یکی از اعضای شورای رقابت، حذف این نهاد از قیمتگذاری خودرو را شایعه میداند. از سویی دیگر، مقامات وزارت صمت اعلام کردهاند که ستاد تنظیم بازار مسئول تعیین قیمت برای محصولات ایران خودرو و سایپا خواهد بود. سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرده بود بررسی قیمتگذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیمگیری خواهد کرد.
محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت، امروز در مصاحبه با ایسنا به خبرنگاران گفت:
اینکه گفته میشود شورای رقابت از قیمتگذاری حذف شده را قبول نداریم و اینها شایعاتی است که مطرح میشود، گفته شده که سران سه قوا چنین مصوبهای داشتهاند در حالی که ما با گذشت چند روز هنوز مصوبهای از سران سه قوا در رابطه با حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو دریافت نکردهایم. هر مصوبهای در سران سه قوا باید برای اجرا به تایید مقام معظم رهبری برسد که این مصوبه هنوز منتشر نشده است و اگر این طور بود رئیس جمهور مصوبه افزایش قیمت خودرو را لغو نمیکرد.
تناقض ادعاهای عضو شورای رقابت با صحبتهای وزیر صمت
بهرامی در مورد اینکه حتی شخص وزیر صمت بر انتقال قیمتگذاری به ستاد تنظیم بازار تاکید کرده است، گفت:
به نظر میرسد خلط مبحث شده و وی پیشنهاداتی در مورد تغییر شیوه قیمتگذاری خودرو در ذهنشان بوده که راه میانبر این ایده را سران قوا اعلام کردند در حالی که اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد باید از سمت مجلس به تصویب برسد در غیر این صورت سران سه قوا میتوانند خارج از مصوبه مجلس آن را تایید کنند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و اگر اتفاق افتاده ما در جریان آن نیستیم.
به نظر میرسد در اعلام خبرهایی مانند حذف قیمتگذاری یا شیوه جدید، ناهماهنگیهایی در اعلام نظر برخی مسئولان وجود دارد. برخی افراد که حتی ربطی به این موضوع هم ندارند اظهارنظر میکنند به عنوان مثال چرا مسئولان بورس در مورد قیمتگذاری خودرو اظهارنظر کند در حالی که در چنین جایگاهی قرار ندارد و یا اینکه مدیران کل وزارت صمت در چه جایگاهی قرار دارند که باید برای شورای رقابت تعیین تکلیف کنند که آیا در قیمتگذاری باشد یا خیر.
بهتر است مسئولان ذیربط و حتی مرتبط با قیمت خودرو به طور آگاهانه و منطقی اظهارنظر کنند چرا که هرگونه روالی خارج از این موجب آشفتگی بازار میشود. در همین قیمتگذاریهای اخیر با اینکه لغو شد قیمتها به جایگاه اول برنگشته است؛ به طوری که پراید به ۱۹۵ میلیون تومان رسید ولی بعد از لغو قیمتگذاری ارزان نشد ضمن اینکه هزینههایی به بازارهای دیگر منتقل شده است.
اعضای جدید شورای رقابت، هنوز مشخص نشدهاند
محسن بهرامی، نماینده اتاق بازرگانی در شورای رقابت در مورد قیمت گذاری جدید و اینکه تعیین اعضای جدید شورا با گذشت حدود دو ماه از پایان دور دوم اتفاق نیفتاده است گفت:
یکی از مسائلی که به جریان های اخیر دامن زده همین بلاتکلیفی تعیین اعضای شورا است، در حالی که دستگاه های مربوطه از جمله وزارت اقتصاد، صمت و دادگستری هنوز نمایندههای خود را اعلام نکردهاند و همین فاصله ای که بین دور دوم و سوم شورا افتاد موجب شده تا جلسات شکل نرفته و شورا نتواند به وظایف خود از جمله بررسی برای قیمت گذاری جدید خودرو رسیدگی کند، بر این اساس از دستگاه های مربوطه می خواهیم تا در اسرع وقت اعضا را معرفی کنند تا با ابلاغ رئیس جمهور ترکیب قانونی شورا شکل بگیرد.
