به متقاضی جدید و تمام

      موافقم 19
      مخالفم 10
      1. زمستانم

        ۱۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (219 ديدگاه)

        درود بر شما خدا بهتون عافیت بده من بیست ساله همین موضوع رو به کس و ناکس گوشزد میکنم ولی چه فایده اقایون منافعشون توی بدبختیه مردمه

        موافقم 13
        مخالفم 2
  4. Amir mahdi @-1387

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    اینا اومدن فقط تیغ بزنن نرن

    موافقم 31
    مخالفم 11
  5. مجتبی .

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    حدود بیست سال پیش یه چیزی مطرح کردن وازهر ماشین ۱۶ هزارتومن گرفتن و کلی تمبر وپاکت هم خریدیم وهیچ… اون پول یک پنجم حقوق ماه بود.. کلا هرچندوقت یه دستمایه برا چاپیدن میسازن وگرنه قطعا برای راننده وامنیت ماشین هیچ اثری نخواهد داشت.

    موافقم 33
    مخالفم 4
  6. genius

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    نمیدونم یادتون میاد یا نه؛ پلاک های لیزری که از سال 72 با کد تهران11 وارد شدند مجهز به بارکد نسوز روی خودشون بودند که حتی اگه خودرو منفجر هم میشد یا آتش میگرفت میشد به راحتی از روی اون بارکد تعیین اصالتش کرد البته که این تکنولوژی فقط تا تا پایان سال 73 ادامه داشت و بعدش شدن پلاکهای زرد فلزی ساده!!کاش تو پلاک های باصطلاح ملی که البته در عمل ملی هم نیست و خیلی وقتها میبینیم پلاک نمره تهران داره تو شهرستان فروخته میشه یا بالعکسش همین اتیکت ها نصب میشد و امروز اضافه کاری و هزینه رو دوش مردم نمیذاشتید

    موافقم 21
    مخالفم 8
    1. زمستانم

      ۱۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (219 ديدگاه)

      اینقد باد ننداز تو قپ قپت من خودمم تهرانم حالا مثلا اینجا چه….که فلان جا باشه والا یه جوری حرف نزن انگار داری تو ان وای زندگی میکنی حالا یه نفرم پلاک تهران رو بزنه رو یه ماشین داخلی اشغال چی میشه مگه؟ همه چیز رو برای همه کس بخواید اینقدر سخت نگیرید

      موافقم 18
      مخالفم 7
      1. genius

        ۱۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1335 ديدگاه)

        متاسفم واست که هویت برات چیز بی ارزشیه! تو تهران منزل داری ریشه چطور؟؟؟ریشه داشتنش قشنگه نه ساکن بودنش.مثلا من اگه همین فردا برم فلوریدا من فلوریدایی ام یا یک تهرانی ساکن در فلوریدا؟
        در ضمن اگه وابستگی به تهران برای مردم باارزش نیست چرا خودشون رو به آب و آتیش میزنن یجوری پاشون برسه بهش؟!؟جواب اینو بتونی بدی یعنی حرفت صحیحه

        موافقم 14
        مخالفم 13
        1. زمستانم

          ۱۴ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (219 ديدگاه)

          بیخیال برادر جهل چیز خوبی نیست نکنه شما هم از اونایی که به بقیه میگی شهرستانی ؟ اینقدر جاهل نباش دیدگاهت واقعا سمی و خطرناکه روی خودت کار کن

          موافقم 17
          مخالفم 1
  7. سیروس کی نژاد

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار عالی است بشرط اینکه نگویند برو خلافی بده بعد هزار تا مسایل دیگه

    موافقم 9
    مخالفم 6
  8. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام کاش پلیس به موازات این کار ، برای خودروهایی که قبلا سرقت شده اند والان دست سارقین ویا مال خرها هست هم برنامه ای داشته باشد.
    ماشین من یک ونیم ساله سرقت رفته هنوزهم پیدانشده

    موافقم 12
  9. شاپور

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (317 ديدگاه)

    یاد برچسب ۲۵ سال پیش افتادم که کلی صف ایستادیم تا پول بدیم بعد پول گرفتن گفتن خواستید بزنید تو شیشه نخواستید بزارید داشبورد یا سطل آشغال.

    موافقم 11
  10. Reza

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    یعنی نمیتونه کسی که ماشین رو میدزده برچسب پلاک سوم رو هم بکنه! + کسی که پلاک رو مخدوش میکنه یه راهی واسه دور زدن اینم پیدا می‌کنه.
    واقعاً عجیبه!!!

  11. نوید A.J

    ۱۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3789 ديدگاه)

    دست افزار چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا