با آزاد شدن واردات خودرو به کشور توسط عموم مردم، جزئیات اولیه درباره ممنوعیت واردات برخی خودروها منتشر شده است.
داستان خرید خودرو در کشورمان جزو عجیبترین و درعینحال غمانگیزترین موضوعاتی است که میتوان دید. در چند سال اخیر جدای از افزایش عجیب و شدید قیمت خودرو شاهد تست چندین روش عرضه هستیم تا بلکه افسار افزایش قیمت خودرو کشیده شود اما هیچکدام از این روشها جواب ندادهاند. از قرعهکشی و تشکیل صفهای طولانی گرفته تا عرضه در بورس و بلوکه کردن پول و…، تدابیر مسئولان درباره کاهش قیمت خودرو به در بسته خورده است. جدای از این موارد، خریداران خودرو در موارد متعددی مبلغ مدنظر خودرو را مدتها قبل از دریافت آن پرداخت کردهاند اما نه موعد دقیق تحویل مشخص است و نه قیمت نهایی آن! در موارد زیادی نیز خودرویی به غیر از خودروی انتخابی اولیه عرضه میشود.
با این تفاسیر، آنچه در چند روز اخیر سر و صدا به پا کرده آزاد شدن واردات خودروهای سواری و کارکرده به کشور توسط عموم مردم بود که البته فعلاً جزئیات زیادی از آن در دست نیست. البته برخی اطلاعات نشان میدهد همچنان محدودیتهایی برای ورود خودروها وجود دارد. به گزارش پدال و به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس آییننامه ابلاغی، سه دسته از خودروها با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی، خودروهای فرمان راست و خودروهای سرقتی در کشور مبدأ امکان ورود به کشور را نخواهند داشت.
با اینکه برخی افراد نسبت به واردات خودرو آنهم بهصورت انبوه به کشور ابراز خوشبینی کرده و حتی خودروی مدنظر خود را نیز انتخاب نمودهاند (!)، اما تحلیلگران با توجه به چالش ارزی از یک طرف و وسواس بانک مرکزی برای تعیین منشأ ارز مورد استفاده برای واردات هر کالایی به کشور، معتقدند منابع ارزی موردنیاز برای واردات خودروهای کارکرده خارجی مهیا نیست و بعید است سکاندار هدایت پولی و بانکی کشور با استفاده از ارز با منشأ نامشخص برای واردات خودروهای خارجی موافقت کند.
دلیلی که تحلیلگران برای این موضوع مطرح میکنند این است که در زمان واردات خودروهای صفرکیلومتر، شرکتهای وارد کننده تلاش کردند مدیران بانک مرکزی را قانع کنند تا اجازه دهند از ارز شخصی برای واردات خودرو استفاده شود؛ اما در نهایت بانک مرکزی زیر بار این درخواست نرفت و تأکید کرد ارز مورد استفاده برای واردات خودرو باید دارای منشأ مشخص باشد. همین اتفاق باعث شد در سال گذشته تنها حدود ۱۲ هزار دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شود. امسال هم حولوحوش ۱۲ هزار دستگاه وارد شده، اما همچنان بخش عمدهای از این خودروها در گمرک مانده و معطل طی کردن فرآیند ورود به کشور از جمله تأمین ارز هستند. در مجموع کارشناسان و تحلیلگران چندان به واردات خودروهای دستدوم خوشبین نیستند هرچند باید منتظر ماند و دید آخر و عاقبت این برنامه خبرساز چه خواهد شد.
car lover
۱ مرداد ۱۴۰۳کاش آمریکایی میشد وارد کرد… مثلا یه فورد موستانگ با موتور اکوبوست
gabriel
۱ مرداد ۱۴۰۳اونوقت یه روغنشو بخوای عوض کنی باید با لنج ببریش دبی چونکه تو ایران نه تکنسینش هست نه یدکیش
car lover
۱ مرداد ۱۴۰۳والا هر ماشین دیگه ای وارد کنی همینه. مثلا فک کن یه سوپرا یا یه مزدا وارد کنی یا هر ماشین دیگه ای.
gabriel
۱ مرداد ۱۴۰۳خب آدم عاقل میره کمریTRD 2020 میاره که از قبل هیستوری ای داره تو ایران هم میکانیکش هست هم خرده ریز یدکیش هم پیدا میشه
Taha Ayoobi
۱ مرداد ۱۴۰۳اگه آزاد شه بهترین گزینه ژاپنیه که هم کم استهلاکه و کم خرج.
car lover
۱ مرداد ۱۴۰۳چجوری میخوای کمری 3.5 لیتری 6 سیلندر وارد کنی؟
SMS
۱ مرداد ۱۴۰۳میشه بنز amg1 وارد کرد 😂
اگه حجم موتور نباید زیاد باشه یا یاریس ۱۰۰۰ اسبی یا … یا لوسید وارد کنیم
froG-driVer
۱ مرداد ۱۴۰۳لوسید که نه مال ژاپنه و نه مال کره و نه مال اروپا،مال آمریکاست.امریکایی وارد کردن هم حرامه.
…
Taha Ayoobi
۱ مرداد ۱۴۰۳فرض کن آمریکایی آزاد شه.
یک دنیا بچه سال که عاشق چلنجر هستن جر میدن خودشونو
car lover
۱ مرداد ۱۴۰۳چه ربطی داره؟ این چه منطقیه؟
Taha Ayoobi
۱ مرداد ۱۴۰۳نه، منظورم یه چیز دیگه بود.