موافقت شورای رقابت با اعطای مسئولیت به ستاد تنظیم بازار
اظهارات قائم مقام وزیر صمت در رابطه با نقش شورای رقابت در واگذاری مسئولیت قیمتگذاری خودرو به ستاد تنظیم بازر، بسیار جالب توجه است. محمد صادق مفتح در مصاحبه با ایلنا گفته است:
این مصوبه شورای رقابت بود که تصمیمگیری در مورد قیمتگذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده شود بنابراین شورای رقابت هم آن را پذیرفته است.
اگر قرار شود که در آینده قیمتگذاری برای خودرو انجام شود، تصویب ستاد تنظیم بازار برای آن کافی است. وقتی شورای نگهبان تصمیمگیری در این رابطه را به ستاد تنظیم بازار منوط کرده یعنی مصوبات ستاد مورد تایید آنها نیز است.
ستاد تنظیم بازار نمیتواند در مورد واردات خودرو تصمیمگیری کند. تنها قیمت خودروهای تولید داخلی که مشمول قیمتگذاری میشود، به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است.
محمدرضا
۲۵ آبان ۱۴۰۰باز هم اخبار بی لرزش و زرد برای مجلات.و سر گرم کردن مردم.هیچ اطلاعاتی به من افزوده نشد
NAVID۰۰۹۸
۲۵ آبان ۱۴۰۰کدام خبر زرد !
این یک خبر سرگرم کننده و فان است !
یعنی واقعاً هنوز شما بعد از عمری متوجه نشدهاید تمام این نهادها پُر شدهاند از آدمهایی که فقط پول و حقوق بیتالمال بگیرند و بخورند و بخندند به ریش تک به تک کسانی که فکر میکنند قیمت تصویب میکنند ، نه عزیز من ، نه خوشگلای من !!!
قیمت خودرو فقط و فقط از طریق ( بازار و عرضه و تقاضا ) شکل میگیرد !
هر کجا خواندید که قیمت کم میشود زیاد میشود ، بخندید !
البته یه خبر مهم که من را یاد دوران رفتن پیتر شرایر در کیا هیوندای انداخته و پیشرفتش در جهان و اینه که نادر فقیزاده از bmw کوچ کرده به چانگان و اولین خودروی خودش هم رونمایی کرده با چه طراحی معرکهای .
پدال لطفاً مطلب را بگذارید ، خارج از لطف نیست و میشه در این بدبختیای ایران کمی به یک ایرانی افتخار کرد !
new RAMIN
۲۵ آبان ۱۴۰۰با اول کامتتون موافقم واقعا like برای قسمت اول کامنتتون لازمه👍
قسمت دوم =
والا فکر کنم این عکس تنها عکسی هست که به نظرم میتونه مناسب باشه برای پاسخ کامنت شما!
https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/News/add80d2f-c804-4ee2-bd86-3c903605cfa6/article_637726550396360395_thumb_960_542.jpg
(بد نیست اشاره کنم این ماشین کانسپت نیست و خیلی نزدیک نسخه تولیدی هست طوری که خود چانگان گفته 99/99 درصد نزدیک به نسخه تولیدی هست…فرض کن تو خیابان پشت مدل Y نشستی یهو این از پشت بهت چراغ بزنه…🙂انصافا زیباس)
پدال لینک را منتشر کن با سپاس🙏
NAVID۰۰۹۸
۲۵ آبان ۱۴۰۰رامین جان
میدانم فن چانگان هستید و عاشق چینیها و بسیار هم مورد احترام .
اما باور کنید که اگر پسرخالم رئیس چانگان و خودم مدیر بخش طراحی چانگان بودم ، باز هم هیچ احساسی به هیچ خودروی چینی نداشتم و نمیخریدم !
من عاشق اصالت هستم ، چیزی که نه چینیها دارند و نه کرهایها !!!
new RAMIN
۲۶ آبان ۱۴۰۰@navid0090
(من عاشق اصالت هستم ، چیزی که نه چینیها دارند و نه کرهایها !!!)
اصالت زمان بر است…اصالت را نمیتوان 15 ساله بدست آورد…باید صبر کرد
البته اینکه شما اصالت را در محصولات چینی نمیبنی احتمالا باهاشون آشنا نداری
وگرنه میدی!
cs15 مدل 2014
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/Chang%27an_CS15_001_China_2016-03-29.jpg/1024px-Chang%27an_CS15_001_China_2016-03-29.jpg
cs15 فیس لیفت 2020
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Chang%27an_CS15_facelift_01_China_2019-03-25.jpg/1024px-Chang%27an_CS15_facelift_01_China_2019-03-25.jpg
cs95 کانسپت مدل 2015
https://www.chinamobil.ru/photo/CngCS95_2017/folder4/full/changan-cs95-1.jpg
cs95 تولیدی 2017
https://www.chinamobil.ru/photo/CngCS95_2017/full/changan-cs95-0001.jpg
cs95 فیس لیفت 2019
https://www.chinamobil.ru/photo/CngCS95/full/changan-cs95-01.jpg
شما اصالت را نمیبنی؟
پیشنهاد میکنم واژه changan رو به انگلیسی در ویکی پدیا سرچ کنید و برید مدل های مختلف را رویش کلیک کنید و نسل قبل و جدید را ببنید…در 90 درصد مدل ها یه چیز را خواهید دید… اصالت! کپی است یا نیست را کاری ندارم ولی همین ها نشون میدهند تا 50 سال دیگر وقتی حرف حرف اصالت باشد CH حرفهای زیادی برای گفتن دارد. Geely هم سرچ کنید در ویکی پدیا همین نتیجه را خواهید دید. در مجموع اصالت زمان بر است.
زیزیگولو
۲۵ آبان ۱۴۰۰متاسفانه آش سایپا و ایرانخودرو به حدی شور شده که حتی زیمبابوه و اتیوپی و …… هم صنعت خودروسازی ایران رو مورد تمسخر قرار میدن !!!!
NAVID۰۰۹۸
۲۵ آبان ۱۴۰۰زیزیگولو جان
باور کنید مسخره کردن در صنعت خودرو بسیار ارزشمنده و این باعث میشه اون محصول ارتقاء پیدا کند تا دیگر مسخره نشود !
اما بحث خودروسازیه ما از مسخره و دلقکبازی هم گذرانده و دیگر میشه گفت گستاخانهترین در جهان هستند که همه کار میکنند به جز خودروسازی و یک جورایی خودروسازی را سپر دفاعی قرار دادهاند برای رانت و ایجاد تورم !
زیزیگولو
۲۵ آبان ۱۴۰۰دقیقاً👌
Avan
۲۶ آبان ۱۴۰۰کاملا موافقم . خودروسازان عملا ملت را به گروگان گرفتن.نه اجازه واردات میدن نه خودشون حتی آشغال های گرونشون رو به اندازه ی نیاز به مردم میدن. ظرف دو هفته با دلالها و سایتهای زنجیره ای تیبا و پراید را ۱۵ میلیون ،پارس رو ۳۰ میلیون و الی آخر،گرون کردن کسی هم فریادرس این مردم سیاه روز نیست.کاش اونیهای که از تولیدکننده های خائن حمایت میکنند از ملت هم حمایت می کردند..
متاسفانه ملت هم از بس از چپ و راست سیلی خوردن که بی حس شدن
Aliasn
۲۵ آبان ۱۴۰۰هعی. خانه از پای بست ویران است .. خواجه در بند نقش ایوان است . . . .