دیجی
۱ مرداد ۱۴۰۳بر بار هزارم یه دونه ماشین کارکرده هم نمیزارن وارد کشور بشه
نانو
۱ مرداد ۱۴۰۳با بدون 120هزار ادم در ایرانخودرو وسایپا وچیزی حدود امیلیون نفر وابسته به صنایع خودرویی کشور هیچ وقت به فکر این نباشید که میزارن برید مزدا سه 2019بیارید 500میلیون وماشین های کارکرده دیگه تو این قیمت ها
AMANTE
۱ مرداد ۱۴۰۳چه مملکتی داریم که نمیتونن منشأ ارز مورد استفاده برای واردات خودرو رو مدیریت و مشخص کنن.
این داستان واردات دست دوم هم همه اش الکیه و بعد مدتی این داستان هم تموم میشه و میرن سراغ داستان بعدی.
arash
۱ مرداد ۱۴۰۳یکی دیگر از نشانه های افراط و تفریط در مملکت ما ایران … متاسفانه دیر زمانی در دوره طاغوت مردم به راحتی سوار بر خودروهای آمریکایی بزرگ و پرمصرف مثل شورولت بیوک کادیلاک و اروپایی با کلاس چون بنز و بی ام و می شدند و در انتهای طاغوت را نفرین میکردند که چرا بنزین سوپر باید بشود لیتری 12 ریال و ما دیگه در تصمیم به خرید خودروهای 8 سیلندر آمریکایی تجدید نظر میکنیم حال خدا را شکر میکنند که چقدر مسئولین به فکر ما هستند و ما میتوانیم در اوج تحریمهای ظالمانه هایما و چانگان آن هم میلیاردی بخریم و سوار بشویم و بنزین سوپر هم اصلا نیست.
genius
۱ مرداد ۱۴۰۳نه داداش به این نمیگن افراط و تفریط. وضعیت فعلی ما رو اینطور میشه خلاصه کرد: “شکر نعمت نعمتت افزون کند، کفر نعمت از کفت بیرون کند….”
Taha Ayoobi
۱ مرداد ۱۴۰۳خسته شدیم این همه وعده وعید و…
مثل آدم وارد کنین دیگه
اه
زیزیگولو
۱ مرداد ۱۴۰۳فقط حرف …..
۱ مرداد ۱۴۰۳گفتید واردات چه خودروهایی ممنوع است
جواب درست : تمام خودرو ها حتی خودروهای داخلی هم نمیشود به این کشور وارد کرد
۱ مرداد ۱۴۰۳شما دیسلایک دادید اما نمیدونید کیفیت خودرو های داخلی که صادر میکنیم چقدر از خودروهای داخلی که برای خودمون استفاده میکنیم بیشتره
ماه پیش در یکی از سایت های فروش خودرو در روسیه یه سمند تصادفی دیدم که از بغل خورده بود و حتی آسیبی به ستون هاش نرسید در صورتی که اگر این سمند صادراتی نبود و ایران خودرو برای مردم ایران میساخت نه تنها ستون هاش خم میشد بلکه تمام سرنشینان کشته میشدند
و این یعنی خودروهای صادراتی کیفیتش خیلی بهتر از خودروهای داخلی معمولی در ایرانه
حسن
۱ مرداد ۱۴۰۳من ارز در خارج کشور میتونم جور کنم هم ترکیه ارمنستان ایتالیا و هم دبی منتها کجا باید بریم تایید کنن
خوب منشا ارز اینه یک ایرانی خارج از کشور زندگی میکنه شما ازش ارز میگیری خودرو میخری معادل ریالی را اینجا در بانکهای ایران میزنی به حسابش
چیز عجیبی این وسط نیست که داستان درست کردند
یک ایرانی عادی که نمیتونه بره مثلا تو دبی دزدی کنه پولش را بده خودرو بیاره که اینا دنبال زیر بغل مار میگردن
خاک تو سرتون که اخرش از توحش و نفهمی خودتون دست بر نمیدارید
Saji
۱ مرداد ۱۴۰۳یجوری متن نوشته انگار واردات کلا بازه فقط دوتا سهتا ماشین نمیان😂الان میگن دلاله و از بازار خراب داره نون میخوره…ولی یذره عقل و منطق باشه و این دوسالو ببینیم میفهمیم همش بازیع
ماشیمایی ک مثلا نمایندگی دارن و رسمی دارن وارد میشن تو دوساله ۱۵هزارتاشم براساس آمار رسمی تحویل ندادن حالا توقع داریم من تک ماشین بردارم بیارم و بازار تنظیم بشه دوتا شرکت خودروسازی داخلی و مونتاژکاران بزرگم بدون واهمه نگاه کنن و جلوگیری نکنن….وقتی افزایش قیپت داخلی و مونتاژی داریم ینی خیالشون راحته جایگاهشون محکمه وقتی ماشین ۴ میلیاردی معرفی میکنن یعنی هنوز هنوزا این راه ادامه داره/:
مجتبی .
۲ مرداد ۱۴۰۳خوش بحال مسعولینمون که همچین ملتی گیرشون اومده. خدایی ماایرانیها تو راحت گول خوردن برابارصدم ازهمون سوژه اول تو دنیا تکیم…. این یک بازی بود وانداختن پوست موزازطرف اوناییکه فعلا رفتن زیر پای اوناییکه قراره بیان. همین وبس تاکی دوست دارین بازی بخورین؟؟؟