ایران فرانسه
۲۵ آبان ۱۴۰۰صنعت خودرو در کشور ما بحثی فراصنعتی و محلی برای تقسیم سود و رانت های پیدا و پنهان و یارگیری و یارکشی و تقسیم غنائم است بنده با اطلاع کامل چند نمونه را خدمت شما عرض می کنم
۱، در زمان مموتی ،جواد نجم الدین که بله قربان گویی شهیر بود زیر بار دو طرح جنون آمیز رفت اول تولید سمند در ونزوئلا که به علت دوری مسافت و نبود صنعت قطعه سازی در آن کشور باعث تحمیل حدود دو هزار دلار یا یورو ( فراموشی از من است) به هر دستگاه می شد و عملا ما سمند را در ونزوئلا رایگان ارائه می کردیم ، دوم دستور ایجاد کارخانه خودرو در سنگال که با رندی مسولان آن کشور در محروم ترین نقطه آن کشور جانمایی شد و پس از صرف میلیون ها دلار ، روز افتتاح برق شهر قطع ؟! شد و سنگال اعلام نمود شما که کارخانه زدید یک نیروگاه برق هم مرحمت کنید تکمیل شود؟! و این کارخانه مثل سایت بلاروس کلبه ارواح شده است
۲ ، در همان زمان چون پسر عموهای یک خانواده معروف در شمال کشور قطعه ساز بودند با لابی نمایندگان آن شهر سایت تولید پارس به شمال رفت در حالیکه شمال دارای مزیت کشاورزی و گردشگری است و از نظر صنعتی ضعیف است. اگر از جاده فیروزکوه به شمال تشریف برده باشید تریلی های متعددی می بینید که اتاق خام پارس را به شمال حمل می کنند و همچنین اکثر قطعات آن را و در باصطلاح کارخانه ،مونتاژ و دوباره به تهران بر می گردد ؟!!! این هزینه ها همه از جیب من و شما و باعث زیان انباشته شده است
البته این ها مشت نمونه خروار است و سایپا قطعا عملکردی ده بار بدتر دارد
لازم به یادآوری است که تعداد پرسنل این دو شرکت به نسبت تیراژ تولید ، بسیار بیشتر از خودرو سازان معتبر دنیا است و مدیران عامل شرکت ها تاب مقاومت در رابطه با استخدام های امری وزرا و وکلا و مقامات را نخواهند داشت و تا زمانی که این دو خودرو ساز دولتی باشند آش همان و کاسه همان و جالب آنکه برای عدم حضور مستقل رنو در سایت ساوه همه کار کردند که با آمدن ترامپ و بازگشت تحریم ها محقق شد
بهراد
۲۵ آبان ۱۴۰۰اینکه قیمت ها افزایش پیدا می کند شکی نیست
هر ماشین با ۱۰٪ ضرر تولید می شود و خودرو ساز کیفیت ساخت و مونتاژ را بشدت پایین آورده ، مثلا یک قالب ۱ میلیون بار قبلا استفاده میشد الان بیشتر از آن استفاده میشود که خروجی غیر قابل قبول میدهد پس تا جایی که میشود کیفیت را پایین می آورند تا ۲۰٪ هم سود کنند.
نتیجه معلوم است
در ضمن هر چقدر قیمت قرعه کشی افزایش پیدا بکند باز بازار گرانتر از آن میشود تا جایی که برسد به یک میلیارد برای دنا توربو.
قبلا گفته بودم باید از گران شدن ارزانترین ها جلوگیری کنیم تا فضای بین خارجی ها و داخلی هارا پر نکنند(پراید درحال ۲۰۰ میلیونی شدن). این وسط خودرو های چینی طبق قوانین نانوشته گرانتر شدند تا دو تا بزرگوار بتوانند فروش کنند.
آقای اشتری اینجا مطالب مناسبی به اشتراک میگذارید اما نباید وضعیت کامنت های پدال به مانند سایت فناوری همسایه بشود. تشکر
مازیار
۲۵ آبان ۱۴۰۰آقای پدال
واقعا چه فایده ای داره انعکاس این دست اخبار
بجز تازه کردن داغ دل خوانندگان بخاطر بی کفایتی مسوولان
که دست آخر هم بشینی یکی در میون کامنتها رو حذف کنی
AMG GT R
۲۵ آبان ۱۴۰۰انقدر توپ رو تو زمین یک دیگه میندازن تا قیمتها با گرون بشه
AMG GT R
۲۵ آبان ۱۴۰۰ببخشید
“تا باز قیمت هارو گرون کنن”
سورنا
۲۵ آبان ۱۴۰۰هیچکدوم
همه میدونن قیمت هارو کی مشخص میکنه : )
پ.ن : آقا اشتری اینجا فعالتری :دی
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۵ آبان ۱۴۰۰چند روزه بطور مداوم این دست مطالب (اخبار زرد) که نصف بیشترش نقل قول از چند مسئول بی مسئولیته و حتی ارزش خوندن هم نداره میره روسایت که بنظرم فایده ای جز بهم زدن اعصاب و روان کاربر ها نداره!